Logga in

Visa fullständig version : Ar tex 1 liter cola battre an inget ?

saidy
2006-11-26, 12:45
vissa dagar sa blir kosten lidande, mitt mal ar att bygga muskler for tillfallet, vilket sjalvfallet medfor mer kcal in an forbrukade. om vi sager att mitt kcal-intag for en dag ska(enligt mej) vara 3300, men att jag pga vissa omstandigheter bara fatt i mej 2600, nu till fragan:

kan jag da smalla i mej en pase godis och 1 liter cola och da komma upp i 3300 kcal trakterna och pa sa sett forbattre den annars daliga "kost-dagen" eller kommer sockret i colan och godiset snarare ha en negativ effekt?

Och ja jag vet att det skulle vara battre att slanga i mej lite kyckling eller natt annat nyttigt och proteinrikt, men om vi nu sager att jag inte kan fa tag pa annat an cola eller godis !

Cerberus
2006-11-26, 12:47
godis och cola kan hjälpa dig att få upp kcal-intaget, men utan tillräckligt med protein lär du inte bygga nåt annat än kroppsfett :P

Kan du inte få tag på nåt annat än cola och godis så bor du i en stad där det bara e feta med diabetes eller så har du inte planerat inköpen riktigt ;D

He-man
2006-11-26, 13:33
Jag skulle mycket hellre dricka en liter mjölk som både ger de extra kalorierna, men med en bra kolhydratskälla i stället för socker, och hyfsat gott om proteiner.

Själv är jag smått beroende av mjölk och dricker alltid mer än en liter per dag.

Cerberus
2006-11-26, 13:34
Jag skulle mycket hellre dricka en liter mjölk som både ger de extra kalorierna, men med en bra kolhydratskälla i stället för socker, och hyfsat gott om proteiner.

Själv är jag smått beroende av mjölk och dricker alltid mer än en liter per dag.

drick mer mjölk då!! Tusen ggr bättre än Coca Cola.

Behöver du kolhydrater och inte orkar äta mat så finns det alltid druvsocker och maltodextrin. Helt näringsbefriat iof men kolhydrater är det ju..

nutz
2006-11-26, 16:12
Mjölk och mackor.

pragmatist
2006-11-26, 16:19
Jag måste ju säga att det är ett ganska mysko exempel. Har du flutit iland på en öde ö och har bara godis och cola med dig eller? :D

Men svaret på frågan är ja, man kan bygga på godis och cola under förutsättningen att du trots allt får i dig tillräckligt via den övriga kosten. Energiöverskott är i sig anabolt oavsett källa.

He-man
2006-11-26, 16:19
Är det bara jag som känner mig hungrig om jag käkar mackor men inte dricker mjölk till det? Antagligen är det något som sitter i huvet bara för att jag alltid är van att dricka mjölk till mindre mellanmål eller fruckostar, men mjölk mättar ju en del också.

pragmatist
2006-11-26, 16:28
Är det bara jag som känner mig hungrig om jag käkar mackor men inte dricker mjölk till det? Antagligen är det något som sitter i huvet bara för att jag alltid är van att dricka mjölk till mindre mellanmål eller fruckostar, men mjölk mättar ju en del också.

Det vore ju lite jobbigt för oss som aldrig dricker mjölk om det var en regel som gällde alla. ;)

He-man
2006-11-26, 16:32
Det vore ju lite jobbigt för oss som aldrig dricker mjölk om det var en regel som gällde alla. ;)
:Virro Nu sa ju inte jag att det skulle gälla alla, jag undrade om någon kände igen sig? Men jag tror som sagt att det handlar om en vanesak, sen är det ju ett effektivt sätt att få i sig lite extra näring till måltiderna. :thumbup:

Johan_P
2006-11-26, 16:53
Mjölk ftw! Blir alltid mer än en liten varje dag :)

Jag skulle nog ha skippat Coca-Colan och godiset, och istället fylla på lite mer dagen efter med andra nyttigare grejor, som mjölk t.ex. :)

ManuelIT
2006-11-26, 17:38
men vad är svaret på hans fråga? om valet stod mellan att ligga på 2600 kalorier med bra mat och 3300 kalorier med bra+dålig mat, vilket är bäst?

Råland
2006-11-26, 17:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287&highlight=cola+muskler

:hbang:

Mental
2006-11-26, 18:20

Jag väntade på den *cupid*

He-man
2006-11-26, 18:54

Puh vilken lång tråd, orkar inte läsa igenom allt det där. Man tycker att en sådan fråga skulle kunna vara avklarad på max 2 sidor. :D

LAR
2006-11-26, 19:02
vad är det med alla dessa tragiska frågor om coca-cola..?? låter som någon efterbliven familj som försöker organisera sitt livsmedelsinköp. sluta drick läsk, vad är problemet liksom? har man inte den motivationen tror jag inte styrketräning är rätt hobby.

Max
2006-11-26, 19:06
Korta svaret: Du går upp mer i vikt (vilket är ditt mål) om du äter 3300 kcal istället för 2600 kcal oavsett varifrån kalorierna kommer, förutsatt att det är över ditt behov.

He-man
2006-11-26, 19:08
Det sägs ju att man kan bli beroende av coca-cola pga koffeinet. Vi har tydligen många Colalkolister här på forumet. :D

LAR
2006-11-26, 21:17
jag tycker dom ska sluta träna och satsa mer på colan istället. om läsk är så viktigt att man frågor om det funkar som en del av ens styrketräning kan man bowla istället.

King Grub
2006-11-26, 21:19
om läsk är så viktigt att man frågor om det funkar som en del av ens styrketräning.

Det gör den ju dock, utan problem, bara den inte tar energi- och näringsplats från mer givande livsmedel.

Ulf A Big
2006-11-26, 21:30
Jay Cutlers after - post-workout protein drink of bodybuilder Jay Cutler - Brief Article
Flex, Oct, 2003 by Steve Stiefel

"I'm really rigorous with my diet," Jay Cutler says. "I view all foods that I put into my body as serving a need for bodybuilding." Whether it's protein, carbs, healthy fats, micronutrients, fiber or fluids, Jay has his daily nutrition down to a science. That's why you may be surprised by what he consumes right after a workout.

"Right after I finish my workout, I take in about eight ounces of Coke with three scoops of vanilla whey protein in a large bowl. I add crushed ice and I eat it like soup with a spoon. Postworkout is the ideal time for simple carbs and protein."

A bodybuilder consuming soft drinks? Isn't Jay worried about the fructose (corn syrup) contained in the Coke? Fructose is known to convert more directly to bodyfat than other types of simple carbs such as glucose and dextrose. "No. I don't worry about the fructose. Eight ounces of Coke contains only about 25 grams of carbs. At my size, that few carbs gets used in the uptake to help replenish muscle and liver glycogen after a workout."

Jay is adamant that he doesn't cheat at other times of day, so this small amount of Coke is not only a reward for a training job well done, but also a benefit for reloading his muscles for the next workout.

POSTWORKOUT
COKE UP

8 oz Coke
3 scoops vanilla whey protein (70 grams of protein)
12 oz crushed ice

LAR
2006-11-26, 21:33
är det bara jag som tycker läsk är direkt äckligt? har man provat att vara utan det i ett halvår och sedan smakar känner man vad det egentligen är. 1/2 vatten 1/2 socker. så jävla äckligt..

ManuelIT
2006-11-26, 22:57
är det bara jag som tycker läsk är direkt äckligt? har man provat att vara utan det i ett halvår och sedan smakar känner man vad det egentligen är. 1/2 vatten 1/2 socker. så jävla äckligt..
varför så dålig attityd hela tiden? det här handlar inte om cola, cola är bara ett exempel eftersom det innehåller mkt kalorier, är gott och enkelt att få i sig.

frågan är helt enkelt att vissa dagar när man har det extremt stressigt (jobb+plugg+andra ärenden) och lyckas få i sig en viss mängd bra kalorier (inkl. mer än tillräckligt mkt protein, men desto mindre kollisar), men fortfarande inte ligger på kaloriöverskott, känar man mer på att inte käka skräpmat eller att käka dålig mat för att få kaloriöverskottet?

Cerberus
2006-11-26, 23:21
Jay behöver knappast oroa sig för fettinlagring..hormoner..

krilleh
2006-11-27, 00:10
men vad är svaret på hans fråga? om valet stod mellan att ligga på 2600 kalorier med bra mat och 3300 kalorier med bra+dålig mat, vilket är bäst?

beror ju på hur mycket han behöver för att ligga på kaloriöverskott.

LarsK
2006-11-27, 02:14
Behöver man kompensera ett underskott med Coca och godis då är ett kaloriunderskott det minsta av ens problem om man försöker bygga muskler.

saidy
2006-11-27, 10:58
tycker ingen riktigt verkar svara pa min fraga, fragan var inte om jag inte hade tillgang till annan kost eller hurvida det var det ultimata att ata(vilket vilken dummergons som helst kan rakna ut), fragan var om denna cola + lite godis ar battre an INGENTING?

kan ta ett exempel:

jag sov over hos en kompis lordagsnatt, tranade samma dag, for dit 9 pa kvallen och en timme innan det hade jag atit en bra och valbalanserad middag, kosten ovrigt under dagen hade varit proteinrik men inte lika kolhydratsrik (inte tillrackligt med kcal), klockan 11.30 var jag hungrig igen och blev da bjuden pa 1 liter cola + lite godis, jag tackade och tog emot eftersom jag var hungrig och var medveten om att jag ovrigt under dagen hade atit for lite calorier. Gick och la mej klockan 01.30. Till min fraga nu, var denna liter cola och dom karamellerna till nagon nytta? alltsa kunde jag lika garna skippat skrapdrickat och skrapmaten och fatt samma muskeltillvaxt?

och nej jag ville inte be om nagon mat da deras foraldrar lag och sov i rummet bredvid koket, har vackt dom forrut genom samma miss, sa kom inte med nagon sann kommentar tack!

saidy
2006-11-27, 11:07
hittade det svar jag letade efter i en annan nystartad trad:

"Ingen skillnad om du äter 2500 kcal från "bra" mat + 500 från godis eller 3000 från "bra" mat. Förutsatt att du täcker behovet av näringsämnen på dom där 2500 förstås"

quote fran grubben

tano
2006-11-27, 11:16
tycker ingen riktigt verkar svara pa min fraga, fragan var inte om jag inte hade tillgang till annan kost eller hurvida det var det ultimata att ata(vilket vilken dummergons som helst kan rakna ut), fragan var om denna cola + lite godis ar battre an INGENTING?

kan ta ett exempel:

jag sov over hos en kompis lordagsnatt, tranade samma dag, for dit 9 pa kvallen och en timme innan det hade jag atit en bra och valbalanserad middag, kosten ovrigt under dagen hade varit proteinrik men inte lika kolhydratsrik (inte tillrackligt med kcal), klockan 11.30 var jag hungrig igen och blev da bjuden pa 1 liter cola + lite godis, jag tackade och tog emot eftersom jag var hungrig och var medveten om att jag ovrigt under dagen hade atit for lite calorier. Gick och la mej klockan 01.30. Till min fraga nu, var denna liter cola och dom karamellerna till nagon nytta? alltsa kunde jag lika garna skippat skrapdrickat och skrapmaten och fatt samma muskeltillvaxt?

och nej jag ville inte be om nagon mat da deras foraldrar lag och sov i rummet bredvid koket, har vackt dom forrut genom samma miss, sa kom inte med nagon sann kommentar tack!

Jag förstod direkt det var detta du menade.

Om du hade fått i dig mindre energi än du gjort av med var det väl bra att du tog skräpmaten. Det är ju ändå bara socker, snabba kolhydrater, inte farligt.
Att göra det varje dag kan ju vara lite skadligt för tänderna, och kanske ta plats för andra näringsgivande livsmedel (som Grub sa).

Men det gör du ju ändå inte, så inget oroa sig över.

Ulf A Big
2006-11-27, 13:19
Människans kropp är konstruerad på ett smart sätt, eftersom dens samtliga funktioner strävar till ett enda mål: överlevnad! Därför vill den inte att du går omkring med 20 extra kilon av muskler. Detta pga. av att det helt enkelt inte är ekonomiskt vad beträffar energin. I din kropp finns naturligt just den mängd muskler du behöver för att klara dig
genom vardagens rutiner; Men inte till något mera. Därför tränar vi också, och därför är det också som vi låter kroppen tro att det är ett
måste att få ny muskelmassa för att klara av nästa steg i träningen.

Vad vill jag säga med det träna på det är den enda vägen till muskler !!