Visa fullständig version : Makrillsfilé i tomatsås
Fredszky
2003-02-11, 23:59
säg att det är bra byggarmat!!? för jag har börjat dra i mig såna konserver rätt mycket på senaste tiden.. väldigt praktiska
det är en del fett i dom, någon som vet vad för fett?? jag behöver iofs kcal, men det är ju trevligare om det är något bra fett!!
feldtarn
2003-02-12, 00:21
bra fett, käkar minst en om dan!
smidigt på jobbet som mellis, o nån frukt lr 2
10 - 12 gram fiskfett varav ca 1.5 gram Omega-3 :thumbup:
GhostFace
2003-02-12, 10:20
Med den stanken kring burkarna så...tar jag hellre en kapsel.
King Grub
2003-02-12, 10:22
Hur mycket protein finns det i de kapslarna då? Det är väl inte bara för fettet man äter makrill?
feldtarn
2003-02-12, 23:07
det är ju svingott!
fast man luktar ju lite lurigt ett bra tag efteråt....:smash:
GhostFace
2003-02-13, 08:48
Lite lurigt ...?!? :D
Rejält otvättad kloaks***p skulle jag vilja påstå ! :D
Hur vidrigt som helst, det får gärna vara 100 g Omega3 per 100 g och vara nyttigt som en helbrägdagörares händer & kunskap, men det där äter jag INTE :D
feldtarn
2003-02-13, 08:54
:eek:
Åse Columbus
2003-02-13, 16:40
tur att inte alla gillar det....
ja o massivf tar det på nattamackan....tillsammans med keso (lägger det först istf lätta)
gottigottgott
Eller ännu bättre, med kokta ägg, ev bara vitan...
Men hallå, är det gott eller är det gott!!??
Det optimala svullet måste ju bli, Oboy, grovt bröd med makrill, keso och/eller ägg....*mums*
//M
Originally posted by Massivf
Eller ännu bättre, med kokta ägg, ev bara vitan...
Men hallå, är det gott eller är det gott!!??
Det optimala svullet måste ju bli, Oboy, grovt bröd med makrill, keso och/eller ägg....*mums*
//M
Tänkte bara meddela att vi har exakt samma smak.. :bow:
Är det orginal-Oboy (vad annars) i kall minimjölk i stoor kopp, rätt sorts makrill (inte icahandlarnas) på åkes mustiga (sött, ganska kryddat grovt bröd med massor med hela korn) eller Gott gräddat grovt bröd el knäcke (om man inte tänker bry sig om GI), Guldgula ägg (om man nu ska ha med en gula eller inte), Arlas keso (äter alltid Valios, men Arlas är ärligt talat godare) - Då är Lellan i himlen!! :angel:
:eating:
(jag kan inte med ord beskriva hur GRYMT sugen jag blev av att skriva detta..:( *kurr kurr*)
Lellan sluta tortera mejj!!:D
GhostFace
2003-02-19, 23:02
Medan ni sitter o kladdar med allt stinkande slår jag på mixern i köket o blandar mig en riktigt stor välsmakande proteindrink !
:booty:
Jag äter makrill för tonfisken smakar satan! :(
vem äter tonfisk för att det smakar gott då?:D :D :D din lilla nasser......
GhostFace
2003-02-22, 19:15
Man kan krydda o blanda grejjer med tonfisk i så det smakar gott, men ren tonfisk? Nej, tack. ;)
King Grub
2003-02-22, 19:25
Vad är det för veklingar? ;)
Steg 1: Öppna en burk tonfisk.
Steg 2: :eating:
Steg 3: Känn hur biceps växer. :hbang:
Originally posted by baader
vem äter tonfisk för att det smakar gott då?:D :D :D din lilla nasser......
du? :D
Det finns ingenting man inte kan käka med en makrill på. Den är trevlig att ha och smutta på under huvudkudden när man ska sova också. haha, skojar bara.
Jag gillar att äta abbas tonfisk med massor av grovkrossad svartpeppar och en cola light till det. delikat!
Originally posted by Lellan
rätt sorts makrill (inte icahandlarnas)
Hehe, vad är det för fel på ICA:s då? :confused: :) Köpte ett 3-pack häromdagen, och sitter just nu och tuggar på två "Wasa Sport"-bröd, med makrillröran ovanpå :)
Första gången jag käkar denna fisk, faktiskt! Och nog är det väl rätt gott, tycker jag!?
Men det finns alltså ännu bättre makrill än ICA:s eller? =)
Originally posted by Bamse
Hehe, vad är det för fel på ICA:s då? :confused: :) Köpte ett 3-pack häromdagen, och sitter just nu och tuggar på två "Wasa Sport"-bröd, med makrillröran ovanpå
Första gången jag käkar denna fisk, faktiskt! Och nog är det väl rätt gott, tycker jag!?
Men det finns alltså ännu bättre makrill än ICA:s eller? =)
Ja, klassikern är SAEBY. Men icas är inte så pjåkig - jag var väl lite kinkig bara..:rolleyes: Däremot köpte jag hem makrillen from hell - en stor burk på öb som luktade päck, smakade "rått" och geleigt och med hur mycket stora vita benbroskgrejjer i.. :insane:
Favvo med makrill: pasta, gurkbitar, tomatbitar - blanda och mal lite svartpeppar grovt över. Mums!!:eating:
Rumpelstilzchen
2003-03-26, 11:35
Min ömma moder köpte 200 st sådana burkar av en arbetskamrats man för 1:- styck. :kickass:
Det står nästan alltid en halv kesoburk hemma på 500g eftersom jag äter en del innan läggdags. Så därför brukar jag blanda i en burk makrill i kesoburken och äta, perfekt blandning!! :eating:
En burk makrill med tomatsås blandat med tonfisk! Smaskigt och gott :eating:
King Grub
2003-03-26, 11:58
Originally posted by -xR-
En burk makrill med tomatsås blandat med tonfisk! Smaskigt och gott :eating:
Makrill och tonfisk? På en gång? :smash: Hoppas det smakar bättre än det låter.
Smakar faktist gott! Man får ju gratis tomatsås från makrillen och dessutom mer protein och fleromättat fett...
/Mvh
var ju riktigt gott faktiskt! :thumbup:
De flesta i klassen brukar få kväljningar när jag bara sitter och äter tonfisk och dricker vatten.
Vad kör ni med för tonfisk ? Jag har den enkla : Tonfisk i vatten
King Grub
2003-03-27, 14:45
Originally posted by puppas
De flesta i klassen brukar få kväljningar när jag bara sitter och äter tonfisk och dricker vatten.
Vad kör ni med för tonfisk ? Jag har den enkla : Tonfisk i vatten
Man får vad man betalar för i det här fallet. ;) De två godaste jag vet är Abbas Lättonfisk och ICA-Handlarnas Tonfisk i vatten. :thumbup: Euroshopper eller ÖB's däremot = URRK.
Instämmer, ICA och ABBA har kanonfin tonfisk. Angående makrill, det är himla synd att det ska vara så dyrt. Gott som attans ur burk eller på hårt bröd.
Originally posted by King Grub
Man får vad man betalar för i det här fallet. ;) De två godaste jag vet är Abbas Lättonfisk och ICA-Handlarnas Tonfisk i vatten. :thumbup: Euroshopper eller ÖB's däremot = URRK.
*harkel*
Ja jag har ju inte euroshoppers i alla fall :em:
heter märket på den från ÖB där du bor "Ocean Sea"?
hoppas inte det.. den har ju iaf svensk etikett så den borde va bra tycker jag :naughty:
King Grub
2003-03-27, 16:00
Originally posted by Fartman
heter märket på den från ÖB där du bor "Ocean Sea"?
hoppas inte det.. den har ju iaf svensk etikett så den borde va bra tycker jag :naughty:
Jo, så var det nog. Rena rama kattmaten!
Jo, så var det nog. Rena rama kattmaten!
crap! jag som var sugen på att handla hem en låda.... aja får nog iaf köpa mej ett smakprov och se om jag upplever den som ätbar..
nått annat lågprismärke man bör akta sig för? det kanske rent av finns ett billigt märke som smakar bra? själv tycker jag iaf att konsums "Rainbow" tonfisk är jättegod!
King Grub
2003-03-27, 16:09
Originally posted by Fartman
crap! jag som var sugen på att handla hem en låda.... aja får nog iaf köpa mej ett smakprov och se om jag upplever den som ätbar..
nått annat lågprismärke man bör akta sig för? det kanske rent av finns ett billigt märke som smakar bra? själv tycker jag iaf att konsums "Rainbow" tonfisk är jättegod!
Rainbow är helt okej. Inte ABBA-klass, men ändå. Men! Så billig är det inte. Om du tittar på burken ser du att den innehåller mindre fisk än både ICA och ABBA. Och Euroshopper, för den delen.
När det gäller tonfisk så får den vara hur grå och mosig med hur mycket fjäll, ben och brosk i som helst för min del - men makrill ska vara fin - så är det bara.
Den där kattmatsburken makrill från ÖB var det vidriaste jag kännt lukten/smaken/fått syn på.. *ryyyser*
Förresten så tappar vilken tonfisk som helst smaken om man steker på den med tacokrydda. :thumbup:
hmm tonfisk ska INTE stekas.. det blir skittorrt!
Har ni märkt att det är skillnad på näringsinnehållet på olika makrillsburkar? köpte nån idag (eldorado hette märket) med 17 gram protein och 15 gram fett/100 gram. Den förra jag köpte (konsums coop) var 13 gram protein eller nåt tror jag.. och inte lika mycket fett..skumt
King Grub
2003-03-31, 10:22
Originally posted by Wilson
hmm tonfisk ska INTE stekas.. det blir skittorrt!
Har ni märkt att det är skillnad på näringsinnehållet på olika makrillsburkar? köpte nån idag (eldorado hette märket) med 17 gram protein och 15 gram fett/100 gram. Den förra jag köpte (konsums coop) var 13 gram protein eller nåt tror jag.. och inte lika mycket fett..skumt
Det är väl inte så konstigt. Fiskar fiskade i olika vatten eller olika säsonger har olika näringsvärden. Se bara på vår egen strömming som skiftar från fet till halvmager beroende på när den fiskas.
nån som har smakat tonfisk från "senator" ? såg i ett reklamblad här idag att dem säljer 6x140g burkar för 25 kr. är dem ätbara så vore de ju dax o fylla hyllan här hemma i så fall :D
Åse Columbus
2003-03-31, 15:38
nu har ja inte läst hela tråden......
men tonfisk i krossade tmater med färska spenatblad o baslikablad...mums på pasta....
yeah, idag köpte jag min första makrillburk efter att ha läst denna tråden... det var ju supergott ju, jag åt ICA:s på husmans (fast det kanske är nyttigare på mjukt grovbröd?) och det smakade inte alls som tonfisk som jag hade inbillat mej... tonfisk=äckel
kanske bra som mellanmål?
King Grub
2003-04-02, 17:29
Originally posted by miapia
yeah, idag köpte jag min första makrillburk efter att ha läst denna tråden... det var ju supergott ju, jag åt ICA:s på husmans (fast det kanske är nyttigare på mjukt grovbröd?) och det smakade inte alls som tonfisk som jag hade inbillat mej... tonfisk=äckel
kanske bra som mellanmål?
Inte bara bra - superbt! :thumbup: Jag gillar makrill på mjukt, grovt flerkornsbröd bättre, men knäcke är helt okej.
Gjorde också (det väldigt dumma) misstaget av att köpa makrill från ÖB, fy f*n säger jag bara. Va bara till å slänge hela skiten :( så vad ni än gör, köp inte ÖB:s.. :nono:
ivandrago
2003-04-07, 20:09
Originally posted by d@le
Gjorde också (det väldigt dumma) misstaget av att köpa makrill från ÖB, fy f*n säger jag bara. Va bara till å slänge hela skiten :( så vad ni än gör, köp inte ÖB:s.. :nono:
det är den jag har smakat och den var vidrig :( Det var första och sista gången jag smakade makrill, men man kanske skulle våga sig på att smaka någon annan makrill om det är stor skillnad mellan märken..
Så går det om man snålar allt för mycket! Det vill säga köper mat på ÖB :thefinger
Vad i allsin dar ska ni hitta på härnäst? Köpa oxfilé på Rusta? :smash:
Originally posted by ivandrago
det är den jag har smakat och den var vidrig :( Det var första och sista gången jag smakade makrill, men man kanske skulle våga sig på att smaka någon annan makrill om det är stor skillnad mellan märken..
Jag LOVAR - det du hittade på ÖB kan omöjligt kallas för makrill. Visst att tonfisken kan variera lite och många gnäller på öb´s tonfisk - men ÖB´s makrill är det överjordiskt äckligaste som någonsin uppfunnits! BLÄ!!
Så strunta i att det stod makrill på burken, glöm bort alla hemska minnen och köp varmrökt eller om du köper burk så köp de där inplastade i röd plast (3-pack). Lovar att det INTE är i närheten av den äckelburk du råkade testa.
*ryser än av hemska minnen*
Niclaaas
2003-04-07, 20:44
ÖB:s tonfisk är helt OK! smakar småsunkigt som alla andra sorter
ivandrago
2003-04-08, 19:36
hehe ok ska testa de där röda. Det var min far som hade en burk makrill så jag tänkte att det kanske man skulle smaka, och han köper typ allt på öb :cryout:
tycker ÖBs tonfisk är det vidrigaste som finns, men älskar Abbas, så det kanske finns hopp för makrillen!
coops makrill 3-pack är ju kanon! kostar 18 kr ungefär för ett sånt paket. Dock kanske lite fett i dem å så... bara 10 gr/100 gram.. men men
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.