handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med att äta samma mat för mycket?

Achryl
2006-11-25, 13:22
För att få ner kostnaderna gör jag stora satser käk, nu senast köttfärssås som jag efter behov blandar med pasta. Det betyder spaghetti och köttfärssås 2-3 dar i sträck. Det blir enformigt osv, men jag undrar om det har några negativa följder på kroppen (läs muskelåteruppbyggnaden). Jag antar att det är fullvärdigt protein och kolhydrater som kolhydrater, men det är väl vitaminer och mineraler som blir lidande, eller? är det lugnt att få i sig vitaminer från samma krossade tomater och champinjoner i några dagar?
Följdfråga:
Är det lugnt om man "skjuter in" annat käk, eller kan det finnas nackdelar med att äta samma typ av mat i flera dagar även om man tillför annat med?

regus
2006-11-25, 13:28
men det är väl vitaminer och mineraler som blir lidande, eller?

Ja

är det lugnt att få i sig vitaminer från samma krossade tomater och champinjoner i några dagar?

Det är inte speciellt mycket vitaminer och mineraler i det.

Trance
2006-11-25, 13:33
För att få ner kostnaderna gör jag stora satser käk, nu senast köttfärssås som jag efter behov blandar med pasta. Det betyder spaghetti och köttfärssås 2-3 dar i sträck. Det blir enformigt osv, men jag undrar om det har några negativa följder på kroppen (läs muskelåteruppbyggnaden). Jag antar att det är fullvärdigt protein och kolhydrater som kolhydrater, men det är väl vitaminer och mineraler som blir lidande, eller? är det lugnt att få i sig vitaminer från samma krossade tomater och champinjoner i några dagar?
Följdfråga:
Är det lugnt om man "skjuter in" annat käk, eller kan det finnas nackdelar med att äta samma typ av mat i flera dagar även om man tillför annat med?

Det är lugnt.

Pellefant
2006-11-25, 13:41
Du kanske kan göra flera rätter samtidigt i många portioner för att slippa enformigheten och frysa in, så kan du växla mellan dem istället. :)

Eller, varje gång du lagar "storkok", frys in alla portioner utom den du äter samma dag. Sedan nästa dag tar du ut en annan sorts matlåda ur frysen.

z_bumbi
2006-11-25, 14:01
Du kanske kan göra flera rätter samtidigt i många portioner för att slippa enformigheten och frysa in, så kan du växla mellan dem istället. :)

Eller, varje gång du lagar "storkok", frys in alla portioner utom den du äter samma dag. Sedan nästa dag tar du ut en annan sorts matlåda ur frysen.

+1 Även om 2-3 dagar i rad med samma maträtt inte är något problem om maten i sig är något så när näringsmässigt vettig, enbart köttfärsås och pasta utan grönsaker räknar jag inte till den kategorin.

Det går utmärkt att lägga till olika frysta grönsaker direkt i matlådorna så ökar variationen ännu mer.

Ex
Laga 15 portioner köttfärsås och pasta och lägg det i matlådor, häll på frysta grönsaker från tre olika sorters frysta grönsaker. => 3 "olika" maträtter med 5 portioner av varje.

Trance
2006-11-25, 14:01
Ja

Det är inte speciellt mycket vitaminer och mineraler i det.

Vilka vitaminer och mineraler kommer han få brist utav?

regus
2006-11-25, 14:31
Vilka vitaminer och mineraler kommer han få brist utav?

Du tror att han får i sig det han behöver från pasta, köttfärssås, krossade tomater och champinjoner alltså?

King Grub
2006-11-25, 14:41
Lite frukt och grönt så är det lugnt.

Trance
2006-11-25, 14:45
Du tror att han får i sig det han behöver från pasta, köttfärssås, krossade tomater och champinjoner alltså?

Jag sätter 1000kr på att han kan enbart äta det och dricka mjölk/juice till i en månad utan att få några bristsjukdomar eller men. Kroppen är inte så ömtålig direkt.

Sedan kan det vara smidigt att äta mer grönsaker etc på längre sikt. Men att äta enformigt i perioder känns som kroppen klarar utmärkt.

regus
2006-11-25, 14:48
Jag sätter 1000kr på att han kan enbart äta det och dricka mjölk/juice till i en månad utan att få några bristsjukdomar eller men. Kroppen är inte så ömtålig direkt.

Sedan kan det vara smidigt att äta mer grönsaker etc på längre sikt. Men att äta enformigt i perioder känns som kroppen klarar utmärkt.

Ja, jag har inte sagt att han inte kan klara sig på det. Han frågade om det var mineralerna och vitaminerna som blev lidande utav att bara äta en maträtt, jag svarade ja, eftersom det är mineralerna och vitaminerna som blir "lidande"

:)