Visa fullständig version : Fett och socker på morgonen?
Om man ska äta fett under dagen är det bäst att lägga den till morgonen? Finns det nackdelar att äta fett på morgonen? Eftersom fett ger rätt mycket energi så är det väl bra att ha energi på morgonen?
Får man sämre insulinkänslighet om man äter socker på morgonkvisten? Tex wienerbröd,bullar,munkar m.m.*flex*
För mycket fett på morgonen ska undvikas. Raffinerat socker ska också undvikas i största möjliga mån, men det gäller inte bara på morgonen.
Det gäller främst mättat fett dock.
Att få i sig kolhydrater på morgonen skall väl vara bra har jag läst, förutom det så spelar det ingen roll.
Det gäller främst mättat fett dock.
Ok, varför skulle inte mättat fett vara bra på morgonen?
King Grub
2006-11-26, 20:44
Försämrar insulinkänsligheten en 5-6 timmar framåt. Om det påverkar hälsan i praktiken för en tränande, frisk individ är mer tveksamt, men man kan ju undvika bacon- och ägg-frukostarna.
Försämrar insulinkänsligheten en 5-6 timmar framåt. Om det påverkar hälsan i praktiken för en tränande, frisk individ är mer tveksamt, men man kan ju undvika bacon- och ägg-frukostarna.
Ok. En fråga angående detta.
Spelar det någon roll egentligen, jag menar vad spelar temporär försämrad insulinkänslighet för roll om personen inte är överviktig eller annars i risk för typ 2-diabetes. Jag vet väldigt lite hur det faktiskt fungerar så det är därför jag undrar, försämrar det kroppens vilja att lägga på sig muskler under den perioden? Låt oss säga att jag vill bygga optimalt.
King Grub
2006-11-26, 21:13
Det är naturligtvis ingen nackdel att en mindre mängd insulin behöver frisättas för att uppnå samma effekt som en större mängd utövar hos en person med sämre insulinkänslighet. En idrottsman har oftast så god insulinkänslighet att det är svårt att påstå att det är av någon avgörande betydelse för honom att optimera alla faktorer som påverkar insulinkänsligheten ytterligare. Samtidigt är den träningsuppreglerade insulinkänsligheten mycket reversibel vid t ex upphörd träning - http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/34/8/756
Kort sagt: det är bättre att välja andra fetter än mättade för insulinkänslighetens skull, om mängderna är stora: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12493085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum Att påstå att det är den allena avgörande faktorn för en frisk, tränande individ är dock antagligen att överdriva.
Intressant. Med andra ord så kan man inte leva på att man brukade vara vältränad. Angående mättade fetter så gäller det vad jag förstod för alla mål även om de bara testade frukost eller är det något speciellt med just första målet på dagen som gör att det är extra dåligt?
King Grub
2006-11-27, 09:54
Stora intag av mättat fett utövar negativ påverkan på insulinkänsligheten oavsett vad klockan är.
Det är väl mest om man vill utnyttja det faktum att glukostoleransen är som bäst på morgonen (och förutsatt att man inte har ett obegränsat antal kalorier att lägga på ett mål) man kan göra frukosten lite kolhydratrikare och lite fettfattigare.
Eddie Vedder
2006-11-27, 09:55
[QUOTE=King Grub]Det är naturligtvis ingen nackdel att en mindre mängd insulin behöver frisättas för att uppnå samma effekt som en större mängd utövar hos en person med sämre insulinkänslighet. En idrottsman har oftast så god insulinkänslighet att det är svårt att påstå att det är av någon avgörande betydelse för honom att optimera alla faktorer som påverkar insulinkänsligheten ytterligare. Samtidigt är den träningsuppreglerade insulinkänsligheten mycket reversibel vid t ex upphörd träning - http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/34/8/756
QUOTE]
Enligt mitt sätt att tolka studien (rätta mej om jag har fel då den akademiska engelskan kan va lite svårbegriplig) så vare alltså en viss försämring i insulinkänslighet hos dom tränade personerna efter 60 timmars inaktivitet å en signifikant skillnad efter 7 dagars inaktivitet. Jag tolkar de som att man under en vilodag efter två-tre hårda pass dom senaste dagarna iaf fortfarande har en stabil insulinkänslighet.
Har jag rätt lr fel?
Stora intag av mättat fett utövar negativ påverkan på insulinkänsligheten oavsett vad klockan är.
Det är väl mest om man vill utnyttja det faktum att glukostoleransen är som bäst på morgonen (och förutsatt att man inte har ett obegränsat antal kalorier att lägga på ett mål) man kan göra frukosten lite kolhydratrikare och lite fettfattigare.
Ok, då förstår jag. Tack så mycket.
King Grub
2006-11-27, 09:58
Intressant. Med andra ord så kan man inte leva på att man brukade vara vältränad.
Och det stämmer utmärkt, förstås. Det är bara så länge man tränar man har nytta av träningens effekter. Slutar man, dröjer det inte länge innan man är "normal" igen, oavsett vilken nivå man var på. Inte bara vad gäller insulinkänsligheten. Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.
Och det stämmer utmärkt, förstås. Det är bara så länge man tränar man har nytta av träningens effekter. Slutar man, dröjer det inte länge innan man är "normal" igen, oavsett vilken nivå man var på. Inte bara vad gäller insulinkänsligheten. Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.
Skrämmande siffror angående de sista raderna..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.