handdator

Visa fullständig version : Äta "vanlig" mat på kvällen

roge
2006-12-02, 19:17
Har äntligen fått ett arbete nu.. Kruxet är att jag jobbar ganska länge vissa dagar.

Jag äter direkt jag kommer hem från jobbet.
Sen tränar jag.

Väl hemma från träningen hinner jag käka ungefär ett mål sen är det läggdags..
Som ni kanske förstår blir det ofta brakmiddag*whistle* ..

detta rör sig om två kvällar i veckan.. Kommer jag att tjockna mycket av det?? Bör kanske tillägga att jag arbetar på lager så jag gör av med en del..

Mapa
2006-12-02, 19:19
om du äter mer än vad du förbränner så kommer du gå upp i vikt... äter du inte mer än va du förbränner så går du inte upp i vikt

King Grub
2006-12-02, 20:09
Vad klockan är spelar ingen roll.

roge
2006-12-02, 20:27
Men om jag käkar ett 900kcal mål bestående av båda fett kolhydrater och protein i rikliga mängder på kvällen.. Är inte det ganska fettinlagrande om jag ligger på kcalplus alltså..??
Trodde man blev fet av att äta stora mål på kvällen..

Mental
2006-12-02, 20:31
Du blir lika fet oavsett när på dygnet, jag tyckte grubben nämnde det ;)
Det är över eller underskott det hänger på.

King Grub
2006-12-02, 20:39
Men om jag käkar ett 900kcal mål bestående av båda fett kolhydrater och protein i rikliga mängder på kvällen.. Är inte det ganska fettinlagrande om jag ligger på kcalplus alltså..??
Trodde man blev fet av att äta stora mål på kvällen..

Myt. Är fettinlagringen större vid ett visst tillfälle, är den mindre vid ett annat (förutsatt att dygnets totala energiintag är lika stort, förstås). Samma sak med fettförbränningen. Skillnad över dygnet på fettbalansen: ingen. Fettbalansen kommer att i stort motsvara energibalansen.

Jag äter alltid dagens största mål direkt innan jag går och lägger mig. Påverkar det min form? Icke.

Det påverkar inte kroppsvikten vilken tidpunkt på dagen man äter. Det är en fin liten myt.

There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.

...

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2072-80.

Man lägger inte på sig mer, om man äter på kvällen, ifall dygnets totala energiintag är lika stort.

Vid diet kan det t o m vara en fördel att lägga ett stort mål sent. Man har sett att dom som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.

The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss.

...

Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass.

The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82

Myten härstammar antagligen från någon som gått ner i vikt genom att helt sonika ta bort dagens sista mål utan att ersätta kalorierna vid något annat mål. Då "funkar" det. Energiintaget blir mindre. Samma effekt hade dock uppnåtts om man reducerat energiintaget vid någon eller några andra tidpunkter.

roddaren
2006-12-03, 20:30
det är bra att ha mycket mat i magen när man går och lägger sig, då slipper proteinsyntesen lida så mycket under natten. dessutom minskar du muskelnedbrytningen, varför tror du annars man anväder natteprotte?

Absinteh
2006-12-03, 23:23
Ditt största mål innan du lägger dig Grubb? Hur funkar det egentligen?
Blir du inte ganska pigg då? eller svårt att sova etc.

Dng
2006-12-04, 08:18
Ditt största mål innan du lägger dig Grubb? Hur funkar det egentligen?
Blir du inte ganska pigg då? eller svårt att sova etc.

Mm det undrar jag också, jag brukar bli jättepigg utav bara en macka med lite keso på ^^

Larsson85
2006-12-04, 08:31
text

Var hämtar du dina källor från, skulle vara kul om man enkelt skulle kunna kolla upp dom på nätet. Eller finns dom bara i tryckt format?

Eddie Vedder
2006-12-04, 09:37
Var hämtar du dina källor från, skulle vara kul om man enkelt skulle kunna kolla upp dom på nätet. Eller finns dom bara i tryckt format?
Oftast länkar han ju t.o.m. till sidorna där studierna presenteras. Skulle tippa på att dom flesta vetenskapliga tiddskrifterna lägger ut sina abstracts för offentligheten att läsa, studier i fulltext får du förmodligen betala för.
Själv e jag inne å läser mest på www.ajcn.org/ (American Journal of Clinical Nutrition), http://jap.physiology.org/ (Journal of Applied Physiology) å http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?DB=pubmed (PubMeds hemsida).
De e tre sidor me mycke intressanta abstracts att läsa.

pragmatist
2006-12-05, 02:01
Man kan också tänka sig att folk som äter sent tenderar äta mer okontrollerat (man äter inget på eftermiddagen, kommer hem sent och vräker i sig mat) vilket bidrar till överätning. Det är lätt hänt att överäta eller missbedöma energiinnehåll när man är hungrig och äter stora portioner. Äter man mer på morgonen och dagen är man mindre sugen på kvällen och det är lättare att hålla det totala energiintaget i schack.

Eddie Vedder
2006-12-05, 05:41
Man kan också tänka sig att folk som äter sent tenderar äta mer okontrollerat (man äter inget på eftermiddagen, kommer hem sent och vräker i sig mat) vilket bidrar till överätning. Det är lätt hänt att överäta eller missbedöma energiinnehåll när man är hungrig och äter stora portioner. Äter man mer på morgonen och dagen är man mindre sugen på kvällen och det är lättare att hålla det totala energiintaget i schack.
De tror jag oxå på, samt att "framför-TV:n-mumsandet" upphör om man bestämmer sej för att inte inta nån energi efter klockan sex. Att sitta på kvällen å småäta e ju sånt som kan dra iväg kalorimässigt utan att man ens tänker på att man har ätit.

Jag tänkte dra en följdfråga på detta oxå: Om vi nu utgår ifrån att fettinlagringen inte blir större av att äta sent om maten över dygnet ändå innebär energibalans, är de då samma sak me nedbrytningen om man har ätit för lite å e hungrig under natten me erstätter de me en ordentlig frukost? Lr har katabolismen hunnit gå "för långt" under nattens gång?

King Grub
2006-12-05, 05:43
Proteinbalansen påverkas inte av antalet mål per dag vid ett fixerat kalori- och proteinintag.

Eddie Vedder
2006-12-05, 05:47
Proteinbalansen påverkas inte av antalet mål per dag vid ett fixerat kalori- och proteinintag.
Me andra ord e inte nedbrytningen så farlig, bortsett från att sömnproblemen som de oftast leder till är dåligt i sej för träningen. Å jag vaknar alltid vid den här tiden hungrig som fan, vakna vid fem*gah!* . Vaknar även flera gånger under natten vanligtvis, denna natten va definitivt inget undantag.

Akilles
2006-12-11, 18:55

Ok. Och i inlägg ovan har du preciserat vad som står i citatet, så att man kan förstå det citerade inlägget som: "Vad klockan är spelar ingen roll för fettinlagringen.". Uppfattat! Men förutom att bry sig om hur fet man blir/inte blir, så kan man också bry sig om andra saker. T.ex. kan man bry sig om hur bra/dåligt man presterar. Så min fråga lyder: Kan olika sammansättningar av måltider vid olika tidpunkter (teoretiskt) innebära skillnader i prestation?

King Grub
2006-12-11, 19:24
Visst kan du påverka din prestation genom att äta tillräckligt eller för lite innan aktiviteten och genom att fylla på tillräckligt eller för lite efter aktiviteten. Det kommer att påverka hur du presterar och hur du återhämtar dig. Inte heller här kan man dock få det till att det skulla vara negativt på något sätt att äta "riktig" mat bara för att klockan har passerat en viss siffra på kvällen.

Akilles
2006-12-12, 08:28
Visst kan du påverka din prestation genom att äta tillräckligt eller för lite innan aktiviteten och genom att fylla på tillräckligt eller för lite efter aktiviteten. Det kommer att påverka hur du presterar och hur du återhämtar dig. Inte heller här kan man dock få det till att det skulla vara negativt på något sätt att äta "riktig" mat bara för att klockan har passerat en viss siffra på kvällen.

Efter träning är möjligheterna till glykogeninlagring extra stora. Därför bör man kanske äta lite extra av dagens kolhydrat vid det tillfället. Du har vid något tillfälle skrivit något i stil med att glykogeninlagringen är ganska kraftig/aktiv/whatever även under natten. Finns det p.g.a. detta någon fördel med att äta lite extra av dagens kolhydrat just innan läggdags, för att "ta tillvara" sömnens glykogeninlagrande funktion?

Anonym112
2006-12-12, 14:51
Har äntligen fått ett arbete nu.. Kruxet är att jag jobbar ganska länge vissa dagar.

Jag äter direkt jag kommer hem från jobbet.
Sen tränar jag.

Väl hemma från träningen hinner jag käka ungefär ett mål sen är det läggdags..
Som ni kanske förstår blir det ofta brakmiddag*whistle* ..

detta rör sig om två kvällar i veckan.. Kommer jag att tjockna mycket av det?? Bör kanske tillägga att jag arbetar på lager så jag gör av med en del..

Vad har du för kroppstyp?
Lätt att lägga på dig fett?