handdator

Visa fullständig version : Plastikoperationer och andra skönhetsingrepp, pöll.

Baan
2006-12-01, 18:04
Liten poll om div. skönhetsingrepp, vad tycker ni?

Det är alltså vad ni tycker om personer som läggar ner stora $$$ på det hela, dvs inte en poll om man kan bli snyggare av skönhetsoperationer.

Bronkitkorv
2006-12-01, 18:06
Nä finns ingen poll..
Jag tycker dåligt men inte mitt problem.

Kabuto
Ptjaa deras val, jag bryr mig inte särskilt mycket..

Baan
Nä finns ingen poll..
Jag tycker dåligt men inte mitt problem.

Men bäste ointelligente herr Bronitkorv, det tar lite tid att göra pollen.

Baan
2006-12-01, 18:07
Innan var det mer skitsamma, men när jag började sätta mig i lite hur människor som lägger ner stora pengar på diverse ingrepp tänker så har jag blivit mer och mer äcklad av det hela. Kanske löjligt med tanke på att jag lägger ner stora pengar på proteiner och skit men så är det.

Kabuto
2006-12-01, 18:07
Säger inte topic och poll emot varandra? :P

Skönhetsoperationer?
Det är fint!
Neutral i frågan, har ingen åsikt, etc.
Fy faaaaaaaan! Varför?! OMG?
Hm, varför frågar du?

Det är alltså vad ni tycker om personer som läggar ner stora $$$ på det hela, dvs inte en poll om man kan bli snyggare av skönhetsoperationer

Dnepr
2006-12-01, 18:08
Låt gå för att det är onaturligt, men jag tycker mycket av det är onaturligt fint.

Baan
2006-12-01, 18:08
Säger inte topic och poll emot varandra? :P

Skönhetsoperationer?
Det är fint!
Neutral i frågan, har ingen åsikt, etc.
Fy faaaaaaaan! Varför?! OMG?
Hm, varför frågar du?

Det är alltså vad ni tycker om personer som läggar ner stora $$$ på det hela, dvs inte en poll om man kan bli snyggare av skönhetsoperationer

Fy faaaaan som i vilka stolpskott.
Det är fint kan du tolka som, vilka fina människor etc.

Baan
2006-12-01, 18:09
Låt gå för att det är onaturligt, men jag tycker mycket av det är onaturligt fint.

Visst! Men jag kan inte hjälpa att det känns lite galet när dom har som opererar sig hittar en rynka och direkt springer för att spruta in lite botox och skit.

Baan
2006-12-01, 18:10
massa bajs

jag knivar dig om du förstör min tråd!!!1

Löjtnant Blank
2006-12-01, 18:11
Baan,

Jag startade en omröstning på ungefär samma tema för längesedan, om du är intresserad. (Jag menar inte att din tråd är överflödig.)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51376

Baan
2006-12-01, 18:13
Baan,

Jag startade en omröstning på ungefär samma tema för längesedan, om du är intresserad. (Jag menar inte att din tråd är överflödig.)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51376

Ja, men min är public. Goda förutsättningar för slagsmål. Hoppas jag i alla fall, eller så blir det jag som åker på stryk.

Bronkitkorv
2006-12-01, 18:15
Men bäste ointelligente herr Bronitkorv, det tar lite tid att göra pollen.
Jaså, jag trodde du glömt bort pollen.
Hur som helst så tror jag dom flesta som opererar sej är lurade. Dom har gått vilse någonstans på vägen genom den stora mörka skogen på väg till affären för att köpa sej lite lycka. Men som sagt det är inte mitt jävla problem.

Tigerkotten
2006-12-01, 18:15
Tycker inte det är så farligt med plastikoperationer, men sedan ibland går det till överdrift på en del. Om det gör att en själv mår bättre så varför inte?

Jag tycker om extreme makeover och "the swan", där ser man folk som inte är speciellt "Vackra" innan men efteråt är det en drastik skillnad och ser normala/fina ut. De blir nog extremt glada utav det med så, och genom det vågar de leva mera osv.

Fed up
2006-12-01, 18:22
Jag är kluven. Det alternativet hade jag velat ha. Inget passade in.

Jag förstår varför folk gör det och jag lägger själv ner oproportionerligt mycket pengar och smärta på skönhet ibland, främst via tatueringar. tatueringar är ju likt skönhetsoperationer på så vis att det gör ont, varar för alltid (oftast) och kostar fett med pengar.
Det finns mycket jag skulle vilja ändra på med mitt utseende och om jag hade sjukt mycket pengar skulle jag nog åtgärda en hel del, men vet inte om jag skulle operera. Om det vore mer socialt accepterat så hade nog oddsen ökat, nu hade jag varit rädd att bli stämplad som bimbo osv.
Egentligen tycker jag nånstans att man ska vara nöjd med sig själv som man är och att det är trevligt att alla ser olika ut och yada yada, men samtidigt så sminkar jag och förbättrar både här och där själv+att om jag varit sjukt ful/haft någon väldigt påtaglig skavank hade jag nog också velat operera. Lättare att dissa det hela när man är relativt nöjd med sitt utseende, antar jag.

Beecher
2006-12-01, 18:23
är man ful och har pengar så varför inte?

:(

Löjtnant Blank
2006-12-01, 18:25
Jag tycker att folk som plastikopererar sig och står för det är coola. Det har jag alltid tyckt. Min faster, exempelvis. Hon bor i Norrland och fixade näsan. Jag är säker på att det snackades en del bakom hennes rygg.

hultman
2006-12-01, 18:26
Det heter "skönhetsoperation" av en orsak. Om någon har dåligt självförtroende för någonting lättåtgärdat så anser jag att det är helt okej att "rätta till" det.

Dnepr
2006-12-01, 18:27
Jag tycker att folk som plastikopererar sig och står för det är coola. Det har jag alltid tyckt. Min faster, exempelvis. Hon bor i Norrland och fixade näsan. Jag är säker på att det snackades en del bakom hennes rygg.

Folket på bygden var glada att hon opererade snoken, för efter det så la hon inte näsan i blöt så ofta.

Bronkitkorv
2006-12-01, 18:31
Jag är ganska ful, fast inte jätteful, jag har en krokig ful näsa och fula tänder. hmmm skulle jag bli lycklig av att få näsan och tänderna fixade... nej så osäker på mej själv är jag inte, dessutom är jag lite rädd för tandläkare.

Min hy är inte silkeslen heller om en säger.. Skulle jag vilja lägga ner jättemycket tid och pengar på att få dock hy... nej fyfan.

Löjtnant Blank
2006-12-01, 18:35
Jag är ganska ful, fast inte jätteful, jag har en krokig ful näsa och fula tänder. hmmm skulle jag bli lycklig av att få näsan och tänderna fixade... nej så osäker på mej själv är jag inte, dessutom är jag lite rädd för tandläkare.

Min hy är inte silkeslen heller om en säger.. Skulle jag vilja lägga ner jättemycket tid och pengar på att få dock hy... nej fyfan.
Du är vacker som du är, Bronkitkorven.

Yankeee
2006-12-01, 18:57

Fast du är väl en sån där ful snubbe med ful brud, behöver aldrig oroa er för ingen annan vill ha någon av er.

Deceiver85
2006-12-01, 19:02
är man ful och har pengar så varför inte?

:(

+1 :D

Tricklev
2006-12-01, 19:02
Inget jag skulle göra, men jag kan förstå att vissa gör det, och jag hånar dom inte för det.

Tricklev
2006-12-01, 19:08
Inget jag skulle göra, men jag kan förstå att vissa gör det, och jag hånar dom inte för det.

Jag röstade "det är fint" och menade då att det är helt okey att göra om man tycker att man behöver det.

Skev jävla poll btw, L2polla! *slap*

Nina L
2006-12-01, 19:15
Jag är kluven. Det alternativet hade jag velat ha. Inget passade in.+1

Yes
2006-12-01, 19:20
Jag får väl rösta på "neutral", finns både bra och dåliga anledningar till att göra det.

Löjtnant Blank
2006-12-01, 19:20
+1
Ångrar du dig?

Baan
2006-12-01, 19:21
+1

Är du kluven och gör lite ingrepp och krejer?

Nina L
2006-12-01, 19:23
Är du kluven och gör lite ingrepp och krejer?Japp. Man gör inte alltid som man själv vet är bäst. Det kallas självdestruktivt beteende och är en krej som jag är rätt bra på.

Slartibartfast
2006-12-01, 19:39
Jag gillar när tjejer har silikonpattar.

Dnepr
2006-12-01, 19:43
Om jag ska bekosta en tjejs operation, så ska faktiskt jag få ta henne i brunbuset när jag vill.

regus
2006-12-01, 19:43
Om den som plastikoperar sig mår bättre utav det, så varför inte.

Yankeee
2006-12-01, 19:44
Om den som plastikoperar sig mår bättre utav det, så varför inte.

För att problemet kommer att finnas kvar efter operationen.

Tricklev
2006-12-01, 19:45

Inte för alla.

Dnepr

Hur vet du det?

Nina L
För att problemet kommer att finnas kvar efter operationen.Utom ifall det t ex är onormalt långa blygdläppar som skaver när man cyklar.

Edit: Damnit vad snabba ni är.

Yankeee
2006-12-01, 19:48
Självklart gäller det inte alltid, som vanligt. Det finns alltid undantag. Saken är den att problemen ofta sitter i huvudet och det är som vanligt fel att åtgärda symptom istället för att lösa det verkliga problemet.

coxie
2006-12-01, 20:25
Helt ok om det är vettiga saker, inte som vissa idioter opererar sig sönder och samman (MJ någon?).

Att räta upp näsan, snygga till brösten eller fixa tänderna tycker jag är helt ok, kommer säkerligen själv att fixa till tänderna om de skulle bli slitna.

Mantus
2006-12-01, 21:23
Om jag ska bekosta en tjejs operation, så ska faktiskt jag få ta henne i brunbuset när jag vill.

Of topic: Är det din tjej på bilden?

Kwon
2006-12-01, 21:23
Det enda skönhetsingreppet jag kan acceptera är fat grafting.

Före -> Efter
http://www.betterbuttocks.com/images/smallbuttocks17363.jpg
http://www.betterbuttocks.com/images/smallbuttocks17363a.jpg

Nina L
2006-12-01, 21:28
Hehe. Kwons värld blev just spännande. Köpa silikonbröst till nya flickvännen? Nääää, köpa fett!!!

http://www.betterbuttocks.com/images/smallbuttocks19004b.jpg

Kwon
2006-12-01, 21:32
Hehe. Kwons värld blev just spännande. Köpa silikonbröst till nya flickvännen? Nääää, köpa fett!!!

http://www.betterbuttocks.com/images/smallbuttocks19004b.jpg

Det var DU som började snacka om fat grafting (öppnade mina ögon för det), dont complain! :laugh:

Galet, vicka jäkla förändringar

Mantus
2006-12-01, 21:33
Det enda skönhetsingreppet jag kan acceptera är fat grafting.

Före -> Efter
http://www.betterbuttocks.com/images/smallbuttocks17363.jpg
http://www.betterbuttocks.com/images/smallbuttocks17363a.jpg

Såg mycket bättre ut efteråt, har man en liten säckig rumpa så varför inte fylla ut den?
Bra initiativ, bättre än många andra ingrepp.

Kwon
2006-12-01, 21:38
Tänk vad en litenfördelning av fett (bort från mage till rumpa) kan göra egentligen for the big picture.

Me_Myself
2006-12-01, 21:38
Jag tycker att det är okej om man mår dåligt över pga sitt utseende och är "defekt". Om man är ser bra ut från början så är det kanske bara hjärnspöken och då borde man nog testa att gå o prata ut lite först. Försöka stärka självkänslan så man inte opererar sig i onödan.
Själv så skulle jag inte operera mig för jag vill vara en äkta mig själv. Möjligen skulle jag kunna få för mig att bleka tänderna.

Nina L
2006-12-01, 21:45
Det var DU som började snacka om fat grafting (öppnade mina ögon för det), dont complain! :laugh:

Galet, vicka jäkla förändringar
Jag klagar inte. Jag är fett nöjd med din nya insikt. *fniss*

sissa
2006-12-01, 22:07
Liten poll om div. skönhetsingrepp, vad tycker ni?

Det är alltså vad ni tycker om personer som läggar ner stora $$$ på det hela, dvs inte en poll om man kan bli snyggare av skönhetsoperationer.

Jag tycker ingenting om "dessa personer".
Däremot så tycker jag det är tråkigt att dagens samhälle är jäkligt ytligt på många sätt. Att många av oss liksom strävar mot ett ideal som för de flesta av oss är svåra (ofta omöjliga) att leva upp till, även efter operationer etc. Det tycker jag är sorgligt och tråkigt.Att många ska känna sig värdelösa för att de inte når upp till ett visst ideal.

sissa
2006-12-01, 22:10
Visst! Men jag kan inte hjälpa att det känns lite galet när dom har som opererar sig hittar en rynka och direkt springer för att spruta in lite botox och skit.

Visst kan många saker kännas galna, men sedan är också kraven och idealen på många sätt galna också. Och alla vill ju känna att de duger...

Kwon
2006-12-01, 22:13
Det finns folk för allt Sissa.

Det viktigaste är att man kör sitt eget race och struntar i alla ideal.

Vissa gillar smala chicks, andra gillar med lite mer thickness.

Sunesha
2006-12-01, 22:14
Läste om en kille som sög bort allt fet på magen på t-nation. För att magrutorna inte skulle bli så svårdeffade får fram. 6 pack året runt haha.

Nej men det där tyckte jag var lite annorlunda och kul. Killen mår säkert mycket bättre av det.

Jag tycker nog en del skönhetsoprationer kan vara riktigt bra. Särskilt de som har varit med i brännskador, bilolyckor, boxaröron, boxarnäsa. Då det verkligen kan bli påtagligt sociala problem.

När människor slutar bry sig om hur andra ser ut och acceptera hur man själv ser ut. Så kommer behovet och efterfrågan saknas för dessa operationer. Men dock om man känner sig mindre värd för liten penis eller små bröst. Ligger nog ofta problemmet någon annanstans mer också. Nu pratar jag inte extremfall, utan större och bigger. Make me perfect please, me got da bucks. Lets throw ourselves under da knife.

Jag tror att många kunde bygga sin självkänsla på något annat än sitt utseende. Hade både mått bättre, varit självsäkrare och mer attraktiva. En stark självsäker personlighet kan överbygga många små utseende "fel". Dock väljer nog många att fokusera på sitt utseende. Tyvärr blir vi alla rynkiga och gamla en dag. Jag tror om man möter livet för vad är och tar vara på sina resurser så kommer man långt längre än att ha monsterpenis eller monsterstora bröst för att ta ett exempel.

Sedan tror jag att fokusera på en kroppsdel man inte nöjd över hela tiden leder till nojor, problem, själsliga problem. Alla förtjänar att vara nöjda precis som de är. Det kan man vara när man börjar med hur man uppfattar sig själv och inte koncenterar 300 grader på hur andra kan uppfatta sig själv.

Ens uppfattning om sig själv speglar alltid hur man tror andra uppfattar en.

Leon
2006-12-01, 22:16
Fin disskusion på ett träningsforum där ingen tränar för att få snygga och perfekta kroppar och tack vare det utsätter sig för diverse tillskott*rolleyes* Jag är för den fria viljan att få göra det som man känner är rätt för en själv.Jag dömmer ingen oavsett vad den personen väljer att göra med sig själv bara det känns rätt för den som gör det.

Slartibartfast
2006-12-01, 22:19
utsätter sig för diverse tillskott*rolleyes*

Ja, bevare mig väl!

Sunesha
Fin disskusion på ett träningsforum där ingen tränar för att få snygga och perfekta kroppar och tack vare det utsätter sig för diverse tillskott*rolleyes* Jag är för den fria viljan att få göra det som man känner är rätt för en själv.Jag dömmer ingen oavsett vad den personen väljer att göra med sig själv bara det känns rätt för den som gör det.Fina ord och helt klart värda att sträva efter :)

sissa
Det finns folk för allt Sissa.

Det viktigaste är att man kör sitt eget race och struntar i alla ideal.

Även om man är plattrövad?

Kwon
2006-12-01, 22:22
Även om man är plattrövad?

Det finns folk för det med.

Bry dig inte om vad andra tycker, kör ditt race etc.

Det finns folk som gillar si och så.

Skaffa lite ideal som ej är påverkade av omvärlden/massmedia etc.

sissa
2006-12-01, 22:26
Jag tänker mycket på det här själv förnärvarande. Det är dock inte aktuellt med operation just nu. Inte för att jag tycker det är fel eller så med det i sig, utan för att jag tror att jag är ute efter att bli perfekt och det kommer jag inte bli efter 1 operation. Inte efter 10 heller.
Med andra ord vore jag en dålig kandidat just nu tror jag.

Jag kommer inte vinna den "striden".

Kwon
2006-12-01, 22:28
Men vafasiken, bilden på "perfekt" förändras ju hela tiden för folk, slöseri att göra operationer o ingrepp då tycker jag.

Om ett år kanske du har helt andra ideal Sissa.

sissa
2006-12-01, 22:28
Det finns folk för det med.

Bry dig inte om vad andra tycker, kör ditt race etc.

Det finns folk som gillar si och så.

Skaffa lite ideal som ej är påverkade av omvärlden/massmedia etc.

Vadå? Är det omöljligt att bli perfekt och älskad och åtrådd av alla? *popcorn*

Dnepr
2006-12-01, 22:30

Ja självklart är det det. Det förstår du väl?

Kwon
2006-12-01, 22:30
Det enda du ska bry dig om är att bli åtrådd av din partner Sissa.

Vem bryr sig om att bli åtrådd/älskad av ALLA? Och Varför isf?

Varför vill du bli åtrådd/älskad av ALLA? Räcker det inte med en person?

Sunesha
2006-12-01, 22:31
Nej inte om du uppfinner en cloaking device som sniffar upp prefenser ändrar ditt utseende inför allla, desutom har en tal mekanism som säger sådant allt vill höra. Samt en megadatabas i din gärna så du kan diskutera allt och enligt deras dialekt och röstläge.

Fixar du detta blir du rik...

sissa
2006-12-01, 22:32
Ja självklart är det det. Det förstår du väl?

Ja. Men det hindrar inte mig från att ibland vilja att det var så.

Känsla och rationalitet går inte alltid hand i hand du vet...

Sen känner jag inte så varenda dag som tur är.

Dnepr
2006-12-01, 22:34
Alla kan inte gilla alla. Så enkelt är det.

Kwon
2006-12-01, 22:35
Att bli åtrådd/älskad av Dnepr räcker för mig, då blir jag nöjd.

Dnepr
2006-12-01, 22:41
Att bli åtrådd/älskad av Dnepr räcker för mig, då blir jag nöjd.

Det finns ett undantag och det är du. Du är nog den ende som kan bli älskad av alla, inklusive mig.

Jorgen
2006-12-01, 22:42
Jag är neutral i frågan. Men jag har en åsikt.

sissa
2006-12-01, 22:42
Alla kan inte gilla alla. Så enkelt är det.

För dig. ;)

Jag är säker på att det finns fler än jag som inte tycker det är enkelt och som mer eller mindre tampas med att känna att de duger och är okej.

Dnepr
2006-12-01, 22:44
För dig. ;)

Jag är säker på att det finns fler än jag som inte tycker det är enkelt och som mer eller mindre tampas med att känna att de duger och är okej.

Du måste inse att du är en gullig tjej som klär dig fint och som lagar god mat :) Det räcker väl med att dina nära och kära tycker om dig, eller vill du även att okända människor ska gilla dig?

sissa
2006-12-01, 22:45
Varför vill du bli åtrådd/älskad av ALLA? Räcker det inte med en person?

Jo, det skulle nog räcka med att jag älskade mig själv. (Åtrå mig själv vet jag inte om jag kommer göra. Eller om man ens ska göra det :D )

Det är ju vägen dit som är så knivig.Att gilla sig själv.

sissa
2006-12-01, 22:47
Du måste inse att du är en gullig tjej som klär dig fint och som lagar god mat :) Det räcker väl med att dina nära och kära tycker om dig, eller vill du även att okända människor ska gilla dig?

Jag vill att jag ska gilla mig. Jag vet inte hur det ska gå till.

Fast vissa dagar gillar även jag mig själv. Har dock inte lyckats lista ut sambandet där. Vad som gör att man gillar och inte.

Men det kanske är så för de flesta. Att det går upp och ner.

Kwon
2006-12-01, 22:48
Men Sissa, räcker det inte med att din partner åtrår/älskar dig?

Det måste ju bero på någonting att han tycker om dig eller hur? Är inte det skäl nog att du skall tycka om dig själv?

Visst ogillar jag dina randiga kreationer och korsett-historier, men du verkar vara en bra tjej utöver det.

Vad skulle få dig att kunna tycka om dig själv? Åtrå från hela världen???

Slartibartfast
2006-12-01, 22:48
Jag åtrår mig själv. Även fast jag avskyr mig själv. Sexet blir bäst då.

Dnepr
2006-12-01, 22:50
Jag vill att jag ska gilla mig. Jag vet inte hur det ska gå till.

Fast vissa dagar gillar även jag mig själv. Har dock inte lyckats lista ut sambandet där. Vad som gör att man gillar och inte.

Men det kanske är så för de flesta. Att det går upp och ner.

På den punkten skiljer du inte dig från oss övriga. Det växlar för oss också.

sissa
2006-12-01, 22:52
Visst ogillar jag dina randiga kreationer och korsett-historier

Ja,precis! Det är ditt fel! Sen du började skriva om randigheten och korsetterna så föll allt samman*cry*

Vad skulle få dig att kunna tycka om dig själv? Åtrå från hela världen???

Jag vet inte. Och jag tror ingen kommer komma på det ikväll heller.
Det är komplicerat tjaffs. Inte omöjligt att reda ut dock tror jag!

Kwon
2006-12-01, 22:53
Skit i att försöka reda ut det, för det är omöjligt.

Det enda du skall bry dig om är att din partner åtrår dig, det borde räcka.

Dnepr
2006-12-01, 22:54
Nej det enda hon borde bry sig om är att försöka gilla sig själv på ett genuint sätt. Det är den bästa förutsättningen för att få omvärldens kärlek.

Diana
2006-12-04, 18:54
Tycker detta är ett mkt intressant ämne... Nåt är fel när folk tar sej för att döma människor som väljer att fläka upp sej på op-bordet sprättas upp och få nåt 'fixat', medans de själva spenderar tonvis me cash på allt från kläder, smink, gymkort, kosttillskott [onödigt lång fåfänge-lista].

Ingensomhelst skillnad i min mening.

Sen ang. att 'göra saker av rätt skäl'... - hur många finns det inte som drar till gymet med skitkass självkänsla i enda syfte att den ska stärkas i takt med att triccarna blir mäktiga hästskor.

Vad gör mina silikonbröst mer fel än din tvättbräda?

Und so weiter... *popcorn*

Sundsarn
2006-12-04, 22:51
Jag tycker att för i vissa fall är det faktiskt jättebra. Alltså inte att jag tycker en del ser för jävliga ut utan att ex vid olyckor och dylikt är det ju jättebra.
Men för att bara höja sitt utseende när man ser normal ut redan känns fel. Vet dock endel ex tjejer som nästan inte utvecklat några som helst kvinnlia former borde kunna få hjälp då det då oftast övergår i ett mer psykiskt problem.

Yankeee
2006-12-05, 15:16
Tycker detta är ett mkt intressant ämne... Nåt är fel när folk tar sej för att döma människor som väljer att fläka upp sej på op-bordet sprättas upp och få nåt 'fixat', medans de själva spenderar tonvis me cash på allt från kläder, smink, gymkort, kosttillskott [onödigt lång fåfänge-lista].

Sen ang. att 'göra saker av rätt skäl'... - hur många finns det inte som drar till gymet med skitkass självkänsla i enda syfte att den ska stärkas i takt med att triccarna blir mäktiga hästskor.

Ditt resonemang är ganska värdelöst då det förutsätter att man tränar/köper kläder/whatever enbart pga dålig självkänsla. Hur många gör det tror du? Varför tror du att majoriteten opererar sin kropp?

grabben i skogen
2006-12-05, 15:28
Ditt resonemang är ganska värdelöst då det förutsätter att man tränar/köper kläder/whatever enbart pga dålig självkänsla. Hur många gör det tror du? Varför tror du att majoriteten opererar sin kropp?

för att de är missnöjda med något de inte kan förändra på annat sätt än med kniv.

Yankeee
2006-12-05, 15:30
för att de är missnöjda med något de inte kan förändra på annat sätt än med kniv.

Varför känner man så tror du?

mini
2006-12-05, 15:35

Det är en viss skillnad i risken man tar. Det är inte riskfritt att utsätta sig för narkos och operation.

Diana
2006-12-05, 15:52

'hur många finns det inte..' - är ett begrepp som antyder att det finns en stor mängd sådana, inte att alla köper kläder/tränar whatever pga dålig självkänsla. *popcorn*

Jag kan inte se hur en höjjning av utseendet i form av plastik ska skilja sej från en höjjning av utseendet i form av kläd/trän. Det kan omöjligen finnas fler av en typ av människor i den ena kategorin vs. den andra när det handlar om samma sak - bli finare i sina egna och andras ögon. På samma vis som det finns folk som låter operationer bli en drog för all maskera/'bota' låg självkänsla, så finns de dem som låter shopping, kroppsbygge bli det.

Få kan ju skita pengar ur arslet men alla har ju råd med ett gymkort, så jag har full förståelse för att en viss mängd avundsjuka även spär på fientligheten och fördomarna hos den stora massan gentemot just plastik.
Det är en viss skillnad i risken man tar. Det är inte riskfritt att utsätta sig för narkos och operation.
Du har så rätt.

Diana
2006-12-05, 15:55
Varför känner man så tror du?

Skulle man (majoriteten) fortfarande träna(och deffa) lika intensivt/hårt/villigt om det inte gav en vältränad kropp? Välmående i all ära men jag tror man lurar sejsjälv om man tror att många skulle träna lika hårt om det inte gav de visuella resultat det faktiskt ger. *popcorn*

Dnepr
2006-12-05, 15:57
Skulle man (majoriteten) fortfarande träna(och deffa) lika intensivt/hårt/villigt om det inte gav en vältränad kropp? Välmående i all ära men jag tror man lurar sejsjälv om man tror att många skulle träna lika hårt om det inte gav de visuella resultat det faktiskt ger. *popcorn*

Kroppen mår bra av sund kost och träning. Själen också. Men kroppen mår aldrig bra av att bli skuren och få inplantat uppstoppade i sig.

[Edit] Man kan inte jämföra nya kläder, nytt smink med ett par nya bröst och ett par nya läppar.

Yankeee
2006-12-05, 15:57
'hur många finns det inte..' - är ett begrepp som antyder att det finns en stor mängd sådana, inte att alla köper kläder/tränar whatever pga dålig självkänsla. *popcorn*

Jag kan inte se hur en höjjning av utseendet i form av plastik ska skilja sej från en höjjning av utseendet i form av kläd/trän. Det kan omöjligen finnas fler av en typ av människor i den ena kategorin vs. den andra när det handlar om samma sak - bli finare i sina egna och andras ögon. På samma vis som det finns folk som låter operationer bli en drog för all maskera/'bota' låg självkänsla, så finns de dem som låter shopping, kroppsbygge bli det.

Få kan ju skita pengar ur arslet men alla har ju råd med ett gymkort, så jag har full förståelse för att en viss mängd avundsjuka även spär på fientligheten och fördomarna hos den stora massan gentemot just plastik.

Du har så rätt.

Du inser att du argumenterar för "två fel blir ett rätt" nu va?

Yankeee
2006-12-05, 15:59

Du är måttligt naiv om du tror att majoriteten av människor enbart tränar för att få en juste kropp. Du verkar ha missat att det finns otaliga motionsformer, inte bara gym, av vilka många går ut på gemenskap och att ha roligt osv.

Diana
2006-12-05, 16:16
Kroppen mår bra av sund kost och träning. Själen också. Men kroppen mår aldrig bra av att bli skuren och få inplantat uppstoppade i sig.

[Edit] Man kan inte jämföra nya kläder, nytt smink med ett par nya bröst och ett par nya läppar.

Definitivt. Träning är nåt av det wunderbaraste som finns på alla vis. Men jag anser mej kunna säga med stoooor säkerhet att långt ifrån alla(eller ens så många man tror) tränar till största delen för välmående. Att förändra kroppen visuellt ligger garanterat högst för många.

Fler än man anar tar ju träningen till överdrift med, överträning, skador, maniska matbeteenden, förlorat socialt liv, isolering, [lång lista] - Som kroppen, själen och välmåendet tar ännu större skada av än några snitt som läkt på några veckor.

Kwon
2006-12-05, 16:20

Själv har jag på mig kläder ute för att jag annars skulle bli haffad för förargelseväckande beteende, jag själv föredrar att vara utan kläder.

Kläder är ett nödvändigt ont imho.

Vem vet, du kanske ser mig på en nudist-ö någonstans i Söderhavet i framtiden. :)

Yankeee
2006-12-05, 16:21
Det är många antaganden och spekulationer nu diana, har du något konkret att komma med öht?

Diana
2006-12-05, 16:27
Du inser att du argumenterar för "två fel blir ett rätt" nu va?
Jo kanske gled iväg lite åt de hållet heh.. :D (koffeinbrist)
Du är måttligt naiv om du tror att majoriteten av människor enbart tränar för att få en juste kropp. Du verkar ha missat att det finns otaliga motionsformer, inte bara gym, av vilka många går ut på gemenskap och att ha roligt osv.

Var i stycket skriver eller ens antyder jag att majoriteten skulle träna enbart för en juste kropp?

"Skulle man (majoriteten) fortfarande träna(och deffa) lika intensivt/hårt/villigt om det inte gav en vältränad kropp?" - Altså, skulle majoriteten av alla styrketränare vara lika entusiastiska om det inte gav några visuella förändringar? Ja du får ju tro vad du vill men jag betvivlar det starkt iaf. :D

(Utgick från att det framgick att det var styrketränare jag babblar om nu då jag skrev (deffa) i parentes. :)

Yankeee
2006-12-05, 16:30
Du menar du alltså att styrketräning skiljer sig markant från övriga motionsformer när det gäller varför man tränar?

Karl_alfred
2006-12-05, 16:30
Jag vann!

Diana
2006-12-05, 16:36
Det är många antaganden och spekulationer nu diana, har du något konkret att komma med öht?
Nej du yankeee inte utöver det jag redan sagt *kissass* Dvs. imo är det lika 'ok' att styrketröna sej till en snygg fysik som att operera sej till en. Det är bara olika former av utseende förändringar. Jag hör sällan/aldrig folk säga att man inte ska styrketräna i syfte att höjja självkänslan, plastik däremot då är det helt plötsligt oacceptabelt.

Bara nåt jag reagerade över och behövde roiida av mej i. :krampus :D

Själv har jag på mig kläder ute för att jag annars skulle bli haffad för förargelseväckande beteende, jag själv föredrar att vara utan kläder.

Kläder är ett nödvändigt ont imho.

Vem vet, du kanske ser mig på en nudist-ö någonstans i Söderhavet i framtiden. :)
Haha :D I feel you pain.

Dnepr
2006-12-05, 16:39
Du menar du alltså att styrketräning skiljer sig markant från övriga motionsformer när det gäller varför man tränar?

Ja det kan ju säga. Det är nog inte så vanligt att man spelar fotboll och har skev självbild.

Karl_alfred
2006-12-05, 16:42
Ja det kan ju säga. Det är nog inte så vanligt att man spelar fotboll och har skev självbild.
Det är inte så att de finns andra idrotter som spinning, aerobics mm *rolleyes*

Yankeee
2006-12-05, 16:43
Nej du yankeee inte utöver det jag redan sagt *kissass* Dvs. imo är det lika 'ok' att styrketröna sej till en snygg fysik som att operera sej till en. Det är bara olika former av utseende förändringar. Jag hör sällan/aldrig folk säga att man inte ska styrketräna i syfte att höjja självkänslan, plastik däremot då är det helt plötsligt oacceptabelt.

Bara nåt jag reagerade över och behövde roiida av mej i. :krampus :D

Ok enligt dig kanske. Med styrketräning följer dock ofta en livsstilförändring, sundare vanor, bättre hälsa osv. Det får du inte av en operation. Dessutom är det STOR skillnad på att själv jobba mot ett mål, att själv göra allt arbete som krävs, att själv ta sig igenom en tuff period jämfört med att ta den enkla vägen och låta någon annan göra jobbet åt en. Har man tur kanske man får bättre psykisk hälsa av sin nya livsstil och får bättre perspektiv på tillvaron, det är något som antagligen aldrig kommer att hända genom en operation (som du dessutom inte kan "sluta" med om du inte gillar utgången, att säga upp sitt gymkort är inte speciellt svårt, att åtgärda fysiska ingrepp på sin kropp däremot).

Dnepr
2006-12-05, 16:44
Det är inte så att de finns andra idrotter som spinning, aerobics mm *rolleyes*

Har jag sagt ngt annat då? Det är hur som helst vanligare med att folk har skev självbild på gymmen än i dom flesta andra idrotter. Det är inte bra för alla osäkra jävlar med alla dessa speglar som dom inte kan undvika mellan seten.

Kwon
2006-12-05, 16:47
Jag anser att det finns en viss skillnad mellan att motionera/träna/förbättra kroppen/bli starkare/få bort fett för en sundare livsstil/köpa kläder och att göra skönhetsoperationer.

Diana
2006-12-05, 16:48

Jepp det mkt är logiskt i min värld att fler styrketränar till större del för de visuella resultaten än vad det finns folk som tex. tränar fotboll, långfärdsåkning[insert annan valfri motionsform] för det visuella. Jag säger inte att det inte existerar i andra idrotter(för att undvika missförstånd IGEN :D)men just byggning är jag övertygad fler pysslar med för det visuella. *popcorn*

Dnepr
2006-12-05, 16:49
Jepp det mkt är logiskt i min värld att fler styrketränar till större del för de visuella resultaten än vad det finns folk som tex. tränar fotboll, långfärdsåkning[insert annan valfri motionsform] för det visuella. Jag säger inte att det inte existerar i andra idrotter(för att undvika missförstånd IGEN :D)men just byggning är jag övertygad fler pysslar med för det visuella. *popcorn*

Givetvis är det så.

Yankeee
2006-12-05, 16:53
Byggning handlar ju bara om det visuella, klart folk tränar för en "snyggare" kropp :) Men vi pratar väl ändå om medelmotionären nu? Jag tror självklart också att det är vanligare att folk tränar för looks på gym än någon annanstans, men att jämföra det med plastikkirurgi känns lite långsökt.

Dnepr
2006-12-05, 16:54
Byggning handlar ju bara om det visuella, klart folk tränar för en "snyggare" kropp :) Men vi pratar väl ändå om medelmotionären nu? Jag tror självklart också att det är vanligare att folk tränar för looks på gym än någon annanstans, men att jämföra det med plastikkirurgi känns lite långsökt.

Klart att det är långsökt, för det finns oerhörda skillnader.

Diana
2006-12-05, 17:05
Ok enligt dig kanske. Med styrketräning följer dock ofta en livsstilförändring, sundare vanor, bättre hälsa osv. Det får du inte av en operation. Dessutom är det STOR skillnad på att själv jobba mot ett mål, att själv göra allt arbete som krävs, att själv ta sig igenom en tuff period jämfört med att ta den enkla vägen och låta någon annan göra jobbet åt en. Har man tur kanske man får bättre psykisk hälsa av sin nya livsstil och får bättre perspektiv på tillvaron, det är något som antagligen aldrig kommer att hända genom en operation (som du dessutom inte kan "sluta" med om du inte gillar utgången, att säga upp sitt gymkort är inte speciellt svårt, att åtgärda fysiska ingrepp på sin kropp däremot).

Jag håller med helt. Styrketräning kan förändra livet på alla plan till det positiva OM (med betoning på OM) man har rätt distans. - Något många inbillar sej att de har men faktiskt saknar mer eller mindre. Bara för att nåt 'känns rätt' (kämpa mot ett mål, ta sej igenom svårigheter och få resultat) betyder det inte att det alltid ÄR rätt. På vägen tappar många bort förnuftet och försummar andra delar av sitt liv så dessa inte kan blomstra och ge individen ett fullgott liv. Man kanske tror att man är lycklig sålänge man har sin träning och sina mål därikring utan att ens reflektera över hur livet kunde ha varit om man spenderat mer tid på andra saker och hade en mer balanserad tidsfördelning till olika saker i sitt liv. På det viset har träning större potential 'förstöra' en människas liv (mer än en operation).

Hur många sitter inte och är halvt/helt maniska i allmänhetens ögon, med sina mål och sin träning, medans de själva i sin naivitet anser sej leva ett fullgott liv(men egentligen inte gör det)? Fler än man anar garanterat. För mkt av något är ALDRIG bra, det är ett faktum. *flex*

Men somsagt det hela har ju att göra med hur personen är innan träningsstarten/operationen. Personen med den kassa självkänslan faller lätt(are) i det maniska tränandet/ätandet/isoleringen/div betenden därikring(maniska opererandet). Således är det en 'risk' man tar med både styrketräning och operationer, om livskvaliteen höjs eller sänks beror snarare på personen än vilket sätt man väljer att höjja sitt utseende. :)

Yankeee
2006-12-05, 17:08
Du menar alltså det inte räcker med att vara lycklig? Man måste vara lycklig av rätt saker? Vem avgör om någon lever ett fullgott liv? Räcker det inte med att man själv tycker det?

Diana
2006-12-05, 17:15

Ahh fast jag vet folk som har styrka som sitt primära mål i styrketräning, därav min formulering. ;) Jag ser bara inte varför det ena(forma sin kropp med träning) skulle vara mer 'ok' än det andra(operation). I mitt första inlägg var min tanke att jag förundras över folks mkt högre acceptans till byggning än till operationer. Att säga att man ska 'acceptera' sitt utseende om man är 'normal' och inte falla för operation, tycks vara ett populärt uttryck(som någon även klämde in i denna tråd). Varför säger man inte samma till den vanlige mannen som funderar på gymkort "ACCEPTERA ditt utseende(för bövelen) du ser ju 'normal' ut?!" :D

- Dubbelmoralens fula tryne i ett paket med elegant röd rosett runt. *popcorn*

Yankeee
2006-12-05, 17:17
Ahh fast jag vet folk som har styrka som sitt primära mål i styrketräning, därav min formulering. ;) Jag ser bara inte varför det ena(forma sin kropp med träning) skulle vara mer 'ok' än det andra(operation). I mitt första inlägg var min tanke att jag förundras över folks mkt högre acceptans till byggning än till operationer. Att säga att man ska 'acceptera' sitt utseende om man är 'normal' och inte falla för operation, tycks vara ett populärt uttryck(som någon även klämde in i denna tråd). Varför säger man inte samma till den vanlige mannen som funderar på gymkort "ACCEPTERA ditt utseende(för bövelen) du ser ju 'normal' ut?!" :D

- Dubbelmoralens fula tryne i ett paket med elegant röd rosett runt. *popcorn*

Byggare har normalt sett inte styrka som sitt primära mål ;)

Jag skrev ju varför träning var överlägset operation för ett par inlägg sedan. Det är väl inte så svårt att se varför det ena är mer accepterat än det andra?

Diana
2006-12-05, 17:25
Du menar alltså det inte räcker med att vara lycklig? Man måste vara lycklig av rätt saker? Vem avgör om någon lever ett fullgott liv? Räcker det inte med att man själv tycker det?

Sen när blev mansjälv expert på att alltid se sin egen situation objektivt/klarsynt/förnuftigt på alla vis? *popcorn* Jag säger inte att man inte kan vara lycklig på massa olika vis, för det kan man definitivt. :thumbup: Men jag vet att människor har en tendens att begränsa sej och falla i mönster och beteenden pga rädslor och osäkerheter och stanna där för det är bekvämt och acceptera sin situation och anse/intala sej lyckliga. MEN hur kan man veta om man är lycklig om man inte känner till något annat/ är för rädd för att utforska något annat? Valet är ju upp till var och en självklart, men den isolering som kan följ(a/er) med att ta träning och kost till överdrift kan omöjligen vara nåt som leder en individ till en positiv livssituation(riktig lycka) i det långa loppet. :)

Yankeee
2006-12-05, 17:27
Sen när blev mansjälv expert på att alltid se sin egen situation objektivt/klarsynt/förnuftigt på alla vis? *popcorn* Jag säger inte att man inte kan vara lycklig på massa olika vis, för det kan man definitivt. :thumbup: Men jag vet att människor har en tendens att begränsa sej och falla i mönster och beteenden pga rädslor och osäkerheter och stanna där för det är bekvämt och acceptera sin situation och anse/intala sej lyckliga. MEN hur kan man veta om man är lycklig om man inte känner till något annat/ är för rädd för att utforska något annat? Valet är ju upp till var och en självklart, men den isolering som kan följ(a/er) med att ta träning och kost till överdrift kan omöjligen vara nåt som leder en individ till en positiv livssituation(riktig lycka) i det långa loppet. :)

Vad spelar det för roll om man är expert på att se sin situation? Vem ska avgöra om man är lycklig om inte en själv (oavsett hur kass man än är på att bestämma det)? Spelar det någon roll varför man är lycklig?

Diana
2006-12-05, 17:35
Byggare har normalt sett inte styrka som sitt primära mål ;)

Jag skrev ju varför träning var överlägset operation för ett par inlägg sedan. Det är väl inte så svårt att se varför det ena är mer accepterat än det andra?

Men de existerar (förvisso kanske byggare är fel kategori att stoppa dom i då men men :Virro :D)

Träning har en enorm fördel gentemot operationer i det du skrev ja. :) Men på samma gång kan det slå tillbaka och gå till överdrift på ett såpass livsbegränsande vis(om det brukas av fel typ av person) så det går på jämt ut imo...

Alla har ju inte samma kroppsideal heller, därför är inte ens gymet ett alternativ för alla.

Trance
2006-12-05, 17:39
Vad spelar det för roll om man är expert på att se sin situation? Vem ska avgöra om man är lycklig om inte en själv (oavsett hur kass man än är på att bestämma det)? Spelar det någon roll varför man är lycklig?

Ändå räknar du upp massa "universella" fördelar med styrketräning. Sluta gnäll på operationer, snart kommer ni väl och säger att alkoholism är fel också.

Diana
2006-12-05, 17:43

Det jag menar är att det är lätt att tro att man lever ett fullt liv utan att ens vilja vara medveten om att man skulle kunna ha det så mkt bättre om man uttnytjade sin fulla potential/arbetade bort rädslor. Ta till exempel att 'vakna' när man är 30 och inse att man spenderat/slösat 10+år i maniskt tränande/ätande/andratyper av livsbegränsande beteenden pga låg självkänsla. Man har ju trott sej vara lycklig när man är inne i beteendet visst för man vet ju inget annat och man tror sej ha hittat sitt 'värde', men som med all manii, efteråt ser man allt med klara ögon, att det faktiskt varit slöseri - isoleringen det gav.

Diana
2006-12-05, 17:46
Ändå räknar du upp massa "universella" fördelar med styrketräning. Sluta gnäll på operationer, snart kommer ni väl och säger att alkoholism är fel också.

:cheers: :D

Yankeee
2006-12-05, 18:12

Vad har detta med det du quotade att göra?

Yankeee
2006-12-05, 18:13
Men de existerar (förvisso kanske byggare är fel kategori att stoppa dom i då men men :Virro :D)

Träning har en enorm fördel gentemot operationer i det du skrev ja. :) Men på samma gång kan det slå tillbaka och gå till överdrift på ett såpass livsbegränsande vis(om det brukas av fel typ av person) så det går på jämt ut imo...

Alla har ju inte samma kroppsideal heller, därför är inte ens gymet ett alternativ för alla.

Varför bygga sin argumentation på undantagen?

Yankeee
2006-12-05, 18:16
Det jag menar är att det är lätt att tro att man lever ett fullt liv utan att ens vilja vara medveten om att man skulle kunna ha det så mkt bättre om man uttnytjade sin fulla potential/arbetade bort rädslor. Ta till exempel att 'vakna' när man är 30 och inse att man spenderat/slösat 10+år i maniskt tränande/ätande/andratyper av livsbegränsande beteenden pga låg självkänsla. Man har ju trott sej vara lycklig när man är inne i beteendet visst för man vet ju inget annat och man tror sej ha hittat sitt 'värde', men som med all manii, efteråt ser man allt med klara ögon, att det faktiskt varit slöseri - isoleringen det gav.

Hur då "fullt liv"? Vad innebär det?

Att man vid 30 har andra prioriteringar än vid 20 är inte speciellt konstigt. Hur är det relevant?

Det viktiga är väl ändå att man kände sig lycklig vid den aktuella tidpunkten? Inte vad man tycker om den tidpunkten om 5 år.

Trance
2006-12-05, 18:20
Vad har detta med det du quotade att göra?

Förstod du inte det SIR? Du säger att en sak är objektivt bättre när du senare säger att något som objektiv lyckoskapande inte existerar. Det borde gälla saker som är "bättre" för en person också. Hur kan träning vara bättre än operation baserat på detta?

Det borde ju vara upp till var och en.

Yankeee
2006-12-05, 18:22
Förstod du inte det SIR? Du säger att en sak är objektivt bättre när du senare säger att något som objektiv lyckoskapande inte existerar. Det borde gälla saker som är "bättre" för en person också. Hur kan träning vara bättre än operation baserat på detta?

Det borde ju vara upp till var och en.

Det är skillnad på att säga att något är bättre än något annat(generellt självklart) jämfört med att säga att något är bra för alla.

Trance
2006-12-05, 18:26
Det är skillnad på att säga att något är bättre än något annat(generellt självklart) jämfört med att säga att något är bra för alla.

Ja det är skillnad, men det gör det ju inte mer sant för det. Egentligen har du ju inte något på fötterna när du säger att träning är bättre, det enda du baserar det på är ju ditt liv. För många så är inte träning något som skulle höga livskvaliten utan sänka den.

Dnepr
2006-12-05, 18:30
För många så är inte träning något som skulle höga livskvaliten utan sänka den.

För ännu fler, dom allra flesta, så skulle träning få dom att må bättre. Att spela lite fotboll, eller att ta regelbundna långpromenader, eller kanske att gymma ngn gång ibland. Jag har svårt att se vem skulle få sämre livskvalité av det.

Trance
2006-12-05, 18:35
För ännu fler, dom allra flesta, så skulle träning få dom att må bättre. Att spela lite fotboll, eller att ta regelbundna långpromenader, eller kanske att gymma ngn gång ibland. Jag har svårt att se vem skulle få sämre livskvalité av det.

Folk som inte tycker om att träna, folk som inte har tid att träna. Sedan att som ni säger forma utseende med hjälp av träning tar mycket energi och vilja, det är också något som många inte vill lägga ner. De kanske hellre vill leka med sina barn eller slappa efter en arbetsdag.

Så att på något sätt höja sig över andra för att man ändrar sitt utseende med träning istället för operation känns rätt löjligt.

Dnepr
2006-12-05, 18:39
Folk som inte tycker om att träna, folk som inte har tid att träna.

Att en del inte gillar att träna brukar grunda sig i att dom inte hittat ngt som passat just dom. Men nästan alla gillar att gå ut och gå, kanske simma lite eller göra ngt i grupp. Att några inte har tid är ju bara ett roligt argument, för dom kan ju lika gärna vilja träna men inte kunna. Alltså kan den kategorin få bättre livskvalité om dom hittade en liten lucka för träningen.

Yankeee
2006-12-05, 19:14
Ja det är skillnad, men det gör det ju inte mer sant för det. Egentligen har du ju inte något på fötterna när du säger att träning är bättre, det enda du baserar det på är ju ditt liv. För många så är inte träning något som skulle höga livskvaliten utan sänka den.

Men är du snygg eller? Det finns en hel del positiva effekter av träning, både fysiska och psykiska. Som du kanske förstår är inte det baserat på mitt liv. Ganska väldokumenterade effekter också. Förstår inte riktigt vad du argumenterar emot.

Yankeee
2006-12-05, 19:15
Folk som inte tycker om att träna, folk som inte har tid att träna. Sedan att som ni säger forma utseende med hjälp av träning tar mycket energi och vilja, det är också något som många inte vill lägga ner. De kanske hellre vill leka med sina barn eller slappa efter en arbetsdag.

Så att på något sätt höja sig över andra för att man ändrar sitt utseende med träning istället för operation känns rätt löjligt.

Du kör samma race som diana alltså, bygger dina argument på undantagen. Bra där.

Vem har höjt sig över någon annan? Det är en diskussion, där ena sidan står utan argument, det blir lätt överlägset då.

Trance
2006-12-05, 19:21
Men är du snygg eller? Det finns en hel del positiva effekter av träning, både fysiska och psykiska. Som du kanske förstår är inte det baserat på mitt liv. Ganska väldokumenterade effekter också. Förstår inte riktigt vad du argumenterar emot.

Det finns hur många positiva fysiska effekter av operationer som helst, t.ex. folk blir snyggare. Psykiska går att fixa med piller.

Lycka som lycka, eller hur yankeee!

Jag argumenterar mot att du tror att du har svaret. Det har du inte.

Trance
2006-12-05, 19:22
Du kör samma race som diana alltså, bygger dina argument på undantagen. Bra där.

Vem har höjt sig över någon annan? Det är en diskussion, där ena sidan står utan argument, det blir lätt överlägset då.

Tränar majoriteten? Nej de gör de inte, SIR?

Dnepr
2006-12-05, 19:25
De flesta som opererar sig har dålig självkänsla. Det har inte dom som tränar, iaf inte på samma sätt. Det finns ju otal exempel på komplikationer som tillstöter efter operationerna, men inte så mycket vad jag vet av sund, regelbunden träning.

Jag tycker inte man kan jämföra motion med operation.

Yankeee
2006-12-05, 19:27
Det finns hur många positiva fysiska effekter av operationer som helst, t.ex. folk blir snyggare. Psykiska går att fixa med piller.

Lycka som lycka, eller hur yankeee!

Jag argumenterar mot att du tror att du har svaret. Det har du inte.

Nej, det gör det inte. Källa?

Fixar du det psykiska med piller har det inget med operationen i sig att göra.

Är man lycklig så är man, självklart.

Var har jag påstått att jag har svaret?

Yankeee
2006-12-05, 19:30
Tränar majoriteten? Nej de gör de inte, SIR?

Nu var det inte samhället i stort jag syftade på utan att du och diana väljer ut ett par grupper och fokuserar på dem.

Rataxes
2006-12-05, 19:30
Finns det undersökningar eller något som pekar på att folk generellt inte blir lyckligare/får bättre självkänsla av skönhetsoperationer?

Trance
2006-12-05, 19:32
Nej, det gör det inte. Källa?

Fixar du det psykiska med piller har det inget med operationen i sig att göra.

Är man lycklig så är man, självklart.

Var har jag påstått att jag har svaret?

Källa schmälla, ge en själv på alla dina påståenden. Nej, men det visar att det är irrelevant att träningen ger lycka för vissa.

Trance
2006-12-05, 19:33
De flesta som opererar sig har dålig självkänsla. Det har inte dom som tränar, iaf inte på samma sätt. Det finns ju otal exempel på komplikationer som tillstöter efter operationerna, men inte så mycket vad jag vet av sund, regelbunden träning.

Jag tycker inte man kan jämföra motion med operation.

De flesta som bygger tar anabola och har kass självkänsla.

Dnepr
2006-12-05, 19:33
Finns det undersökningar eller något som pekar på att folk generellt inte blir lyckligare/får bättre självkänsla av skönhetsoperationer?

Det är väl ingen (vad jag vet) som påstått att dom inte blir lyckligare efter operationerna? Jag har bara hävdat att det är ett större ingrepp som oftast vittnar om hur dom mår innan. Träning är inte ett lika stort steg och det kostar oftast inte lika mycket och det finns inte samma risk för komplikationer efteråt.

Dnepr
2006-12-05, 19:34
De flesta som bygger tar anabola och har kass självkänsla.

Träning är mer än bara byggning, men det vet jag att du vet. Därför är jag förvånad att du sa som du sa. Sen har du fel för dom flesta som tränar tar inte alls anabola.

Yankeee
2006-12-05, 19:38
Källa schmälla, ge en själv på alla dina påståenden. Nej, men det visar att det är irrelevant att träningen ger lycka för vissa.

Motion är bra för i princip alla, vet inte vad du sitter på som visar motsatsen.

Baan
2006-12-05, 19:41
Som jag ser det borde sund motion lätt vinna mot valfri plastikoperation. Om vi säger att båda har fördelarna att man blir lyckligare så har även motion att man mår bättre fysiskt också, kanske lever längre, blir mindre sjuk, etc. Tveksamt om ett par sillisar har samma effekt. Borde alltså vara fördel motion.

Trance
2006-12-05, 19:45
Motion är bra för i princip alla, vet inte vad du sitter på som visar motsatsen.

Motion tar tid, alla har inte tid. Motion kräver även att personen tycker det ger något och är glad, alla anser inte det.

Yankeee
2006-12-05, 19:46
Motion tar tid, alla har inte tid. Motion kräver även att personen tycker det ger något och är glad, alla anser inte det.

Inget av det du skriver ändrar de positiva effekterna.

Trance
2006-12-05, 19:48
Som jag ser det borde sund motion lätt vinna mot valfri plastikoperation. Om vi säger att båda har fördelarna att man blir lyckligare så har även motion att man mår bättre fysiskt också, kanske lever längre, blir mindre sjuk, etc. Tveksamt om ett par sillisar har samma effekt. Borde alltså vara fördel motion.

Jag anser att mina äpplen krossar dina apelsiner!

(Jag är så subtil!)

Dnepr
2006-12-05, 19:49
Motion tar tid, alla har inte tid Det argumetet kan du inte luta dig emot, för inget i det säger att dom inte gillar träning. Jag vet många som önskar att dom hade tid för att träna.

Motion kräver även att personen tycker det ger något och är glad, alla anser inte det.

För varför måste personen vara glad? Varför måste personen tycka att det ger ngt? Finns det inga motionärer som är skitkassa på badminton, men tycker det är skitkul ändå, men gör det också för att det är kul att snacka efteråt i omklädningsrummet och bastun?

Baan
2006-12-05, 19:50
Jag anser att mina äpplen krossar dina apelsiner!

(Jag är så subtil!)

Sjukt subtil

Trance
2006-12-05, 19:50
Det argumetet kan du inte luta dig emot, för jag vet många som önskar att dom hade tid för att träna.

För varför måste personen vara glad? Varför måste personen tycka att det ger ngt? Finns det inga motionärer som är skitkassa på badminton, men tycker det är skitkul ändå, men gör det också för att det är kul att snacka efteråt i omklädningsrummet och bastun?

Badminton ändrar inte deras utseende.

Baan
2006-12-05, 19:51

Jo-o! Långa seniga muskler! n00b.

Yankeee
2006-12-05, 19:52

Har inte sett några, men å andra sidan har jag inte sett något som visar motsatsen heller. Psykiska problem brukar normalt sett inte lösas med fysiska ingrepp (finns självklart undantag).

Dnepr
2006-12-05, 19:52

Jaså, kan man inte få en vältränad/mindre fet kropp av badminton? Snyggare och fastare ben? Bränna kalorier för att bli slimmad?

Trance
2006-12-05, 19:55
Ok, vad är det ni pratar om egentligen? Ni anser att det är moraliskt mer korrekt att träna än att operera sig till skönhet av vilken anledning?

Baan
2006-12-05, 19:56
Ok, vad är det ni pratar om egentligen? Ni anser att det är moraliskt mer korrekt att träna än att operera sig till skönhet av vilken anledning?

Nä, man är bara mindre blåst.

Yankeee
2006-12-05, 19:56

Hur lyckas du få in moral i detta?

Trance
2006-12-05, 19:57
Nä, man är bara mindre blåst.

Du är en bitter ***** eftersom det är så jävla uppenbart att du bara startade denna tråden för att tracka Nina, du startade den två minuter efter att hon dissade dig i en tråd.

Så sluta vara så jäkla fördomsfull.

Dnepr
2006-12-05, 19:58

Det är inte moraliskt mer korrekt, alla får göra vad dom vill. Men träning känns som en sundare väg till en "fin" kropp.

Trance
2006-12-05, 19:59
Hur lyckas du få in moral i detta?

Yankeee, kan du inte säga vad du gnäller om då? Vad är det du vill. Du älskar att säga att de som opererar sig inte har någon självkänsla(generalisering) men ändå så tränar du som en bodybuilder och visar upp dig. Skall vi fortsätta generalisera på den biten, mistar prepptorsk.

Dnepr
2006-12-05, 19:59
Yankeee, kan du inte säga vad du gnäller om då? Vad är det du vill. Du älskar att säga att de som opererar sig inte har någon självkänsla(generalisering) men ändå så tränar du som en bodybuilder och visar upp dig. Skall vi fortsätta generalisera på den biten, mistar prepptorsk.

Varför går du till personangrepp?

Trance
2006-12-05, 20:00
Det är inte moraliskt mer korrekt, alla får göra vad dom vill. Men träning känns som en sundare väg till en "fin" kropp.

Helt klart, det är därför jag väljer det. Men jag väljer även att inte se ner på de som väljer en annan väg av olika anledningar. T.ex. tiden och att man måste underhålla det.

Trance
2006-12-05, 20:00
Varför går du till personangrepp?

Det gör jag inte, jag generaliserar.

Yankeee
2006-12-05, 20:01

Du menar alltså att min självkänsla är relevant när det gäller den psykiska statusen hos de som opererar sig?

Baan
2006-12-05, 20:02
Du är en bitter ***** eftersom det är så jävla uppenbart att du bara startade denna tråden för att tracka Nina, du startade den två minuter efter att hon dissade dig i en tråd.

Så sluta vara så jäkla fördomsfull.

Haha, vad oväntat! Nina har faktiskt aldrig dissat mig vad jag vet, hon är väl ganska snäll. Hur mycket har jag trackat henne i tråden? Har knappt skrivit något, och det sista var på skämt. Din tröge *****.

Trance
2006-12-05, 20:03
Du menar alltså att min självkänsla är relevant när det gäller den psykiska statusen hos de som opererar sig?

Ja, eftersom jag inte tror att du preppar och att alla hela tiden gnäller på nidbilden som finns av byggare som osäkra och våldsamma. Man kan ju tycka att det skulle göra att man har svårare att döma ut andra, men det var det visst inte.

Dnepr
2006-12-05, 20:03
Helt klart, det är därför jag väljer det. Men jag väljer även att inte se ner på de som väljer en annan väg av olika anledningar. T.ex. tiden och att man måste underhålla det.

Jag har aldrig sagt att jag ser ner på nån som opererar sig, tvärtom så tycker jag att dom flesta blir fina efter sina ingrepp. Det var även det jag rötade på.

Nu är du där med tiden igen. Om man väger den lilla tiden man ger, mot det man får, så är det oerhört bra avkastning. Tiden är inte det som många klagar på, som ett argument för att det är så jobbigt, utan tiden är det som dom flesta önskar att dom hade mer av, så att dom kunde träna oftare.

Yankeee
2006-12-05, 20:05
Ja, eftersom jag inte tror att du preppar och att alla hela tiden gnäller på nidbilden som finns av byggare som osäkra och våldsamma. Man kan ju tycka att det skulle göra att man har svårare att döma ut andra, men det var det visst inte.

Problemet är dock att jag tränar tyngdlyftning och löpning.

Trance
2006-12-05, 20:14
Haha, vad oväntat! Nina har faktiskt aldrig dissat mig vad jag vet, hon är väl ganska snäll. Hur mycket har jag trackat henne i tråden? Har knappt skrivit något, och det sista var på skämt. Din tröge *****.

Jag skämtade också, ahhahaha

Trance
2006-12-05, 20:14
Problemet är dock att jag tränar tyngdlyftning och löpning.

...det är ju inte direkt poängen va?

Trance
2006-12-05, 20:16
Jag har aldrig sagt att jag ser ner på nån som opererar sig, tvärtom så tycker jag att dom flesta blir fina efter sina ingrepp. Det var även det jag rötade på.

Nu är du där med tiden igen. Om man väger den lilla tiden man ger, mot det man får, så är det oerhört bra avkastning. Tiden är inte det som många klagar på, som ett argument för att det är så jobbigt, utan tiden är det som dom flesta önskar att dom hade mer av, så att dom kunde träna oftare.

Alla har samma 24 timmar, vill man träna så har man tid. Men man prioriterar annorlunda. Men jag tror säkert att vi är på samma våglängd eftersom du inte fördömer de som opererar sig. För annars är det ju äpplen och apelsiner, man kan ju inte träna sig till silikonbröst eller snyggare näsa.

Baan
2006-12-05, 20:16
Jag skämtade också, ahhahaha

Bah, vilket löjligt försvar! Jag vet att roidragen tog över den annars så lugne och enkle Transe.

Trance
2006-12-05, 20:18
Bah, vilket löjligt försvar! Jag vet att roidragen tog över den annars så lugne och enkle Transe.

Självklart. Jag blir inte arg, jag använder bara offensiv argumentationsteknik eftersom du betedde dig som en bitch.

Dnepr
2006-12-05, 20:20
Alla har samma 24 timmar, vill man träna så har man tid. Men man prioriterar annorlunda. Men jag tror säkert att vi är på samma våglängd eftersom du inte fördömer de som opererar sig. För annars är det ju äpplen och apelsiner, man kan ju inte träna sig till silikonbröst eller snyggare näsa.

Där säger du ju det, iom att dygnet bara har 24 timmar och man kanske har ensam vårdnad osv, så får man välja bort ngt som man gillar. För med ditt resonemang så borde man hinna med allt man gillar, annars vill man inte det tillräckligt mycket? Jag har faktiskt aldrig hört resonemanget" fan vad jobbigt det är att träna spinning, det tar ju för fan 60 min av min dag". Däremot har jag hört att det är jobbigt, att det är roligt att kämpa i grupp och att det är tråkigt att man inte hade mer tid att göra det oftare.

Rataxes
2006-12-05, 20:53
Har inte sett några, men å andra sidan har jag inte sett något som visar motsatsen heller. Psykiska problem brukar normalt sett inte lösas med fysiska ingrepp (finns självklart undantag).Ja, dålig självbild är ett psykiskt problem, men det är ju ändå klart kopplat till hur man "faktiskt" ser ut (dvs hur din omvärld uppfattar och reagerar på ditt utseende), vilket kan påverkas med ingrepp. Att det finns snygga personer med kass självbild och fula personer som inte låter sitt utseende bekomma dem motbevisar inte att det finns en generell koppling (nej, jag kan inte bevisa att den finns heller, men den är ganska uppenbar, tycker du inte?). Jag tror att dem flesta faktiskt har en någorlunda balanserad självbild som stämmer bra överens med hur andra uppfattar en.

Frågan är om det alltid är praktiskt möjligt eller rimligt att "tänka bort" kroppskomplex? Det är så lätt att säga att något problem sitter i hjärnan, som om detta faktum skulle göra det självklart hur man ska gå tillväga för att fixa det, jag tror att många med dålig självbild snarare lär sig acceptera den för att inga uppenbara lösningar finns tillgängliga (vem här vet hur man tänker bort kroppskomplex?). Träning är en sådan konkret och uppenbar lösning som vi vet (eller hur?) hjälper folk förbättra sin självbild som ett resultat av att de förändrar sina kroppar, och om skönhetsingrepp också kan vara en sådan lösning som folk vänder sig till hellre än att inte göra någonting, så är det bra.

Det utförs tiotusentals ingrepp i Sverige varje år, så jag vill i varje fall inte spekulera om huruvida det generellt funkar eller inte utan några statistiska fakta att gå på.

Baan
2006-12-05, 21:02
Självklart. Jag blir inte arg, jag använder bara offensiv argumentationsteknik eftersom du betedde dig som en bitch.

Jo, jag förstod vad du menade första gången också, men du har ju fel.

sissa
2006-12-05, 23:40

Jag håller med dig om att plastikoperationer inte är en magisk gräns. Jag menar det finns många beteenden där man kan applicera samma resonemang
( strävan efter att duga , gör man det man gör av "rätt" anledning osv)

Men bara för att detta inte gäller enbart på de som tar till kniven så betyder ju inte det att det inte finns bland de som opererar sig.(Inte för alla dock)

Två fel blir inte ett rätt eller hur man säger.

sissa
2006-12-05, 23:45

Vad är det för skillnad mellan att ha en rejäl push - up- bh och att ha ett par silikoninlägg? ( Förrutom att det förstnämnda inte kräver operation och inte medför några risker?) Varför går det en magisk gräns så fort en kniv är inblandad?

Dnepr
2006-12-05, 23:51
Vad är det för skillnad mellan att ha en rejäl push - up- bh och att ha ett par silikoninlägg? ( Förrutom att det förstnämnda inte kräver operation och inte medför några risker?) Varför går det en magisk gräns så fort en kniv är inblandad?

Det där orkar jag inte ens förklara. Du kan inte ha tänkt igenom det så noga antar jag ;)

Tricklev
2006-12-05, 23:52

Skillnaden är hur långt folk är beredda att gå, och det har förutom med riskerna (vilka man är tvugna att räkna med som en faktor, självklart,) även med priset att göra, när betalade du sisst 15 000kr för en push-up-bh?

sissa
2006-12-05, 23:55
Skillnaden är hur långt folk är beredda att gå, och det har förutom med riskerna (vilka man är tvugna att räkna med som en faktor, självklart,) även med priset att göra, när betalade du sisst 15 000kr för en push-up-bh?

Nej, det vet jag. Jag trodde dock inte det var prisfråga.
Inget mer skillnad alltså än risker och pris?

sissa
2006-12-05, 23:56
Det där orkar jag inte ens förklara. Du kan inte ha tänkt igenom det så noga antar jag ;)

Ok. Ska inte tvinga dig att debattera med nån som ligger på en helt annan nivå än du själv. Lungt!

Dnepr
2006-12-05, 23:57
Nej, det vet jag. Jag trodde dock inte det var prisfråga.
Inget mer skillnad alltså än risker och pris?

Är det dom enda skillnaderna du ser? Vilket får din dotter göra när hon är 16?

Dnepr
2006-12-05, 23:57
Ok. Ska inte tvinga dig att debattera med nån som ligger på en helt annan nivå än du själv. Lungt!

Puss.

sissa
2006-12-06, 00:00
Är det dom enda skillnaderna du ser? Vilket får din dotter göra när hon är 16?

Men lägg av. Jag frågade dig en sak och du svarar "jag orkar inte svara"
Ge fan i och ställa motfrågor då.

Svara på det jag frågar eller lägg ner.

Dnepr
2006-12-06, 00:01
Men lägg av. Jag frågade dig en sak och du svarar "jag orkar inte svara"
Ge fan i och ställa motfrågor då.

Svara på det jag frågar eller lägg ner.

Vadå lägg av? För att du ska se det så som jag gör, så frågar jag dig; vad skulle du vilja att din lilla dotter gjorde? Båda två är väl okej, för det är ju nästan samma sak?

sissa
2006-12-06, 00:03
Vadå lägg av? För att du ska se det så som jag gör, så frågar jag dig; vad skulle du vilja att din lilla dotter gjorde? Båda två är väl okej, för det är ju nästan samma sak?

Se det som du gör? Du har ju inte svarat på frågan. Du orkar ju inte det.

Metal_boy_
2006-12-06, 00:03
Jagär neutral i frågan. Folk gör som dom vill. Tycker dock inte att man ska klaga om man själv gör så mycket som att fixa håret eller nån annan lite grej, som ska se bra ut inför andra.

Dnepr
2006-12-06, 00:04
Se det som du gör? Du har ju inte svarat på frågan. Du orkar ju inte det.

Hade du orkat läsa tråden så hade du fått dina svar. Men jag hajar varför inte du vill svara.

Pez
2006-12-06, 00:09
Hade du orkat läsa tråden så hade du fått dina svar. Men jag hajar varför inte du vill svara.

Dnepr.. ser du ett mönster i vad som händer i mer eller mindre varje tråd när du "diskuterar"?

Dnepr
2006-12-06, 00:10
Dnepr.. ser du ett mönster i vad som händer i mer eller mindre varje tråd när du "diskuterar"?

Sorry.

sissa
2006-12-06, 00:10

God jul!

Snake
2006-12-06, 00:11
Dnepr: Att du orkar vara så dryg hela tiden, tröttnar du aldrig?
Visa vem du är så kan vi väl säga hej till varandra på AW så får jag se om du är lika dryg där också *cupid*

Dnepr
2006-12-06, 00:12
Dnepr: Att du orkar vara så dryg hela tiden, tröttnar du aldrig?
Visa vem du är så kan vi väl säga hej till varandra på AW så får jag se om du är lika dryg där också *cupid*

När är du där imorgon?

Snake
2006-12-06, 00:13
När är du där imorgon?

Vilodag imorrn. Torsdag kör jag, vid 16-tiden normalt sett.

Alternativt kommer du på fredag, då får du träffa mini också :)

Dnepr
2006-12-06, 00:15
Vilodag imorrn. Torsdag kör jag, vid 16-tiden normalt sett.

Alternativt kommer du på fredag, då får du träffa mini också :)

Jag kommer dit på torsdag kl 16. Bara för att du bad om det. Slut på Off-t.

Snake
2006-12-06, 00:17
Jag kommer dit på torsdag kl 16. Bara för att du bad om det. Slut på Off-t.

Trevligt.

Förstår att mini skrämmer dig lite :)

sissa
2006-12-06, 00:31
Nåt man glömmer ibland tycker jag är att med alla möjligheter som kommer så skapar man faktiskt nya komplex(tror jag!). Jag tror inte att alla som opererar sig (eller vad det nu är för ingrepp) hade det komplexet innan möjligheten att rätta till det fanns. Det ser jag en risk med. Att vi skapar mer komplex än vi rättar till.
Att vi överlag, trots större möjligheter att fixa och trixa, bara blir mindre och mindre nöjda med oss själva.

För den skull så skulle jag inte vilja ta bort allt vad fysiska ingrepp innebär. Det ska finnas tycker jag. Det måste finnas som komplement till det psyksiska tror jag.

Sen är det som sagt inte lätt att dra en solklar gräns. Inte för mig iallafall. Tandblekning, förlänga håret, fettsugning, tatuera sig, hårtransplantation, acnebehandling...vad är okej/ vad är inte okej?

Yankeee
2006-12-06, 05:27
Nåt man glömmer ibland tycker jag är att med alla möjligheter som kommer så skapar man faktiskt nya komplex(tror jag!). Jag tror inte att alla som opererar sig (eller vad det nu är för ingrepp) hade det komplexet innan möjligheten att rätta till det fanns. Det ser jag en risk med. Att vi skapar mer komplex än vi rättar till.
Att vi överlag, trots större möjligheter att fixa och trixa, bara blir mindre och mindre nöjda med oss själva.

Oj, en som har tänkt efter :thumbup:

Yankeee
2006-12-06, 05:51
Ja, dålig självbild är ett psykiskt problem, men det är ju ändå klart kopplat till hur man "faktiskt" ser ut (dvs hur din omvärld uppfattar och reagerar på ditt utseende), vilket kan påverkas med ingrepp. Att det finns snygga personer med kass självbild och fula personer som inte låter sitt utseende bekomma dem motbevisar inte att det finns en generell koppling (nej, jag kan inte bevisa att den finns heller, men den är ganska uppenbar, tycker du inte?). Jag tror att dem flesta faktiskt har en någorlunda balanserad självbild som stämmer bra överens med hur andra uppfattar en.

Frågan är om det alltid är praktiskt möjligt eller rimligt att "tänka bort" kroppskomplex? Det är så lätt att säga att något problem sitter i hjärnan, som om detta faktum skulle göra det självklart hur man ska gå tillväga för att fixa det, jag tror att många med dålig självbild snarare lär sig acceptera den för att inga uppenbara lösningar finns tillgängliga (vem här vet hur man tänker bort kroppskomplex?). Träning är en sådan konkret och uppenbar lösning som vi vet (eller hur?) hjälper folk förbättra sin självbild som ett resultat av att de förändrar sina kroppar, och om skönhetsingrepp också kan vara en sådan lösning som folk vänder sig till hellre än att inte göra någonting, så är det bra.

Det utförs tiotusentals ingrepp i Sverige varje år, så jag vill i varje fall inte spekulera om huruvida det generellt funkar eller inte utan några statistiska fakta att gå på.

Grejen är ju att det hela handlar om hur man tänker innan operationen. Mår man psykiskt dåligt och har komplex innan operationen är risken rätt stor (nej, jag har ingen källa) att det inte kommer att vara någon markant skillnad efteråt. Helt enkelt för att man inte löser det verkliga problem. Att behandla symptom istället för att fokusera på det som verkligen är viktigt är tyvärr vanligt överallt, men det är fortfarande inte en vettig väg att gå.

sissa
2006-12-06, 07:37
Grejen är ju att det hela handlar om hur man tänker innan operationen. Mår man psykiskt dåligt och har komplex innan operationen är risken rätt stor (nej, jag har ingen källa) att det inte kommer att vara någon markant skillnad efteråt. Helt enkelt för att man inte löser det verkliga problem. Att behandla symptom istället för att fokusera på det som verkligen är viktigt är tyvärr vanligt överallt, men det är fortfarande inte en vettig väg att gå.

På vilket sätt är små bröst, finnig hy, ridbyxlår, överskottshud etc symptom och på vad?
Eller vad du menar du med "behandla symptomen"?

Rataxes
2006-12-06, 09:42
Grejen är ju att det hela handlar om hur man tänker innan operationen. Mår man psykiskt dåligt och har komplex innan operationen är risken rätt stor (nej, jag har ingen källa) att det inte kommer att vara någon markant skillnad efteråt. Helt enkelt för att man inte löser det verkliga problem. Att behandla symptom istället för att fokusera på det som verkligen är viktigt är tyvärr vanligt överallt, men det är fortfarande inte en vettig väg att gå.Hur man fokuserar på det som verkligen är viktigt är enormt svårt och jobbigt och ett totalt mysterium för många, folk skulle inte frivilligt gå omkring med dålig självkänsla om det vore enkelt eller uppenbart i praktiken hur man fixar den. Som alternativ till att acceptera sin dåliga självkänsla för att man inte vet hur man ska få bukt med den rent mentalt är det bättre att göra vad man kan (dvs vad man vet) för att må bättre under tiden. Jag tror många som tränar får genuint förbättrad självbild just pga den kroppsförändring de åstadkommer, och jag ser inte varför det inte skulle kunna vara likadant med skönhetsingrepp.

Det kan naturligtvis vara som du säger också att väldigt få får ut någon varaktigt förbättrad livskvalitét av det, att det helt enkelt inte funkar, men det känns som väldigt lösa spekulationer utan fakta.

Tricklev
2006-12-06, 09:51
Det kan naturligtvis vara som du säger också att väldigt få får ut någon varaktigt förbättrad livskvalitét av det, att det helt enkelt inte funkar, men det känns som väldigt lösa spekulationer utan fakta.

Känner ju till ett flertal som har opererat sin enorma haka, eller opererat bort en enorm leverfläck på näsan, och det dödade deras problem.

Att majoriteten som opererar sig endast har hjärnspöken vägrar jag gå med på utan statistik.

L-Sami
2006-12-06, 10:09
Skönhets operationer är väl okej, om man lider av sitt yttre och vill ha ändringar.

Det bästa är ju att försöka acceptera sig som man är, fast det kan ibland vara svårt och de som vill operera sig får väl själv avgöra det om de ska göra det eller inte.

Diana
2006-12-06, 11:31
Varför bygga sin argumentation på undantagen?
Vad är det som säger att fler opererar sej pga. att de har kass självkänsla, än vad det finns människor som bestämmer sej för att forma sin kropp med muskler pga. kass självkänsla. Vi kom ju överens om tidigare att det finns människor som tränar enbart för att få en snygg kropp, precis samma syfte som dem som opererar sej. Det är dessa (altså, dem som tränar för det visuella resultatet) som är intressanta här inte de andra som går till gymet och tränar mest för att må bra. Isf är det ju även att 'besera argumentation på undantag' att anta att fler opererar sej pga kass självkänsla än vad det finns dem som formar kroppen med träning(och även tenderar att falla i maniska mönster) pga kass självkänsla.

Logiskt sett måste det ju finnas lika många sk. undantag i både (kroppsformar)tränings och operations kategorin menar jag.

Hur då "fullt liv"? Vad innebär det?

Att man vid 30 har andra prioriteringar än vid 20 är inte speciellt konstigt. Hur är det relevant?

Det viktiga är väl ändå att man kände sig lycklig vid den aktuella tidpunkten? Inte vad man tycker om den tidpunkten om 5 år.

Ett fullt liv innebär ett liv där rädslor och osäkerheter inte tillåts begränsa individens möjligheter att förverkliga sejsjälv som person och utvecklas mot mål han/hon egentligen mår bättre av. Att många som väljer vissa vägar i livet gör det pga rädslor och osäkerheter, men rättfärdigar det för sejsjälva med att det är något de väljer självmant - är inte direkt nåt konstigt eller okänt, tvärtom mkt mkt vanligare än man tror. Nu finns det så mkt jag kan skriva ang. fullgott liv [uppsatsvarning :Virro :D] att jag isteället drar till med en förkortad(om än må låta hyffsat skum, men faktiskt bra) liknelse; tänk dej en katt som lever hela sitt liv i en lägenhet utan möjlighet att gå ut. Katten kan vara 'lycklig' ändå eftersom den inte känner till något annat. Men den skulle varit långt mkt lyckligare om den fick leva med möjligheten att gå ut i naturen, och få utveckla och använda alla egenskaper mm. den fötts med potential till - DET skulle vara ett fullgott liv. När det kommer till människor är vi alla såpass olika att det går inte riktigt att ta liknande exempel utan att det blir ett inlägg i 2 meters storleken :D men förkortat sagt - ett liv där ens livsvägsval inte baseras på eller begränsas av osäkerheter och rädslor är ett fullt liv. :thumbup:

Klart att har andra prioriteringar ju äldre man blir. Det jag menar på är att man alltid i efterhand tenderar att se saker glasklart, varför man agerade som man gjorde i vissa situationer osv - och ofta även kunna se att man borde ha arbetat bort sina osäkerheter/dåligsjälvkänsla mm. och därmed kunnat leva ett mer 'fullt liv' under dessa 10 år istället för att pga sina osäkerheter fastna i olika levnadsmönster som hindrar en från att leva fullt.

Diana
2006-12-06, 11:53
Detta är det som ligger i grunden för alla mina argument. *popcorn* :

Ta en man till exempel, han har inte ens satt foten på ett gym och har en 'vanlig' kropp. Och ta en quinna med en helt vanlig kropp och 'vanliga' bröst. Mannen köper gymkort och biffar upp sej, kvinnan lägger sej på operationsbordet och får D kupor. Båda har efter en tid förändrat sitt utseende och känner sej gladare varje gång de ser sej i spegeln. - Ändå kommer mannens förvandling vara i allmänhetens ögon mer accepterad. Oavsett om de båda genomgick sina förvandlingar pga kass självkänsla eller ej. Detta är det som är så snedvridet med synen på just plastikoperationer. *screwy* Just orättvisan att plastik är såpass mkt mindre accepterat än andra former av förvandlingar.

Jag håller med dig om att plastikoperationer inte är en magisk gräns. Jag menar det finns många beteenden där man kan applicera samma resonemang
( strävan efter att duga , gör man det man gör av "rätt" anledning osv)

Men bara för att detta inte gäller enbart på de som tar till kniven så betyder ju inte det att det inte finns bland de som opererar sig.(Inte för alla dock)

Två fel blir inte ett rätt eller hur man säger.
Nej två fel blir inte ett rätt :) jag formulerade mej lite knas i början. ;) Det jag menade är att folk som opererar sej döms lätt ut som 'hon gjorde det bara pga kass självkänsla' medans folk som drar till gymet i syfte att bli grova/trimmade inte alls bemöts me samma oacceptans. Att dra in hälsofördelarna är bara ett sidospår det är orelevant och rättfördigar inte en kroppslig förvandling på ett gym mer än en som sker på ett operations bord(då många faktiskt totalskiter i hälsofördelarna med träning och bara tränar för de visuella resultaten.)
Jagär neutral i frågan. Folk gör som dom vill. Tycker dock inte att man ska klaga om man själv gör så mycket som att fixa håret eller nån annan lite grej, som ska se bra ut inför andra.
Well spoken :D

Sen är det som sagt inte lätt att dra en solklar gräns. Inte för mig iallafall. Tandblekning, förlänga håret, fettsugning, tatuera sig, hårtransplantation, acnebehandling...vad är okej/ vad är inte okej?
+

Yankeee
2006-12-06, 19:07

Det finns ju vissa allmänt accepterade "grundstenar" som krävs för att en människa ska vara eller bli lycklig, jag har då aldrig sett "utseendet" nämnas i det sammanhanget.

Yankeee
2006-12-06, 19:09
Känner ju till ett flertal som har opererat sin enorma haka, eller opererat bort en enorm leverfläck på näsan, och det dödade deras problem.

Att majoriteten som opererar sig endast har hjärnspöken vägrar jag gå med på utan statistik.

Där hittar vi dock undantagen. Har man t.ex något fysiskt som man har blivit retad för under en lång tid kan det självklart vara en lösning att operera bort detta. Inget snack om saken, men det är inte riktigt det vi diskuterar nu.

Yankeee
2006-12-06, 19:13
Logiskt sett måste det ju finnas lika många sk. undantag i både (kroppsformar)tränings och operations kategorin menar jag.

ett liv där ens livsvägsval inte baseras på eller begränsas av osäkerheter och rädslor är ett fullt liv. :thumbup:

Klart att har andra prioriteringar ju äldre man blir. Det jag menar på är att man alltid i efterhand tenderar att se saker glasklart, varför man agerade som man gjorde i vissa situationer osv - och ofta även kunna se att man borde ha arbetat bort sina osäkerheter/dåligsjälvkänsla mm. och därmed kunnat leva ett mer 'fullt liv' under dessa 10 år istället för att pga sina osäkerheter fastna i olika levnadsmönster som hindrar en från att leva fullt.

Logiskt sett finns det fler med kass självkänsla i operationsgruppen eftersom att operationen kräver mindre av människan och är därmed det enklare valet, människor väljer oftast det enklaste sättet.

Enligt dig ja, eller är det allmänt accepterade åsikter du lägger fram?

Klart man ser saker och ting klasklart när man har facit i hand, frågan är hur det är relevant. Du var lycklig under tiden i fråga, du kan inte göra något åt saken nu. Ta lärdom och fokusera på nutid istället för att älta det förgångna.

Dnepr
2006-12-06, 19:22
Det finns ju vissa allmänt accepterade "grundstenar" som krävs för att en människa ska vara eller bli lycklig, jag har då aldrig sett "utseendet" nämnas i det sammanhanget.

Det yttre är nog en av punkterna hos dom med för stora öron, väldigt små bröst eller pinsamt liten pitt osv. Hos dom står nog en utseendeförändring högt i kurs för att generera lycka. Men jag tror ändå att den här kategorin är förhållandevis liten bland hos dom som opererar.

Trance
2006-12-06, 19:28
Logiskt sett finns det fler med kass självkänsla i operationsgruppen eftersom att operationen kräver mindre av människan och är därmed det enklare valet, människor väljer oftast det enklaste sättet.

Operation är väl inte alltid den enkla vägen eftersom människor som du ser ner på de som opererar sig.

Nu svarar du: Var har jag skrivit att jag ser ner på dem?

Då svarar jag: Det är underförstått.

Du svarar du: Ok, du har rätt. Förlåt, jag skall inte vara så nedvärderande mot de som opererar sig.

Yankeee
2006-12-06, 20:02
Operation är väl inte alltid den enkla vägen eftersom människor som du ser ner på de som opererar sig.

Nu svarar du: Var har jag skrivit att jag ser ner på dem?

Då svarar jag: Det är underförstått.

Du svarar du: Ok, du har rätt. Förlåt, jag skall inte vara så nedvärderande mot de som opererar sig.

Man måste väl ändå kunna diskutera ett ämne utan att folk ständigt påstår att man ser ner på andra för att man argumenterar för en annan sak?

Diana
2006-12-07, 12:25

Enligt dig ja, eller är det allmänt accepterade åsikter du lägger fram?

Klart man ser saker och ting klasklart när man har facit i hand, frågan är hur det är relevant. Du var lycklig under tiden i fråga, du kan inte göra något åt saken nu. Ta lärdom och fokusera på nutid istället för att älta det förgångna.

Du gör fel i att anta att människor med sämre självkänsla väljer operationer för att det 'kräver mindre av människan' eftersom det ju är människor med lägre självkänsla som har det större behovet av att hävda sej på olika vis. Där ingår att 'utföra saker som kräver mkt av människan' eftersom det ger en form av seger och känslan av att man klarat av något - är värd något/mer. Ett annat argument för att människor med låg självkänsla oftare är de som väljer vägar där de vet att de får kämpa(ex. träning framför plastik) är för att kämpandet i sej är ett sätt att förlora sej i något större. Att få glömma för en kort stund och flytta fokus - definitivt något folk med lägre självkänsla har större behov av än dem med balanserad.

Tycker du verkligen att det låter som något annat än ett faktum att man lever ett lyckligare liv utan att osäkerheter och rädslor än med dem? :D Jag vågar sätta min alkoholiserade far på att varenda människa håller med mej om det påståendet, inklusive du. ;) Men, det är ju självfallet allas val vad man gör av livet men man ska vara väl medveten om att just rädslor och osäkerheters vara eller icke vara kan utgöra hela basen i ett liv, saknar man analysförmågan där kan man gå igenom livet som en slav under dessa.

Det är relevant i allra högsta grad - har man sett mönstret av ett visst typ av leverne hos sejsjälv eller hos någon annan så bör man ta lärdom av det och lära sej analysera varför man gör som man gör så även i dagsläget, varför man egentligen lever som man lever, inte lever som man egentligen skulle vilja, varför man inte vågar leva som man egentligen vill/bör/mår allra bäst av. Att inte älta behöver du inte påpeka för mej då jag lär vara en av de skickligaste som finns på just 'allt-händer-för-en-anledning-ta-lärdom-av-skiten-tjaffs' *popcorn* :D det håller jag fullständigt med om och har aldrig satt mej emot. Att ta lärdom av och minnas sina gamla erfarenheter så man kan bryta (kanske ännu)negativare mönster i framtiden däremot är inte att älta, det är det som gör misstag och felsteg så ovärdeligt underbara. :thumbup:

Yankeee
2006-12-07, 16:10
Du gör fel i att anta att människor med sämre självkänsla väljer operationer för att det 'kräver mindre av människan' eftersom det ju är människor med lägre självkänsla som har det större behovet av att hävda sej på olika vis. Där ingår att 'utföra saker som kräver mkt av människan' eftersom det ger en form av seger och känslan av att man klarat av något - är värd något/mer. Ett annat argument för att människor med låg självkänsla oftare är de som väljer vägar där de vet att de får kämpa(ex. träning framför plastik) är för att kämpandet i sej är ett sätt att förlora sej i något större. Att få glömma för en kort stund och flytta fokus - definitivt något folk med lägre självkänsla har större behov av än dem med balanserad.

Tycker du verkligen att det låter som något annat än ett faktum att man lever ett lyckligare liv utan att osäkerheter och rädslor än med dem? :D Jag vågar sätta min alkoholiserade far på att varenda människa håller med mej om det påståendet, inklusive du. Men, det är ju självfallet allas val vad man gör av livet men man ska vara väl medveten om att just rädslor och osäkerheters vara eller icke vara kan utgöra hela basen i ett liv, saknar man analysförmågan där kan man gå igenom livet som en slav under dessa.

Det är relevant i allra högsta grad - har man sett mönstret av ett visst typ av leverne hos sejsjälv eller hos någon annan så bör man ta lärdom av det och lära sej analysera varför man gör som man gör så även i dagsläget, varför man egentligen lever som man lever, inte lever som man egentligen skulle vilja, varför man inte vågar leva som man egentligen vill/bör/mår allra bäst av. Att inte älta behöver du inte påpeka för mej då jag lär vara en av de skickligaste som finns på just 'allt-händer-för-en-anledning-ta-lärdom-av-skiten-tjaffs' :D det håller jag fullständigt med om och har aldrig satt mej emot. Att ta lärdom av och minnas sina gamla erfarenheter så man kan bryta (kanske ännu)negativare mönster i framtiden däremot är inte att älta, det är det som gör misstag och felsteg så ovärdeligt underbara. :thumbup:

Nåja, vi ser inte på saken likadant och ingen kommer att övertyga den andra ;)

Jag hävdar att man kan vara lycklig trots att man enligt dig inte lever ett fullt liv. Att man sedan kan leva sitt på bättre sätt är självklart men inte det vi diskuterar.

Skrev ju iof att man skulle ta lärdom av det man gjort ;)

Diana
2006-12-12, 18:15
Nåja, vi ser inte på saken likadant och ingen kommer att övertyga den andra ;)

Jag hävdar att man kan vara lycklig trots att man enligt dig inte lever ett fullt liv. Att man sedan kan leva sitt på bättre sätt är självklart men inte det vi diskuterar.

Skrev ju iof att man skulle ta lärdom av det man gjort ;)

Jao det verkar lite så... :D
Gillar dina åsikter dock, dom är intressanta.

Precis, jag lyckades hänga upp mej lite på ordet 'älta' där bara. :D :Virro - För att ta mitt egna senaste misstag som klockrent exempel - att ta på mej föör jävla mkt jobb och försumma andra viktiga områden i livet - är ju inte det mer att 'älta' om jag minns det nu, 4 år efter, eller om 30 år...

Och.. såklart man kan vara lycklig under sånna förhållanden, trots att man försummar andra viktiga delar av livet på bekostnad av tex mkt jobb, träning, andra typer av sysselsättningar som blir till beroenden (pga självvärdesbekräftelsen det ger). Men man ser ju i efterhand att det är en felaktig form av lycka. Altså en lycka som hänger på en att en viss aktivitet, och det du utför därikring, sätter nån fomr värde på dej som person och ditt liv. Testa tänka bort något som skulle kunna vara ditt bekräftelse element tex.(träningen, jobbet, flickvännen) skulle du fortfarande va lycklig utan det? Om ja så är det äkta lycka du uppnått.