huggan
2006-11-28, 23:55
Hej. Jag är 16 år och ganska ny på denna hemsidan och har en fråga om deffning.
Är 182 cm och väger 88-89 kg. (inte bara muskler men litte finns där iaf)
Jag har styrketränat i ca 1-1.5 år och ska nu börja deffa, för första gången. Vill gå ner till ca 80 kg. Jag har läst den stora deffguiden och undrar vad ni tycker om mitt upplägg med mat och träning. Har hållt på i 2 dagar än så länge.
Träning
Mån: bröst o biceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
tis: 15 min stenhård intervallträning
ons: axlar o triceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
tor: ben o rygg ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
fre: bröst o biceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
lör: vila
sön: vila
sen börjar det om med axlar o triceps på mån, ben o rygg på ons, osv så att alla styrkepass har två ggr i veckan och efter fyra veckor ser det ut som ovan. låter kanske krångligt men det är det inte alls. Har inte ändrat styrkeövningarna nånting. Bara lagt in kondition.
Mat: (dagens intag)
Frukost: En portion havregrynsgröt med lingonsylt och gröt + en burk tonfisk.
Mellanmål: blev inget (frukt igår)
Lunch: Spaghetti och köttfärssås (Det som serverades i skolan), rikligt med grönsaker
Efter träning: tryckte i mig en banan någon halvtimme innan middag
Middag: En schnitzel, 2 små kokta potatisar, stor portion wok-grönsaker, sallad.
kvällsmål: 4 grova smörgåsar (utan margarin) med några skinkskivor och gurka på varje.
Kom med synpunkter för jag antar att en del saker måste ändras.
Antagligen mellanmålet innan lunch, måste antagligen ha protein där med, men kan ni komma med nåt tips va ja kan ha med mig för proteinrikt i skolan som är lätt att äta? Proteintillskott kanske behövs efter träning, kan ta lite längre tid än en halvtimme till middagen ibland. Isf vad? Har inte så stor koll på proteindrinkar osv. Har aldrig använt det men det verkar ganska smidigt att ha med sig t.ex som mellanmål eller efter träning. Har sett att en del har det som kvällsmål också.
Och träningen. för mycket/för lite kondition?? Kommentera och kom med så mycket synpunkter som möjligt, det är bara bra.
Är 182 cm och väger 88-89 kg. (inte bara muskler men litte finns där iaf)
Jag har styrketränat i ca 1-1.5 år och ska nu börja deffa, för första gången. Vill gå ner till ca 80 kg. Jag har läst den stora deffguiden och undrar vad ni tycker om mitt upplägg med mat och träning. Har hållt på i 2 dagar än så länge.
Träning
Mån: bröst o biceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
tis: 15 min stenhård intervallträning
ons: axlar o triceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
tor: ben o rygg ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
fre: bröst o biceps ca 1-1.5 timme + 15 min hård intervallträning
lör: vila
sön: vila
sen börjar det om med axlar o triceps på mån, ben o rygg på ons, osv så att alla styrkepass har två ggr i veckan och efter fyra veckor ser det ut som ovan. låter kanske krångligt men det är det inte alls. Har inte ändrat styrkeövningarna nånting. Bara lagt in kondition.
Mat: (dagens intag)
Frukost: En portion havregrynsgröt med lingonsylt och gröt + en burk tonfisk.
Mellanmål: blev inget (frukt igår)
Lunch: Spaghetti och köttfärssås (Det som serverades i skolan), rikligt med grönsaker
Efter träning: tryckte i mig en banan någon halvtimme innan middag
Middag: En schnitzel, 2 små kokta potatisar, stor portion wok-grönsaker, sallad.
kvällsmål: 4 grova smörgåsar (utan margarin) med några skinkskivor och gurka på varje.
Kom med synpunkter för jag antar att en del saker måste ändras.
Antagligen mellanmålet innan lunch, måste antagligen ha protein där med, men kan ni komma med nåt tips va ja kan ha med mig för proteinrikt i skolan som är lätt att äta? Proteintillskott kanske behövs efter träning, kan ta lite längre tid än en halvtimme till middagen ibland. Isf vad? Har inte så stor koll på proteindrinkar osv. Har aldrig använt det men det verkar ganska smidigt att ha med sig t.ex som mellanmål eller efter träning. Har sett att en del har det som kvällsmål också.
Och träningen. för mycket/för lite kondition?? Kommentera och kom med så mycket synpunkter som möjligt, det är bara bra.