handdator

Visa fullständig version : grovt rågmjöl

Isabella
2006-11-25, 17:16
kan man baka på endast det mjölet? eller måste man ha vetemjöl? ska nämligen baka havrescones men har inget vetemjöl hemma...

King Grub
2006-11-25, 17:18
Visst kan man, men antingen blir resultatet ett vedträ eller så faller det i bitar. Grovt rågmjöl har inte speciellt bra bakegenskaper för sig.

eleni
2006-11-25, 17:20
Inte att rekommendera, jag försökte mig på det för ett tag sedan och det resulterade i exakt det som King Grub nyss nämnde. Affären har väl inte stängt än? Iväg o köp!

Turbonisse
2006-11-25, 19:03
Jag har bakat med endast grovtrågmjöl med gott resultat, trott eller ej :)'
Bröden blev enligt mig mycket goda

rogue
2006-11-25, 20:09
Det som gäller ifall man ska baka med endast fullkornsmjöl är att degen ska vara väldigt vek (mjuk).

Det går inte och det är ej heller någon poäng med att knåda fullkornsdeg som ett vanligt bröd eftersom gluteninnehållet är så lågt i fullkornet.

Man ska i princip kunna hälla degen i form, det är ingen ide att försöka knåda limpor med en deg på enbart fullkornsmjöl.

skratt
2006-11-25, 20:12
men det går toppen att baka bröd på enbart fullkorns dinkel.. blir fluffiga och lovely :). Även om de nu inte va frågan..

Turbonisse
2006-11-26, 07:29
Det som gäller ifall man ska baka med endast fullkornsmjöl är att degen ska vara väldigt vek (mjuk).

Det går inte och det är ej heller någon poäng med att knåda fullkornsdeg som ett vanligt bröd eftersom gluteninnehållet är så lågt i fullkornet.

Man ska i princip kunna hälla degen i form, det är ingen ide att försöka knåda limpor med en deg på enbart fullkornsmjöl.

Visst blir det lite klibbig, men du har ju vetemjöl på bakbordet så.
Jag brukar forma mina rågnröd till små trinda bullar, inga probs alls.

Isabella
2006-11-26, 20:18
tack för svaren. Jag körde på rågmjöl och mörkt lantmjö eller vad det heter och det vart bra:)

rogue
2006-12-03, 03:03
Visst blir det lite klibbig, men du har ju vetemjöl på bakbordet så.
Jag brukar forma mina rågnröd till små trinda bullar, inga probs alls.

Det är en viss skillnad mellan att trilla bullar och knåda deg!