Visa fullständig version : Brun av morötter?
Är det sant? Hörde det för ett tag sen i skolan...
är det sant att man blir brun/orange genom att ätta morötter och i.s.f. är det märkbara resultat? Är det tillfälligt eller permanent?
The_RobRoy
2006-11-25, 20:03
Njaa, morötter innehåller karoten, som gör att man blir "bättre" brun om man solar, så har jag hört iallafall.
Är det sant? Hörde det för ett tag sen i skolan...
är det sant att man blir brun/orange genom att ätta morötter och i.s.f. är det märkbara resultat? Är det tillfälligt eller permanent?
Snarare orange/gul (iaf jag), äter man mycket morötter märks det, det är tillfälligt och kan inte liknas med en vanlig solbränna.
Dock kan det underlätta för brännan att äta mycket morötter (pga betakarotenet i moroten), har jag hört iaf!
MasterChief
2006-11-25, 20:36
Jag drack en halvliter morotsjuice varje dag i säkert två år. Sen var mina handflator gula :-/
ViktorLarsson
2010-10-06, 10:43
Bumpar den här tråden! :D
Jag har ätit 200-300 gram kokta morötter varje dag i 3 månader men inte märkt minsta förändring i färgen alls. Min mor däremot brukar bli gul/brun i hudfärgen då hon äter råa morötter varje dag. Försvinner betakarotanet när man kokar morötterna? Funderar på att dricka morotsjuice framöver och se om det hjälper bättre. :D
/Peace.
"Betakaroten är ett färgämne som finns i växter och tillhör familjen karotenoider (provitamin A). Betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen och lagras i hudcellerna där det stimulerar bildandet av kroppens egna färgpigment.
Detta resulterar i en djupare solbränna när kroppen utsätts för solljus, både vid solning utomhus och i solarium. Betakaroten ger en jämnare och djupare solbränna som håller längre."
http://www.betakaroten.se/
Har du solat mycket Viktor?
ViktorLarsson
2010-10-06, 11:11
"Betakaroten är ett färgämne som finns i växter och tillhör familjen karotenoider (provitamin A). Betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen och lagras i hudcellerna där det stimulerar bildandet av kroppens egna färgpigment.
Detta resulterar i en djupare solbränna när kroppen utsätts för solljus, både vid solning utomhus och i solarium. Betakaroten ger en jämnare och djupare solbränna som håller längre."
http://www.betakaroten.se/
Där har jag läst förut. :)
Har du solat mycket Viktor?
Ingenting. Har tillgång till solarium via gymmet men vill inte gärna lägga mig där pga. cancerrisken.
/Peace.
Detta resulterar i en djupare solbränna när kroppen utsätts för solljus...
Hur mycket solljus har du utsatts för?
ViktorLarsson
2010-10-06, 11:22
Hur mycket solljus har du utsatts för?
Ingenting skulle jag tro. :D
Men sen skall ju betakaroten färga huden oavsett solljus eller solarium, sägs det. Kanske är lite överdrivet dock.
/Peace.
Men sen skall ju betakaroten färga huden oavsett solljus eller solarium, sägs det. Kanske är lite överdrivet dock.
/Peace.
Det stämmer, huden färgas av betakarotenet i.o.m. stimuleringen av kroppens egna färgämne (pigment), men detta bör självklart ses i relation till över hur stort ens intag av betakarotenet egentligen är.
Jag antar att det fungerar som så att när man intagit BK i en viss mängd (som överstiger en viss gräns) så blir detta färgämne mer synbart d.v.s. hudfärgen blir orangefärgad p.g.a. ökad stimuleringsprocess. Och tvärtom, ett intag under gränsen/nivån resulterar i mindre synbart resultat.
Och alla vi har ju olika gränser för när detta synbara resultatet ska äga rum.
ViktorLarsson
2010-10-06, 11:57
Det stämmer, huden färgas av betakarotenet i.o.m. stimuleringen av kroppens egna färgämne (pigment), men detta bör självklart ses i relation till över hur stort ens intag av betakarotenet egentligen är.
Jag antar att det fungerar som så att när man intagit BK i en viss mängd (som överstiger en viss gräns) så blir detta färgämne mer synbart d.v.s. hudfärgen blir orangefärgad p.g.a. ökad stimuleringsprocess. Och tvärtom, ett intag under gränsen/nivån resulterar i mindre synbart resultat.
Och alla vi har ju olika gränser för när detta synbara resultatet ska äga rum.
Sen skulle det kunna vara så att personer med riktigt dåligt pigment (jag te.x, albino?) aldrig får den effekten av Betakaroten. :D
/Peace.
Sen skulle det kunna vara så att personer med riktigt dåligt pigment (jag te.x, albino?) aldrig får den effekten av Betakaroten. :D
/Peace.
Hehehe, ok ok med undantag för albinos! ;)
Förresten Viktor, har du testat med Mega Betakaroten-kapslar? De brukar vanligtvis hjälpa alt. att du äter morötterna okokta till maten eller som snacks.
Själv är min favorit denna, inför vinter- samt sommarhalvåret:
ca.400-500g morötter (motsvarar 4-5 st. stora), två stora gröna äpplen, två citroner och en apelsin som jag pressar i en juicemaskin.
Brukar göra såna cocktails (plus många andra varianter) ca.1-3 ggr/dag under vissa perioder.
prOtotype
2010-10-06, 13:10
Det kanske inte är något för dig men om du vill bli brun så titta i melanotantråden också.
Eddie Vedder
2010-10-06, 13:12
De brukar vanligtvis hjälpa alt. att du äter morötterna okokta till maten eller som snacks.
Okokta i frånvaro av fett tas i princip inget betakaroten upp.
Okokta i frånvaro av fett tas i princip inget betakaroten upp.
Då får det bli tillsammans med maten då (som oftast brukar innehålla en viss mängd fett)... alt. att man häller i sig en matsked olivolja eller ett par kapslar fiskolja innan man äter morötterna! ;)
Eddie Vedder
2010-10-06, 13:33
Då får det bli tillsammans med maten då (som oftast brukar innehålla en viss mängd fett)... alt. att man häller i sig en matsked olivolja eller ett par kapslar fiskolja innan man äter morötterna! ;)
Ja om man nu vill tillgodogöra sig betakarotenet. Uppvärmning och finfördelning ökar biotillgängligheten från livsmedlet. För absorbtion krävs fett.
Det kanske inte är något för dig men om du vill bli brun så titta i melanotantråden också.
Står på wikipedia att Läkemedelsverket varnar för melanotan 2.
Ja om man nu vill tillgodogöra sig betakarotenet. Uppvärmning och finfördelning ökar biotillgängligheten från livsmedlet. För absorbtion krävs fett.
Läste precis att BK (betakaroten) är fettlösligt och olösligt i både alkohol- och vatten.
http://www.shenet.se/ravaror/betakaroten.html
Det är ju naturligt nu när man tänker efter då vitamin A (retinol) är en fettlöslig vitamin och som blir till när karotener omvandlas.
Eddie Vedder
2010-10-06, 13:49
Kan ju dessutom tillägga att betakaroten förmodligen är det sista jag skulle supplementera med av alla mikronutrienter. Inget som helst stöd för några positiva resultat men däremot ökad risk för lungcancer hos rökare.
ViktorLarsson
2010-10-06, 22:04
Kan ju dessutom tillägga att betakaroten förmodligen är det sista jag skulle supplementera med av alla mikronutrienter. Inget som helst stöd för några positiva resultat men däremot ökad risk för lungcancer hos rökare.
Just därför jag hellre äter morötter än tar tillskott, även om ett tillskott vore ett simpelt sätt att få i sig betakaroten på. Morötter är gott tillbehör till maten om något så varför inte käka på. För att inte tala om morsans kasslergryta. *drool* :D
/Peace.
prOtotype
2010-10-13, 10:26
Står på wikipedia att Läkemedelsverket varnar för melanotan 2.
Det var därför jag, istället för att rekommendera att han provade det, rekommenderade tråden om det så TS kan bilda en egen åsikt.
Om jag minns rätt så var det en kvinna som hade upplevt domningar i armarna av det. Om man inte hittar något värre längre fram så är det otroligt lite biverkningar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.