handdator

Visa fullständig version : Bra program?

lmonx
2006-12-01, 01:28
Goddag.

Är ca 190 lång och väger ungefär 78kg. Skulle vilja gå upp i vikt.
Jag skriver för att jag vill gå upp i vikt (vet att jag måste äta mer än jag gör av med), men också för att jag vill äta sunt och få i mig allt jag behöver (omega 3, alla vitaminer osv). Känner mig ganska matt efter måltider (eftersom jag äter mycket). Känner mig även ganska trött allmänt, var piggare förr :)

Jag vill helt enkelt ha hjälp med att optimera mig och min hälsa så att det kan bli ännu bättre.

Träningsprogram just nu:

Måndag - Axlar, underarmar

Tisdag - Rygg & Traps

Onsdag - Ben & vader

Torsdag - bröst & mage

Fredag - Biceps & Triceps

Vanligt förekommande matintag under dagen:

8.00

Friggs ABCDE- vitamin
2.5 dl fiberhavregryn + lingonsylt + mjölk
1 Glas vatten
0.5 Fullkornsmacka (dom e stora) + skinkost + korv
(Ibland äter jag en apelsin till frukosten)

10.00 (kanske 2-3 dagar i veckan)

Kopp kaffe
Mörkt bröd

12.00

3dl Pasta
10 köttbullar
ketchup
1 riven morot
majs
0.3 paprika
Ett glas vatten

16.00

2dl pasta + ketchup

17.00

Träning (dvs 0.5 liter vatten)

18.15

Vassleprotein + 2dl mjölk
Kycklingfilé / Fisk
chilibönor
frysta grönsaker / wokmix / bönor
craime fraiche
Oliver
Paprika
2dl pasta / ris
Ett glas vatten

21 - 22.00

Kanske en flerkornsmacka + skinkost + korv

Sover:

Går upp: 9.00
Går och lägger mig: 12.00

Hoppas på svar :)

/ tjipp

PowPow
2006-12-01, 02:49
Om jag varit du så hade jag sett till att få i mig fullvärdigt protein vid samtliga måltiderna. Syftar på 10.00-målet och maten innan träningen i ditt exempel. Något proteinrikt pålägg till brödet klockan 10, och några ägg till pastan, t.ex. Även mer protein till frukost.

Träningsprogramet hade jag lagt om så att de blev mer jämnjobbiga. T.ex. inte två lullmuskler som biceps och triceps en dag, och hela underkroppen en annan.

Går du upp i vikt förresten?
Cashewnötter hjälpte mig när jag hade problem med att få upp energiintaget förr.

aliquis
2006-12-01, 05:06
Ungefär det powpow säger, pasta + ketchup ser ju lite ensidigt ut kanske, men du måste å andra sidan inte få i dig allt möjligt vid varje måltid, men varför inte ta mindre pasta o mer av något annat? (utöver att det är jobbigt att fixa mat.)

Mycket pasta med, kanske vore bättre med ris eller potatis ibland, men jag är skitdålig på att fixa potatis så jag skall inte säga något, förr åt jag jämt potatis istället.

Sedan vet jag inte hur energiupptaget blir, om det är lagom, för mycket eller för lite, men det märker du väl om en månad eller två.

eandersson
2006-12-01, 06:04
Jag gillar inte att sätta triceps efter bröstdagen eller biceps efter ryggdagen. Känns som om jag tappar för mycket av armarna när jag kört bröst eller rygg dagen innan.

lmonx
2006-12-05, 23:23
Tack för tips!

Känns som jag går ner i vikt faktiskt. Iaf i midjemått osv. Byxor blir större och musklerna är mer definierade nu än innan.

Grejen är att jag äter mycket som tusan. Men jag äter inte lika onyttigt nu som jag gjorde innan (innan bodde jag hemma och blev utfordad).

Va ska man göra när man inte kan trycka i sig mer mängd mat men ändå vill gå upp? Vill ju fortfarande äta så nyttigt det bara går. Vill ju inte käka chips varje kväll för att byxorna skall stanna kvar.

PowPow: Cashewnötter e ju svindyrt. Fattig student osv :)

PowPow
2006-12-06, 00:23
Tack för tips!

Känns som jag går ner i vikt faktiskt. Iaf i midjemått osv. Byxor blir större och musklerna är mer definierade nu än innan.

Grejen är att jag äter mycket som tusan. Men jag äter inte lika onyttigt nu som jag gjorde innan (innan bodde jag hemma och blev utfordad).

Va ska man göra när man inte kan trycka i sig mer mängd mat men ändå vill gå upp? Vill ju fortfarande äta så nyttigt det bara går. Vill ju inte käka chips varje kväll för att byxorna skall stanna kvar.

PowPow: Cashewnötter e ju svindyrt. Fattig student osv :)

Fast väldigt energirikt. Så om du slår ihop smak och energimängd så är det inte så illa ;)

Mycket olja i maten är ett annat tips. Olivolja är mums. Det är iofs också dyrt, men dock. Jag är fattig student, och jag klarar det iaf.

Det är väl bara att hitta just din favorit bland de väldigt energitäta produkterna, som kan tänkas passa din plånbok och smak.