Visa fullständig version : Sidnumrering i Word!
Chandler
2006-12-03, 17:27
Krig med Word igen..
Jag har alltså löpande sidnumrering i "sidhuvudena" och det fungerar fint.
Problemet är följande:
På sidan 42 börjar mina bilagor som jag förutom den vanliga numreringen (42, 43, 44...) vill ha en extra numrering under. (A.1-1, A.1-2,..., A.2-1, A.2-2...). Problemet är att få den extra numreringen enbart på de önskade sidorna; Word behagar nämligen att sätta den på samtliga sidor!
Hilfe!
Word 2003's hjälpfiler föreslår:
Ta med kapitelnummer i sidnummer
Använd dialogrutan Punkter och numrering när du vill formatera kapitelrubriker med fördefinierade rubrikformatmallar (rubrikmall: Formatering som används i en rubrik. I Microsoft Word finns nio olika inbyggda rubrikmallar: Rubrik 1 till Rubrik 9.).
Hur gör jag?
Klicka på Punkter och numrering på Format-menyn och sedan på fliken Numrerad lista.
Klicka på en formatmall för kapitelnumrering (en som innehåller texten "Rubrik 1," "Rubrik 2", osv) och klicka sedan på OK.
Om du skapar en ny rubrik skriver du den text du vill använda i den numrerade rubriken och trycker på RETUR.
När du ska lägga till nästa numrerade rubrik, går du till nästa kapitelrubrik, klickar på pilen bredvid Formatmall i verktygsfältet Formatering och markerar sedan den rubrikformatmall du angav i steg 2.
Om dokumentet är indelat i avsnitt (avsnitt: En del av ett dokument där du anger sidformateringsalternativ. Du skapar ett nytt avsnitt när du till exempel vill ändra radnumrering, antal kolumner eller sidhuvuden och sidfötter.), klickar du på ett avsnitt eller markerar flera avsnitt där du vill infoga kapitelnummer tillsammans med sidnummer.
Klicka på Sidnummer på Infoga-menyn.
Klicka på Format.
Markera kryssrutan Inkludera kapitelnummer.
Klicka i rutan Kapitel börjar med format, på den rubrikformatmall som du vill ska användas för kapitelrubrikerna.
Klicka i rutan Använd avgränsare på det tecken som du vill ska avgränsa kapitelnumret från sidnumret.
Alternativet var: automatiskt numrera bilagorna (http://office.microsoft.com/sv-se/word/HA011587421053.aspx?pid=CL100636481053)
Jag skulle ha gjort den enkla metoden, skrivit bilagorna i ett eget dokument ;D
grabben i skogen
2006-12-03, 18:58
Jag skulle ha gjort den enkla metoden, skrivit bilagorna i ett eget dokument ;D
exakt...varför måste det vara i ett enda dokument alltihop`?
Word 2003's hjälpfiler föreslår:
Ta med kapitelnummer i sidnummer
Använd dialogrutan Punkter och numrering när du vill formatera kapitelrubriker med fördefinierade rubrikformatmallar (rubrikmall: Formatering som används i en rubrik. I Microsoft Word finns nio olika inbyggda rubrikmallar: Rubrik 1 till Rubrik 9.).
Hur gör jag?
Klicka på Punkter och numrering på Format-menyn och sedan på fliken Numrerad lista.
Klicka på en formatmall för kapitelnumrering (en som innehåller texten "Rubrik 1," "Rubrik 2", osv) och klicka sedan på OK.
Om du skapar en ny rubrik skriver du den text du vill använda i den numrerade rubriken och trycker på RETUR.
När du ska lägga till nästa numrerade rubrik, går du till nästa kapitelrubrik, klickar på pilen bredvid Formatmall i verktygsfältet Formatering och markerar sedan den rubrikformatmall du angav i steg 2.
Om dokumentet är indelat i avsnitt (avsnitt: En del av ett dokument där du anger sidformateringsalternativ. Du skapar ett nytt avsnitt när du till exempel vill ändra radnumrering, antal kolumner eller sidhuvuden och sidfötter.), klickar du på ett avsnitt eller markerar flera avsnitt där du vill infoga kapitelnummer tillsammans med sidnummer.
Klicka på Sidnummer på Infoga-menyn.
Klicka på Format.
Markera kryssrutan Inkludera kapitelnummer.
Klicka i rutan Kapitel börjar med format, på den rubrikformatmall som du vill ska användas för kapitelrubrikerna.
Klicka i rutan Använd avgränsare på det tecken som du vill ska avgränsa kapitelnumret från sidnumret.
Alternativet var: automatiskt numrera bilagorna (http://office.microsoft.com/sv-se/word/HA011587421053.aspx?pid=CL100636481053)Fast bilagor skall väl inte ha något kapitelnummer alls?
När jag skrev mitt exjobb skrev jag själva jobbet i Latex vilket fick numrera förord, innehållsförteckning o dylikt med romersk numrering och resten med arabisk. Bilagorna var av flera olika typer se de konverterade jag till pdf (inscannade anteckningar, källkod som "skrevs ut" som pdf, osv.)
Kompilerade första dokumentet till en pdf-fil också, och sedan lade jag bara ihop alla pdf-filer till en enda stor.
Chandler
2006-12-04, 10:32
Problemet är att jag måste ha både den vanliga sidnumreringen (42,43..) och den för bilagorna (A.1-1 osv.) på bilagorna!
Och om jag lägger till en avsnittsbrytare, så försvinner den vanliga sidnumreringen från bilagorna.
Och utan avsnittsbrytare, så kommer bilagenumreringen på samtliga sidor.
*gah!*
Brukar inte appendix ha egen sidnumrering, dvs antingen börja om från 1 eller romerska siffror?
Eller så gör du en egen manuell sidnumrering. Typ skriva i sidfoten. (jag har inte prövat det själv så det kanske inte fungerar särskilt bra).
Flexbert
2006-12-04, 12:15
Åh nej!
Denna funktion är lite speciell.
För att få till det du vill måste du först infoga en brytning så du får ett nytt avsnitt.
Sen måste du länka ur sista sidan i första avsnittet och första sidan i andra avsnittet.
Sen kan du börja ändra sidnummer på de olika avsnitten.
Flexbert
2006-12-04, 12:46
Åh nej!
Denna funktion är lite speciell.
För att få till det du vill måste du först infoga en brytning så du får ett nytt avsnitt.
Sen måste du länka ur sista sidan i första avsnittet och första sidan i andra avsnittet.
Sen kan du börja ändra sidnummer på de olika avsnitten.
Ah skit också, måste börja läsa _samtliga_ svar innan jag svarar.
Mitt förslag är att du skriver rubriker: Bilaga A-1 osv, men det kanske inte duger.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.