Visa fullständig version : långsamt protein+snabba kolisar=?
va händer me långsamt protein om man äter de tilsammans me snabba kolhydrater? blir de snabbt, går de snabbt in i muskeln efter man tränat då?
King Grub
2003-02-11, 21:32
Det påverkar inte proteinets upptagningshastighet nämnvärt. Det gör däremot fett. Äter du fett tillsammans med proteinet blir proteinet långsammare.
så de fnns inget protein att ta efter träningen som e effektivt annat än pulver:( fan då...
Diana: Är det något fel på äggvita efter träningen ? Drick lite mjölk till så för du i alla fall lite vassle samt bra kassein så att du får en jämn fördelning av aminosyrorna tills nästa måltid..
Originally posted by Diana
ajuste! för de e ju gulan som innehåller fett,, tackarr! hur mycke protein innehåller en vita ungefär? har ingen matvåg:(
Svårt att säga med tanke på att ägg diffar i storlek..men äggvita är ca. 10% protein så det blir inte många gram per vita...
/pez
tack för infon!tror att ett ägg e typ 50 gr,,
hur snabbt e äggvita om man jämför me triple whey?
Originally posted by Diana
tack för infon!tror att ett ägg e typ 50 gr,,
hur snabbt e äggvita om man jämför me triple whey?
Ett ägg brukar ligga runt 60-70gr om jag inte missminner mig.
Ang. snabbhet på proteinet... :confused:
/pez
Äggalbuminerna är lika globulära " fluffiga " som vassleproteinerna och det är därför de absorberas nästan till 100 % i magen.
Har inte sett något om upptagningshastigheten men teoretiskt är nog äggvita det snabbaste proteinet förutom vassle.
Kokar man ägget lagom 7 - 8 minuter så har inte något av proteinet förstörts i alla fall.
King Grub: Jo men vilken skillnad gör det ? Rekommendationerna om vassle/gainer brukar ju vara inom 30 minuter efter träningen, äter man äggvitan på en gång så har man ju tjänat en hel del i tid. :)
Tycker det gått lite hysteri i upptagshastighet (Precis som gi och ii), om man har perfekt koll på sin kropp och kost samt tränar stenhårt flera dagar i rad så kanske det har en liten betydelse...
Säger kanske eftersom jag har svårt att köpa teorier som bygger på undersökningar som utförts på människor som svälter (Fasta i 10 timmar, anges aldrig vilket sista målet innan fastan var heller.) och sen överföra det på människor som har ätit innan träningen (Oftast ätit flera mål under hela dan t o m .) och omöjligt kan tömma kroppen så mycket bara genom att styrketräna.
Jag använder själv protein/kolhydrater i samband med träningen men eftersom jag dricker det konstant under hela passet så spelar upptagshastighet antagligen ännu mindre roll än vad det gör om man bara tar det efter träningen.
King Grub
2003-02-12, 10:54
Jag tror inte heller det är nödvändigt med SuperMegaExtraWhey-Pro som tas upp på 15 sekunder. Särskilt inte om man ätit någorlunda vettigt innan passet, eller som du, dricker drinken under träningen.
Däremot skulle jag ha svårt att ta mig en bunke kokta äggvitor till gymet och äta efter passet. Eller ännu värre, hemska tanke, råa äggvitor. :MrT:
tack för svaren! ja får väl ta o pressa i mej ett par kesella innan träninen dåå:eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.