Visa fullständig version : Skidresa i vinter
Eftersom den andra tråden verkar handla om heta resmål startar jag härmed skid-tråden. Snowboardåkare kan känna sig dissade.
Personligen ska jag till Åre över jul och sen tänkte jag kasta mig iväg på något ospec. sista minuten till alperna också. Tips om vart? Var i Val Thorens förra året och det var grymt, St. Anton låter lockande.
Drar till Tignes på söndag för att spendera säsongen där, du är hjärtligt välkommen :D
Schweiz kanske är lite dyrt men bästa stället i alperna av dem jag har varit på är Flimms, sjuukt nice. Annars äre väl Anton som gäller för fest, eller Gastein, möjligheterna är oändliga;)
Har varit i Argentiere 2 år i rad, nära till Gandes Monto, Le tour, chamonix och lite andra system. Ganska liten håla, troligen svårt att få rum, men verkligen trevlig åkning.
Ska till Matrei vecka två, ingen aning om vad det är för hak:confused:
Jag prioriterar helt klart grym åkning före fest.
Har väldigt mycket erfarenhet om många platser i alperna. Många guldkorn och tips på ställen som är bra ur olika synpunkter. Var du hittar bäst offpist om du inte har tillgång till hellikopter och inte vill hika, bäst pistade områdena, bästa parkerna, bästa after skin, flest soldagar, bästa klubblivet, bästa lokalbefolkningen... ja, nämn vad du vill och jag vet det!
Men jag är snowboardåkare, så jag får inget säga. Mouhahah! :devil:
Har varit i Argentiere 2 år i rad, nära till Gandes Monto, Le tour, chamonix och lite andra system. Ganska liten håla, troligen svårt att få rum, men verkligen trevlig åkning.
Ska troligen jobba i Chamonix nästa år :D
Har väldigt mycket erfarenhet om många platser i alperna. Många guldkorn och tips på ställen som är bra ur olika synpunkter. Var du hittar bäst offpist om du inte har tillgång till hellikopter och inte vill hika, bäst pistade områdena, bästa parkerna, bästa after skin, flest soldagar, bästa klubblivet, bästa lokalbefolkningen... ja, nämn vad du vill och jag vet det!
Men jag är snowboardåkare, så jag får inget säga. Mouhahah! :devil:
Val Thorens!
snälla snälla säg det andra med
Tigerkotten
2006-11-28, 22:45
Ska till Idre i Januari 4 dagar.
Jag var i Serre Chevalier i våras och det var en riktig pärla. Det rekommenderar jag starkt, det bästa av alla ställen jag varit på i Alperna. 300 soldagar och det är bra åkning både för piståkaren och för den som gillar att ge sig ut på lite egna äventyr.
Åker ni inte på egen hand så föreslår jag att ni kollar upp resebyrån UCPA som jag har åkt med flertalet gånger. Allt ingår, från liftkort till utrustning till mat och skidskola, och man får enligt mig ut det bästa av åkningen på detta sättet. Här är deras hemsida för den som vill kolla upp: http://www.ucpa.se/
Jag kommer dock köra budgetvarianten med ospecificerat boende och en sistaminuten resa. Tack ändå för tipset, kan vara bra inför framtiden.
Italienska alperna ska vara grymt. Har inte själv varit där med hört av polare, relativt lite folk och riktigt bra pister, trevligt folk och bra och billig mat. Tror det ska ligga nån skiresort i nån taxfree zon om jag inte är helt ute och cyklar?!
Val Thorens!
snälla snälla säg det andra med
ALDRIG! MOUHA!
Nej, jag skojade. Har inte så jävla bra koll, skulle bara göra dig ledsen :D
men Serre Chevalier är en personlig favorit för mig med. Mycket sol, och väldigt lättillgänglig offpist om snön tillåter det. Det räcker du kan läsa en pistkarta, så kan du hitta jättemycket härlig skogsåkning (hjälm rekomenderas ;) ).. trevlig, ganska liten, by, så gott som helt utan nattliv, och stor del lokalbefolkning. Har man tur och får massor med nysnö, så är nog Serre Chevalier ett underbart ställe att vara på. Bästa åkningen jag varit med om i nysnö!
Val Thorens är inte fy skam. Brukar väl ha åtminstonde 2 okej parker. Gillar det faktum att staden ligger mitt i liftsystemet. Det ligger ju ganska högt, så de molnfria dagarna är många. Nackdelen är väl att man, innan man vant sig, håller på att storkna om man ger så på minsta försöket att ta sig högre upp än liftarna går (på de ställen det går). Det är ju en stad gjord av skidåkare, för skidåkare. Vilket vissa kanske gillar kanske. Jag gillar det inte dock.. men själva städerna är något som oftast kommer väldigt långt ner på min lista när det bara gäller för en eller några veckor. Fast sättet de löst höjdskillnaderna är ganska fiffigt, med allmän hiss. Stort nattlivsutbud, som jag inte riktigt testat dock. Klubbar på skidorter brukar ju vara lite.. hrm.. hur ska jag uttrycka mig.. skitkassa.
Har åkt väldigt mycket i Saalbach genom åren. Inte för att det är oerhört bra, utan för att mina päron haft tillgång till en lägenhet där som jag snott när de inte skullat använda den. Är ett trevligt och gemytligt ställe, men åkningen är under all kritik, om man inte vet var man ska hålla sig. Stället kryllar av massa småknodds och galna tyskar. Men med en skyffel på ryggen och lite sällskap så finns där stora möjligheter, om man gillar sånt! Själva piståkningen är okej, så länge man håller sig på östra sidan av berget. Det området är dock ganska litet, så man tröttnar. Några bra parker har jag aldrig stött på där. Inte någon lättillgänglig off pist heller.
Var iofs bara där under stängningshelgen men jag älskade St Anton. Drar till Badgastein på torsdag.:D
Men jag är snowboardåkare, så jag får inget säga. Mouhahah! :devil:Jo säg så de slipper dra in i dig med skidorna i backen ;D (dvs hålla sig borta)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.