Visa fullständig version : Åker du skidor eller snowboard?
Mor min har snackat i ett par år om hur det heter att carvingskidor är lättare att åka på än vanliga, om det är sant vet jag inte. I vilket fall som helst tyckte hon att vi skulle ha nya skidor så det köptes nyligen, men kanske borde man åka snowboard istället? Men det kan jag inte ALLS, provåkte lite en dag när vi var i kläppen några dagar förrförra året men eftersom man inte behärskade det så åkte man ju hellre skidor när man väl var där...
Jag antar att snowboard är vanligast bland ungdomarna, men hur är det egentligen?
GÄLLER BARA ALPINT, EJ LÄNGD. ;/
Tricklev
2006-11-25, 01:40
Stjärtlapp!
Blades :D Sjukt mycket roligare än både skidor och bräda.
Varför 2 trådar btw?
Blades :D Sjukt mycket roligare än både skidor och bräda.Men det är väl fortfarande skidor? Är det att de är mer lätthanterliga som för dem roligare? (I svängar då, inte för balansen kanske..)
Är det inte svårt att hålla balansen o så? Druttar omkull ofta? Åker du bara i parker typ eller random backe också?
Tigerkotten
2006-11-25, 01:44
Jag ska till Idre 4dagar i Januari o åka bräda :)
http://www.idrefjall.se/boende/detalj.asp/omrId/2720/id/9486
Där ska jag bo med ett par kompisar :]
WheyProtein
2006-11-25, 01:44
För att lära sej åka bräda bör man åka regelbundet, dvs inte på skidsemester en gång om året imho. Krävs mycket träning, gjorde det för mig iaf.
Skaffa säsongskort på Storstenshöjden! Det hade jag en vinter.
Varför 2 trådar btw?Olika frågor.
Men det är väl fortfarande skidor? Är det att de är mer lätthanterliga som för dem roligare? (I svängar då, inte för balansen kanske..)
Är det inte svårt att hålla balansen o så? Druttar omkull ofta? Åker du bara i parker typ eller random backe också?
A korta skidor är det ju, bredare med. Man ramlar mer med vanliga skidor än blades, lätthanterliga, inte klumpiga å fastnar i varandra osv, (kanske bara jag som är klumpig).
Svårt att hålla balansen nej. Funkar bra i alla backar och man kan göra lite småtrix osv även om man är nybörjare.
Blades :D Sjukt mycket roligare än både skidor och bräda.
Varför 2 trådar btw?
Död åt den som uppfan Snowblades. Hatar jävla snowblades-ungar när man är i parken t.ex.
För att lära sej åka bräda bör man åka regelbundet, dvs inte på skidsemester en gång om året imho. Krävs mycket träning, gjorde det för mig iaf.
Skaffa säsongskort på Storstenshöjden! Det hade jag en vinter.Beror ju på vad man menar med "åka bräda", jag hade varit nöjd om jag kunde svänga åt båda hållen och inte drutta på arslet när man bromsar till att börja med, inte ens det hann jag med ;D (Fyfan vad det rycker i ändtarmen när man landar på röven btw..)
Snackade med en kille som visst jobbar som instruktör och han menade att när de har instruktioner 5 dagar * 1.5 timme så kunde folk kalla sig "snowboardåkare" efteråt, sedan kanske man inte är elit o hoppar o grejer men man tar sig nerför backen iaf...
Han menade vidare att om man var lite modig så kunde man med instruktioner osv antagligen lyckas med det jag ville där uppe på ungefär en timme, en tjej hade varit väldigt försiktig men hon kunde det på en dag.
Med diverse tips och så ifrån honom men på egen hand gissade han på runt 3 dagar.
Men beror ju på vad man räknar som ok som sagt...
Blev ju inga skidor begagnat utan nya också, hade för mig att de hette head xrc pro och hade tänkt postat någon länk o frågat om det var vettiga skidor eller inte, men pro verkar inte finnas på heads sida så antingen är det gammal modell eller så hette de några nuffror också. Hoppas den inte är för avancerad för mig. Lite synd dock för mina gamla skidor tyckte jag var riktigt snygga och jag har kanske åkt på dem 5-6 dagar... Tyvärr växte jag lite då så jag var väl 1.62 eller något när de köptes så de är lite i kortaste laget för att vara vanliga slalomskidor, tror de är 1.72 eller 1.75. Carvingskidorna jag tog var 163, jag är väl 172 eller 174 eller något.
Bindningen var iaf en Tyrolia RF10
http://www.tyrolia.com/index.php?id=rf10&L=0
De hade massa flashfunktioner i sina bindningar men tyvärr hade den ju inte allt tufft =P
http://www.tyrolia.com/index.php?id=safety_features
En del av headskidorna hade något de kallade liquid metal och någon knasig fiber o grejer som lät ballt när man är hightechwannabe men tvivlar på att det heller var i mina skidor ;//;/ Så nu kommer jag åka skitdåligt!
(Är ju bara dyraste/svåråktaste! skidorna som har allt också dessutom.)
Och du har rätt, jag brukar tycka att det är så dyrt att åka men med tanke på att skidor o pjäxor går på uppemot 5000kr är det ju rätt efterblivet att åka på dem typ 6 ggr =P, bättre att spendera pengarna på liftkort =P
A korta skidor är det ju, bredare med. Man ramlar mer med vanliga skidor än blades, lätthanterliga, inte klumpiga å fastnar i varandra osv, (kanske bara jag som är klumpig).
Svårt att hålla balansen nej. Funkar bra i alla backar och man kan göra lite småtrix osv även om man är nybörjare.Inte om man åker utför väl? I hopp o grejer kan jag förstå om det blir svårare att hantera längre skidor.
Är det en normal bindning o pjäxa på dem eller är det något bekvämare?
Skidor självklart, snowboard är ghey. Det har jag och egge kommit fram till i en annan tråd.:D
Inte om man åker utför väl? I hopp o grejer kan jag förstå om det blir svårare att hantera längre skidor.
Är det en normal bindning o pjäxa på dem eller är det något bekvämare?
Störtlopp så är väl skidor lättare :D Men det känns väl som man kan variera sig mycket mer med blades, prova?
Störtlopp så är väl skidor lättare :D Men det känns väl som man kan variera sig mycket mer med blades, prova?Lite försent när man redan har handlat, men jag sade det till mor då innan de fick montera bindningarna att jag borde ju ta en snowboard istället, kul att prova något nytt om inte annat, men jag tror att man har roligare med en, pinsamt att vara noob dock =P, och som sagt skönare dojjor, fett med värt :D
Skidor alla gånger. Men sen har jag också åkt skidor så pass mycket mer och blivit så pass bra på skidor så jag inte orkar lära om mig till snowboard. När man kan ta sig ner överallt med skidor så blir det riktigt roligt.
Snowboard. Men jag har åkt väldigt mycket slalom fram till kanske 10-11års ålder så det skulle nog gå hyfsat snabbt att lära in den tekniken igen om jag hade lust.
Äger båda men åker nästintill enbart skidor. Enda gångerna jag tar brädan är när jag är bakfull och bara vill glida ner för backarna med minimal ansträngning.
SÅ mycket skönare känsla att pumpa pudret än att segla ovanpå.
Jag har bara åkt skidor de få gånger jag åkt i backe.
Åker gärna båda, men äger bara en bräda. Det är mycket svårare att lära sig att åka snowboard än skidor, så om man bara ska åka någon gång i bland så kanske det inte är så lyckat med bräda.
F.ö. skulle jag vilja påstå att carvingskidor är det vanliga idag.
Klart du ska åka skidor. Bytte själv tillbaka från snowboard till skidor för ett par år sedan och då kom motivationen tillbaka och böjra åka igen. Har blivit vanligare igen med skidor bland ungdomar.
Snowblades är inte och tänka på.
Har också känslan av att skidor har kommit tillbaka ordentligt de senaste åren, tack vare carving-tekniken antar jag. Började åka snowboard för 4 år sen, spenderar 9 dar i Frankrike varje år. Man blir inte l33t på det, men det är lika roligt ändå.
Snowboard.
Åkte skidor mina första år, men tröttnade. Har tagit några åk på senare år också, och det sitter fortfarande i.
Skidor passar nog bäst om man är 1 vecka om året-åkare. Lättare att lära sig, och framfr allt lättare att bli hyffsat bra på. För att pwna alla schnubbarna i backen krävs det väl även där regelbunden åkning dock.
Men ja, snowboard is the shit. De flesta som dissar snowboard har antingen inte testat, eller så var de helt enkelt för kassa. Det är lättare med skidor, så folk kan ju få intala sig att det är roligare, om de så vill. :D
Mantus: *gah!*
Edit: Snowblades är fjantigare än piccoloflöjtar.
Überbiffen
2006-11-25, 10:15
Jag tycker inte om snö..
http://img132.imageshack.us/img132/3896/doitts8.jpg
PingvinFlickan
2006-11-25, 11:54
Pulka
skidor
jag gillar det och har aldrig gått över till bräda
Jag tror att jag snart kommer vara modern igen
Provade carving första gången i vintras men jag måste säga att mina gamla carbon är roligare. Det kräver mer jobb att åka på dom.
Skidor, även längd faktiskt.
Och snöracer, i skogen på hopp o sånt =)
Snowboardåkare borde bannas ifrån backarna.
Snowboardåkare borde bannas ifrån backarna.
Om det är några som borde bannas så är det blåbären som köpt ett par halvbra skidor med lite skär i (cArViNgSk1d0R!!!!) och direkt antar att de kör grymt bra när de sladdar lika mycket som med sina förra, spikraka skidor. Är väldigt sällan jag ser någon som faktiskt ligger i hårda skär. Samma med alla ungdomar (även fast jag är en ungdom :D) som köper twintips och på samma gång blir världens bästa jibbare även fast de aldrig ens landat baklänges.
Äger båda men åker nästintill enbart skidor. Enda gångerna jag tar brädan är när jag är bakfull och bara vill glida ner för backarna med minimal ansträngning.
SÅ mycket skönare känsla att pumpa pudret än att segla ovanpå.Sedan låter ju "pumpa puder" väldigt hippt, men oss andra stackare som mest får åka i isiga backar med konstsnö? ;D
Äre inte svårt att åka i djup pudersnö? Möjligheterna att prova det här är ju högst begränsade =P
Åker gärna båda, men äger bara en bräda. Det är mycket svårare att lära sig att åka snowboard än skidor, så om man bara ska åka någon gång i bland så kanske det inte är så lyckat med bräda.
F.ö. skulle jag vilja påstå att carvingskidor är det vanliga idag.Ja, i princip alla var väl sådana, men jag tror inga av mina två senaste par har varit det, även om de senaste nog inte är såå gamla, fyra år kanske? Åkte ingenting förra vintern, trots att det var skitmycket snö o perfekt vinter hela tiden egentligen. Dumt.
Har också känslan av att skidor har kommit tillbaka ordentligt de senaste åren, tack vare carving-tekniken antar jag. Började åka snowboard för 4 år sen, spenderar 9 dar i Frankrike varje år. Man blir inte l33t på det, men det är lika roligt ändå.Måste man behandla carvingskidorna på ett annat sätt när man åker eller kan man åka på som vanligt? Ska bli kul att se om man upplever någon skillnad iaf. När jag var liten lintott och vi var i någon hyrbutik uppfattade jag det på en av fritidsledarna som att de med mer midja var svårare att åka på, men det verkar ju konstigt...
Det också, det fanns ett par begagnade Salomon 10 tror jag de hette, 2800kr som såg i princip nya ut, och sedan ett par med massa midja på drygt 150 som kostade något liknande eller om det var 3000kr men de såg rätt slitna ut, i vilket fall som helst tror jag deras sådan radiesak var typ 12 och 10 meter eller något, på de här är det 16, spelar det stor roll? Är väl roligare om de svänger mer? Å andra sidan tappar man ju en del fart när de svänger..
Bästa vore ju om man kunde få med den där tjommen upp i backen o få lite personlig hjälp =P, eller om vi kunde åka till något ställe o få med honom, vore ju ännu bättre, tvivlar på att han är intresserad av att åka för att lära ut utan betalning dock ;D
Om det är några som borde bannas så är det blåbären som köpt ett par halvbra skidor med lite skär i (cArViNgSk1d0R!!!!) och direkt antar att de kör grymt bra när de sladdar lika mycket som med sina förra, spikraka skidor.Om de tycker att det går bättre vad är då problemet?Är väldigt sällan jag ser någon som faktiskt ligger i hårda skär.Jag kan inte ens jargongen.Samma med alla ungdomar (även fast jag är en ungdom :D) som köper twintips och på samma gång blir världens bästa jibbare även fast de aldrig ens landat baklänges.Eftersom jag är noob är det enda jag har provat att snurra runt ett varv i låg fart PÅ snön, inga hopp för min del =P, och där borde det ju vara en fördel om inte bakänden gräver ner sig i snön, å andra sidan kanske det finns nackdelar med det också? Får man 10 cm längre skida? 10cm mindre "aktiv" skida?
DenSisteMohikanen
2006-11-25, 16:44
Det är mycket mer skidåkare än brädåkare...
Det är mycket mer skidåkare än brädåkare...
Fast av de som åkt båda anses snowboard vara roligare!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=83492
Piranha? Varför inte gilla snowboarders?
Om de tycker att det går bättre vad är då problemet?Jag kan inte ens jargongen.Eftersom jag är noob är det enda jag har provat att snurra runt ett varv i låg fart PÅ snön, inga hopp för min del =P, och där borde det ju vara en fördel om inte bakänden gräver ner sig i snön, å andra sidan kanske det finns nackdelar med det också? Får man 10 cm längre skida? 10cm mindre "aktiv" skida?
Anledningen till att skidorna har olika mått fram, bak och i mitten är för att man ska kunna "skära" i svängen. Med andra ord så ska du låta stålkanterna göra jobbet, vilket resulterar i att det går jäkligt fort och att du måste verkligen jobba för att stå på skär ned för en brant backe. Att sladda ned, däremot, kan vem fan som helst göra. Det kräver heller inga "carvingskidor" (som ingen för övrigt säger, eftersom alla skidor är just såna). Med andra ord: 90 % av alla som köper skidor idag kunde lika gärna köpt skidor för 15 år sedan.
"Om de tycker att det går bättre vad är då problemet?"
Det går inte bättre. Inte ens lite. Jag stör mig på folk som köper alldeles för avancerad utrustning. Nämn vad du vill; datorer, skidor, golfklubbor, tennisracket eller onödiga kosttillskott.
När jag skaffar barn ska jag aldrig tamefan tillåta att han åker skidor. hatar skid-kids som brassar ner för backen utan någon som helst kontroll.
Anledningen till att skidorna har olika mått fram, bak och i mitten är för att man ska kunna "skära" i svängen. Med andra ord så ska du låta stålkanterna göra jobbet, vilket resulterar i att det går jäkligt fort och att du måste verkligen jobba för att stå på skär ned för en brant backe.Vad går fort? Svängen? Vad måste man jobba med? om man skall svänga åt olika håll nära inpå varandra för att varje sväng blir så tvär/kort?Att sladda ned, däremot, kan vem fan som helst göra.Så med sladda menar du att svänga i en stor sväng så de glider ut typ och med det ovan menar du små korta svängar? Eller? Ja, sladdandet är nog lättare, och antagligen det enda jag behärskar ;DDet kräver heller inga "carvingskidor" (som ingen för övrigt säger, eftersom alla skidor är just såna). Med andra ord: 90 % av alla som köper skidor idag kunde lika gärna köpt skidor för 15 år sedan.Hur lär man sig enklast hur det nu är man skall åka då?"Om de tycker att det går bättre vad är då problemet?"
Det går inte bättre. Inte ens lite. Jag stör mig på folk som köper alldeles för avancerad utrustning.Så vanliga skidor kan tom vara bättre för någon som är noob? Tror du risken är stor att mina skidor är över min nivå och att det bara går sämre av den anledningen?
Aja, den som lever får väl se, om så är fallet får man väl bara försöka bli bättre ;/Nämn vad du vill; datorer, skidor, golfklubbor, tennisracket eller onödiga kosttillskott.Klart man vill ha det bästa, man är ju elite ffs.
När jag skaffar barn ska jag aldrig tamefan tillåta att han åker skidor. hatar skid-kids som brassar ner för backen utan någon som helst kontroll.Mmm, knattar på 5 år som drar rätt ner är störiga, kan dock inte påstå att jag hade mycket till kontroll när jag provade snowboarden heller ;D
Arnesson
2006-11-25, 18:13
Om det är några som borde bannas så är det blåbären som köpt ett par halvbra skidor med lite skär i (cArViNgSk1d0R!!!!) och direkt antar att de kör grymt bra när de sladdar lika mycket som med sina förra, spikraka skidor. Är väldigt sällan jag ser någon som faktiskt ligger i hårda skär. Samma med alla ungdomar (även fast jag är en ungdom :D) som köper twintips och på samma gång blir världens bästa jibbare även fast de aldrig ens landat baklänges.
:thumbup:
:thumbup:
Hm, vad vet du om skidor. Du spelar ju bara TV-spel i fjällen :D
Deceiver85
2006-11-25, 18:36
Åker både och, inte särskilt bra på något, men jag äger en snowboard och har åkt det mest de senaste åren så jag antar att jag är bäst på det.
Arnesson
2006-11-25, 18:38
Hm, vad vet du om skidor. Du spelar ju bara TV-spel i fjällen :D
Haha, man delar ju givetvis upp fjällenresorna. Vissa festar man på och vissa åker man skidor på. Slöseri att betala dyra pengar för att åka bakis :)
Båda ofc. Versatilitet ftw!
Kan man den ena så lär man sig den andra ganska kvikt :f
Blades är för mesar, alldeles för lätt...
Åker skidor och lite bräda, även om jag inte är så bra på det än...
Både och, men skidorna har tagit över. De har blivit så bra nu för tiden så det är så sjukt kul. Bad Gastein nästa helg på "konferens":hbang:
Vilka pjäxor är vettigast om man har breda fötter då?
Ett par som passar, förslagsvis.
Ut med dig i en butik och prova!
Ett par som passar, förslagsvis.
Ut med dig i en butik och prova!Pjäxor är ju alltid obekväma o jobbiga, iaf om man köper på rea, kanske borde köpa nya o dyrare så man får saker man trivs med istället ? ;/
Jag har aldrig åkt varken snowboard eller skidor men skulle gärna prova att åka snowboard.
Vad går fort? Svängen? Vad måste man jobba med? om man skall svänga åt olika håll nära inpå varandra för att varje sväng blir så tvär/kort?Så med sladda menar du att svänga i en stor sväng så de glider ut typ och med det ovan menar du små korta svängar? Eller? Ja, sladdandet är nog lättare, och antagligen det enda jag behärskar ;DHur lär man sig enklast hur det nu är man skall åka då?Så vanliga skidor kan tom vara bättre för någon som är noob? Tror du risken är stor att mina skidor är över min nivå och att det bara går sämre av den anledningen?
Aja, den som lever får väl se, om så är fallet får man väl bara försöka bli bättre ;/Klart man vill ha det bästa, man är ju elite ffs.
I och med att du aldrig sladdar, sänker du aldrig hastigheten nämnvärt. Det kommer att gå fortare och fortare, och om du åker i en brant backe så kommer det att krävas en hel del av dig för att du ska orka trycka igenom svängen och våga köra hårt. Har gjort illa mig ganska många gånger och mycket när man ramlat i hög fart och dunkat ihop med farsan eller när skidorna har släppt i onödan.
Det du måste jobba med för att utnyttja maximalt är att ställa skidjävlarna på kant när du svänger, och trycka i rejält. Luta dig i svängarna och kör i flacka backar tills du vågar åka fort (det kan ta ett bra tag innan du behärskar allt). Tro mig, du vill lära dig att köra med skärande sväng, för det är en helt annan upplevelse att åka fort, kontrollerat och snyggt än att sladda ned som vilken kärring som helst.
Om du ändå bara sladdar kan du ha ett par spikraka skidor, för det spelar ju ingen roll om det är skär i skidorna om du inte använder stålkanterna till att svänga. Så länge det inte är extrema mått på skidorna, vilket det i ditt fall inte är, så ska det inte vara några problem.
Slutsats: Kör i flacka backar i början, och försök få upp lite fart. När det går relativt fort för att vara i en flack backe så svänger du med hjälp av att du lutar dig att det hållet du ska svänga och sätter skidorna på kant. Tids nog lär du dig hur du ska göra exakt, men ge aldrig upp med träningen!
Kommer ihåg mina första carvingskidor. Var väl runt 10 år sådär, och det var en jääävla skillnad i svängradie på de skidorna än vad det är idag. Skidorna har bara utvecklats till att svänga mer och mer av sig själva än förut :D
Lycka till. Tror skidorna blir kanon till dig.
De som passar dina fötter. Ett par pjäxor som inte sitter bra kommer alltid att göra ont, och det finns ärligt talat ingen anledning att köpa ett par dyra pjäxor. Metodiken är "ju dyrare pjäxor ju hårdare", och tro mig, du vill inte ha ett par hårda pjäxor! Ett undantag är mina pjäxor, Salomon Teneighty, som faktiskt är jäkligt mjuka samtidigt som de är stabila och sköna. Men, som sagt, hör med någon snubbe i skidaffären om han har några sköna pjäxor som passar dina fötter.
Arnesson
2006-11-25, 20:41
Metodiken är "ju dyrare pjäxor ju hårdare", och tro mig, du vill inte ha ett par hårda pjäxor!
Smaksak skulle jag säga. Jag vill ha hårda som jag spänner alldeles för hårt. Jag tror jag ska ramla och dö om det är minsta antydning till ostabilitet/glapp/svikt (eller vad man nu säger) :D
I och med att du aldrig sladdar, sänker du aldrig hastigheten nämnvärt. Det kommer att gå fortare och fortare, och om du åker i en brant backe så kommer det att krävas en hel del av dig för att du ska orka trycka igenom svängen och våga köra hårt. Har gjort illa mig ganska många gånger och mycket när man ramlat i hög fart och dunkat ihop med farsan eller när skidorna har släppt i onödan.
Det du måste jobba med för att utnyttja maximalt är att ställa skidjävlarna på kant när du svänger, och trycka i rejält. Luta dig i svängarna och kör i flacka backar tills du vågar åka fort (det kan ta ett bra tag innan du behärskar allt). Tro mig, du vill lära dig att köra med skärande sväng, för det är en helt annan upplevelse att åka fort, kontrollerat och snyggt än att sladda ned som vilken kärring som helst.
Om du ändå bara sladdar kan du ha ett par spikraka skidor, för det spelar ju ingen roll om det är skär i skidorna om du inte använder stålkanterna till att svänga. Så länge det inte är extrema mått på skidorna, vilket det i ditt fall inte är, så ska det inte vara några problem.
Slutsats: Kör i flacka backar i början, och försök få upp lite fart. När det går relativt fort för att vara i en flack backe så svänger du med hjälp av att du lutar dig att det hållet du ska svänga och sätter skidorna på kant. Tids nog lär du dig hur du ska göra exakt, men ge aldrig upp med träningen!
Kommer ihåg mina första carvingskidor. Var väl runt 10 år sådär, och det var en jääävla skillnad i svängradie på de skidorna än vad det är idag. Skidorna har bara utvecklats till att svänga mer och mer av sig själva än förut :D
Lycka till. Tror skidorna blir kanon till dig.Slår man inte ihjäl sig? Skall iaf köpa en hjälm men nästan så hakskydd skulle kännas bra med, o nackkrage ;D, har en gammal hjälm men den är ju skitful och man använder den ju aldrig, de nya ser ju tom snyggare ut än inlines/skatehjälmar typ ;D
Arnesson
2006-11-25, 20:46
Hultman: Lite off men men.. Du verkar ha bra koll :)
Jag får lite problem när det är opistat i backarna, har lätt att tappa balansen när man kommer upp i hög fart. Har du några tips?
Bara att försöka trycka emot hårdare? Eller bara att öva?
Jobbigt att komma i full fart och studsa till på en "puckel" och tappa balansen..
De som passar dina fötter. Ett par pjäxor som inte sitter bra kommer alltid att göra ont, och det finns ärligt talat ingen anledning att köpa ett par dyra pjäxor. Metodiken är "ju dyrare pjäxor ju hårdare", och tro mig, du vill inte ha ett par hårda pjäxor! Ett undantag är mina pjäxor, Salomon Teneighty, som faktiskt är jäkligt mjuka samtidigt som de är stabila och sköna. Men, som sagt, hör med någon snubbe i skidaffären om han har några sköna pjäxor som passar dina fötter.Med dyra menar jag mer att köpa normala modeller för typ 2000kr eller vad de nu kostar istället för att leta reapar som antagligen passar därefter för ca 1000kr.
Framförallt telemark. Klart det trevligaste sättet att ta sig nedför backen. Åker även carving(i princip = störtlopp, låååånga skär i pistad backe) "vanlig" slalom off-pist och ytterst lite snowboard. Självklart en hel del längd. Jag gillar snö:) Va fan bor jag i Skåne för????)
Arnesson
2006-11-25, 21:13
Framförallt telemark. Klart det trevligaste sättet att ta sig nedför backen. Åker även carving(i princip = störtlopp, låååånga skär i pistad backe) "vanlig" slalom off-pist och ytterst lite snowboard. Självklart en hel del längd. Jag gillar snö:) Va fan bor jag i Skåne för????)
Telemark verkar riktigt skoj. Har dock aldrig orkat testa, åker alldeles för lite för att orka lära mig nått nytt :)
Aliquis:
Köp en hjälm du gillar, annars använder du den inte. Om det går fort och man har otur så kan man slå sig riktigt illa. Det är ingen töntstämpel på hjälm, så länge den är snygg :D
Att köpa förra årets modell på pjäxorna brukar oftast spara några hundralappar i plånboken.
Arnesson:
:) Det är svårt att köra fort, och särskilt svårt när det är puckligt. Finns liksom inte så mycket mer att göra än att träna och vara uppmärksam på när man kommer flyga iväg ett par meter :D Finns ju ingen människa som inte får problem med balansen när det är puckligt och man kör fort.
Finns ju ingen människa som inte får problem med balansen när det är puckligt och man kör fort.
Jo det finns det men ingen människa som inte får problem med balansen när dom kör fortare än dom har kontroll över. Men visst finns det dom som kör fort och har balans.
Apropå pjäxor så är det ju så att ju agressivare man kör ju hårdare pjäxor måste man ha för att få stöd. Har du hårda pjäxor och inte kör agressivt så kommer dom att göra ont för du orka inte böja vristen.
Telemark verkar riktigt skoj. Har dock aldrig orkat testa,
inte jag heller men verkar kul
tycker det verkar ta hårt på knäna
Nej nej aldrig tops, revaxör är det enda som funkar, sen säger dem att man inte skall peta djupt i öronen det gör mer nytta än skada.
Förresten fun light finns nu i 14 olika smaker.
Letar efter en sjysst skidhjälm. Vart?
Letar efter en sjysst skidhjälm. Vart?Rätt pris på denna som den jag såg innan, kan ha varit den:
http://www.teamsportia.se/t/Products____226.aspx?p=4017&search=1&at=3&vm=46
http://www.teamsportia.se/i/produkt/250px/556118_scott_shadow_2.jpg
http://www.globetrotter.de/jpg_prod/s/sh_7567207a.jpg
http://www.hoppels.com/images/shop/products/big/f8bf02b46e3eb52ac5eb57829cf6a3a2.jpg
Scott Shadow II heter den o kostar 799 skr / 79.95 euro.
Carrera o head hade massa hjälmar också.
Hjälmar, jag hatar flash men: http://www.giro.com/main.html
Nej nej aldrig tops, revaxör är det enda som funkar, sen säger dem att man inte skall peta djupt i öronen det gör mer nytta än skada.
Förresten fun light finns nu i 14 olika smaker.
Haha. Vad gjorde jag nudå? :D
Cilia:
Som sagt, det finns ingen människa som inte får problem när de kör fort som satan och det är puckligt. Dock hellre OOC än slöfis som segar nedför backen. Man lär sig mer på att köra över sin förmåga än under.
Visst behöver man stabila pjäxor om man kör fort, men det går fanimej att köra bra i vilka pjäxor som helst. Farsgubben har kört skidor som en galning i fler år än alperna funnits, och tills för något år sedan körde han på ett par röda, fula, supermjuka salomonpjäxor med spänne i bak från början av 80-talet. Minns att jag hade ett par riktigt jävla mjuka San Marco-pjäxor för ett par år sedan. Det gick i princip att böja dem hur som helst, och ändå gick det jäkligt bra att dunka fort som fasen överallt.
Hjälmar, jag hatar flash men: http://www.giro.com/main.html
Köp en Pro Tec-hjälm. Billiga, snygga och bra.
Red's Trace-modell är riktigt skön. Kör med sådan själv.
http://www.the-house.com/helm-red-page1.html
Red's Trace-modell är riktigt skön. Kör med sådan själv.
http://www.the-house.com/helm-red-page1.html
Aa. Red och Pro-Tec började ju med "snowboardhjälmar". De du länkade var nice.q
Metal_boy_
2006-11-26, 02:52
Åker arselkana.
Skidor självklart, snowboard är ghey. Det har jag och egge kommit fram till i en annan tråd.:D
Precis, ska vi behöva ta den diskussionen igen...*rolleyes* :D
Btw, om en vecka är jag i alperna!!!!!:hbang:
Utbudet på Team Sportia och Stadium verkar lite sådär. De jag tog då verkar bara finnas i Tyskland typ, finns inte ens på riktiga sidan, gör ju att man blir grymt tveksam (hittade dem ju först inte alls), verkar vara precis samma grejer i dem som Head (i.?)XRC 300 så eventuellt är det väl typ samma skida eller något, priserna är ju ungefär desamma. Tyrolia RF 10-bindning på båda.
Verkar dock som att 3000 eller strax därunder inkl. bindning är bland det billigaste man kan få tag på, ont om billigare skidor men gott om dyrare. Är det så att utbudet för de duktigare åkarna är större eftersom de har större anledning att bry sig överhuvudtaget? ;D
Jag surfade runt på diverse sidor och fann bl.a. Salomon Teneighty Flyer på team sportia för 3800kr, men det var ju sådan twintipomargreja för parksaker och där har man väl inget att göra som noob och dessutom slår man väl ihjäl sig? Så den är inte så aktuell ;D
Vidare hade Team Sportia en Fischer RX2 RF2, ännu en skida som inte finns, iaf inte på tillverkarens websida ;D, fann den på freeride dock, men den verkar kanske än mer nybörjarinriktad och kostade 3500 så den var dyrare, rx4 som är ett snäpp upp går på 4500 men det blir ju så dyrt.
K2 hade ett gäng skidor, men de enklare modellerna står det 50% ungroomed, 50% groomed på medans de dyrare har typ 70% groomed, 30% ungroomed, men ofta man kommer hamna i någon lössnö överhuvudtaget? K2 3com, 4com, 5com hette de enklare modellerna och de finner jag inga priset för här i krokarna (Team sportia eller Stadium) samt Stryker och Crossfire som är mer avancerade modeller och därför mycket dyrare, 5500 resp. 6500kr. Möjligt att Intersport har några skidor också men deras websida suger o listar inga prylar alls.
Head i.XRC 500 som är en modell upp från den enklaste/den jag har (Head i.XRC Pro, 3000kr) går på 4300kr, lillebror i.XRC 300 3500kr, den har något de kallar liquid metal och carbon jacket istället för fiber jacket men annars är det samma mått på skidan och samma bindning. Den går dock att hitta för rätt bekväma priser på ebay såg jag, men jag hatar ebay och ebay.se suger och jag vet inte om man kan handla på ebay.de som svensk osv? XRC Pro går förövrigt att köpa på ebay.de för runt 260 euro.
Sedan såg jag Intersports reklam när jag cyklade till gymmet, de sålde Salomon X-Wing 4 för 2800kr, men det är nog den enklaste skidan de har eller däromkring, X-Wing 5 enligt freeride var nybörjarskida för 3300kr med Salomon 610 B80-bidning. Ett snäpp upp finner man X-Wing 8 med 710 B80/711-bindning men den går på 4500kr.
Så "medelmodellerna" verkar ligga där runt 4500 och de lite billigare neråt 3000-3500.
Inte vet jag vad jag klassas som, jag åker säkert inte som jag skall och det finns backar där enda sättet för mig att ta mig ner antagligen är att sladda på som fasiken ;) (Eller ja, ner kommer man ju alltid..), men eftersom jag inte växer längre känns det ju dumt att ta något som är för enkelt o B också, men skillnaden kanske inte är signifikant?
Salomonskidorna är snygga dock, och i.XRC 500s Liquid Metal låter ju ballt.. Även om deras "fysiklektion" om hur atomerna är i vätskor är helt galen, för inte är det väl flytande metall i skidorna på riktigt? =P, kvicksilver då eller?
K2-skidorna vet jag som sagt inte var de finns..
http://www.perrysport.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intProductID=174509&intWereldID=9&intTegelID=3995&strZoekBestelbaar=yes
250 euro i holland...
3000kr här en dag.
Head i.XRC 300
http://www.head.com/ski/products.php?region=eu&tag=all_mountain_aggressive&id=611
3500kr
Head i.XRC 500
http://www.head.com/ski/products.php?region=eu&tag=all_mountain_aggressive&id=615
4300kr
Salomon X-Wing 4:
http://www.salomonski.com/se/product.aspx?typeProduct=1&activity=10132&product=786872
2800kr på Intersport.
Salomon X-Wing 5:
http://www.salomonski.com/se/product.aspx?typeProduct=1&activity=10132&product=786871
3300kr.
Salomon X-Wing 8:
http://www.salomonski.com/se/product.aspx?typeProduct=1&activity=10132&product=788468
4500kr.
Smarta människor hade ju kollat först o handlat sen, men de hade ju bara de där priserna en dag osv, var ju tanken iaf, men med tanke på att rekommenderade för XRC 300 inte är mycket mer så vettefan hur sant det var, för det verkar ju vara typ samma skida.
Testade en polares K2 Public Enemy (http://www.skidsport.nu/vinter/alpinskidor/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3244&Aid=1657#) förra säsongen. Lätt skönaste skidorna jag stått på.
Visst, det är twintip och optimerat för hårdare åkning och jibbers. Men vafan, Ali, it's all about the tricks ;) Åkning i Sverige blir lätt sjuuukt tråkigt om du inte introducerar dig själv till parkerna (om du nu inte har helikopter eller en förkärlek till hiking).
Edit: Oj, priset var kanske lite högt för budgeten. Nåväl. Du kanske hittar nåt annat där.
Edit2: Förra årets modell var billigare: http://www.skidsport.nu/vinter/alpinskidor/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3244&Aid=1430
Edit3: Varför blev det skidor, och inte snowboard?
Testade en polares K2 Public Enemy (http://www.skidsport.nu/vinter/alpinskidor/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3244&Aid=1657#) förra säsongen. Lätt skönaste skidorna jag stått på.
Visst, det är twintip och optimerat för hårdare åkning och jibbers. Men vafan, Ali, it's all about the tricks ;) Åkning i Sverige blir lätt sjuuukt tråkigt om du inte introducerar dig själv till parkerna (om du nu inte har helikopter eller en förkärlek till hiking).Men jag är ju noooooooooob, jag kan ju inte åka där ändå? =P Eller vadå, skall man bara åka tills man tycker att det gör så ont av att trilla att man låter bli? ;D, man måste väl ha ok balans för att hänga där? Och sedan är jag nog feg för att prova på sådant som ändå skulle vara livsfarligt och man med 99% sannolikhet misslyckas med. Har ju fan bara varit på flerdagarsskidresa en gång ;D, om det är ankarlift och lutar för mycket skulle jag säkert kunna dra omkull i liften tom! ;/Edit: Oj, priset var kanske lite högt för budgeten. Nåväl. Du kanske hittar nåt annat där.Jag vet inte vad budgeten är, jag tyckte 3000kr var rätt dyrt det med, hade ju hoppats hitta något billigare, med de begagnade skidorna kostade ju 2800 eller 3000kr de med så.. Minns inte vad mina gamla skidor kostade, tror inte de var helt gratis heller, någonstans mellan 2000 o 3000 iaf, antagligen. Hur som helst känns det ju sämst att lägga massa pengar när man åker så sällan, cyklar gör jag ju mycket oftare exempelvis. Åkte inte skidor alls förra året trots massa bra väder för det ;/, men det berodde väl på att jag inte kom mig för någonting kanske =P
Men som sagt, budgeten kan väl vara hur som helst om man ser till att man kan åka på skidorna en lång tid, men hoppa en meter upp i luften eller i halfpipes o skit är ju inget som är aktuellt för mig ändå ;D
Inte ens att åka i mjuksnö egentligen heller eftersom det väl knappt finns någonstans ändå?Edit2: Förra årets modell var billigare: http://www.skidsport.nu/vinter/alpinskidor/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3244&Aid=1430Är det där en bra butik att handla ifrån? Finns det fler? Häromkring har vi ju inte så mycket och det är ju svårt att veta vilka priser som bara är påhittade osv...http://www.skidsport.nu/vinter/alpinskidor/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3244&Aid=1430Edit3: Varför blev det skidor, och inte snowboard?[/QUOTE]De var ju redan handlade, eller så, det var ju bara en dag, sade efteråt men innan de hade monterat bindningarna att man ju kunde ta en snowboard istället, men men, går väl bra med skidor, eller båda, skidor kan jag ju lite iaf.
Det som känns dumt är väl att ta ett par skidor för 3000kr för att de säger att "på måndag kommer de kosta 5000" när de verkar vara ett par likvärdiga med några för 3500kr och man därför hade kunnat spendera lite mer tid på att kolla runt på vad man egentligen ville ha, och kanske tom kunnat välja något man tyckte var snyggt ;D
Nåja.. Vill bara veta vad som är vettigt =P
"K2 Public Enemy
Årsmodell: 2007
Pris 5.599 kr
Park / Allmountain! Passar den avancerade åkaren som inte vill kompromissa, utan vill kunna använda skidorna på precis hela berget."
Men jag är ju inte "den avancerade åkaren"? :D
"K2 Public Enemy
Årsmodell: 2007
Pris 5.599 kr
Park / Allmountain! Passar den avancerade åkaren som inte vill kompromissa, utan vill kunna använda skidorna på precis hela berget."
Men jag är ju inte "den avancerade åkaren"? :D
Nej, men snart är du kanske? ;) Med tanke på allt skriveri och polls och allt så fick jag för mig att du skulle dedikera hela vintern åt detta ;)
Det är ju ganska galet att gå på skidor som är gjorde för aggresivare åkare om man själv är nybörjare. Men i ekvationen får man ju klart ha att man kommer bli bättre, och att det kommer gå ganska snabbt om man åker mycket. Du växer ju inte mer, så nästa inköp bli väl när dessa går sönder eller tappar stompet (om nu skidor gör det - men det antar jag), och det lär ju dröjja, speciellt om du inte åker så aggro.
Men jag är inte med riktigt, har du köpt skidor eller?
Angående butiken, så vet jag inte. har aldrig handlat där.
Nej, men snart är du kanske? ;)Tvivlar jag på, ett säsongskort gick dock på 1500kr om man köpte före 10e december så man skulle ju kunna köpa ett och åka en del, om inget händer med livet... Isf har jag ju grymt mycket tid tillövers iaf ;DMed tanke på allt skriveri och polls och allt så fick jag för mig att du skulle dedikera hela vintern åt detta ;)Tss, du skulle bara veta hur det var när jag skulle köpa en golvmopp, inte har jag dedikerat hela livet åt att moppa golv för det? ;D
Hur lång tid tare att bli plo? ;D
Men alltså, eftersom det finns olika skidor osv antar jag att det är dumt att ta en skida för bra åkare när man antagligen inte ens är medelmåttig? ;D Men som sagt, jag växer ju inte längre, å andra sidan varierar ju modet på skidor lite med tiden också..Det är ju ganska galet att gå på skidor som är gjorde för aggresivare åkare om man själv är nybörjare. Men i ekvationen får man ju klart ha att man kommer bli bättre, och att det kommer gå ganska snabbt om man åker mycket.Fast jag har ingen aning om hur snabbt.. Jag har väl gått typ 3 eller kanske 4 skidskoleomgångar där uppe, det var väl kul för det var inte mycket dyrare än liftkort o man kunde ju fortsätta åka efteråt, sedan har jag väl varit 2 gånger i säfsen o en i romme o en i tryssil och typ 3-4 dagar eller vad det var i kläppen och fler gånger i ställena häromkring vad de nu heter, men jag har ju inte åkt massor som sagt, vi var ju ingen familj som åkte någon vecka på jullovet, en på sportlovet och en till på påsklovet ;D
Vet ju inte hur fort man utvecklas heller... och man vill ju inte lägga mer än nödvändigt. Vet inte om man får lämna tillbaka skidor som är oåkta heller eller hur lång tids öppet köp det är eller sådär, men om de tar samma slant för skidorna i butik nu kan man ju gnälla på att de hetsade en till ett köp iaf ;D (Och det var ju sådan railomargreja så de har väl inte behövt förstöra skidan en massa för att montera bindningen heller.Du växer ju inte mer, så nästa inköp bli väl när dessa går sönder eller tappar stompet (om nu skidor gör det - men det antar jag)Vad är stompet? Vitsen med liquidmetal och deras fibertyp var väl att de inte skulle bli utmattade av att böjas, men jag tvivlar väl iofs ;D
Lite surt bara, som barn hade jag väl två par som var begagnade fula osv, sedan ett par 160cm rossignol som var nya men jag växte ju lite så nästa var väl 175 eller 170 eller något, men så blev jag ju 172-174 så då var ju frågan om de var lite korta. (Kan minnas längderna fel också)
Och mor har ju tjatat om nya skidor så.
Om man skulle ta något dyrare kan jag väl lägga en slant emellan själv.
Men jag skulle ju vilja veta vad och varför isf =P, och det lär ju dröjja, speciellt om du inte åker så aggro.Kanske det, och som sagt, man hinner nog byta för att de ser fula ut först isf ;DMen jag är inte med riktigt, har du köpt skidor eller?Ja, de har en sådan skidbytardag och en på mammas jobb är involverad i det där på något sätt, så mamma hade bett henne leta upp vettiga skidor och köpa dem så skulle hon betala dem senare för hon kunde egentligen inte åka in o kika då. Men hon på jobbet bad sin son fixa det där och han ringde min mamma runt kl 11 eller något och frågade om hon inte kunde komma dit istället, han ville väl antagligen inte ta på sig ansvaret att hitta vettiga skidor vilket man kan förstå så mor min åkte in ändå och vi följde med. Men han hade inte plockat undan något och hittade väl 2 modeller han tyckte jag kunde ha en och till syster men så diskuterade vi längder och han sade tillslut att vi väl lika gärna kunde ta några från team sportia som var där och sålde till någon form av mässpriser/dagspriser, men jag vet inte om det var så mycket med det med tanke på jämförspriserna på likvärdiga skidor som sagt.
I vilket fall som helst innan de monterade bindningen hade det ju inte varit några problem att ändra sig antar jag, och jag vet inte om det är det nu, men hade ju varit vettigt om man visste vad man borde ha isf.
Twintiptjosan o grejer var väl bara värdelöst om man ändå bara åker i backe? Visst kan det vara kul att prova på något annat men man har ju som sagt ingen som helst erfarenhet av det så det blir ju inte så avancerat och man kan säkert göra det med vanliga skidor med.
Angående butiken, så vet jag inte. har aldrig handlat där.K. Får väl cykla förbi team sportia, intersport o stadium här o se vad de har för olika priser. Men som sagt jag vet inte riktigt vad jag är ute efter ens =P
De mer avancerade bindningarna löste ju ut "lodrätt" även på hälen, sådana funktioner är väl kanske vettiga att ha de också? Även om man är noob.
Allt på den där sidan var ju skitdyrt, dvs runt 5000kr.
Ohnoz Nu Har Jag Skrivit Tre Sidor Text PÅ Den HÄr Sidan Av TrÅden Idag!!! Nooo!! ;d (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=83663)
Ok, jag överdriver ;D
Hur lång tid tare att bli plo? ;D
Det beror ju på hur mycket du åker ;)
Och vilka förutsättningar du har, såklart.
Vad är stompet? Vitsen med liquidmetal och deras fibertyp var väl att de inte skulle bli utmattade av att böjas, men jag tvivlar väl iofs ;D
När man snackar om stompet på brädor så är det själva kicken i brädan. Svikten kan man säga. När brädor börjar bli gamla och tappar stomp, så tappar de både styvhet (blir mjukare) och respons, de flexar tillbaka långsammare och svagare - mindre stomp helt enkelt. Svårare att få brädan att lyfta bra vid plan mark och svårare att få en bra kick från ett hopp eller en halfpipe-kant, och få bra höjd och fart i spins. samt att den känns seg i svängarna. Borde vara detsamma med skidor.
Liquidmetal vet jag inget om, men kan aldrig tänka mig att det skulle finnas skidor med evigt stomp :)
Twintiptjosan o grejer var väl bara värdelöst om man ändå bara åker i backe?
Ja, mig veterligen har inte twintips någon fördel om man håller sig till att åka framlänges. Jag är inte skidåkare, så jag kan ljuga. Men jag kan i alla fall inte tänka mig någon annan fördel än att lättare kunna landa och åka fakie (baklänges).
De mer avancerade bindningarna löste ju ut "lodrätt" även på hälen, sådana funktioner är väl kanske vettiga att ha de också? Även om man är noob.
I don't know. Utlösning är något jag föredrar i mer privata sammanhang.
Många skidråttor verkar ha problem med att kunna ställa in sina bindningar så att de inte löser ut vid hårda landningar, men ändå löser ut i skarpa lägen. Vet inte om bidningarna du beskriver kan hjälpa till med det. Jag ser inte hur iaf.
Jag ser inte hur iaf.Nej antagligen tvärtom, att de löser ut i fler fall dvs.
s_himself
2006-11-28, 10:28
Stjärtlapp ftw! osv osv! osv igen omg!
Men jag skulle lätt vilja lära mig snowboard.
Förr så var det Snowracer (lågstadiet) för att sedan utveckla sig till plastkasse/stjärtlapp.
s_himself
2006-11-28, 10:34
Förr så var det Snowracer (lågstadiet) för att sedan utveckla sig till plastkasse/stjärtlapp.
haha precis. Pulka är roligast. Det är ju ingen sport om man har en ratt och svänga med =)
Blev lite mer challenge me sjärtlappen alt "Living on the Edge", men den [lappen]introducerades inte förräns man blev lite äldre och vågade ta steget från Snowboard till det mer riskfyllda.
Man kände sig lite som en Renegade/Outlaw då.
Cilia:
Som sagt, det finns ingen människa som inte får problem när de kör fort som satan och det är puckligt. Dock hellre OOC än slöfis som segar nedför backen. Man lär sig mer på att köra över sin förmåga än under.
Jo, det finns människor som inte får problem när dom kör fort som satan och det är puckligt. Däremot inte någon som inte får problem när dom kör fortare än vad dom behärskar. Du utgår ifrån att fort som satan är samma sak för alla personer och det är det inte.
Visst behöver man stabila pjäxor om man kör fort, men det går fanimej att köra bra i vilka pjäxor som helst. Farsgubben har kört skidor som en galning i fler år än alperna funnits, och tills för något år sedan körde han på ett par röda, fula, supermjuka salomonpjäxor med spänne i bak från början av 80-talet. Minns att jag hade ett par riktigt jävla mjuka San Marco-pjäxor för ett par år sedan. Det gick i princip att böja dem hur som helst, och ändå gick det jäkligt bra att dunka fort som fasen överallt.
Det där var faan den sämsta förklaringen som jag har hört på länge. Orkar inte ens bemöta den.
Nästan som om jag skulle dra exemplet med min pappa som kör i ännu äldre pjäxor i läder och 17 spännen per sko och ändå kör skjortan av dom flesta men vad bevisar det utifrån det jag sa?
Skidor is the shit! Roligt som fan! Har tävlingsåkt tidigare...Om snowboard säger jag *gah!*
Blev lite mer challenge me sjärtlappen alt "Living on the Edge", men den [lappen]introducerades inte förräns man blev lite äldre och vågade ta steget från Snowboard till det mer riskfyllda.
Man kände sig lite som en Renegade/Outlaw då.Granngrabbarna hos mor min hade byggt rejäl backe o hopp ute på gärdet förra vintern, var där och provåkte diverse, riktigt bra flög man, och man fick ju vara lite försiktig med landningen så man landade på fötterna för om man landade på röven gjorde det nog _ont_.
Sounds like a party Aliquis! :D
Skidor is the shit! Roligt som fan! Har tävlingsåkt tidigare...Om snowboard säger jag *gah!*En förklarning till varför hade suttit fint med, men snowboard kan man väl trixa lite mer? Även om det går med skidor om man är duktig också. Är skidor alltid snabbare eller kan man åka riktigt fort och göra något med en snowboard också?
Vi skidåkare får mer snötid. Snowboardåkarna sitter i backarna och spänner sina skor 20 procent av tiden ;)
Vi skidåkare får mer snötid. Snowboardåkarna sitter i backarna och spänner sina skor 20 procent av tiden ;)Eller parkerar sig bakom någon kulle där det lutar som mest och beundrar utsikten o flashar undersidan av brädan.
Slutligt tips:
Köp fjolårets tuffingmodeller, eller köp begagnat. Jag vet att Fischer AMC 76 reas lite överallt i Sverige, och det är jävligt bra skidor. Har själv ett par, tilsammans med Salomon Teneighty Spaceframe, Rossignol B3, Stöckli Stormrider XL och Head Monster 82. Köpte Fischerskidorna för 6.000 spänn förra året, men i år har jag sett dom mycket billigare. Stabila som satan, riktigt bra isgrepp och när du blir bättre så kan du åka lössnö helt okej med dem. Annars kan du leta efter Rossignol B2, Head Monster (med en midja på mellan 75-82 mm) och Stöckli Stormrider i runt 170 cm, då begagnat. Skidor tappar väldigt mycket i värde bara man åkt några åk på dem, så jag ser ingen anledning att inte köpa begagnat om man vill göra ett bra köp.
Fast är monster bättre än XRC när man ändå lär åka mest i pist? Lär de ju inte vara? Ont om lössnö här ändå.
Fast är monster bättre än XRC när man ändå lär åka mest i pist? Lär de ju inte vara? Ont om lössnö här ändå.
Jag skulle nog definitivt tycka att alla Monsterversioner är bättre än XRC. Mitt första intryck är att XRC är mjuka som läsk, och det är ungefär samma svängradie på Monsterversionerna. Men visst, det är ganska bra skärning på dem. Åker du fort och hårt så ska du absolut inte ha några mjuka skidor. Head Monster 77 i runt 1.70 m låter som ett bra alternativ för dig, tycker jag.
Eller parkerar sig bakom någon kulle där det lutar som mest och beundrar utsikten o flashar undersidan av brädan.
Mer än en gång man kommit i full fart på skidorna nedför en brant backe bara för att se en halvt blåslagen snowboardåkare ligga och vila ut i ett starkt nedförslut.*grr27* Fick väja såkraftigt en gång att jag åkte rakt in i den knähöga snövallen vid kanten av pisten. Skidorna stannade kvar i vallen men jag flög vidare några meter. Gissa om jag blev förbannad efter första glädjen över att vara vid liv och hel.
Åker skidor. Jag återupplivade även lite barndomsminnen och åkte stjärtlapp förra julen. Det var skoj.
På senare år har jag även börjat använda hjälm igen. Det känns som en bilig försäkring efter att syrran smällt huvudet i backen en gång och hennes kille smällde in skallen i ett träd. Båda hade hjälmar som tur var.
Mer än en gång man kommit i full fart på skidorna nedför en brant backe bara för att se en halvt blåslagen snowboardåkare ligga och vila ut i ett starkt nedförslut.*grr27* Fick väja såkraftigt en gång att jag åkte rakt in i den knähöga snövallen vid kanten av pisten. Skidorna stannade kvar i vallen men jag flög vidare några meter. Gissa om jag blev förbannad efter första glädjen över att vara vid liv och hel.
Ha ha, ägd.
Jag är snowboardåkare, sitter alltid i backkrön och röker.
För att inte tala om alla skidåkare som har missuppfattat det här med utförsåkning, och tar så vida svängar att man undrar om de i själva verket inte åker uppför backen. De borde ha egna backar. Uppförsåkningsbackar.
Har dragit en tysk mellan hans skidspetsar och hans pjäxor en gång. Galet okontrollerat, men jag ramlade inte i alla fall. Men det gjorde han, och han blev fly förbannad. :D Men det faktum att jag åkte in i honom i sidan säger ju en hel del om vilket håll han var på väg. Inte var det neråt i alla fall.
Vi skidåkare får mer snötid. Snowboardåkarna sitter i backarna och spänner sina skor 20 procent av tiden ;)
Och skidåkarna spenderar hälften av tiden att leta efters sina skidor som har löst ut, stavar de tappat i liften och handskar som jag har snott och grävt ner :D
Det finns för övrigt step-in bindningar till brädor också! Fast det suger imo. För mig tar det ungefär 7 sekunder att dra på mig bindningarna, och det görs i farten ;)
Ha ha, ägd.
Jag är snowboardåkare, sitter alltid i backkrön och röker.
Nästa gång jag får se en rökande snowboardåkare sitta i backkrönet så lovar jag att försöka spetsa honom på skidorna.:D
Nästa gång jag får se en rökande snowboardåkare sitta i backkrönet så lovar jag att försöka spetsa honom på skidorna.:D
Det finns en stor risk att det är mig du spetsar då :D
Fast ska man röka så ska man göra det i eventuella sittliftar, och sen försöka träffa skidåkare med fimpen samtidigt som man skriker "GUNDE, GUNDE!"
Snowboard.
Jag åkte först skidor i 8 år, och sedan snowboard i 8 år, och snowboard är det som varit överlägset roligast. :)
Snowboard.
Jag åkte först skidor i 8 år, och sedan snowboard i 8 år, och snowboard är det som varit överlägset roligast. :)Kan det inte ha att göra med att du isf åkte skidor medans du var 3-11 år gammal och snowboard från 11 o upp?
Kan det inte ha att göra med att du isf åkte skidor medans du var 3-11 år gammal och snowboard från 11 o upp?
Icke! :nono: Snowboard är mer underhållande och mer stabilt att åka och hoppa med. Man slipper också oroa sig för att spetsa sig själv på alla stavar och skidor, ifall man skulle ramla.
Duktigt gissat på åldern iallafall. :thumbup:
Icke! :nono: Snowboard är mer underhållande och mer stabilt att åka och hoppa med. Man slipper också oroa sig för att spetsa sig själv på alla stavar och skidor, ifall man skulle ramla.
Duktigt gissat på åldern iallafall. :thumbup:Ja verkligen, när du anger antalet år och din profil hade med ditt födelsedatum, haxx! Jag menar bra gissat½! ;/
Fasen vad sugen jag blev på att åka skidor, snart får det komma lite snö så man kan åka uppåt i landet och åka lite efter jul.
Fasen vad sugen jag blev på att åka skidor, snart får det komma lite snö så man kan åka uppåt i landet och åka lite efter jul.
Bästa stället i närheten?
Jag är heeelt lost när det gäller åkning i Sverige /=
Bästa stället i närheten?
Jag är heeelt lost när det gäller åkning i Sverige /=
Romme är väldans fint för en dags åkning, lyckas man pricka in de dagarna då inte alla åker så är det ännu bättre. Finns inget bättre än att komma in i värmen i matstugan och hälla upp den medhavda chokladen, kaffet och smörgåsarna efter att ha åkt skidor i några timmar.*cupid*
Romme är väldans fint för en dags åkning, lyckas man pricka in de dagarna då inte alla åker så är det ännu bättre. Finns inget bättre än att komma in i värmen i matstugan och hälla upp den medhavda chokladen, kaffet och smörgåsarna efter att ha åkt skidor i några timmar.*cupid*
Okej. Testat kungsberget? Deras park verkar helt okej. Men hur är resten?
Okej. Testat kungsberget? Deras park verkar helt okej. Men hur är resten?
Nej faktiskt inte, funderar på att kanske göra det. FLickvännen har gjort det tror jag men hon tyckte inte att det var lika bra som Romme om jag minns rätt.
Kollat runt lite på freeride och gett dem en monstertråd, återstår att se om de orkar läsa den ;D
Hur som helst, om man kortar ner det lite, är det så att mer vikt och eventuellt något mer benstyrka gör att man kanske kan välja ett par stelare skidor än man annars hade gjort trots att man är noob?
Ger en bredare skida mer eller mindre fart?
Har en bred skida någon fördel när man väger mer? (Helst ska jag ju inte väga 82 hela livet..)
Bör jag hålla mig till sådana modeller jag har klurat på, typ Head i.XRC PRO/300 (verkar vara samma skida) för lågt pris, Salomon X-Wing 8, Fischer RX4 eller Head i.XRC 500 om man går upp en prisklass, kanske även K2 3com/4com/5com om de nu finns här i krokarna.
Eller är en något bredare skida typ Head Monster 77 ett bättre val? Eller eventuellt Rossignol B2 som någon annan nämnde, K2 Stryker kanske också passar in där?
Slänger in K2 Apache crossfire här också, http://cgi.ebay.de/K2-Ski-06-07-Apache-Crossfire-Marker-MOD-12-0_W0QQitemZ200050799026QQihZ010QQcategoryZ141989QQ tcZphotoQQcmdZViewItem
http://www.skidshop.se/Alpint/K2/skidoroversiktK2.htm
Crossfire låter lite overkill, Stryker däremot verkar ju trevlig där. Mawrick om man vill ha något bredare.
Grymt sugen på att ta ett par Head i.XRC 500, skall bara se om jag kan få lämna tillbaka Pro-skidorna.
Varför? För att jag gav 3000kr för Pro-skidorna och i.XRC 500 är väl snäppet upp och går på 4500kr här. Men jag mailade ena ebayförsäljaren i tyskland och han sade att frakten på dem låg på 28 euro till Sverige, så 327 euro totalt för den, eller 2958 kr. Mer än 50% dyrare i Sverige, helt galet.
-Niklas-
2006-11-29, 14:37
Aldrig åkt skidor, snowboard eller liknande i hela mitt liv faktiskt ( 19 år ) Min familj har alltid varit mer för solresor så blivit det ist. Står kanske någonstats i tråden men frågar iaf för har inte redigt tid o läsa egenom 100+ kommentarer.
Ska eventuellt till Frankrike med lite polare som åkt mycket innan under 1 vecka nu i vinter, är det någon mening o hänga med? Lite jobbigt o hålla sig i barnbacken i 1 vecka eller lär mig sig åka ganska snabbt så man iaf kan glidda med de andra i de rediga backarna?
Om inte annat så sägs ju Afterskii vara en höjdare! :)
Dumleman
2006-11-29, 14:37
Skidor såklart, mycket mera sport att hålla koll på 2 skidor än 1 skida.
Aldrig åkt skidor, snowboard eller liknande i hela mitt liv faktiskt ( 19 år ) Min familj har alltid varit mer för solresor så blivit det ist. Står kanske någonstats i tråden men frågar iaf för har inte redigt tid o läsa egenom 100+ kommentarer.
Ska eventuellt till Frankrike med lite polare som åkt mycket innan under 1 vecka nu i vinter, är det någon mening o hänga med? Lite jobbigt o hålla sig i barnbacken i 1 vecka eller lär mig sig åka ganska snabbt så man iaf kan glidda med de andra i de rediga backarna?
Om inte annat så sägs ju Afterskii vara en höjdare! :)
Tänker du såå kommer du ju aldrig att börja. Klart du ska hänga med. Jag agerade skidlärare åt några i vår klass när jag gick i nian, allt handlar om att våga. De som fegade var lika dåliga efter 3 dagar men de som vågade upp i de lite svårare backarna (nåja de blåa haha) lärde sig jättemycket. Farten är din vän*kissass*
Haha, kommer att tänka på när jag började åka bräda. Vi var i en skidbacke i 6:an med klassen och jag åker ner med en polare första åket. Han åker före mig i ett mindre hopp och stannar sedan upp och väntar in mig som även jag "hoppar" och försöker ta i nosen på brädan för att efter landningen utbrista "ÅH, EN NORTH GAB" (Nose grab)
haha:D
Nalfaren
2007-02-02, 01:18
*bump*
Newbie på Snowboard här...
Första gången, förutom ngn sporadisk dag, va uppe i Sälen, Tandådalen
Jan 2006. Fastnade direkt, skitskoj, även om man slog sig gul å blå å
va toktrött mest hela tiden...
Skall upp nu på måndag, tandådalen, sälen, yay 1 vecka.
Har köpt mig ngn budget Snowboard för 2999:- + skor, handledsskydd,
glasögon, ny mössa, handskar, jacka å byxor. Nu jefflar ;)
Tror att jag kommer fortsätta där jag slutade, känns så, gick rätt bra
i slutet av förra gången. SÅ i år är mina målsättningar att åka nedför
backarna med självsäkerhet + göra en första air, å grab. å går det bra
så skall jag försöka mig på Half-pipen lite grann..
Drar med min träningspartner, min flickvän å hennes 7 kompisar.
Blir åka, poker, party å afterski för hela slanten.
*vill åka nu!*
Nice att du fastnade nalfaren! Det är galet roligt. Var själv i Vemdalen förra veckan. Inte speciellt bra åkning, men det var skönt att bli av med abstinensen lite. Och galet kallt var det med. har aldrig varit med om något liknande. -20! Kanske vårvärme för vissa, men för mig som är uppvuxen i söder så var det självplågeri.
Glöm inte hjälmen!
Och jag skulle satsa på att utveckla åkningen på vanliga kickar innan jag gav mig in på halfpipen. Det är väldigt annorlunda (och inte speciellt funktionellt att vara bra på i inledningsskedet).
Här får ni en bild på mig förra veckan, med min fula fångrem. Jag har inte åkt i Sverige sen jag var knatte, och trodde inte att man fortfarande behövde det här. Är det bara i sverige man fortfarande måste ha det? Jag menar, whats the crack!? Funktionellt? Nej. Jobbigt? Ja.
http://img295.imageshack.us/img295/6439/vemdalen2007mobilkortenoh1.jpg
Dissector
2007-02-02, 02:42
När jag var runt 11-12 försökte jag åka snowboard, för det tyckte jag såg coolt ut. Blev övertygad att testa såna där snow-blades. Bröt benet efter 15 meter första åket. Nu åker jag pulka :D
Jag åker skidor, har inte åkt speciellt länge eller mycket. Men nu blir det ändring på det :). Jag och massa kompisar ska dra ner till Italien, Livigno en vecka nu på sportlovet. Blir grymt härligt:D Dessutom ganska bra och omväxlande benträning mot vardagens .. www.livigno.com
Åker till Val Thorens v.11 med UCPA. Bräda såklart, hellre än bra. Nån annan som UCPAar i år?
Kika in www.smallvision.se det är brorsan på förstasidan där. De är i USA, Lake Tahoe och åker snowboard. De ska vara där i tre månader. Duktigt avundsjuk är jag såklart.
Kika in www.smallvision.se det är brorsan på förstasidan där. De är i USA, Lake Tahoe och åker snowboard. De ska vara där i tre månader. Duktigt avundsjuk är jag såklart.
Oh shit! Snacka om avundsjuka! Jag kollade på deras sida men det va inte riktigt klar, skulle va kul och få veta lite hur dom fixade med boende, hur mycket allt kostar osv. Får väl lägga till sidan som bokmärke och återkomma. Filmen verkar bli väldigt intressant!
Jag åker själv till usa om en månad och ska stanna där ett år, jag och min polare börja snacka om en liknande vistelse som din bror, förhoppningsvis så blir den av nästa år.
Back to topic, jag åker självklart skidor, har gjort det sedan barnsben.
Brukar bli en resa till alperna och åre varje år. Förra året va jag i Frankrike 1 månad, mars/april, det va GRYMT :thumbup:
Hashplanka(snowboard) och snowblades är satans påfund :D
Glider runt på mina feeta head mojo 90 och låtsas att jag är Jon Olsson. Satte min första 180 häromdagen, snart är jag ifatt!! Valde tydligen varmaste vintern på årtionden att säsonga på, vårväder heela januari. Brännan sitter där den ska men hurfan blir det framåt april??
champion
2010-09-20, 15:56
Lånar tråden liten.
Det är så att jag letar efter nytt glas till mina skidglasögon. Nån som vet vart man kan köpa sådant billigt? Eller är det inte värt att köpa bara glaset?
Wille005
2010-09-20, 15:58
Pollen hade nog sett helt annorlunda ut idag. Fler som åker snowboard och alltför många med arslen för feta att få plats på stjärtlappar.
Lånar tråden liten.
Det är så att jag letar efter nytt glas till mina skidglasögon. Nån som vet vart man kan köpa sådant billigt? Eller är det inte värt att köpa bara glaset?
Vad har du för glajor? Om de inte är grymma så köp nya, begagnade istället :)
champion
2010-09-20, 17:34
Vad har du för glajor? Om de inte är grymma så köp nya, begagnade istället :)
zeal googels.
Ser typ ut såhäar
http://www.zealoptics.com/2010/generatePage.php?name=detonator&lens=4&sku=DT4SPP
Ramlade i backen och repade dom *cry*
Känns som att bara köpa glas kommer vara dyrt :(
Pollen hade nog sett helt annorlunda ut idag. Fler som åker snowboard och alltför många med arslen för feta att få plats på stjärtlappar.
Jag tycker att det är tvärtom. Fler och fler som sadlar om till skidor och fler nybörjare som väljer skidor som förstaval.
För tillfället är det Teleboard som gäller
http://img408.imageshack.us/img408/5715/teleboard.jpg
På "off-days" blir det monoski *drool*
http://img841.imageshack.us/img841/7047/monoo.jpg
<3 mah mono
champion
2010-09-20, 22:53
Svårt att åka?
För tillfället är det Teleboard som gäller
http://img408.imageshack.us/img408/5715/teleboard.jpg
På "off-days" blir det monoski *drool*
http://img841.imageshack.us/img841/7047/monoo.jpg
<3 mah mono
grym. stulit den från sällskapsresan? :)
längtar som fan till de riktigt fina vinterdagarna då man får mata puder! köpte ny bräda i slutet på förra säsongen och hann endast åka på den 2ggr
champion: Teleboarden är grymt svårt att lära sig om man inte har hjälp eller extensiv telemarkserfarenhet.
Men när man fattat svängen så går det undan :D Monoski är inte så lätt heller!
moue: Snodde den i Japan faktiskt, ett under att jag fick med den hem <3
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.