Logga in

Visa fullständig version : Flera timmar eller tätt inpå - vad gäller egentligen?

LisaB
2006-11-26, 20:52
Nu känner jag mig lite smått förvirrad. Jag har både läst i böcker samt i flera trådar här på forumet att när dte kommer till styrketräning ska man gärna äta något tätt inpå, gärna inom en timma, för att ha kraft och ork till att lyfta.
Men nu har en tränare på gymmet sagt att det helst skall gå flera timmar innan träningen - precis som för konditionsträning. Detta känns lite förvirrande som sagt, och det känns lite frustrerande eftersom han sa att det inte var särskilt smart att gå och träna efter frukost för att det så skulle vara katabolt. Stämmer verkligen detta?

King Grub
2006-11-26, 20:56
Energin du tränar på kommer från mat du ätit långt tidigare. Ett stort mål mat en timme innan träningen kommer fortfarande att ligga i magsäcken under passet och ger varken energi eller något annat.

Essentiella aminosyror/vassleproteindrink + druvsocker/maltodextrin direkt före passet går däremot bra, lämnar magen snabbt, och ger energi under passet och stimulerar nybildningen av muskelprotein efter passet.

Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.

The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories).

THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 26 - NO. 9 - SEPTEMBER 98

Trance
2006-11-26, 20:59
Nu känner jag mig lite smått förvirrad. Jag har både läst i böcker samt i flera trådar här på forumet att när dte kommer till styrketräning ska man gärna äta något tätt inpå, gärna inom en timma, för att ha kraft och ork till att lyfta.
Men nu har en tränare på gymmet sagt att det helst skall gå flera timmar innan träningen - precis som för konditionsträning. Detta känns lite förvirrande som sagt, och det känns lite frustrerande eftersom han sa att det inte var särskilt smart att gå och träna efter frukost för att det så skulle vara katabolt. Stämmer verkligen detta?

Grub svarade bättre såklart...

LisaB
2006-11-26, 20:59
Ok, tack!
men det som de klassar som "snack" kan ju innebära en macka och ett äpple tex. eller? det är nämligen ganska smidigt att ha med sig det till skolan och käka innan man sticker till gymmet.

King Grub
2006-11-26, 21:01
Det är helt okej, men någon huvudmåltid strax innan passet är ingen god idé.

Den huvudsakliga energikällan för styrketräning är muskelglykogen, och det tar tid att lagras in och det kommer inte att vara målet närmast före som är den bidragande källan.

LisaB
2006-11-26, 21:02
ok, tack för det snabba svaret!

TigerÖga
2006-11-27, 01:01
Essentiella aminosyror/vassleproteindrink + druvsocker/maltodextrin direkt före passet

alltid undrat över menar alla med direkt före med minuten man går in på gymmet eller typ 20 minuter innan :P jag är dum ^^*drool*

flenders
2006-11-27, 01:06
alltid undrat över menar alla med direkt före med minuten man går in på gymmet eller typ 20 minuter innan :P jag är dum ^^*drool*Jag tar mitt direkt innan jag sticker till gymmet ~20 minuter innan jag börjar lyfta vikter.

Exhale_
2006-11-27, 12:42
alltid undrat över menar alla med direkt före med minuten man går in på gymmet eller typ 20 minuter innan :P jag är dum ^^*drool*

Det beror på vad du använder för pulverform.

EAA + malto ska tas efter uppvärmningen, direkt innan man börjar lyfta.

Vassle + malto ska tas tidigare eftersom det är långsammare. Tror man brukar snacka om en 15-20 min innan styrkepassets början.

Det är de riktlinjer jag har fått iaf!

Alm
2006-11-27, 22:06
Glöm inte att du är en individ och att du själv vet, om du testar olika saker, vad som fungerar bäst för dig.

Själv så äter jag havregryn och en proteindrink cirka 75 min innan jag påbörjar min uppvärmning på gymet.

Gpajpen
2006-11-27, 22:48
direkt före har jag tolkat som under uppvärmningen, uppvärmning brukar vara ungefär 10-15 min för mig.

Fartman
2006-11-27, 23:49
Jag personligen presterar då alltid bäst med ett hyfsat stort mål mat en timma före gymmet. Vet inte varför men så är det har jag kommit fram till.

Pox
2006-11-28, 08:44
Den huvudsakliga energikällan för styrketräning är muskelglykogen, och det tar tid att lagras in och det kommer inte att vara målet närmast före som är den bidragande källan.

Men man ska inte glömma bort att även hjärnan behöver sina kolhydrater. Väntar man för många timmar efter måltid kan blodsockret börja dippa och man blir tung i skallen. Jag tränar hellre lite tung i magen än tung i huvudet.

Man får lyssna till sin kropp och själv känna sig fram till när det är lämpligast att träna.

Sverker
2006-11-28, 20:15
Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.

Jag fick lära mig att magen tog 1 liter blod av de 5 liter som hjärtat pumpar ut per minut i viloläge.
Vid arbetet så ökar blodvolymen ( Cardiac Output ) ända upp till 20 liter per minut. De fina blodkärlen till tarmarna och leveren nyper åt men det kommer fortfarande 1 liter till tarmarna varje minut. Matspjälkningen är alltså opåverkad under fysiskt arbete.

Är detta fel idag ?

LuThe
2006-11-29, 12:12
Energin du tränar på kommer från mat du ätit långt tidigare. Ett stort mål mat en timme innan träningen kommer fortfarande att ligga i magsäcken under passet och ger varken energi eller något annat.

Men hur långt innan kan man äta en rejäl portion mat så den används till styrketräningspasset? bra jobb grubben:thumbup:

Max
2006-11-29, 22:23
Men hur långt innan kan man äta en rejäl portion mat så den används till styrketräningspasset? bra jobb grubben:thumbup:Inte för att vara spydig men det finns ett bra svar i inlägg #2

LuThe
2006-11-30, 11:38
Inte för att vara spydig men det finns ett bra svar i inlägg #2

men jag vet inte vad liquid meal betyder :em: solid meal? men oavsett vad man äter så är 120 minuter de minsta man bör vänta så att man får användning för maten till passet?