Visa fullständig version : Jag har skrivit 5000 sidor
Jag räknade hur många dokument jag skrivit och sparat i min dokumentmapp sedan jag började gymnasiet. Det var 521 stycken (om 66 181 300 byte). En normal sida med text utgör lite drygt 27 000 byte. Det innebär lite grovt räknat 2451 sidor.
De senaste åren sedan jag började gymnasiet har jag även skrivit en del på några forum (bl.a. här på Kolozzeum med 881 inlägg). Totalt har det blivit 9465 inlägg. Jag skriver dessutom ofta ganska långa inlägg, så jag räknar med att jag säkert skriver 20 ord per inlägg i genomsnitt . Det innebär minst 189 300 ord. Om en normalskriven sida rymmer ca 600 ord innebär 189 300 ord ungefär 315 sidor.
Om jag uppskattar vad som skrivits och sparats på datorer i skolan och hos klasskamrater, det som skrivits på nätet i övrigt och det jag skrivit för hand kan den totala summan sannolikt dubblas.
Det innebär att jag uppskattningsvis skrivit över 5000 datorskrivna A4-sidor de senaste 5 åren!
Det innebär ca 3 sidor i genomsnitt per dag!
Jag vill påpeka att jag är en ganska normal forumanvändare och inte överdrivet ambitiös elev som läste samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och nu studerar inom en samhällsvetenskaplig disciplin på universitetet. Men är det ändå inte sjukt mycket?
hmm skaffa ett liv kanske ?
Dumleman
2006-11-27, 19:33
Jag vet att det är ganska vanligt med .bmp bilder i worddokument hos vissa och då drar megabyten iväg :D.
Jag vet att det är ganska vanligt med .bmp bilder i worddokument hos vissa och då drar megabyten iväg :D.
Japp, och worddokument innehåller mer än bara tecken som inte syns om man öppnar det som vanligt.
Du har nog räknat gött fel där. Öppna dokumenten istället och kolla manuellt hur månag sidor du skrivit. Så många kan det ändå inte vara.
... typiskt samhällsvetare..? :P Skriver ju bara massa uppsatser hela tiden..
63MB text. Antar att det är Word. då kan man räkna bort några mb på filformatet hos alla dokument. Du har säkert ett par bilder i dokumenten också som utgör några mb. Så jag skulle säga att tre fjärdedelar av summan skulle låta rimligare.
Jag räknade hur många dokument jag skrivit och sparat i min dokumentmapp sedan jag började gymnasiet. Det var 521 stycken (om 66 181 300 byte). En normal sida med text utgör lite drygt 27 000 byte. Det innebär lite grovt räknat 2451 sidor.
4250 tecken när fyllde en sida totalt (stående A4 i Word 2003 med standardinställningar för marginaler). Jag hoppas att du inte nyttjat varenda möjlig position på sidan för tecken, utan att du gjort nytt stycke här och var, och därför skulle det bli betydligt färre tecken per sida.
När jag sparade dokumentet i Words filformat blev den 27,5 KB (28 160 bytes) stor.
Om man skriver flera sidor och sparar i en fil blir det mindre overhead. Fil med 10 sidor helt fulla sidor tog 65,5 KB (67 072 bytes).
Nåja, ser att flera andra har skrivit att du troligtvis räknat fel..
Ett hett tips är att använda Word count som finns i Verktygsmenyn inne i Word. Där kan du se antal ord, antal tecken osv i dokumentet du har öppet. Finns säkert dylik funktion i andra ordbehandlingsprogram.
De senaste åren sedan jag började gymnasiet har jag även skrivit en del på några forum (bl.a. här på Kolozzeum med 881 inlägg). Totalt har det blivit 9465 inlägg. Jag skriver dessutom ofta ganska långa inlägg, så jag räknar med att jag säkert skriver 20 ord per inlägg i genomsnitt . Det innebär minst 189 300 ord. Om en normalskriven sida rymmer ca 600 ord innebär 189 300 ord ungefär 315 sidor.
Om jag uppskattar vad som skrivits och sparats på datorer i skolan och hos klasskamrater, det som skrivits på nätet i övrigt och det jag skrivit för hand kan den totala summan sannolikt dubblas.
Det innebär att jag uppskattningsvis skrivit över 5000 datorskrivna A4-sidor de senaste 5 åren!
Det innebär ca 3 sidor i genomsnitt per dag!
Jag vill påpeka att jag är en ganska normal forumanvändare och inte överdrivet ambitiös elev som läste samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och nu studerar inom en samhällsvetenskaplig disciplin på universitetet. Men är det ändå inte sjukt mycket?
Grattis! Du måste vara allmänbildad och ha ett väl utvecklat språk.
Själv skriver jag med både här och där, samt lyckas alltid skriva för långa arbeten i skolan. Har en svag aning om att jag med har skrapat ihop snuskigt mycket men vill helst inte tänka på all tid som har gått åt att rapa upp all info gång på gång om saker som jag redan kan för folk som inte kan det... Nåväl, nån måste göra det med...
Jag spelar cs, vilket bör leda till att man skriver 5000 sidor om dagen :D
venten n00b ffs*rolleyes* :D
Bondlurk
2006-11-27, 21:44
Varav 4500 är den otroligt givande frågan "lol?"?
venten n00b ffs*rolleyes* :D
Snarare "w", "a", "s" och "d" :D
Snarare "w", "a", "s" och "d" :D
Jaha, där missade jag poängen lite va:D
RösböJunior
2006-11-27, 23:49
wwwwwwwwwwwwwwwwww och SHFT
för quake 1 d¨;) "bunny-jumpa".
Rösbö:
Bunny jump-script kör man på mwheeldown :D
Du har nog räknat gött fel där. Öppna dokumenten istället och kolla manuellt hur månag sidor du skrivit. Så många kan det ändå inte vara.521 stycken. :P
521 stycken. :P
Det är en del. Själv har jag 150 sparat på datorn, säg att jag slängt 50, så blir väl en totalt 200 sidor. Detta efter snart 2.5 år på uni, så jag har itne skrivit ihjäl mig. Blir väl lite fler om jag ska börja räkna annat än rena textarbeten iofs. Hmmm med gymnasiets har jag ingen aning, där skrev man en del skit he he.
hmmm med gymnasiets har jag ingen aning, där skrev man en del skit he he.Du skojar inte. =D
Jag blir förstummad av allt skit jag skrivit om ozonskiktet, stenarter, hinduism och andra ämnen jag glömt allt om vi det här laget och aldrig skulle kunna haft någon praktiskt nytta av från första början (nåja, Trivial pursuit borträknat).
Du skojar inte. =D
Jag blir förstummad av allt skit jag skrivit om ozonskiktet, stenarter, hinduism och andra ämnen jag glömt allt om vi det här laget och aldrig skulle kunna haft någon praktiskt nytta av från första början (nåja, Trivial pursuit borträknat).
Tänk vad mycket tid som slösades bort på så onödiga ämnen i gymnasiet. :(
Tacka vet jag högskolan!
Det innebär ca 3 sidor i genomsnitt per dag!*rolleyes*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.