Logga in

Visa fullständig version : Effektivaste fettförbränningen med styrketräning?

BaraBazz
2006-11-28, 00:54
Tjohoj, är ny på forumet så vet inte om det finns liknande trådar innan(antar att det gör de), men frågar ändå.

Om man nu vill gå ner i vikt med styrketräning och eventuellt konditionsträning också (träningscykel/gå), vilken sorts träning är det som gäller då? Har hört att det ska vara lätta vikter+fler övningar, stämmer det?

Och sedan om man nu vill kombinera det med att tex. gå ut och gå eller köra på gymmetscykel, vilken hjärtpuls är den mest lämpliga för viktminskning/fettförbränning? allså inte för benmuskler.

Tacksam för seriösa svar. Mvh. Barabazz:)

flenders
2006-11-28, 00:56
65% av maxpuls är den bästa siffran från vad jag hört. Cykling är nog det smartaste alternativet. Man bränner mycket energi samtidigt som det inte slitar hårt på kroppen (som löpning gör tex).

Annars så kan jag rekommendera att ligga på impulsiva, tunga set. Det funkade för mig förra deffen.

Eddie Vedder
2006-11-28, 06:51
[QUOTE=flenders]Cykling är nog det smartaste alternativet. Man bränner mycket energi samtidigt som det inte slitar hårt på kroppen (som löpning gör tex).
QUOTE]
Personligen skulle jag faktiskt säga tvärtom, jag känner att löpning ger mycke mer då löpningen stimulerar större delar av kroppen samtidigt. Att cykla tycker jag e värdelöst, men de kanske beror på att jag spenderade en hel vinter på spiningcykel nät jag hade brytit benet.
Annars vet jag inte vilken form av styrketränind som känns mest fettförbrännande, anaerob träning i regel förbränner ju mest kolhydrater å de gör nog ingen större skillnad hur man lägger upp de. Personligen känner jag att hungern iaf suger mer i kroppen dagen efter ett stenhårt pass där jag kört tung å bara ca. sex reps per set. Men vi e alla olika.

pragmatist
2006-11-28, 14:13
Vad gäller styrketräning så finns det ingen anledning att träna annorlunda bara för att man försöker gå ned i vikt. Syftet med styrketräning i samband med viktnedgång är att bevara muskelmassa, och det gör man effektivast på samma sätt som man bygger muskelmassa. Du kommer inte bränna mer fett bara för att du kör lätta vikter/fler repetitioner.

Kort sagt: i styrketräningslokalen bygger man muskler och styrka, bränner fett gör man genom sin diet och eventuellt förbränningsträning.

Xealswe
2006-11-28, 23:34
I deffguiden står det att ett tungt styrkepass kan göra av med lika mycket energi som att springa milen, därför enligt mig är det under diet mycket bra att träna som vanligt, men springa 5km efter gymmandet, och även längre löparpass de dgr man ej tränar på gym

Sverker
2006-11-29, 07:33
Njaa...jag är nog inte så pigg på att direkt efter ett träningspass på gymmet köra fettförbränningsträning.
Återhämtningen fördröjs och risken för muskelförluster ökar.

Min uppfattning och erfarenhet är man bör tränar på gymmet för att bibehålla muskelmassan och fettförbränningen gör man vid en helt annan tidpunkt när kroppen är pigg.

LarsK
2006-11-29, 08:41
Styrketräning och cardio ska läggas så långt varandra som möjligt.

Xealswe; jo, men du äter mer kolhydrater efter ett träningspass och det kompenserar för underskottet. Annars blir det inte mycket muskler man bygger.

Berge
2006-11-30, 03:56
Måste gå emot strömmen här och säga tvärtom. Jag har i varenda diet så väl inför tävling eller annars kört min cardio efter träningen.Jag kör iof väldigt intensiva styrkepass så allt som allt spendrar jag ej mer än 1,5 tim på gymmet så jag har fortfarande glykogen kvar i kroppen.Jag har fått väldigt goda resultat av detta och har ej märkt någon muskelförlust. 1 tim cardio har jag som standard efter varje pass och det flyter på väldigt bra.Jag håller mig till promenader eller trappmaskin det sistnämnda på sistonde

Mvh

Cilia
2006-11-30, 08:26
Måste gå emot strömmen här och säga tvärtom. Jag har i varenda diet så väl inför tävling eller annars kört min cardio efter träningen.Jag kör iof väldigt intensiva styrkepass så allt som allt spendrar jag ej mer än 1,5 tim på gymmet så jag har fortfarande glykogen kvar i kroppen.Jag har fått väldigt goda resultat av detta och har ej märkt någon muskelförlust. 1 tim cardio har jag som standard efter varje pass och det flyter på väldigt bra.Jag håller mig till promenader eller trappmaskin det sistnämnda på sistonde

Mvh
fast om du har gjort så i varje diet så kan du ju inte veta om du hade haft en större muskelmassa efter avslutad diet om du hade kört såsom forskningen har kommit fram till istället för din hemsnickrade variant?

Det enda du kan säga är att du inte har tappat alla muskler och att du fick ett resultat som du verkar nöjd med. Inte att det är bättre än den andra sättet.