Logga in

Visa fullständig version : Ändra namn i System

Shadow Warrior
2006-11-26, 15:33
Idioten som lade in mitt Windows XP sisst skrev in mitt förnamn så nu står det "Registered to: ****". Detta är ju ganska opraktiskt då personer som spårar min posts på andra forum osv får fram mitt förnamn utan större problem.

Går det att ändra detta utan att instalera om windows?

Mental
2006-11-26, 15:40
heh, varför skulle det stå i dina forumposts vem ditt windows är registrerat på?

hasse36
2006-11-26, 15:48
http://www.tech-recipes.com/windows_tips803.html

Shadow Warrior
2006-11-26, 15:49
heh, varför skulle det stå i dina forumposts vem ditt windows är registrerat på?

Jag har sett andra personer i diverse forum som fått sina namn och vistelse utskriva så det ska tydligen vara lätt att få fram operatör/vistelse/registrerat namn. Och att folk vet var jag bor bajjar jag i men det är ju onödigt att dom får fram förnamnet med.

Shadow Warrior
2006-11-26, 15:58
http://www.tech-recipes.com/windows_tips803.html

Tack så mycket, funka skitbra!! :thumbup:

Zakath
2006-11-26, 16:00
Vad spelar förnamnet för roll? Det är ju inte särskilt privat, och det spelar ju ändå knappt någon roll om någon skulle försöka spåra dig eller liknande.

Fast iof så kan ju personer kalla en vid förnamn på forum istället för ens pseudonym, och det kan jag förstå att inte alla uppskattar.

Shadow Warrior
2006-11-26, 16:05
Precis, speciellt om det är ett annonymt forum med... är ju inte alla som är communityn som Kolo o Lunar är ;)

tossefar
2006-11-26, 17:03
Jag har sett andra personer i diverse forum som fått sina namn och vistelse utskriva så det ska tydligen vara lätt att få fram operatör/vistelse/registrerat namn. Och att folk vet var jag bor bajjar jag i men det är ju onödigt att dom får fram förnamnet med.

Va? Hur skulle det ens vara tekniskt möjligt? Tänk till lite innan.

Mental
2006-11-26, 17:11
Va? Hur skulle det ens vara tekniskt möjligt? Tänk till lite innan.

Klart det går rent teoretiskt, med hjälp av IP:t kan man i vissa fall se ungefär geografiskt vart en person befinner sig, det ser man om inte annat på porreklambanners som lockar med heta flickor på *ortnamn*

Och om en webserver frågar windows vem det är reggat på så är jag säker på att den svarar, men det kräver ju då att servern är konfigurerad så.

Men det låter jävligt långsökt bara

Shadow Warrior
2006-11-26, 17:17
Har sett det flera gånger på 4chan.org att folk skriver att person X är samma som skrivit det och det inlägget i denna tråd och sen skriver ut namnet och vistelse på denna för att bevisa det. Borde ju vara lika lätt på Kollozzeum men det är ju såklart inte så meningsfyllt såvida man inte vill veta om nån dubbelnickar eller har vart bannad för fem minuter sen och skapat ny användare...

Muskelbyggaren
2006-11-26, 17:21
Namnet som din Windowsinstallation är registrerad på skickas inte med som en HTTP-variabel till webbservern. Skulle någon genom ett forum ändå få tag på det har h*n utnyttjat ett säkerhetshål i Windows och då har du andra problem än att ändra det där namnet.

Med andra ord finns det ingen anledning att ändra namnet.

tossefar
2006-11-26, 17:39
Klart det går rent teoretiskt, med hjälp av IP:t kan man i vissa fall se ungefär geografiskt vart en person befinner sig, det ser man om inte annat på porreklambanners som lockar med heta flickor på *ortnamn*

Och om en webserver frågar windows vem det är reggat på så är jag säker på att den svarar, men det kräver ju då att servern är konfigurerad så.

Men det låter jävligt långsökt bara

Nä det är bara admins som kan se vilket IP ett inlägg kommer ifrån, och även då kan man i bästa fall se vilken stad användaren bor i. Pr0nbanners (som förövrigt inte finns på kolo) läser cookies, som bara serversidan och användaren själv kan se.

mmmmm
2006-11-26, 17:47
Nej, en webbläsare svarar inte på godtyckliga frågor. Ip-adressen får servern självklart tag på via själva anslutningen, sen går det att mjölka fram vilken webbläsare och operativsysten som används samt vilken sida man besökte innan. Men det är ungefär det som går att ta fram. Ip-adressen kan ofta spåras till åtminstone stadsnivå.

aliquis
2006-11-26, 17:49
Jag har sett andra personer i diverse forum som fått sina namn och vistelse utskriva så det ska tydligen vara lätt att få fram operatör/vistelse/registrerat namn. Och att folk vet var jag bor bajjar jag i men det är ju onödigt att dom får fram förnamnet med.De har naturligtvis fyllt i uppgifterna när de registrerade sig på forumet. Det har inget med Windows att göra.

aliquis
2006-11-26, 17:50

Men det låter jävligt långsökt baraTvivlar på att det finns en funktion för det, datornamn via samba dock, men frågan är ju om inte de portarna har filtrerats till att börja med och det beror ju på vad datorn heter i nätverket.

aliquis
2006-11-26, 17:51
Har sett det flera gånger på 4chan.org att folk skriver att person X är samma som skrivit det och det inlägget i denna tråd och sen skriver ut namnet och vistelse på denna för att bevisa det. Borde ju vara lika lätt på Kollozzeum men det är ju såklart inte så meningsfyllt såvida man inte vill veta om nån dubbelnickar eller har vart bannad för fem minuter sen och skapat ny användare...Folk som vet ip-adresserna på de som loggar in (moderatorer) alternativt som bara vet att kontona heter samma sak på olika forum och därigenom har slitat ut att det är samma människa.