handdator

Visa fullständig version : frågor om kosthållning

thuum
2006-12-04, 20:22
hej jag är nybörjare på de här med kosthållning och har läst på vissa ställen att man ska käka mellan 1.5-3.0 gr protein per kropps kg är det menat över hela dagen då eller? och hur mycket kolhydrater och fett ska man ungefär ha i sig då?
jag har tänkt dieten för muskeluppbyggnad och inte deff.
tack för svar på förhand :)

King Grub
2006-12-04, 20:24
mellan 1.5-3.0 gr protein per kropps kg är det menat över hela dagen då eller?

Ja. Och alla källor inräknade, även protein från t ex pasta, havregryn, osv, osv.

och hur mycket kolhydrater och fett ska man ungefär ha i sig då?

Bra riktvärden är 0.5-1 g fett per kilo och dygn och sedan resten kolhydrat tills önskat energiintag är nått (fett ger ca 9 kcal per gram och kolhydrat 4).

thuum
2006-12-04, 20:33
okej tackar men en liten fråga till då. hur mycket kcal är ett gram protein?

King Grub
2006-12-04, 20:37
4.

antonio
2006-12-05, 00:24
1.5-3.0 säger du och jag litar på dig.
Kostrådgivaren på mitt gym talade om 0.7-1.5g/kg k.v. och att ett större intag (trots styrketräning) endast går till spillo då kroppen inte kan tillgodogöra sig mer.

Finns det några bra studier på detta ?

/A

Shortie
2006-12-05, 22:30
1.5-3.0 säger du och jag litar på dig.
Kostrådgivaren på mitt gym talade om 0.7-1.5g/kg k.v. och att ett större intag (trots styrketräning) endast går till spillo då kroppen inte kan tillgodogöra sig mer.

Finns det några bra studier på detta ?

/A

Hörde en liknande sak från en träningsrådgivare på mitt förra gym, kort och gott sa han att kroppen inte kan ta upp mer än ca 20g protein vid varje måltid. Ingen aning om det stämmer. Jag äter själv 2.5 protein/kg för övrigt.

Extas
2006-12-06, 16:58
jag har hört av en träningsrådgivare att kroppen endast kan ta upp 7 gram protein per mål, vilket ja inte tror på
ja tror rätt va? :)

King Grub
2006-12-06, 17:03
Du kan ta upp i praktiken hur mycket som helst. Att äta måltider med 80-100 gram protein är inga problem. Givetvis blir inte allt protein i maten muskelprotein.

Eddie Vedder
2006-12-07, 09:33
Att detta me att "kroppen tar upp si och så mycke protein per måltid" enbart är myter verkar onekligen sant ida, men de har fått mej å fundera på de här me vatten: De e ju samma princip där, jag har läst att kroppen kan ta upp si och så mycke vatten per timme å allt utöver detta pissar man bara ut. Är de oxå en myt lr ligger e mer sanning i detta?