handdator

Visa fullständig version : Positiv failure vs negativ failure

ref
2003-02-12, 19:17
Någon som kan föklara skillnaden mellan positiv failure och negativ failure.

Ninjasmurf
2003-02-12, 19:56
det skulle jag också vilja veta...

emmzan
2003-02-12, 20:07
Vad jag hört/läst är det som följer...

Positiv failure är då du inte längre förmår lyfta vikten själv...dvs du klarar inte av vikten i koncentriska fasen.

Negativ failure: då du inte förmår ens hålla emot i eccentriska fasen..

MAXX
2003-02-12, 21:44
Originally posted by emmzan
Vad jag hört/läst är det som följer...

Positiv failure är då du inte längre förmår lyfta vikten själv...dvs du klarar inte av vikten i koncentriska fasen.

Negativ failure: då du inte förmår ens hålla emot i eccentriska fasen..
Men det måste ju betyda att först når man positiv failure sen efter det negativ failure...Varför då inte bara kalla det att träna till failure??:confused:

Tanman
2003-02-12, 21:58
emmzan har rätt, förstår inte Maxx fråga. Om man tränar bara till positive failure kommer man aldrig till negativ failure eftersom man är svagare i den koncentriska fasen. Om man ska köra till negativ failure måste man ha en kompis som kan hjälpa till att lyfta vikten åt en och sedan kör man tills man "tappar" ner vikten.

robb
2003-02-12, 22:11
Positiv: När du klarar sista reppet själv.
Negativ: När du inte själv klarar siten reppet utan behöver hjälp.

emmzan
2003-02-12, 22:14
ordet failure antyder dock att man INTE klarar repetitionen

Spud
2003-02-12, 22:17
är det inte som så att positiv failure är då man gör så man på egen hand inte orkar nåt rep mer

medans negative failure är då man fortsätter med hjälp av en passare som hjälper en?

emmzan
2003-02-12, 22:20
orkar man inte mer och får hjälp av en passare har man nått posivit failure och kör då "negativa reps", dvs passaren hjälper upp vikten och man håller emot själv på nervägen... då man inte ens orkar hålla emot.. negativ failure

Chris
2003-02-12, 22:20
Håller med emmziiih. :MrT:

emmzan
2003-02-12, 22:22
Originally posted by Chris
Håller med emmziiih. :MrT:

nytt smeknamn? I like it!!

Petrus
2003-02-13, 00:55
Översätt det ordagrant.
Positive failure - Positivt misslyckande
Negative failure - Negativt misslyckande

Hur kan något misslyckat vara positivt? :D
Negativt misslyckande måste betyda att man misslyckas på ett dåligt sätt, och positivt att man misslyckas på ett bra sätt...:D

Allvarligt talat. Finns inga regler som säger vad som är rätt eller fel här. Alla gör sina egna bedömningar och sätter sina egna gränser. Det som X kallar för "posivie failure" kanske Y kallar för "negative failure". Ingen av dom har fel. det är bara en bedömningsfråga preson till person.

Själv strävar jag alltid efter "absolute failure"!

Vänligen,,,
Petrus

ref
2003-02-13, 17:32
<Själv strävar jag alltid efter "absolute failure"!

Vänligen,,,
Petrus>

Så Petrus du vill alltid misslyckas totalt
:D

Peter
2003-02-13, 18:16
Definitionen av positiv failure är ju väldigt enkel.

Hur långsamt man måste orka bromsa vid negativ är ju däremot en bedömningsfråga. Visst kan man orka minska hastigheten som vikten åker ned med åtminstone litegrann även om man inte orkar sänka vikten jättelångsamt.

z_bumbi
2003-02-13, 22:46
Tinner: Du måste ha ett helvete att förklara för andra att din version av positiv failure skilljer sig från den allmänt accepterade versionen...

Petrus
2003-02-14, 00:54
Originally posted by z_bumbi
Tinner: Du måste ha ett helvete att förklara för andra att din version av positiv failure skilljer sig från den allmänt accepterade versionen... ¨

Se dig som utvald, eftersom jag har för mig att jag förklarat det för dig...:cool: Dock håller jag mig undan de flesta andra diskutioner kring detta.

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2003-02-17, 12:23
Tinner: Du förklarade myckelt tydligt vad ditt absoulute failure är men jag trodde inte att det var någon skillnad på det vanliga positiva failure och din egen version.

Assazel
2010-05-24, 15:54
Hej,
jag läste detta på MAX - OT sidan:

"Positive failure is when a set is performed to the positive limit of muscle exhaustion. In other words, you are done with a set when you are no longer able to complete a rep on your own. "

Innebär detta att de vill att jag försöker 1 till som jag bara orkar rubba lite grand eller menar man att man är klar när man "inser" att man inte kan fler?
Dvs skall man försöka fast man vet att man inte klarar det eller inte?

Tack!

Sniggel
2010-05-24, 16:13
Hej,
jag läste detta på MAX - OT sidan:

"Positive failure is when a set is performed to the positive limit of muscle exhaustion. In other words, you are done with a set when you are no longer able to complete a rep on your own. "

Innebär detta att de vill att jag försöker 1 till som jag bara orkar rubba lite grand eller menar man att man är klar när man "inser" att man inte kan fler?
Dvs skall man försöka fast man vet att man inte klarar det eller inte?

Tack!

Det kan vara en petitess beroende på hur långt du kommit i din träning. Är du inte på en hög nivå tycker jag du ska försöka göra den repetitionen som du "inser" att du inte klarar, eller iaf testa då och då att göra den för att se om man har någon gräns man ännu inte lyckats pressa sig över.

ViktorLarsson
2010-05-24, 16:42
Hm..

Jag hade uppfattningen att positiv failure var då man klarade alla sina repetitioner med nöd och näppe:

Bänkpress: 120kg x 8 (sista 8:an går upp extremt sakta och man försöker inte ens på en 9:a)

Om man däremot drog iväg 120kg x 7 (när man hade kapacitet till en 8:a) så har man inte uppnått failure.

/Peace.

prOtotype
2010-05-24, 17:02
Emmzan hade helt rätt.
Positiv Failure (kallas ofta bara failure) är när du inte orkar avsluta repetitionen. Tex: Inte får upp vikten hela vägen i en curl
Statisk Failure är när du inte kan hålla vikten stilla i ett läge utan den börjar dra neråt
Negativ Failure (även kallad total failure) är när du inte klarar av att släppa ned vikten kontrollerat.

Nåt du kan göra för att uppleva det är: Gör en chinup. När du är i toppläge - släpp med ena handen och försök hålla dig. Trillar du ner i golvet så har du just upplevt negativ failure i första repetitionen och har en god chans att du skadar din biceps också.

Bluesparv
2010-05-24, 17:11
Nåt du kan göra för att uppleva det är: Gör en chinup. När du är i toppläge - släpp med ena handen och försök hålla dig. Trillar du ner i golvet så har du just upplevt negativ failure i första repetitionen och har en god chans att du skadar din biceps också.

LOL! :D

Såna tips är ju de bästa, absolut!

JoeyP
2010-05-24, 17:15
Positiv failure = Du klarar precis sista repitionen, men du hade absolut inte klarat en till.
Negativ failure = Du klara inte att få upp vikten själv, du behöver hjälp.

Jag har inte läst tråden.

prOtotype
2010-05-24, 17:23
Positiv failure = Du klarar precis sista repitionen, men du hade absolut inte klarat en till.

Nejnejnej! Det första du listar är att sluta precis innan failure. Det andra är positiv failure.

JoeyP
2010-05-24, 17:26
Nepp så är det inte,

det är precis som jag säger, jag har rätt.

Bite
2010-05-24, 17:31
Man kan inte misslyckas med en repetition om man lyckas med den.

Salus
2010-05-24, 18:29

Smart snubbe :smash:

Doctor Snuggles
2010-05-24, 18:38
Nepp så är det inte,

det är precis som jag säger, jag har rätt.

Nej, du har fel.
Trots att det är en 7 år gammal tråd.

Sniggel
2010-05-24, 18:45

Nej, det är inte failure

+1

Assazel
2010-05-25, 14:28
hm.. det går lite isär vad man anser om detta.

Någon som läser denna tråd som har lyckats bra med MAX -OT som kan berätta hur ni tolkade och utförde en Positiv Failure?

prOtotype
2010-05-25, 14:36
hm.. det går lite isär vad man anser om detta.

Någon som läser denna tråd som har lyckats bra med MAX -OT som kan berätta hur ni tolkade och utförde en Positiv Failure?

Några har hört uttrycket failure och tolkat det själva. Begreppen är väldefinerande som Emmzan skrev dom i början på tråden.

Exempel från boken Beyond Brawn:

Consider these three types of conditions—concentric (lifting), isometric (holding) and eccentric (lowering). They are directly related to three types of muscular failure. Using simplified terminology, concentric strength is less than isometric strength which, in turn, is less than eccentric strength. In other words, when your concentric strength is exhausted you still have isometric strength left. And when your isometric strength is exhausted you still have eccentric strength left. To be able to exercise what eccentric strength you have left you would need assistance to get the resistance through the concentric phase of a rep. When your eccentric strength is exhausted—i.e., when the resistance cannot be controlled in its downward descent—the involved musculature will be temporarily paralyzed.

a. Concentric (or positive) failure occurs when you can no longer lift the
weight through a full range of motion under your own steam, i.e., when
the resistance gets stuck before the normal end point of a rep.

b. Isometric failure occurs when you can no longer hold the weight statically,
and the resistance starts descending despite your very best efforts
to hold it still.

c. Eccentric (or negative) failure occurs when you can no longer lower the
weight under control. Control can be defined as the ability to keep the
descent time to at least four seconds for a single eccentric phase.

Total and absolute muscular failure occurs only once eccentric failure has
been reached.