handdator

Visa fullständig version : Alkoholeffekt på träningen.

fwickbom
2006-12-01, 11:08
Vill få svar på en fråga som jag diskuterat länge med folk och fått olika svar ifrån.

T.ex. Säg att jag tränar mitt styrkepass på fredagen i 2 timmar och kör som vanligt. Senare på kvällen går jag ut med mina polare och festar och dricker alkohol. Även om jag inte dricker speciellt mkt så är hela styrkepasset bortkastat då alkoholen förstör allt man tränat under dagen.

Stämmer det verkligen?

När jag låg inne under grundutbildningen i flottan frågade jag min löjtnant samma fråga. Personen i fråga var vår hat löjtis som tog med en på en 3 mila löpning 2 gånger i veckan för att sen köra mördar fys direkt efter.. som ni fattar va han grymt tränad. Han bekräftade det jag skrivit ovanför och hävdade sj att det var så han resonerade för det förstörde bara träningen

Men en annan kille jag låg inne med som var rätt biffig och hade grym kondis skrattade bara när han hörde det och sa att om det var sant så skulle han inte sett ut som han såg ut. Killen tränade på gymmet nästan varje dag och festade rätt hårt men tappade ändå inget så ja börjar ju tvivla lite på teorin efter att ha sett honom in action.

Någon som vet hur det egentligen ligger till???

Larsson85
2006-12-01, 11:57
Alkohol och träning är aldrig en bra kombination. Det sänker testoteronnivåerna och kroppen måste jobba med att bryta ner alkoholen istället för att bygga upp det som du förstör under ditt tränignspass.

Din kompis är antagligen i 18-19 års åldern och det sprutar ut testoteron genom öronen på han naturligt, och han har kanske väldigt bra gener ovanpå det. Han kommer växa så länge han inte gör några grova fel (alkohol och träning är iofs ett grovt fel).

(Därmed inte sagt att man inte kan unna sig att dricka någon gång, men man får prioritera)

LuThe
2006-12-01, 11:59
angående detdär så säger många att proteinsyntesen fullständigt kopplas bort, men jag vet inte hur mkt ja tror på det eftersom vänner till mig krökar som du beskriver bara timmar efter passet och fortsätter att öka

givetvis är inte ökningen så optimal som den skulle kunna vara men man ökar nog lite trotts att man dricker på kvällen. men men , de e bara mina teorier

Larsson85
2006-12-01, 12:09
Ökningarna kan vara fiktiva hos en person som inte tränat särskilt länge. Visst, du kanske kan lyfta tyngre vikter, men det behöver itne bero på ökad muskelmassa. Det är mycket teknik och utveckling i nervsystemet som gör att man ökar i början.