Visa fullständig version : Herpes?
Jag börjar fundera på ifall jag har lyckats få herpes... Jag fick ett munsår för några veckor sen, jag köpte någon salva på apoteket och det har blivit bättre. Det var inga blåsor utan var torrt i mungipan, måste det vara blåsor för att det ska kunna vara herpes? Men nu jag har blivit "torr" på ett ställe på snabeln nu också, inga blåsor där heller dock. Fattar inte riktigt hur jag skulle lyckats få skiten, kan man få det genom gemensam dusch?
Vad göra? Vänta och se om det försvinner? Annars, räcker det med att köpa något på apoteket eller måste man gå till någon läkare?
hahavaffan
2006-11-26, 05:01
Jag hoppas fan inte man kan dra på sig herpes av att duscha i en allmän dusch... om det nu är det du definierar som "gemensam dusch". Drog du snorren mot väggarna och golvet eller?
Sofia4_4
2006-11-26, 08:16
Det finns 2 sorter av herpes. Herpes Typ A har ca 80% av Sveriges befolkning, den s.k. munsår. De flesta smittas som barn av sina föräldrar eller kompisar. Det räcker med att dricka från samma glas om nån har herpes utbrott.
Man kan själv få utslag vid stressiga situationer i form av blåsor som sen blir sår. Men man kanske aldrig få herpes utslag i sitt liv trots att man bär på viruset.
Herpes typ B är genetal herpes och överförs vid samlag. Den är mycket mer smärtsam och vid utbrott orsakar bl.annat feber och smärtor.
Du kanske har haft munherpes hela livet men aldrig fått utslag förrän nu. du kan inte veta när du har fått herpes om du har fått det. Det är inget farligt med munherpes och det går att förmildra symptomerna med medicin.
/från en hypokondriker. :D
FAN!
Jag har aldrig haft hairpiece tidigare, men nu detta år 2006 så verkar det som det börjar bli aktuellt (efter att ha läst Sofias post).
Fy fan för hairpiece!
Handcuff
2006-11-26, 10:23
Samma herpesvisrus som ger "munsår" (munsår behöver inte vara herpes, kan också vara sprickor...bla till följd av vitamin B brist) kan komma vart som helst på kroppen!
Kan man få herpes på ballen om man blir avsugen av nån med munherpes?
Sofia4_4
2006-11-26, 10:27
Kan man få herpes på ballen om man blir avsugen av nån med munherpes?
ja
ja
Och 80% av sveriges befolkning har munherpes-virus? Men personen i fråga måste väl ha utslag?
King Grub
2006-11-26, 10:30
Men personen i fråga måste väl ha utslag?
Nej.
Sofia4_4
2006-11-26, 10:35
Och 80% av sveriges befolkning har munherpes-virus? Men personen i fråga måste väl ha utslag?
Under herpes utbrott så är det mest smittsamt under de första 72 timmarna. Om man gnuggar sig i munnen och ta på sig nån annan stans så kan man själv sprida herpes till olika ställen av kroppen.
Eftersom viruset är latent i kroppen under hela ens liv så vet man inte under vilket tillfälle är den mest smittsamt, förutom vid utbrott. Men eftersom de flesta människor har herpes av typ A går det inte att smittas av viruset 2 gånger, så man blir resistent. Då är faran att överföra viruset på andra delar av kroppen om man inte har utslag, väldigt liten.
Granatgiraffen
2006-11-26, 10:38
Så svarar King Grub lite halvfjantigt igen för att sedan kunna följa upp med "Han frågade "om personen i fråga måste väl ha utslag" och det svarade jag på"
Smittsamheten är låg när personen inte har utslag, men som hästen säger så finns risken även då.
Jag får oftast mitt herpes när jag blir sjuk!
Blåsor som spricker och sedan blir till sår.
Mr. Moose
2006-11-26, 11:26
Vad jag hört kan man inte få munherpes om man redan har genital herpes och v.v.
För er med genital herpes, se till att hålla rent när blåserna brister. Det känns allt annat än bra om det blir inflammerat! *cry* Jag vet av egen erfarenhet. Kunde knappt gå!
Tack för alla svar!
Anledningen till jag misstänkte att jag fått det från duschen är jag duschar i gemensam dusch 2 ggr per dag och jag fick fotsvamp för någon månad som jag är säker på att jag fick därifrån. Har tyvärr ingen digi-kamera så kan inte lägga upp någon bild(snacka om misslyckad internet-porr debut - LOL!). Jag har varit väldigt stressad senaste veckorna p.g.a. mycket att göra i skolan var väl mest så jag kopplade till herpes. Såren är inga blåsor, snarare sårskorpor som är lite ömma. Ingen feber och inte speciellt ont.
Anta att jag fått munherpes, vad gör jag då? Går till apoteket eller? Måste jag gå tilll en doktor för att vara säker? Köper man piller eller får man någon salva?
Sofia4_4
2006-11-26, 15:20
Tack för alla svar!
Anledningen till jag misstänkte att jag fått det från duschen är jag duschar i gemensam dusch 2 ggr per dag och jag fick fotsvamp för någon månad som jag är säker på att jag fick därifrån. Har tyvärr ingen digi-kamera så kan inte lägga upp någon bild(snacka om misslyckad internet-porr debut - LOL!). Jag har varit väldigt stressad senaste veckorna p.g.a. mycket att göra i skolan var väl mest så jag kopplade till herpes. Såren är inga blåsor, snarare sårskorpor som är lite ömma. Ingen feber och inte speciellt ont.
Anta att jag fått munherpes, vad gör jag då? Går till apoteket eller? Måste jag gå tilll en doktor för att vara säker? Köper man piller eller får man någon salva?
Du behöver inte oroa dig. Det går över efter en vecka max. Köp typ Vectavil på apoteket. Det är en salva som dämpar symptomerna. Det finns en del andra salvor mot herpes som är receptfria.
Det är ingenting farligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.