handdator

Visa fullständig version : Det där med pejling..??

Angel
2006-11-26, 17:06
Är det sant att dom kan "pejla" om man har TV? hur gör dom då i hyreshus osv? Antar att man inte måste släppa in någon?

Dom e ute efter mig nu igen...

Dumleman
2006-11-26, 17:08
Du vill väl inte ha en snigel i ögat? Tänkte väl det, nu är det bara till att betala! *slap*

Yes
2006-11-26, 17:09
Förneka, förneka, förneka!

Angel
2006-11-26, 17:10
Jag vet, det e rätt dåligt av mig. Men jag har verkligen inte råd, och TV:n tillhör bruttan som äger lägenheten så ja kan ju knappast göra mig av med den heller..?

King Grub
2006-11-26, 17:10
Ja, det är sant:

http://www.radiotjanst.se/Tv_pejling/pejling.htm

Men nej, du behöver inte öppna dörren eller släppa in någon. Radiotjänst är ingen myndighet med polisbefogenheter.

Angel
2006-11-26, 17:11
Förneka, förneka, förneka!

Jag förnekade stenhårt på tele, då sa hon typ..."Tror du jag är dum eller? Nu kan du förvänta dig besök, kommer inte bli lätt för dig det här"..med kaxig röst.

Värsta maffiametoderna kör dom med, jag var helt skraj hela kvällen sen.

boinnk
2006-11-26, 17:13
Jag vet, det e rätt dåligt av mig. Men jag har verkligen inte råd, och TV:n tillhör bruttan som äger lägenheten så ja kan ju knappast göra mig av med den heller..?

Då är det väl knappast ditt problem, om du inte äger TVn och hyr i andra hand...

Slartibartfast
2006-11-26, 17:14
Jag förnekade stenhårt på tele, då sa hon typ..."Tror du jag är dum eller? Nu kan du förvänta dig besök, kommer inte bli lätt för dig det här"..med kaxig röst.

HAHAH!

"Dra åt helvete jävla fascistkärring" är det bara att säga och lägga på.

thomast
2006-11-26, 17:15
Du behöver inte vara hövlig och prata med dem. Stäng bara dörren.

Angel
Då är det väl knappast ditt problem, om du inte äger TVn och hyr i andra hand...

jo tydligen, för ja står ensam på adressen (hon är i hongkong och har skrivit sig hos sina föräldrar så länge) och TVn står här, fastän jag inte äger den.

watertouch
Nu ska vi se om jag minns rätt.Bor du i hyreshus kan dom typ inte pejla, pejlingen är en metod som britterna utvecklade under ww2 för att kunna spåra ubåtar, metoden är att pejla signalen mellan "mottagare" och högtalare, tror den ligger runt 3mhz, bor du ute på landet därimot med flera meter till grannen så ska det dock gå i teorin.

thomast
2006-11-26, 17:17
Nu ska vi se om jag minns rätt.Bor du i hyreshus kan dom typ inte pejla, pejlingen är en metod som britterna utvecklade under ww2 för att kunna spåra ubåtar, metoden är att pejla signalen mellan "mottagare" och högtalare, tror den ligger runt 3mhz, bor du ute på landet därimot med flera meter till grannen så ska det dock gå i teorin.

Källa?

Angel
2006-11-26, 17:17
Hoppas inte dom kommer hit. Vad är det för folk som vill jobba med sånt där egentligen? ringa runt till folk på LÖRDAGSKVÄLLAR och börja fråga massa privata saker...hon va helt rubbad.

aliquis
2006-11-26, 17:18
Jag vet, det e rätt dåligt av mig. Men jag har verkligen inte råd, och TV:n tillhör bruttan som äger lägenheten så ja kan ju knappast göra mig av med den heller..?Säg att hon som bor där inte är hemma då? ;D

Yes
2006-11-26, 17:18

Ännu större anledning att inte ge sig. Råkar du öppna när de ringer på är det bara att förneka, säga att du inte vill prata med dem och stänga dörren.

Finns iof fall där radiotjänst hotat folk och förfalskat anmälan om TV-innehav, men du kan ju gissa vilka som ligger illa till om du drar det vidare...

aliquis
2006-11-26, 17:19

Värsta maffiametoderna kör dom med, jag var helt skraj hela kvällen sen."Nä, det är nog helt kört nu! Vinden har vänt! Yo Petter! *klick*"

aliquis
2006-11-26, 17:21
Hoppas inte dom kommer hit. Vad är det för folk som vill jobba med sånt där egentligen? ringa runt till folk på LÖRDAGSKVÄLLAR och börja fråga massa privata saker...hon va helt rubbad.Jag tror det är random folk som får provision som är tvavgiftskontrollanter, go figure.

Angel
2006-11-26, 17:22
ja dom lär ju jobba med provision iallfall

aliquis
2006-11-26, 17:22
Finns iof fall där radiotjänst hotat folk och förfalskat anmälan om TV-innehav, men du kan ju gissa vilka som ligger illa till om du drar det vidare...Rättare sagt där tönten som frågar har förfalskat det isf, även om han kanske råkar göra det åt radiotjänst, men jag tror inte radiotjänst har sagt "om de inte erkänner är det bara att ni skriver ner namnet på lappen ändå!" ;D

Yes
2006-11-26, 17:25
Annars kan du ju också fundera ut ett sätt att ha roligt med kontrollanten. Kan du något ovanligt språk? Annars kan du göra en liten lista på typ swahiliska ord eller något, som du sedan lär dig rabbla upp i hög takt. Rövarspråket är annars en het kandidat. De kan ju inte veta om du är svensk och förstår vad de säger, och det är knappast ett brott att inte förstå svenska.

watertouch
2006-11-26, 17:26
Källa?

Oj var ett tag sen, googlade lite snabbt hittade denna dock..
http://www.tvlicensing.biz/detection/

Yes
2006-11-26, 17:26
Rättare sagt där tönten som frågar har förfalskat det isf, även om han kanske råkar göra det åt radiotjänst, men jag tror inte radiotjänst har sagt "om de inte erkänner är det bara att ni skriver ner namnet på lappen ändå!" ;D
Ja, jo, precis. Fast det skulle inte förvåna mig om de inoficiellt sagt åt kontrollanterna att göra det.

aliquis
2006-11-26, 17:27
http://malmqvist.blogspot.com/2006/07/helvete-tv-pejling-finns-p-riktigt_31.html

De kan visst se vilken kanal man ser på med, du får väl sätta upp ett metallnät i väggen som är mellan tvn och din dörr och jorda det ;D

"Företaget har ca 100 anställda varav de flesta arbetar i Kiruna. De övriga är avgiftskontrollanter stationerade över hela Sverige. Utöver den fast anställda personalen finns för närvarande ca 100 frilanskontrollanter verksamma från norr till söder."

De informerade visst förr om "särskild avgiftskontroll", jag vet inte om de gör det fortfarande, du får väl dra ut tvn när det börjar bli dags o skita i den ett tag.

Btw om du ändå hela tiden hävdar att det är hennes tv och att du därför behöva betala kan du ju alltid bara dra ut kablarna så har du ju inget att oroa dig för... Hur skall de då märka den?

Granatgiraffen
2006-11-26, 17:28

Nja? Det är väl snarare så att tvns oscillator läcker lite och dess frekvens är alltid 39,5Mhz över den kanalen som man tittar på. Det är det som pejlas.

Jag vet inte hur exakt man kan pejla, antagligen inte speciellt exakt.

DanielF
2006-11-26, 17:30
jo tydligen, för ja står ensam på adressen (hon är i hongkong och har skrivit sig hos sina föräldrar så länge) och TVn står här, fastän jag inte äger den.

Saxat från radiotjanst.se
"Också den som hyr lägenhet i andra hand, där en tv-mottagare finns, ska betala tv-avgift. När den som hyr ut sin lägenhet i andra hand låter sin tv-mottagare stå kvar i lägenheten, är den som har möjlighet att nyttja tv-mottagaren skyldig att meddela Radiotjänst."

Yes
2006-11-26, 17:30
Annars kan du ju också fundera ut ett sätt att ha roligt med kontrollanten. Kan du något ovanligt språk? Annars kan du göra en liten lista på typ swahiliska ord eller något, som du sedan lär dig rabbla upp i hög takt. Rövarspråket är annars en het kandidat. De kan ju inte veta om du är svensk och förstår vad de säger, och det är knappast ett brott att inte förstå svenska.
För egen del, om jag inte var blyg, skulle jag se till att vara helt naken när jag öppnade dörren. Sen står du bara där som om det var helt normalt, utan att förstå ett ord, och pratar en massa konstigt nonsens.

aliquis
2006-11-26, 17:31
http://www.hubbo.se/new_front/images/kontaktannons.gif

http://www.hubbo.se/?q=node/35

Han ska visst ha skrivit om tv-pejling, men snabblänken verkar ju inte fungera så bra och jag orkar inte leta så noga =P

Garnax
2006-11-26, 17:31
Den enda rätta är att inte betala, vägra öppna och vägra släppa in dom.

TV-licensen är fel (ja lagar kan vara fel) ägandet av en TV har absolut INGET med SVT att göra precis lika lite som att Comviq har något samband
med att du t.ex köper en olåst telefon.

TV-licensen ska koppas till skatten alla betalar och inte för folk
som äger en TV som kan användas till en massa saker utöver att
titta på SVTs kanaler...

aliquis
2006-11-26, 17:33
Om man har kabeltv och har ett tvkort i en dator med metalllåda och jordat chassi och sedan tittar via en tftskärm kan de verkligen pejla då? ;/

Alternativt usb-tvkort och bygger in det i en nätbur som sagt...

aliquis
2006-11-26, 17:35
Den enda rätta är att inte betala, vägra öppna och vägra släppa in dom.

TV-licensen är fel (ja lagar kan vara fel) ägandet av en TV har absolut INGET med SVT att göra precis lika lite som att Comviq har något samband
med att du t.ex köper en olåst telefon.

TV-licensen ska koppas till skatten alla betalar och inte för folk
som äger en TV som kan användas till en massa saker utöver att
titta på SVTs kanaler...För alla som betalar skatt ser ju på SVT? Det är ju mycket rättvisare än att alla som har en TV gör det/betalar?

Men jag håller ändå med, men inte enligt samma logik, jag tycker bara att de kan slopa ett system där man kan smita undan.

Var visst borgarna som införde den där riktiga pejlingsmanicken, lite lustigt, men de kanske tyckte att om vi ändå hade systemet så skulle folk betala... Än lustigare att det var de som inte betalade nu senast ;D, de kanske hade glömt½!

Deceiver85
2006-11-26, 17:36
Angel, om du är så oskyldig som du säger (inte din tv, ägaren bor i Thailand, hyr i andra hand, blind, döv, dum blondin som inte vet hur man sätter på TV:n whatever) så gör dig av med tv:n/avsäg tv-innehav.

King Grub
2006-11-26, 17:40
Den enda rätta är att inte betala, vägra öppna och vägra släppa in dom..

Exakt.

aliquis
2006-11-26, 17:43
http://www.snigel.nu/?p=525
och
http://malmqvist.blogspot.com/2006/07/helvete-tv-pejling-finns-p-riktigt_31.html#c115445813556758949

Exaktheten är inte tipptopp nej.

aliquis
2006-11-26, 17:45
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv-avgiften_i_Sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pejling#Radiopejling_eller_radionavigering

Angel
2006-11-26, 17:49
ja funderade på att säga att jag var synskadad? de måste la funka?

Jorgen
2006-11-26, 17:52
ja funderade på att säga att jag var synskadad? de måste la funka?
Säg att du inte har någon tv.

Alt betala tv-licensen.

Angel
2006-11-26, 17:54
Sa till henne på telen att ja ej hade Tv (as I was watching..höhö). Men nu e ja bara rädd för besök efter hennes maffiatal.

aliquis
2006-11-26, 17:54
Vråla lite obegripligt o kasta katter efter honom/henne.

regus
2006-11-26, 17:55
Sa till henne på telen att ja ej hade Tv (as I was watching..höhö). Men nu e ja bara rädd för besök efter hennes maffiatal.

Du behöver inte öppna dörren, om du skulle råka öppna dörren är det bara att stänga dörren. Dom har inte befogenheter att ta sig in i din lägenhet mot din vilja.

Edit: fast Aliguis förslag låter bättre :D

Purren
2006-11-26, 17:57
Jag har för mig att det endast är äldre TV-apparater som läcker? Någon som kan styrka detta?

Jorgen
2006-11-26, 17:57
Ja?
Och om du nu inte vill vara en laglydig medborgare och betala tv-licensen så säger du att du inte har någon tv om dom skulle komma och hälsa på.
Dom kan inte göra något åt det.

aliquis
2006-11-26, 18:01
Jag har för mig att det endast är äldre TV-apparater som läcker? Någon som kan styrka detta?VARFÖR skulle det vara så? Låter som bullshit, möjligt att man skärmar av en del strålning på nyare dock som man gör med datorskärmar, men jag tvivlar på det, tror inte min använder ett jordat uttag ens. Som sagt elektronstrålen slipper man ju med TFT men finns ju mycket annat som går att läsa av, men TFT-skärm + tvkort i dator/externt inbyggt i någon sak med jordad metall borde ju fungera rätt bra för att skärma av... om man nu är så jäkla intresserad. Eller ett jordat nät på väggen emellan tvn och det ställe man tror att de skulle pejla ifrån, varför inte i ALLA väggar, golv och tak?
Just because you aren't paranoid doesn't mean they aren't after you!

aliquis
2006-11-26, 18:02
Ja?
Och om du nu inte vill vara en laglydig medborgare och betala tv-licensen så säger du att du inte har någon tv om dom skulle komma och hälsa på.
Dom kan inte göra något åt det.Taskigt att ta gratispoäng men jag ger det ett försök ändå:

Problemet är ju att Angel skulle bjuda in tv-kontrollanten på en fika och sedan vågar jag inte dra ut på beskrivningen längre ;D

Chaan
2006-11-26, 18:40

Hehe jä*** stalinistland.

I ena sekunden e SVT ett "företag" i nästa en del av kommunistdiktaturen.

Grejen e att de lätt skulle lösa problemet med public service-avgifterna nu när det går över till digitalt. Men det säger de inte ett ljud om.

Själv tycker jag en SVT-kanal kunde räcka.

aliquis
2006-11-26, 18:42
Chaan: Ja precis, skicka ut ett programkort till de som vill ha SVT, skicka inget till de andra. Svårt?

Men nu har de ju redan lurat folk att köpa boxar som inte har några kortplatser...

Som inte spelar HDTV...

Och säkert en o annan som inte stödjer textade program så därför bränner de in texten i alla sändningar så man inte kan välja bort den...

Och som använder mpegII istället för mpegIV...

Bra där!

aliquis
2006-11-26, 18:46
Bara jag som tycker digitaltv via luften ser sämre ut än de analoga sändningarna också? (Förutsatt att man har bra mottagning då)

Är ju så jäkla mycket artifakter o skit, låg bitrate antar jag, speciellt när de filmar vatten som rör sig blir det ju blockigt o dant o ser ut som skit.

De skulle ju skrotat masterna helt o kört enbart på satellit, men nej nej, istället bygger man fler/nya master!

Johan O
2006-11-26, 18:50
Angel:
Det hela är VÄLDIGT enkelt.
Du behöver inte ens öppna dörren när kontrollanten kommer och knackar på. Jag har sagt det förut och jag säger det gärna igen; Detta system bygger enbart på skrämselpropaganda och folks okunskap i hur mycket befogenheter denna myndighet egentligen har.

TV-kontrollanter beter sig ofta stöddigt och överlägset, men det är också ALLT dom har att komma med, deras enda vapen.
Börjar dom hota med polisanmälan och husransakan osv. så är det bara ljug! Polisanmälan kan dom visserligen göra även om det är ovanligt och nyligen var dessutom ett fall uppe i rätten där kontrollanten hade sett tv´n med egna ögon hos innehavaren.
Vem tror ni vann i rätten? Ja inte var det radiotjänst iallafall...

Husransakan är inte ens möjlig, om dom nu skulle hota med det. Husransakan beviljas ALDRIG i Sverige om det möjliga "brottet" bara har böter i straffskalan.
Vad tror ni det maximala straffet för licensskolk är? Just det, böter...

Så du kan lungt leva vidare utan att betala någon licens.

Pejling med utrustning tror jag knappast skulle hålla i rätten heller. Blir inte folk dömda där kontrollanten ser Tv´n med egna ögon lär inte pejlingsutrustning vara mycket att komma dragande med heller. I fler-bostadshus går det dessutom inte att pejla överhuvudtaget.

L-Sami
2006-11-26, 18:53

Var beredd att vakna upp i botten av östersjön en morgon, för sig om du hinner rymma ut ur toalett fönstret så kan du slippa undan :D

Liten Men Fet
2006-11-26, 20:02

Alternativt kan man sitta med en parabol mottagare och ta in strålningen som bildröret avger, och därmed se vad du tittar på då. Men det är knappast något som radiotjänst använder.

Angel
2006-11-26, 20:16
kommer dom hit på dagtid kan dom iofs stå utanför och glo på min TV, bor på bottenvåningen :)

Spiffy
2006-11-26, 20:18
Vad är problemet?
Säg att du inte har en tv (även om de ser tvn från dörren) sen tackar du för besöket och stänger dörren.

shifty
2006-11-26, 20:35
Om man betalar TV-licens, då borde man väl kunna ringa och säga upp den? "Jag har ingen TV längre". ?

Angel
2006-11-26, 20:39
ja maialde sist