handdator

Visa fullständig version : Prioritera Axlar

Valrossen
2003-02-11, 17:53
Har alltid haft problem med mina axlar (svårt att få dom att växa). Jag har under dom senaste månaderna kört axlar först i programmet efter två vilodagar utan några resultat. Detta plus att mina trapz är överutvecklade ser ganska löjligt ut.

Programmet ser ut så här för tillfället:

Hantelpress 3set
Framåtlyft med skivstång 3set
Sidolyft 2set
Framåtlutande Sidolyft 2set

Någon som har något tips på vad som kan göras?

mvh
Jimmy

Chris
2003-02-11, 18:28
Vissa rekommenderar ju en massa reps på axlar, typ 15-25 reps i hantellyft åt sidan har jag läst på flera ställen, vet inte varför, men det är ju nått man kan prova.. tunga pressar först sen 4-5 set hantellyft åt sidan med kort vila mellan setten.

Antonius
2003-02-11, 20:47
Har för mig att en bra övning är militärlyft....

shirunai
2003-02-11, 21:05
Mina axlar går också segt, jag ska fundera på det där.
är det dåligt att köra både militärpress och hantelpress för att kräma ur axlarna.

eller ska man testa 3-5set på basövningen tungt och köra höga reps på sidolyften :MrT:

Valrossen
2003-02-11, 22:22
Originally posted by shirunai
Mina axlar går också segt, jag ska fundera på det där.
är det dåligt att köra både militärpress och hantelpress för att kräma ur axlarna.

eller ska man testa 3-5set på basövningen tungt och köra höga reps på sidolyften :MrT:

Att köra både Millitärpress och Hnatelpress bli väl lite "kaka på kaka" så att säga. Har jag t.ex kört tre set millitärpress presterar jag inget vidare i hantelpressen.

Nils
2003-02-11, 22:35
Nu kanske jag säger något dumt här om du är en riktigt van byggare, men hur har du det med muskelkontakten?
De flesta axelövningar kan ju koppla in trapsen en massa. Känner du tydligen att du blir trött i deltoiderna och inte aktiverar traps något särskilt på axelövningarna? Annars kanske lite lättare vikter och verkligen fokusera på vad du lyfter med ett tag vore till hjälp.
Muskelfokus gör en del när det gäller byggning. I alla fall om man vill prioritera vissa muskler. Man använder dels muskeln bättre- Vilket är bra, och dessutom tror kroppen att den skall bygga muskeln bara för att man tänker att man arbetar med den. Om jag inte minns fel så har man tex gjort en studie med folk som bara *tänkt* att de övat lillfingret ett tag och de var starkare än kontrollgruppen efteråt. Utan att ens tränat.
Nils