Visa fullständig version : Någon kurd?
Som har lust att berätta hur deras synsätt på hälsa,livsstil, sjukvård och döden skiljer sig ifrån det svenska?
internethjälten
2006-11-29, 17:31
Grattis till tråd nummer 155 =)
fintelligens
2006-11-29, 17:43
Bolio är kurd, fråga honom.
HAHAH!
Bästa topicen på länge!
:D :D
Grattis till att behöva göra ditt skolarbete själv?
Tack det är just det jag jobbar på iom denna tråden. Jag kan inte "hitta på" vad dom tycker, jag är inte kurd, jag måste FRÅGA någon som är kurd. Men tack tack!
Tack det är just det jag jobbar på iom denna tråden. Jag kan inte "hitta på" vad dom tycker, jag är inte kurd, jag måste FRÅGA någon som är kurd. Men tack tack!
Jag är kurd.
*mini*
Ibland undrar jag vad det är folk lär sig på sina utbildnngar.
Ibland undrar jag vad det är folk lär sig på sina utbildnngar.
kulturella skillnader ska de va, spec i vården då. Mycket viktigt att kunna uppenbarligen!
kulturella skillnader ska de va, spec i vården då. Mycket viktigt att kunna uppenbarligen!
Och du hade tänkt uttala dig angående hur "kurder är"? Med referensen "Jag frågade en Kurd"?
Hahaha.... vad står det i beskrivningen "fråga random kurd?"
Dumleman
2006-11-29, 19:53
Hahaha.... vad står det i beskrivningen "fråga random kurd?"
Ja vi måste nog KU-anmäla utbildningen för rasiologi.
younggun50
2006-11-29, 19:55
Lättare att få svar på din fråga i flashback ;)
+1 på den
jag önskar att jag vore kurd *popcorn*
Löjtnant Blank
2006-11-29, 19:59
Jag har hört att läkarna opererar barhänta och att patienterna får klara sig utan narkos. De får bara en shot vodka och lite trä att bita i. Det är vad jag har hört alltså. Du kanske behöver kolla upp källorna innan du presenterar det för klassen.
Min flickvän är kurd så om du vill fråga någon tjej så kan du maila henne...
Jag har hört att läkarna opererar barhänta och att patienterna får klara sig utan narkos. De får bara en shot vodka och lite trä att bita i. Det är vad jag har hört alltså. Du kanske behöver kolla upp källorna innan du presenterar det för klassen.
men vodka och trä skulle väl kunna producera en halvtaskig narkos?
men vodka och trä skulle väl kunna producera en halvtaskig narkos?
Jag tror att en dos "vodka" gjord på trä skulle ge en mycket ihållande narkos faktiskt. :)
Vodka och trä får mig osökt att tänka på träsprit, och det blir man nog rätt bed(r)övad av.
Löjtnant Blank
2006-11-29, 20:09
Jag tror att en dos "vodka" gjord på trä skulle ge en mycket ihållande narkos faktiskt. :)
Så kanske det var. Jag måste ha missuppfattat. Angel, en korrektion: de använder alltså träsprit som narkos. Det där att läkarna inte använder gummihandskar har jag kollat upp och det stämmer. Nu är det i stort sett fritt fram att lägga fram den här informationen på bästa sätt. Lycka till!
uppgift, ta ett land, ett folk etc och ta reda på om deras traditioner sedvänjor osv när det kommer till vård,döden osv. Tex, vad har man för rutiner vid ordninggörande av en död, hur tvättas osv? Våren, får tex en manlig usk tvätta en kvinna?? Får man ta blodtranfusioner?
Jag fattar inte vad som är så lustigt med det...men det e ju kul att ni har något att göra er lustiga över då.
uppgift, ta ett land, ett folk etc och ta reda på om deras traditioner sedvänjor osv när det kommer till vård,döden osv. Tex, vad har man för rutiner vid ordninggörande av en död, hur tvättas osv? Våren, får tex en manlig usk tvätta en kvinna?? Får man ta blodtranfusioner?
Jag fattar inte vad som är så lustigt med det...men det e ju kul att ni har något att göra er lustiga över då.
För att du ber andra göra jobbet att söka rätt på informationen åt dig. En vis man frågade en gång gladiatorerna1 om hon var bannad från google.
Men meningen är ju att man skall FRÅGA OCH INTERVJUA någon. Inte söka på Google för fasiken!!!!
tänkte du skriva på källförteckningen:
ahmed, 24, kurd
eftersom du uppenbart vill ha en människa som referens..
ahmed, 24, kurd
Jaaaaaaaa, jaaaaaaaaaaaaaaaa POÄNGEN intervjua någon!!!!!!! Så jaaaaa, fan hur många gånger ska ja behöva säga det nu!!!
Men meningen är ju att man skall FRÅGA OCH INTERVJUA någon. Inte söka på Google för fasiken!!!!
Men fråga då kvinna, fråga som du aldrig frågat förut. Jag kommer gurgla frågorna och sedan spotta ut svar utan dess like.
ok, men är inte det lättare hitta en kurd irl? kompisars kompisar, kompisars kompisar kompisar? om tanken nu inte slagit dig förr.
väldigt konstig uppstigt måste jag säga, om du ska bilda dig en uppfattning om kulturella skillnader utifrån vad en person berättar, som i sig kan vara total bs.
Men fråga då kvinna, fråga som du aldrig frågat förut. Jag kommer gurgla frågorna och sedan spotta ut svar utan dess like.
okej Trance då kan du skicka mig ett PM/adda på MSN så jag kan börja intervjua dig om varför du invandrat, hur den processen gick osv. Okej? Jag väntar...
Shapeshifter
2006-11-29, 21:05
ahmed, 24, kurd
Ja hur tror du annars man får veta saker om vad människor tänker om saker om man inte kan fråga dom? Tror du forskning om människors uppfattningar om till exempel begreppet "vård" är omöjligt för det inte skulle gå att hänvisa till en intervju med en människa istället för en bok?
Måste vara en häftig bok där alla svaren fanns från början.
jwrzd skrev:
För att du ber andra göra jobbet att söka rätt på informationen åt dig.
Nej det gör hon inte. Hon gör jobbet själv. Hon frågar kurder vad de har för uppfattningar om vård och hälsa. Det är att söka upp information. Vad hon sedan tänker göra med informationen vet vi inte.
ok, men är inte det lättare hitta en kurd irl? kompisars kompisar, kompisars kompisar kompisar? om tanken nu inte slagit dig förr.
väldigt konstig uppstigt måste jag säga, om du ska bilda dig en uppfattning om kulturella skillnader utifrån vad en person berättar, som i sig kan vara total bs.
Det är inte jag som skriver studiehandledningar och skolplaneringar men jag ska gå och leta upp målet åt dig nu då...
Mål:
Att ha kunskap och förstå olika sätt att kommunicera ur ett socialt och kulturellt perspektiv.
Att ha kunskap om olika kulturers syn på sjukdomstillstånd och behandling för att hantera olika vård och omsorgssituatuioner.
Uppgift:
Välj en etniskt grupp, beskriv deras historia kortfattat.
Intervjua någon Belys sådant som är viktigt att känna till, respektera och ta hänsyn till du du i vård och omsorg arbetsliv möter människor från den kulturen. Ex sed och bruk och traditioner.
Ta reda på hur det svenska mottagandet gick till och problem som uppstått.
Redovisning muntligt och skriftligt
Ja hur tror du annars man får veta saker om vad människor tänker om saker om man inte kan fråga dom? Tror du forskning om människors uppfattningar om till exempel begreppet "vård" är omöjligt för det inte skulle gå att hänvisa till en intervju med en människa istället för en bok?
Måste vara en häftig bok där alla svaren fanns från början.
Vi talar inte om åsikter, varför skulle inte det här kunna gå att hitta någonstanns fakta? Det är ju löjligt att intervjua en person, som för den delen kanske inte ens har koll på dessa frågor, och använda henne som källa. Totalt otillförlitligt. Intervjua många personser, säg att det inte finns någon nerskriven information på ämnet, känns vettigare, men nu var det ändå en person?
Det är inte jag som skriver studiehandledningar och skolplaneringar men jag ska gå och leta upp målet åt dig nu då...
Mål:
Att ha kunskap och förstå olika sätt att kommunicera ur ett socialt och kulturellt perspektiv.
Att ha kunskap om olika kulturers syn på sjukdomstillstånd och behandling för att hantera olika vård och omsorgssituatuioner.
Uppgift:
Välj en etniskt grupp, beskriv deras historia kortfattat.
Intervjua någon Belys sådant som är viktigt att känna till, respektera och ta hänsyn till du du i vård och omsorg arbetsliv möter människor från den kulturen. Ex sed och bruk och traditioner.
Ta reda på hur det svenska mottagandet gick till och problem som uppstått.
Redovisning muntligt och skriftligt
Visst, men jag kritiserade upplägget utifrån att en valfri kurd, eller vilken annan person som helst, kan proppa dig full med helt värdelös info. Därför känns hela intervjudelen ganska oprecis om man säger så.
Är det helt kört på kompis/bekant-fronten?
Det som är viktigt för en människa kanske inte är lika viktigt för en annan, men detta är ett sätt att belysa skillnader, så länge man lär sig något så är det ingen värdelös info. Man får aldrig reda på något om man inte frågar, och att fråga någon känns roligare än att sitta och googla fram lite random svar.
Shapeshifter
2006-11-29, 21:18
Vi talar inte om åsikter, varför skulle inte det här kunna gå att hitta någonstanns fakta? Det är ju löjligt att intervjua en person, som för den delen kanske inte ens har koll på dessa frågor, och använda henne som källa. Totalt otillförlitligt. Intervjua många personser, säg att det inte finns någon nerskriven information på ämnet, känns vettigare, men nu var det ändå en person?
Men, hur kan uppfattningar om tex vård någonsin vara något annat än just uppfattningar? Om man vill förstå hur en människa tänker vad är då bättre än att fråga den? Det finns ingen objektiv "fakta" eller "sanning" här, utan det bästa man kan hoppas på är att lära förstå en människas perspektiv på något, tex vård. Och det verkar ju som just DET var uppgiften i det här fallet, eller hur? Att fråga den människan man hoppas lära sig förstå måste väl rimligtvis vara det mest tillförlitliga man kan göra. Men du verkar vara inne på att hon ska lära sig förstå människor genom att göra någon form av kvantitativ analys. Det kan man ju försöka göra om man vill (även om man kan undra om man fördjupar sin förståelse) men det missar ju totalt syftet med den här uppgiften som ju verkar vara att öka elevernas multikulturella kommunikativa färdigheter samtidigt som de lär sig om kulturella skillnader avseende uppfattnignar om vård.
Gör en studieresa till Kista centrum. Du blir snart uppraggad av en, två flugor i en smäll.
...Tex, vad har man för rutiner vid ordninggörande av en död, hur tvättas osv? Våren, får tex en manlig usk tvätta en kvinna?? Får man ta blodtranfusioner? ...
Jag är inte kurd, men jag tror inte att det är några speciella regler som gäller på våren.
Bolio - har jag rätt?
Men, hur kan uppfattningar om tex vård någonsin vara något annat än just uppfattningar? Om man vill förstå hur en människa tänker vad är då bättre än att fråga den? Det finns ingen objektiv "fakta" eller "sanning" här, utan det bästa man kan hoppas på är att lära förstå en människas perspektiv på något, tex vård. Och det verkar ju som just DET var uppgiften i det här fallet, eller hur? Att fråga den människan man hoppas lära sig förstå måste väl rimligtvis vara det mest tillförlitliga man kan göra. Men du verkar vara inne på att hon ska lära sig förstå människor genom att göra någon form av kvantitativ analys. Det kan man ju försöka göra om man vill (även om man kan undra om man fördjupar sin förståelse) men det missar ju totalt syftet med den här uppgiften som ju verkar vara att öka elevernas multikulturella kommunikativa färdigheter samtidigt som de lär sig om kulturella skillnader avseende uppfattnignar om vård.
Ja, det står ju tydligt intervjua någon så det är inget att diskutear där.
Utifrån intervjun skulle jag säga att man lätt kan missa målpunkten: "Att ha kunskap om olika kulturers syn på sjukdomstillstånd och behandling för att hantera olika vård och omsorgssituatuioner". Varför? Ja, helt enkelt för att kurd-Gösta, 17, kan upplysa Angel totalt fel (han kanske är t o m född i Sverige och bara snackar skit) och berätta sagor om sjukvården.
I det fallet tycker jag det är överlägset att behandla det som en faktafråga och faktiskt ha riktiga källor för att ta reda på hur det funkar där nere.
För mig ter sig uppgiften som väldigt konstig, kan dock bero på att jag själv ligger ganska långt ifrån själva ämnesområdet, så garderar mig lite där ;)
Det börjar gå upp för mig varför vården i Sverige lider av fruktansvärd kompetensbrist.
Bronkitkorv
2006-11-29, 21:46
Jag vill gärna vara kurd, vi kan låtsas nu att jag är kurd... Vad exakt som du vill veta va ?
Shapeshifter
2006-11-29, 21:46
I det fallet tycker jag det är överlägset att behandla det som en faktafråga och faktiskt ha riktiga källor för att ta reda på hur det funkar där nere.
För mig ter sig uppgiften som väldigt konstig, kan dock bero på att jag själv ligger ganska långt ifrån själva ämnesområdet, så garderar mig lite där ;)
Grejen är att en livs levande kurd är en så "riktig" källa man kan finna. Allt annat är ju andrahandskällor. Däremot kan andras bearbetningar (vilket jag antar är det du menar med riktiga källor) vara en värdefull källa till mer systematiserat vetande i frågan. Men det missar poängen i det här fallet.
Att uppgiften ter sig konstig för dig har förmodligen mer att göra med att du inte är så insatt i hur lärande går till och vilken typ av kunnande och vetande som eftersträvas i svenska skolväsendet generellt och hennes utbildning specifikt.
Kanske är det viktigare att ha talat med kurd-gösta om vård än att veta hur fan en operation går till i kurdistan? Behandla det som en faktafråga om du kan. Hur slår du upp det i din bok?
Det handlar inte så mycket om hur man opererar någon utan mera seder och traditioner som är sammanknutna med relationen. Självklart så frågas varje människa på sjukhuset, men att ha en viss liten kunskap om vad man skall fråga om, vad som ev kan vara aktuellt för tex en muslim är inte fel. Att få en förståelse om varför dom människorna vill ha det på ett speciellt sätt.
mathor: Varför skulle den leda av kompetensbrist för att vi lär oss om olika kulturers synsätt?
Hittar du ingen Kurd, så får du väl byta folkgrupp?
Lyssna på "Kurd i baren"
http://skojigast.mine.nu/svensk.aspx
Grejen är att en livs levande kurd är en så "riktig" källa man kan finna. Allt annat är ju andrahandskällor. Däremot kan andras bearbetningar (vilket jag antar är det du menar med riktiga källor) vara en värdefull källa till mer systematiserat vetande i frågan. Men det missar poängen i det här fallet.
Att uppgiften ter sig konstig för dig har förmodligen mer att göra med att du inte är så insatt i hur lärande går till och vilken typ av kunnande och vetande som eftersträvas i svenska skolväsendet generellt och hennes utbildning specifikt.
Kanske är det viktigare att ha talat med kurd-gösta om vård än att veta hur fan en operation går till i kurdistan? Behandla det som en faktafråga om du kan. Hur slår du upp det i din bok?
Din utgångspunkt är fel. Du antar av någon anledning att det här är tyckesfrågor och inte rena faktafrågor. Vi kanske har en delad åsikt där men mycket av det som ingår i uppgiften är ju rena faktafrågor. Frågor där det är definitivt fördelaktigt att ha en samlad syn av kulturella skillnader och inte en individs tankar och möjliga feluppfattningar.
Att man väljer intervjuer ser jag som en praktisk lösning, plus ev. en praktisk övning för studenterna att bemöta utländksa patienter (?), då det kan vara väldigt svårt att hitta bra källor om sjukvård i Kurdistanregionen. Nu kanske det finns bra källor, men jag tvekar.
Shapeshifter
2006-11-29, 22:20
Det handlar ju inte om sjukvård i kurdistan utan om kulturella uppfattningar om vård hos etniska grupper i sverige. Därför är kurd-gösta lika bra som någon annan kurd att fråga. Du har en konstig syn på vad som utgör kunskap i den här frågan. Det finns ingen sanning som man kan "upptäcka" bara en serie mer eller mindre sammanhängande uppfattningar som kurder har mer eller mindre gemensamt som alla är lika subjektiva.
Om det nu är "ren fakta", varifrån härrör du denna kunskap? Är det något som kurder av naturen förds med, en speciell gen som du kan hitta och kartlägga? Kommer det från idévärlden? Det finns ingen objektiv fakta om människors uppfattningar. De är ju av naturen subjektiva och det enda du kan göra är att försöka förstå ett subjektivt perspektiv.
Det handlar ju inte om sjukvård i kurdistan utan om kulturella uppfattningar om vård hos etniska grupper i sverige. Därför är kurd-gösta lika bra som någon annan kurd att fråga. Du har en konstig syn på vad som utgör kunskap i den här frågan. Det finns ingen sanning som man kan "upptäcka" bara en serie mer eller mindre sammanhängande uppfattningar som kurder har mer eller mindre gemensamt som alla är lika subjektiva.
Om det nu är "ren fakta", varifrån härrör du denna kunskap? Är det något som kurder av naturen förds med, en speciell gen som du kan hitta och kartlägga? Kommer det från idévärlden? Det finns ingen objektiv fakta om människors uppfattningar. De är ju av naturen subjektiva och det enda du kan göra är att försöka förstå ett subjektivt perspektiv.
Varför denna inställning att man inte kan generalisera dessa kulturella uppfattningar så att man faktiskt kan få ut något utav det och göra det på ett bra sätt med massa källor och författa en bok om det?
Varför denna inställning att man inte kan generalisera dessa kulturella uppfattningar så att man faktiskt kan få ut något utav det och göra det på ett bra sätt med massa källor och författa en bok om det?
Detta är på gymnasienivå för det första, och för det andra så kan jag som svensk svara på om kvinnor får röra män här. Även hur man oftast begraver folk. Så Baan, nu skall du inte vara elak mot Angel. Vi sade ju åt dig att lyssna på Scotch.
Detta är på gymnasienivå för det första, och för det andra så kan jag som svensk svara på om kvinnor får röra män här. Även hur man oftast begraver folk. Så Baan, nu skall du inte vara elak mot Angel. Vi sade ju åt dig att lyssna på Scotch.
Gymnasienivå skulle väl förklara en del, men det handlar väl ändå om eftergymnasiala studier? Har jag missat något? *gah!*
Jag försökte, det var inte bra mannen.
kanske en Vamos A La Playa - Righei.mp3? För att få leendet på dina fina läppar. Men nu är vi OT i Angels tråd.
kanske en Vamos A La Playa - Righei.mp3? För att få leendet på dina fina läppar. Men nu är vi OT i Angels tråd.
Haha kul låt :D
Men äh... fina läppar... trodde du hade sett mina pics? Känns inte så :)
Shapeshifter
2006-11-29, 22:35
Klart man kan _systematisera_ sin förståelse utifrån flera olika intervjuer och höja sig från källmaterialet till en mer generell eller teoretisk nivå, men hur tycker du att hon ska ha tid att göra det inom ramen för detta skolarbete? Hon har väl troligtvis inte tid att intervjua fler än högst en eller två.
Men du pratar om att man kan tala om _fakta_ som att en sådan systematisering av dessa uppfattningar blir objektiv. Det blir den inte, aldrig. Det finns ingen sanning, inga fakta i det här fallet. Och uppgiften syftar snarare till att utveckla en kommunikativ kompetens än att skapa ett systematiserat generellt vetande kring kurders kulturella uppfattningar om vård och hälsa.
Det enda jag ville påpeka i min ursprungliga post var att 1. intervju är en rimlig metod i det här fallet, en eller två personer KAN vara en rimlig mängd intervjuer och 2. hon gör "jobbet" själv, fast hon frågar andra, att fråga andra är ett bra sätt att generera kunskap, trots vad många verkar tro.
(och även om det är eftergymnasiala studier kan man ha uppgifter som syftar mot annat än vetenskapligt "vetande")
:)
Angel: Jag tror att du tjänar på att även läsa in dig lite på ämnet, om inte annat kan det ge intressanta uppslag till frågor att ställa till den du intervjuar. Om den personen inte har varit inne i den svenska vårdapparaten så ofta kanske han/hon inte har järnkoll på samtliga skillnader som kan finnas. Jag skulle nog haft svårt att beskriva skillnaden mellan t.ex. svenskar och tyskar på detta plan för en tysk (det närmaste jag själv kan komma "kulturella skillnader"; har pluggat i Tyskland) eftersom jag har dålig koll på mitt "eget" land/min egen kultur här, och jag är nog en rätt så genomsnittlig svensk.
Det borde finnas böcker att tillgå i ämnet, men ett och annat kan man nog hitta på nätet, t.ex. här:
Olofsson, Makhunova: Kulturella skillnader och problem som kan uppstå vid vård av personer med annan kulturell bakgrund - en litteraturstudie (http://www.bth.se/fou/cuppsats.nsf/6753b78eb2944e0ac1256608004f0535/48e05b60c6e9ad01c125701300472191?OpenDocument)
Budimir, Tervonen: Invandrares upplevelser av bemötande inom hälso- och sjukvården i ett mångkulturellt samhälle : en litteraturstudie (http://www.uppsatser.se/uppsats_f/fd8606b3f8.php)
Andréasson, Von Platen: Kulturellt inlärda och överförda värderingar, normer och synsätt relaterat till fysisk smärta (http://www.uppsatser.se/uppsats_a/af9d80a4c9.php)
Andersson, Vuckovic: Svårigheter i mötet mellan svensk sjukvårdspersonal och personer med invandrarbakgrund - en litteraturstudie (http://www.uppsatser.se/uppsats_5/5bc7778494.php)
Andersson, Henrysson: Det kulturella mötet mellan vårdpersonal i Sverige och personer med invandrarbakgrund - en litteraturstudie (http://www.uppsatser.se/uppsats_b/b254a35c5c.php)
Källa: uppsatser.se
Allwood, Berbyuk, Edebäck:Obruten tanke (http://www.ling.gu.se/~jens/publications/B%20files/B65.pdf)
Björneld, Lennmark-Poikola: LITTERATUR OM INVANDRARE OCH FLYKTINGAR I HÄLSO- OCH SJUKVÅRD OCH SOCIALVÅRD - Kartläggning av ett urval. (http://www.immi.se/biblio/social.htm)
Som har lust att berätta hur deras synsätt på hälsa,livsstil, sjukvård och döden skiljer sig ifrån det svenska?Sprit, knark o droger!
Hetsa på forum, skryt om kukstorleken och bevisa för alla andra hur bäst du är.
Va? Kallar du mig sjuk? Din mamma!
Jag ska dö.
Ungefär som svenskar mao antar jag.
Det enda jag ville påpeka i min ursprungliga post var att 1. intervju är en rimlig metod i det här fallet, en eller två personer KAN vara en rimlig mängd intervjuer och 2. hon gör "jobbet" själv, fast hon frågar andra, att fråga andra är ett bra sätt att generera kunskap, trots vad många verkar tro.
Men du menar väl inte att hon kan ge en representativ bild av en etnisk grupp, samt beskriva deras historia genom att intervjua en eller två kurder?
Ang. denna uppgift:
"Intervjua någon Belys sådant som är viktigt att känna till, respektera och ta hänsyn till du du i vård och omsorg arbetsliv möter människor från den kulturen. Ex sed och bruk och traditioner."
Intervjumomentet kan säkerligen vara ett sätt att få reda på information i en mer explorativ fas, men på inget sätt kommer det vara representativt. Tror det var det många (inkl. jag) reagerade på.
När jag läste:
"Någon kurd som har lust att berätta hur deras synsätt på hälsa,livsstil, sjukvård och döden skiljer sig ifrån det svenska?
samt
"Jag kan inte "hitta på" vad dom tycker, jag är inte kurd, jag måste FRÅGA någon som är kurd."
så fick i alla fall jag bilden av att hon hade tänkt ta reda på hur Kurder tänkte, hur deras livsstil såg ut och hur deras syn på döden och sjukvård skiljde sig från svenskars syn på dito, genom att fråga en Kurd, vilket vore ganska galet. Den frågan kommer du aldrig kunna svara på genom att fråga ett par kurder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.