Visa fullständig version : Spara till jpeg från illustrator?
_Robbie_
2006-11-29, 18:38
Jag har gjort en stor plansch på 70x200 cm i illustrator för att få vectografik på de hela. Men nu klarar inte skolans tryck-skrivare att skriva ut från illustrater. Programet som skrivaren skriver ut ifrån tar bland annat emot jpeg. Kan jag föra över illustrater filen till photoshop och sedan spara i jpeg utan att kvaliteten på bilden försämras? Alltså att pixlarna förstörs? Tips på hur jag ska göra?
mvh
Hur du än gör så kommer pixlarna "förstöras" när du sparar i jpg. Själva grejen när man håller på i illustrator är att det blir fina kanter hur mkt man än zoomar, bara för att det ska bli enklare att jobba med.
_Robbie_
2006-11-29, 18:45
Hur du än gör så kommer pixlarna "förstöras" när du sparar i jpg. Själva grejen när man håller på i illustrator är att det blir fina kanter hur mkt man än zoomar, bara för att det ska bli enklare att jobba med.
Finns det ingen möjlighet alls att spara i något annat format utan att pixlarna förstörs? Eller måste man spara i EPS eller AI för att vecto grafiken ska behållas?
Finns det ingen möjlighet alls att spara i något annat format utan att pixlarna förstörs? Eller måste man spara i EPS eller AI för att vecto grafiken ska behållas?
Dubbla storleken på hela affischen sen sparar du till jpg. då syns det bra mkt mindre när du sedan skriver ut.
Som ovan näms så är hela grejen med illustrator just att det inte är pixelgrafik utan vektorgrafik. Spara till en .EPS det måste skrivaren kunna köra ut, annars är det en riktigt dålig skrivare. Annat alternativ är att göra en pdf av den och köra ut den från Acrobat eller liknande program. Sen låter det konstigt om inte skrivaren kan ta emot från illustrator, du måste inte välja skrivaren i programmet eller ngt sånt?
Jag har gjort en stor plansch på 70x200 cm i illustrator för att få vectografik på de hela. Men nu klarar inte skolans tryck-skrivare att skriva ut från illustrater. Programet som skrivaren skriver ut ifrån tar bland annat emot jpeg. Kan jag föra över illustrater filen till photoshop och sedan spara i jpeg utan att kvaliteten på bilden försämras? Alltså att pixlarna förstörs? Tips på hur jag ska göra?
mvhSpara och skriv ut som PS/EPS/PDF om du kan, också vektorbaserade format.
JPEG förstör ju bildkvaliten, PNG är ju snällare men du tappar i detaljåtergivningen hur som helst, men visst, om du nu vill ha ut 70x200cm planch så kanske 150 dpi eller så räcker? Iaf 200?
(70 / 2.54) * 150 = 4 133.85827
(200 / 2.54) * 150 = 11 811.0236
Så spara den i 150 dpi / upplösningen 4134 x 11811 som PNG eller eventuellt JPEG med en kvalitet på över 90 så kommer det ju inte se helt tokigt ut. Men bara som nödlösning om inte det förstnämnda fungerar. Konstigt med en stor skrivare som inte kan skriva ut postscript dock, och illustrator borde ju kunna exportera diverse kan man tycka, aldrig använt det.
Dubbla storleken på hela affischen sen sparar du till jpg. då syns det bra mkt mindre när du sedan skriver ut.Va? Dubbla storleken på vektorgrafik? Ja det låter ju nödvändigt.
Va? Dubbla storleken på vektorgrafik? Ja det låter ju nödvändigt.
Ja alltså, man sparar den dubbelt så stor. Precis som du förklarade här ovan men med en del uträkningar och skit. Samma princip.
SWETiger
2006-11-30, 17:21
Empe: Utgår man från att arbetsupplösningen är 72dpi kan man säga att man sparar den "dubbelt så stor" men generellt sett kan man inte säga så.
Jag skulle ta 250dpi för en "vanlig bild", har du mycket tunna streck upp mot 450dpi. Nu handlar det förmodligen inte om något storjobb det här(?) så 150-250dpi borde räcka och det ser bra ut på håll i vilket fall som helst.
Jag skulle välja tiff som filformat och alternativet för att exportera finns under "file"-menyn.
Ja alltså, man sparar den dubbelt så stor. Precis som du förklarade här ovan men med en del uträkningar och skit. Samma princip.Men hur skall du spara en vektorgrafik dubbelt så stor överhuvudtaget? Enda du kan säga är väl att den skall vara dubbelt så stor i cm på utskrift isf.. skit samma ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.