handdator

Visa fullständig version : Glögg

Garnax
2006-11-28, 18:21
Nå vilken glögg dricker ni?

Jag själv gillar inte starkvinsglögg då det smakar för mycket vin
och för lite glögg för min smak. Jag förstår inte heller vad
folk finner i Blossas vanliga glögg den är inte alls god.

Standard glögg:

Saturnus saftglögg med 4cl absolut vodka i. Spriten göra att
det smakar alkohol sådär lagom utan att glöggen är som vin.

Lyx glögg:

Blossas Cognac glögg, mycket god med bra smak och lite drag i (21%)
den enda av Blossas glöggar som går att dricka.
Men jag dricker mycket glögg och man kan inte varken för hälsa eller
ekonomi bara dricka denna :)

Dumleman
2006-11-28, 18:26
Du kan t.ex. värma svartvinbärssaft/blåbärssaft och tillsätta glöggkryddor sen låter du det dra och du har din egen alkoholfria glögg och den är grymt billig :). Du kan byta ut saften mot vin men du vill ju inte att det ska smaka vin. Är alkoholhalten viktig?

Fartman
2006-11-28, 18:37
Jag gillar Dufvenkrooks 11%iga. :thumbup:

sleep is the enemy
2006-11-28, 18:42
Bob's saftglögg :em:

Zeraphin
2006-11-28, 18:43
kronans saftglögg. mums :D

Mr Zero
2006-11-28, 19:20
Blossas årgångslögg!:hbang:

Tolkia
2006-11-28, 19:23
Min mormors syster brukar jäsa egen på svagdricka, socker, jäst, russin och en massa kryddor; blandad med något rödvin blir den fantastisk (gaaah, nu blev jag sugen på glögg!).

Larsson
2006-11-28, 19:24
Tycker om blossas lättglögg. Gillar inte heller att det blir för mycket vinsmak i glögg.

Kwon
2006-11-28, 19:37
Å Glöggen heter BLOSSA!

aliquis
2006-11-28, 19:47
Å Glöggen heter BLOSSA!Mmm, visst är det så att det är därför folk dricker den, hade jag inte läst denna tråd men skulle gå o köpa glögg skulle jag såklart ta en flaska Blossa, för jag vet ju att den smakar bäst och är den mest riktiga, eller hur var det nu?

Kwon
2006-11-28, 19:48
B-L-O

S-S-A

B-L-O

S-S-A

B-L-O

S-S-A

Å Glöggen heter BLOSSA!

z_bumbi
2006-11-28, 19:53
Min mormors syster brukar jäsa egen på svagdricka, socker, jäst, russin och en massa kryddor; blandad med något rödvin blir den fantastisk (gaaah, nu blev jag sugen på glögg!).

Socker är inte riktigt lagligt.:nono: men det blir gott. *whistle*

Man ska däremot inte fördärva glöggen genom att blanda den med rödtjut.*screwy* :smash:

Riktig glögg med brinnande socker mm är också gått, särskilt om man gör den på rom och vodka.

Arnesson
2006-11-28, 20:09
Ikväll blir det glögg med vaniljsmak. Jag dyrkar vaniljguden, men om det passar i glögg är jag lite skeptisk till. Återkommer med svaret.

Annars är blossa(?) med cognac en riktig höjdare.

Glögg är riktigt gott! Dricker det flera ggr i veckan *cupid*

Dumleman
2006-11-28, 20:32
Men svagdricka är ju så dyr, den kostar nästan lika mycket som färdig blossaglögg per liter :D. Om glöggen blir supergod så är det kanske ändå värt det.

Timmi
2006-11-28, 20:37
B-L-O

S-S-A

B-L-O

S-S-A

B-L-O

S-S-A

Å Glöggen heter BLOSSA!

Jag dricker inte glögg men visst fan kan man inte låta bli att bli glad när man hör den reklamen!! Kwon made my night :D

/Tim

Piranha
2006-11-28, 20:39
Maaaaaaaah glögg är svinaktigt gott, bara att lassa i 2000 russin och låta dem dra, sen pepparkakor till.

*cupid*

mistermr
2006-11-28, 20:41
B-L-O

S-S-A

B-L-O

S-S-A

B-L-O

S-S-A

Å Glöggen heter BLOSSA!

Favorit reklamfilm, när den visas på TV så blir det julstämning inombords hos mig.

För övrigt så föredrar jag att koka egen alkoholfri glögg baserad på svartvinbärssaft samt glöggkryddor.

mvh

aliquis
2006-11-28, 20:43
Socker är inte riktigt lagligt.:nono: men det blir gott. *whistle*

Man ska däremot inte fördärva glöggen genom att blanda den med rödtjut.*screwy* :smash:

Riktig glögg med brinnande socker mm är också gått, särskilt om man gör den på rom och vodka.Du får ju berätta mer om vad riktig glögg är.

Cilia
2006-11-28, 21:38
Blossas vinglögg är min favis.
Starkvin smakar för mycket sprit

mmmmm jag har glögg hemma
kanske ska skåpsupa lite

Zlin
2006-11-28, 21:43
z_bumbi: inte lagligt med socker i? Varför?

Denna gjorde jag förra året. Sanslöst god.
5 liter svagdricka
5 skivade potatisar
1 pkt jäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit hel ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
500 g russin
2,5 kg socker

Blanda allt i en 10 l - hink. Täck med gladpack som du gör små hål i. Låt stå i lugn och ro minst tre veckor. Häll upp på flaskor.

z_bumbi
2006-11-28, 22:28

Alkohollag (1994:1738)

"2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.
Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får fortsätta att jäsa.
Med alkohol avses i denna lag etylalkohol."

Så fort man blandar i socker eller potatis så blir det mäsk, även om man i de proportioner som är i glöggen aldrig når "fullvärdig mäsk" så spelar det vad jag vet ingen roll. (Jag är inte säker på svagdrickan, lagstiftningen är dålig på att ta upp glögg och mjöd men det finns säkert något tidigare fall som någon jurist kan plocka fram.)
Sen kan jag tvivla på att man åker dit på att göra sin egen glögg. :)

Fatalist
2006-11-28, 22:32
Blossas vitvinsglögg *drool*

Gpajpen
2006-11-28, 22:34
glöggsäsong comin up ! :D
blir en flaska/kväll i semestern mellandagarna :D

Dumleman
2006-11-28, 22:38
z_bumbi: Det är helt lagligt att jäsa vin hemma. Sen 1994 är det även lagligt att jäsa maskrosvin. Det är endast olagligt att jäsa mäsk och med mäsk menas sådant som man jäser för att sedan destilera till sprit. Glögg måste räknas som vin. Från alkohollagen paragraf 5 "Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom
jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra
växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22
volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl. "

Tolkia
2006-11-28, 22:46

Denna gjorde jag förra året. Sanslöst god.
5 liter svagdricka
5 skivade potatisar
1 pkt jäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit hel ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
500 g russin
2,5 kg socker

Blanda allt i en 10 l - hink. Täck med gladpack som du gör små hål i. Låt stå i lugn och ro minst tre veckor. Häll upp på flaskor.
Japp, den är det. Asgod. Blir det några flaskor över blir de fina gåbortspresenter, alternativt kan man låta dem stå till året därpå, den blir nästan ännu godare då (kräver dock att man har diskat flaskorna ordentligt).

Annars gillar jag Glühwein också, vilket i princip är rödvin med kryddor i, ibland med varierande mängd socker eller honung i.

Arnesson
2006-12-07, 12:57
Ett glöggtips om man är sugen på att krångla till det lite: Värmande äppelglögg med calvados och ingefära http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=7067

Smakade en vaniljglögg och det var ett misstag. Var inte särskild god (dock inte äcklig heller) och smakade nästan inget vanilj alls.

Blossa Cognac håller sig fortfarande högt upp på toppen. Men även "vanlig" glögg är riktigt smarrigt.

aliquis
2006-12-12, 03:30
Receptet fanns här med:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=239&a=243092

Löjtnant Blank
2006-12-12, 10:16
Jag sörplar Blossas vita lättglögg för fullt idag, den är fruktansvärt god.

http://img206.imageshack.us/img206/9102/blossavitlattgloggtr5.jpg