handdator

Visa fullständig version : Tips på nån utbildning så jag får min barnpension

Brooklyn
2006-11-28, 21:54
för att göra en historia kort; i princip hela min familj omkom i Tsunamin -04 (jag lyckades överleva) iochmed det så bor jag hos min mammas f.d väninna, där jag bor i ett litet rum utan fönster.
eftersom båda min föräldrar är döda så får jag s.k barnpension som är cirka 7000kr efter skatt, detta får jag fram tills jag slutar studerar, eller fyller 20år. jag går ur gymnasiet nu i sommar, och är då 19½år, så jag tänkte försöka hitta mig någon rolig och enkel (och framförallt slapp :D) utbildning som jag kan gå, så att jag kan flytta "hemifrån" och få mina 7000kr (och ev dom där 2000från csn?)

sååå, har ni något tips på vad jag kan göra efter gymnasiet i studieväg?
mvh Brooklyn. :)

Grisen
2006-11-28, 21:59
Praktiskt filosofi A. Riktigt kul kurs om du är intresserad av filosofi, slapp är den också.

Trance
2006-11-28, 22:01
för att göra en historia kort; i princip hela min familj omkom i Tsunamin -04 (jag lyckades överleva) iochmed det så bor jag hos min mammas f.d väninna, där jag bor i ett litet rum utan fönster.
eftersom båda min föräldrar är döda så får jag s.k barnpension som är cirka 7000kr efter skatt, detta får jag fram tills jag slutar studerar, eller fyller 20år. jag går ur gymnasiet nu i sommar, och är då 19½år, så jag tänkte försöka hitta mig någon rolig och enkel (och framförallt slapp :D) utbildning som jag kan gå, så att jag kan flytta "hemifrån" och få mina 7000kr (och ev dom där 2000från csn?)

sååå, har ni något tips på vad jag kan göra efter gymnasiet i studieväg?
mvh Brooklyn. :)

Om du enbart vill ha pengarna och inte vill börja på något program så titta på: http://www.netuniversity.se/

Där har du distans/nät-kurser från högskolor över hela Sverige. Välj några på a-kurser(grundläggande kurser, ofta utan förkrav) som verkar softa och intressanta. Oftast krävs inte mycket arbetsinsats för att klara dem om man väljer ett ämne man inte är helt borta i. En timmes arbetsinsats om dagen i snitt framför datorn och du är fri resten.

Brooklyn
2006-11-28, 22:01
Praktiskt filosofi A. Riktigt kul kurs om du är intresserad av filosofi, slapp är den också.
tror jag ska läsa filosofi A nästa termin i gymnasiet, men räcker endast en sån kurs för att det ska räknas "som studera" tror du/ni? och kan det ge mig cash från csn? :naughty:

Trance
2006-11-28, 22:02
tror jag ska läsa filosofi A nästa termin i gymnasiet, men räcker endast en sån kurs för att det ska räknas "som studera" tror du/ni? och kan det ge mig cash från csn? :naughty:

Du måste läsa fulltid för att få ut fullt med pengar från csn i alla fall. Det är 20 poäng per termin, ofta uppdelat i två block där du kör två fempoängskurser samtidigt.

Grisen
2006-11-28, 22:06

Ja det räcker med den kursen, men det är för sent att söka den, om du tänkte börja vt 07? Men det går ju att söka ändå, det kanske finns platser kvar?

Praktisk filosofi A är en universitetskurs på 20 poäng, det innebär att den räknas som heltidsstudier under en termin.

Ant
2006-11-28, 22:07
Aldrig tänkt på att det är väldigt fult att utnyttja system som är till för de som verkligen behöver en riktig utbildning?

Zakath
2006-11-28, 22:07
Kommer du inte att behöva en ordentlig utbildning när du ska börja jobba då? Kanske är bättre att välja något du är intresserad av och kan tänka dig att jobba med i framtiden, så slår du två flugor i en smäll. :)

wallie999
2006-11-28, 22:08
Läs idéhistoria istället, det är roligare och ger mer allmänbildning än filosofi. Det är dessutom en bra orienteringskurs om du skulle vilja läsa vidare på universitetet. Filosofin på universiteten är oftast rätt trist, åtminstone den teoretiska och den är också rätt enkelspårig. Ett alternativ kan vara att läsa filosofi på Södertörns högskola, de blandar teoretisk och praktisk filosofi och har många bra föreläsare.

Brooklyn
2006-11-28, 22:09
Kommer du inte att behöva en ordentlig utbildning när du ska börja jobba då? Kanske är bättre att välja något du är intresserad av och kan tänka dig att jobba med i framtiden, så slår du två flugor i en smäll. :)
jo, det skulle ju vara det bästa, men har inte den blekaste vad man ska välja faktiskt... *screwy*

Mental
2006-11-28, 22:10
vad läser du nu på gymnasiet?

Brooklyn
Praktisk filosofi A är en universitetskurs på 20 poäng, det innebär att den räknas som heltidsstudier under en termin.
så med andra ord så "räcker" den för att man ska få csn bidrag?

Brooklyn
vad läser du nu på gymnasiet?
sam/sam

Trance
2006-11-28, 22:11
Aldrig tänkt på att det är väldigt fult att utnyttja system som är till för de som verkligen behöver en riktig utbildning?

Folk behöver inte utbildning, det är en illusion skapad av ett ideal och rädsla för att arbeta. Få söker kunskap, de söker bara att komma undan livet på universitet.

Well, I got her number. How do you like them apples, bitch!

Mental
2006-11-28, 22:35
. Få söker kunskap, de söker bara att komma undan livet på universitet.!

:confused:

Men jo, jag tror att det fins rätt många som pluggar för att slippa jobba för stunden, men jag tror att merparten av de som slösar år och lån på att plugga gör det för att de vill arbeta med något speciellt område.

Froddan
2006-11-28, 22:46
...så jag tänkte försöka hitta mig någon rolig och enkel (och framförallt slapp :D) utbildning som jag kan gå, så att jag kan flytta "hemifrån" och få mina 7000kr (och ev dom där 2000från csn?) Läs en kvalitativ utbildning om något som intresserad dig och du kan ha nytta av i i ett framtida arbete.

Om du inte vill det, skaffa ett jobb. Men ge fan i att utnyttja systemet!

Angel
2006-11-28, 22:52
jag tycker de va lite hemskt de här....

Brooklyn
2006-11-28, 23:03
Läs en kvalitativ utbildning om något som intresserad dig och du kan ha nytta av i i ett framtida arbete.

jag vill inte utnyttja systemet, jag vill bara kunna klara det ekonomiskt när jag flyttar "Hemifrån" börjar få lite klaustrofobi här i mitt lilla rum utan varken fönster eller ventilation :( så det är absolut inte något "utnyttjande" som det är tal om, jag vill bara ha tips på intressanta kurser som jag kan läsa, så att jag kan flytta.

aliquis
2006-11-28, 23:05
Först av allt:
Shiet vad hemskt.

Sedan min första tanke när jag såg rubriken:
Menar han CSN så är det ju inte alls så förmånligt, att inte göra något alls är faktiskt förmånligare än att vara student, helt sjukt dock.
Men 7000kr/mån utan lån är ju mycket bättre än CSN, så plugga något du faktiskt vill plugga bara, om du nu orkar plugga nu. Vad vill du bli? Kan du inte få de pengarna om du börjar plugga igen senare? Kör på på det som intresserar dig.

aliquis
2006-11-28, 23:06
jag vill inte utnyttja systemet, jag vill bara kunna klara det ekonomiskt när jag flyttar "Hemifrån" börjar få lite klaustrofobi här i mitt lilla rum utan varken fönster eller ventilation :( så det är absolut inte något "utnyttjande" som det är tal om, jag vill bara ha tips på intressanta kurser som jag kan läsa, så att jag kan flytta.Skit i idioterna som kallar det utnyttjande, du kommer ju ändå få vara med och finansiera systemet senare, varför inte ta ut det du har rätt till? Bara idioter som låter bli "för att de är för fina" och istället skaffar sig personliga skulder.

Brooklyn
2006-11-28, 23:08
Skit i idioterna som kallar det utnyttjande, du kommer ju ändå få vara med och finansiera systemet senare, varför inte ta ut det du har rätt till? Bara idioter som låter bli "för att de är för fina" och istället skaffar sig personliga skulder.
tack för stödet... :em: mjo, jag är i full jakt med att leta nåt jag kan tänkas arbeta med! :) mer tips mottages varmt!

PingvinFlickan
2006-11-28, 23:23
Det första är ju att tänka vad du är intresserad av, och försöka utbilda dig så att du inte kommer alltför långt ifrån detta.
Om du inte kommer på vad som intresserar dig, börja i andra änden och tänk ut vad du inte gillar. Sen får du pricka av kurserna enligt uteslutningsmetoden ;)
Jag började läsa direkt efter gymnasiet, men hoppade av mitt i terminen och nu jobbar jag inom äldreomsorgen. Det visade sig vara bra mycket bättre än jag trott, så om du har möjlighet skulle jag tipsa att du jobbar ett tag, för det ger en lite tid att tänka vad man verkligen vill göra. Om inte annat kan du kanske plugga 50% och jobba resten? Måste du plugga 100% för den där barnpensionen?

Mantus
2006-11-28, 23:56
tack för stödet... :em: mjo, jag är i full jakt med att leta nåt jag kan tänkas arbeta med! :) mer tips mottages varmt!

Juridik, kan alltid användas och efter ett par år så lär du dig att älska att bråka på företag som försöker snuva dig på ditt konsumentskydd:D

PowPow
2006-11-29, 00:41
Har du inget hum om vad som kan tänkas intressera dig? Man brukar ju ha viss koll på om det är t.ex. humanistiska eller tekniska ämnen som kan tänkas passa.

Vilken stad bor du i? Vill du lämna staden?

Tomten
2006-11-29, 01:54
Läs en kvalitativ utbildning om något som intresserad dig och du kan ha nytta av i i ett framtida arbete.

Ursäkta, men hur i helvete kan det vara att "utnyttja systemet" om han väljer en utbildning/kurs och slutför den? Det har ju ingen betydelse om det är något han vill eller inte vill göra. Om kravet för att få pengarna är att studera, så uppfyller han kravet oavsett om han har någon lust att läsa kursen eller inte.

Jag stör mig något otroligt på moraliska slampor som har en käft som går konstant så fort de ser något som de "antar" är att "utnyttja systemet", trots att de i regel inte själv har en jävla aning hur "systemet" fungerar.

Tomten
2006-11-29, 01:58
Skit i idioterna som kallar det utnyttjande, du kommer ju ändå få vara med och finansiera systemet senare, varför inte ta ut det du har rätt till? Bara idioter som låter bli "för att de är för fina" och istället skaffar sig personliga skulder.

Folk som gnäller är i regel de som redan har gott om pengar eller ett fast arbete och bara är bittra och gnälliga. Instämmer i att man ska skita i slynorna och ta alla bidrag man har rätt till. Jag var långtidsarbetslös under en period, och har aldrig ångrat att jag använde min rätt till att ta bidrag.

Brooklyn
2006-11-29, 14:58
mer tips mottages!
tomten *cupid*

aliquis
2006-11-29, 15:34
Folk som gnäller är i regel de som redan har gott om pengar eller ett fast arbete och bara är bittra och gnälliga. Instämmer i att man ska skita i slynorna och ta alla bidrag man har rätt till. Jag var långtidsarbetslös under en period, och har aldrig ångrat att jag använde min rätt till att ta bidrag.Jag visste inte att man kunde få bostadsbidrag medans man pluggade och försörjningsstöd på somrarna om man inte hade jobb, känns ju lite dumt att ha lånat pengar av mor min under dem så här i efterhand, hade hellre sluppit.

PowPow
2006-11-29, 15:35
...

mer tips mottages!

Har du inget hum om vad som kan tänkas intressera dig? Man brukar ju ha viss koll på om det är t.ex. humanistiska eller tekniska ämnen som kan tänkas passa.

Vilken stad bor du i? Vill du lämna staden?

tano
2006-11-29, 15:39
Gå in på universitetens hemsidor och läs om utbildningarna. Det finns mycket information och det är nog lättare om du kommer på något själv du verkar intresserad av, så kan du ju fråga här efter och höra om utbildningen verkligen är så bra som den låter.
Om man väl kommit in på universitetslivet ser något mer intressant, men kolla först upp vad som finns.

Förövrigt tyckte också det lät hemskt i början :(

Brooklyn
2006-11-29, 16:01
...
sthlm!

rosisbägen
2006-11-30, 17:04
Om du ska läsa/läser filosofi nu så kommer du få en liten försmak på vad du kan förvänta dig. Annars kan du kolla upp vad det finns för utbud på högskola/distanskurser etc. Min filosofikurs kändes som den var mer lr mindre beroende av att en viss film-triologi kom i slutet av 90-talet, sorgligt nog. :P

-edit: om jag är offtopic så ursäktar jag, snabbläste allt shizzle som alla hade skrivit.

jakke
2006-11-30, 17:43
FekA på distans, du behöver inte lägga många timmar på den kursen..