Logga in

Visa fullständig version : Köpa boxningssäck..

TOPOLO
2006-11-30, 16:56
jag gör ett andraförsök då ingen svarade i träningsdelen.

Jag vill ha en bra boxningssäck som jag kan både sparka och slå på. Och jag tänkte hänga upp den här hemma. Har de olika säckar för hemmabruk och för klubbarna eller spelar det ingen roll?

Antar att jag kommre behöva en lite tyngre säck då jag ska sparka på den också.. men hur tung behöver man ungefär? Håller taket för säcken och får man med takfäste och krok på köpet eller köpes det separat?

skilldnad på de billigare och de dyrare säckarna?

Wennerberg
2007-01-01, 15:30
Jag tänkte också köpa en faktiskt. Bumpar denna tråden för tips. Hur vet man vilken vikt man skall ha? Vill helt inte att den gungar så man får stanna den hela tiden utan den skall kunna ta slagen utan att åka runt som en jävla brandslang. Man kanske kan lägga en vikt i botten?

Jag har verkligen ingen aning om vad som är rätt fel, och vad som är billigt osv, så all hjälp är jävligt uppskattad.

Chaan
2007-01-01, 15:38
Jag tänkte också köpa en faktiskt. Bumpar denna tråden för tips. Hur vet man vilken vikt man skall ha? Vill helt inte att den gungar så man får stanna den hela tiden utan den skall kunna ta slagen utan att åka runt som en jävla brandslang. Man kanske kan lägga en vikt i botten?

Jag har verkligen ingen aning om vad som är rätt fel, och vad som är billigt osv, så all hjälp är jävligt uppskattad.

Jag kan bidra med några erfarenheter.

35 kilo anser jag vore lagom. Då får de lagom gung. Och det blir möjligt att göra hoppsparkar på dem utan att de fladdrar iväg ända upp i taket.

Detta kan kallas mellanstorlek och jag rekommenderar inget mindre än en mellanstor säck. De långa säckarna brukar kosta lite mer. Huruvida du ska ha en riktig lång säck beror på hur seriöst du ska träna sparkar. Jag menar, alla behöver/vill inte ösa på med lowkicks och skippar du det så går det med en mellan.

35 kilo håller med lätthet 2 vanliga expanderbultar för (nej de medföljer normalt inte) i ett vanligt betongtak (det finns väldigt porösa tak också, kan vara bra att kolla). När jag skulle flytta provade jag att hänga i säcken också - det gick jättebra (130kg totalt)

Wennerberg
2007-01-01, 15:53
Tack för tipsen, skall kolla upp det.

hobbitar
2007-01-01, 18:00

Jag har en "Pro touch" Den funkar utmäkt, glöm inte att köpa en fjäder också. En bra boxare kan slå explosivt på en säck utan att den rör sig nämnvärt, försök att träna på att röra på säcken så lite som möjligt men ändå slå hårt och explosivt.

Coldsmith
2007-01-01, 18:56
När jag köpte min 60kgs så följde det med fjäder och upphängning. Betongtag så det blev slagborr och pluggar. Funkade finfint. Blir värre om det är trätak eller liknande.....

Wennerberg
2007-01-01, 19:08
När jag köpte min 60kgs så följde det med fjäder och upphängning. Betongtag så det blev slagborr och pluggar. Funkade finfint. Blir värre om det är trätak eller liknande.....

var hittade du en 60kg säck?

Coldsmith
2007-01-01, 19:12
var hittade du en 60kg säck?

Har för mig jag köpte den på en internetsida som jag nu säkert inte får länka till ;).

Problemet är att den är rätt lång och med upphägning ännu längre förstås så man måste vara noga med att kolla att den får plats. Den tog i golvet när den kom i svängning på första stället jag hade den.

Wennerberg
2007-01-01, 19:19
Har för mig jag köpte den på en internetsida som jag nu säkert inte får länka till ;).

Problemet är att den är rätt lång och med upphägning ännu längre förstås så man måste vara noga med att kolla att den får plats. Den tog i golvet när den kom i svängning på första stället jag hade den.

aja, tack ändå, men pma gärna sidan!

regus
2007-01-01, 19:25
budo fitness har,
niciopia sport har också en del säckar.
Länkarna får du googla upp själv

Chaan
2007-01-01, 20:30
slagborr

Mm.

Helst inte vanliga betongborrar utan de som är märkta "sten" "installationsborr" eller "hårdmetall" o. dyl. - det är ganska tradigt att borra slut på flera betongborrar bara för några få hål tex. Beror igen på kvallis i taket.

Troll
2007-01-01, 22:53
Funderar också på att införskaffa en sandsäck.
Dock en på fot då jag inte kan hänga upp den.
Kollat på "Fhigter standing bag" på sbi men den är svindyr runt 5500:-.
Ingen som vet var man kan få tag i den billigare?.