handdator

Visa fullständig version : deffa

huggan
2006-11-28, 23:55
Hej. Jag är 16 år och ganska ny på denna hemsidan och har en fråga om deffning.
Är 182 cm och väger 88-89 kg. (inte bara muskler men litte finns där iaf)
Jag har styrketränat i ca 1-1.5 år och ska nu börja deffa, för första gången. Vill gå ner till ca 80 kg. Jag har läst den stora deffguiden och undrar vad ni tycker om mitt upplägg med mat och träning. Har hållt på i 2 dagar än så länge.

Träning

Mån: bröst o biceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
tis: 15 min stenhård intervallträning
ons: axlar o triceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
tor: ben o rygg ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
fre: bröst o biceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
lör: vila
sön: vila
sen börjar det om med axlar o triceps på mån, ben o rygg på ons, osv så att alla styrkepass har två ggr i veckan och efter fyra veckor ser det ut som ovan. låter kanske krångligt men det är det inte alls. Har inte ändrat styrkeövningarna nånting. Bara lagt in kondition.

Mat: (dagens intag)

Frukost: En portion havregrynsgröt med lingonsylt och gröt + en burk tonfisk.

Mellanmål: blev inget (frukt igår)

Lunch: Spaghetti och köttfärssås (Det som serverades i skolan), rikligt med grönsaker

Efter träning: tryckte i mig en banan någon halvtimme innan middag

Middag: En schnitzel, 2 små kokta potatisar, stor portion wok-grönsaker, sallad.

kvällsmål: 4 grova smörgåsar (utan margarin) med några skinkskivor och gurka på varje.

Kom med synpunkter för jag antar att en del saker måste ändras.

Antagligen mellanmålet innan lunch, måste antagligen ha protein där med, men kan ni komma med nåt tips va ja kan ha med mig för proteinrikt i skolan som är lätt att äta? Proteintillskott kanske behövs efter träning, kan ta lite längre tid än en halvtimme till middagen ibland. Isf vad? Har inte så stor koll på proteindrinkar osv. Har aldrig använt det men det verkar ganska smidigt att ha med sig t.ex som mellanmål eller efter träning. Har sett att en del har det som kvällsmål också.

Och träningen. för mycket/för lite kondition?? Kommentera och kom med så mycket synpunkter som möjligt, det är bara bra.

nutz
2006-11-29, 11:47
Ser nog bra ut. Du äter en blandad kost och det är ett stort plus. Har en fundering dock: Hur i hela friden kan du äta tonfisk på morgonen, och till GRÖT? :D Du kan ju köpa vanligt vassleproteinpulver(typ Whey-80) och dra i dig en eller två portioner istället, för jag antar att du äter tonfisken för proteinets skull och inte för smaken.

Du räknar inte kcal, va? När jag försöker minska lite på midjan så brukar jag också gå på känn, man lär sig lixom hur mycket man tål att underskotta varje dag, hur mycket man fett man minskar och i slutändan har man hittat sin egna nivå.

Skulle nog vilja kasta om ditt styrketräningsschema lite också, men om du anser att det fungerar så ska du absoluta låta det vara som det är nu och bara köra på(!!!!)!

huggan
2006-11-29, 18:04
Tack för svaret! Jo det är ju sant. Inte gillar ja smaken men vill ha i mig protein och har för mej att det stog i deffguiden att det är bra med omega-3 som finns i feta fisker. Men ja kanske ska testa vassleproteinpulver. En del tar ju proteinpulver efter träning oxå. Bra eller dåligt?

Nej, jag räknar inte kalorier. Går mest på känn. Jag märker om ett tag om jag behöver öka eller minska mängden lite men än så länge känns det ju bra.

Vad var det du ville ändra i styrkeschemat? Tycker bara att det är bra med synpunkter så skriv på.

Eddie Vedder
2006-11-29, 19:09
Om du vill ha i dej omega-3 e ju knappast tonfisk nån bra lösning, de e ju typ 1-2 gram fett per 100 gram. Å av de fettet kanske 3% e omega-3, you do the math. Inte blir de mycke iaf, köp fiskoljekapslar e mitt förslag å ta tre-fyra stycken om dan om du nu inte äter fet fisk den dan, då får du i dej så de räcker.

Gpajpen
2006-11-29, 20:48
makrill är annars utmärkt som omega-3 källa.
om man nu tycker om det.

huggan
2006-11-29, 20:58
Om du vill ha i dej omega-3 e ju knappast tonfisk nån bra lösning, de e ju typ 1-2 gram fett per 100 gram. Å av de fettet kanske 3% e omega-3, you do the math. Inte blir de mycke iaf, köp fiskoljekapslar e mitt förslag å ta tre-fyra stycken om dan om du nu inte äter fet fisk den dan, då får du i dej så de räcker.

Okej. då har jag fått fel information. Ok tack för tipset.

nutz
2006-11-30, 12:56
Äh. Det ser rätt okej ut, och eftersom det troligen kommer att fungera så är det inte värt att krångla till och ändra på något.

huggan
2006-11-30, 16:00
Okej! Har en liten fundering till. Spelar det någon roll om man kör konditionspass direkt efter styrketräningen? Har det nån betydelse för fettminskningen. Läste på ett forum på någon annan hemsida att det kan minska fettförbränningen och ta mer på musklerna om man kör ett kombinerat pass med både styrka och kondition. Kan det stämma?

För jag har nu kört kondition efter styrketräningen sen i måndags.

Gorgoroth
2006-11-30, 20:14
Har en fundering dock: Hur i hela friden kan du äta tonfisk på morgonen, och till GRÖT? :DHar sj en kompis som gillar att äta femkronorstonfisk med havregröt och tugga båda samtidigt :P

huggan
2006-11-30, 22:20
Har sj en kompis som gillar att äta femkronorstonfisk med havregröt och tugga båda samtidigt :P

Hehe.. Det lät inget vidare gott. Sj äter ja tonfisken efteråt uppdelad på två grova brödskivor. Faktis ganska gott med litte kryddor på.

Gorgoroth
2006-11-30, 22:45
Hehe.. Det lät inget vidare gott. Sj äter ja tonfisken efteråt uppdelad på två grova brödskivor. Faktis ganska gott med litte kryddor på.Har sj inte testat det(gröt+tonfisk), trots att han reckomenderat det ett par ggr :P Funkar bra på macka som sagt.

nutz
2006-11-30, 23:31
Funkar bra på macka som sagt.

Tonfisk och gröt på mackan? :furious:

Ja, jag fattade, men kunde inte hålla mig :D

Hermanssson
2006-12-01, 00:39
Okej! Har en liten fundering till. Spelar det någon roll om man kör konditionspass direkt efter styrketräningen? Har det nån betydelse för fettminskningen. Läste på ett forum på någon annan hemsida att det kan minska fettförbränningen och ta mer på musklerna om man kör ett kombinerat pass med både styrka och kondition. Kan det stämma?

För jag har nu kört kondition efter styrketräningen sen i måndags.

Det som räknas är kalorier in - kalorier ut. Jag kör också kondition efter gympassen, gillar det.

huggan
2006-12-01, 01:00
Det som räknas är kalorier in - kalorier ut. Jag kör också kondition efter gympassen, gillar det.

Ok. Tack för svaret! Jag gillar också det. Känns som en nervarving efter styrkepasset fastän jag kör stenhård kondition.
Vad kör du för konditionsträning?

Hermanssson
2006-12-01, 01:07
Jag cyklar 10-15km direkt efter, sen tas en bit kolhydrat o protein, sen in i bastun ;)

Eddie Vedder
2006-12-01, 06:00
Har sj en kompis som gillar att äta femkronorstonfisk med havregröt och tugga båda samtidigt :P
Bara för de va jag tvunge å testa i morse, de e ju ändå en näringsmässigt ganska komplett frukost oavsett hur vidrigt de låter. Jag gjorde gröt på 2dl havregryn å blandade i en burk X-tras tonfisk samt en tesked olivolja. Kan inte påstå att jag njöt men äckligt vare definitivt inte.

huggan
2006-12-03, 14:42
Nu, efter en vecka har det gått ganska bra med deffen. Fast inte tillräckligt.
Drack några öl igår. Fan.
Från 89.3 till 88.0 iaf, morgonvikt efter toabesök. Aja får se om det går bättre under den här veckan.
Får se om ja skriver in mina måltider osv här på forumet.

Hare gött, hej

huggan
2006-12-04, 22:37
Skriver in vad ja ätit idag iaf.

Frukost: Havregrynsgröt m. mjölk och lingonsylt + ett grovt bröd med en burk makrill i tomatsås, ruccolasallad på det..mkt gott.

Mellanmål: en banan bara

Lunch: pasta och skinksås, rivna morötter, sallad, majs.

middag: makaroner och en schnitsel. rivna morötter, ruccolasallad, majs

kvällsmål: en tonfiskburk uppdelad på två grova brödskivor med ruccolasallad och några annanasbitar på hehe ;) .. gott faktist

huggan
2006-12-05, 23:00
Mat idag!

Frukost: Havregrynsgröt m mjölk o sylt + en grov smörgås med makrill i tomatsås.

Mellanmål: -

Lunch: panbiff, potatis. Rivna morötter, tomatsallad o majs

mellanmål: En makrillsmörgås, banan

Middag: Spaghetti m köttfärs. ruccolasallad o rivna morötter

Kvällsmål: samma som ovan men inte lika mycket.

huggan
2006-12-06, 23:39
Jaha!

Frukost: havregrynsgröt + makrillsmörgås

mellanmål: baguette med skinska o sallad

lunch: pasta, skinksås, grönsaker

mellanmål: baguette med kyckling o sallad

middag: fläskkotlett med potatisklyftor och sallad mm

kvällsmål: skinksallad i bröd (typ pitabröd)