handdator

Visa fullständig version : Vilken storlek ska man beställa?

Fetknoppen
2006-11-26, 22:59
Jag har som bekant inte tävlat på länge och har därför inte använt utrustning i någon större utsträckning de senaste åren. Under hösten har jag tränat böj med en Centurion NXG+. Det är storlek 48 på dräkten och när jag fick den av Wahlander för några år sedan så var den nästan omöjlig att dra på. Om jag inte missminner mig så fick jag kämpa i 45 minuter innan den var uppe ordentligt runt låren. Nu är dräkten allt annat än tight eftersom jag dels har bantat ca 10kg till 125kg och sammtidigt använt dräkten regelbundet.

Min fråga är därför: Om jag ska köpa en ny "Titan Centurion NXG super plus", vilken storlek ska jag då köpa? Blir det bra med en 48 i 125an eller kan jag köpa en ännu mindre?

Då jag totalt saknar rutin har jag en annan fråga. Vad händer när dagens dräkter spricker? Jag vill veta detta eftersom jag fegar med farten på nedvägen i böj just nu. Men vad händer när jag får ordning på tekniken igen och vågar börja satsa ordentligt? Naturligtvis kommer böjarna att gå lättare på uppvägen, men vad händer om den spricker och jag har tagit rejält med fart? Kommer jag att dö under skivstången pga att dräkten totalt rämnar från rumpan och hela vägen upp i nacken, eller blir det som med bänktröjorna att det bara blir små spricker i tyget. Finns det någon erfaren lyftare som har spräckt sin dräkt och kan svara på detta?

oggen
2006-11-26, 23:31
Jag väger lika mycket som dig och jag har en 48 och den är bra i början men behövs syns in efter ett tag.

the_PL_man
2006-11-27, 07:50
Hmmm, jag har faktiskt aldrig sett en ny NXG+ böjdräkt som rämnat. Småsprickor runt sömmen i baken har jag lyckats åstadkomma, men det är allt.

Och jag hade svart bälte i att spräcka Marathondräkter..... *mini*

Men jag skall kolla med mina amerikanska kompisar & se om de har något bra svar på din fråga. *gah!*

mvh

the_PL_man

Då jag totalt saknar rutin har jag en annan fråga. Vad händer när dagens dräkter spricker? Jag vill veta detta eftersom jag fegar med farten på nedvägen i böj just nu. Men vad händer när jag får ordning på tekniken igen och vågar börja satsa ordentligt? Naturligtvis kommer böjarna att gå lättare på uppvägen, men vad händer om den spricker och jag har tagit rejält med fart? Kommer jag att dö under skivstången pga att dräkten totalt rämnar från rumpan och hela vägen upp i nacken, eller blir det som med bänktröjorna att det bara blir små spricker i tyget. Finns det någon erfaren lyftare som har spräckt sin dräkt och kan svara på detta?

130kg finsk sisu
2006-11-27, 07:56
48 torde vara passligt. Ove Lehto har nr.50. Själv har jag 52, men då vill jag axelbanden helt lösa.

Fetknoppen
2006-11-27, 08:45
Stort tack alla för svaren. Min nästa dräkt blir en Centurion NXG super plus storlek 48. Blir den för stor med tiden så får jag sy in den lite, och det är bättre att köpa en för stor dräkt än en som är för liten.

130kg finsk sisu
2006-11-27, 15:25
Hujeeeeeda mej. 48an super+ blir nog tajt. Min 52 var mycket tajt de 2 första gångerna. Och jag gissar att du har stora ben med tanke på din styrkefördelning. Men 48 blir nog taaaaaaaajt i början, men när du får den utöjd kan den blir riktigt bra!

Erik__
2006-11-27, 19:08
Utan att tillföra något så vill jag se vart tusan det här stannar, 330 är ju sjukt : D sr i framtiden?? : )

Fetknoppen
2006-11-27, 19:16
Hujeeeeeda mej. 48an super+ blir nog tajt. Min 52 var mycket tajt de 2 första gångerna. Och jag gissar att du har stora ben med tanke på din styrkefördelning. Men 48 blir nog taaaaaaaajt i början, men när du får den utöjd kan den blir riktigt bra!

Jaha, ja nu blir jag osäker igen. Nyss lät det ju som att en 48 borde passa. Tror du/ni att den blir för tight nu? Den 48 NXG+ som jag har var extremt jobbig att få på första gångerna. Det värsta var att få upp den runt låren, sedan gick det ganska bra. Tror ni det blir likadant med en super plus eller kommer den att vara ännu värre att dra på?

Fetknoppen
2006-11-27, 19:18
Utan att tillföra något så vill jag se vart tusan det här stannar, 330 är ju sjukt : D sr i framtiden?? : )

Mmm, men några 330kg gör jag inte idag. Dels har jag blivit svagare av Norgeprogrammet, men också av bantningen. Minns inte exakt vad jag vägde när jag gjorde 330kg på träning, men jag gissar att det var i alla fall 8kg mer än nu.

345.5 i bänk
2006-11-27, 19:45
Mmm, men några 330kg gör jag inte idag. Dels har jag blivit svagare av Norgeprogrammet, men också av bantningen. Minns inte exakt vad jag vägde när jag gjorde 330kg på träning, men jag gissar att det var i alla fall 8kg mer än nu.

Jag har storlek 50 på 146kg i super+ tyget så 48 borde nog gå. Det händer nog inget mer om dom spricker än vad det gjorde när gammaldräkterna gick sönder. Ytterst sällsynt att dom spricker ända gången jag sett det hänt på en Titan dräkt var SL-VM-04 när Willebrant spräckte några dräkter.....

Fetknoppen
2006-11-27, 20:00
Jag har storlek 50 på 146kg i super+ tyget så 48 borde nog gå. Det händer nog inget mer om dom spricker än vad det gjorde när gammaldräkterna gick sönder. Ytterst sällsynt att dom spricker ända gången jag sett det hänt på en Titan dräkt var SL-VM-04 när Willebrant spräckte några dräkter.....

Ahh, då har jag slutligen bestämt mig. Jag köper en 48 när det blir dags. Tusen tack!