Visa fullständig version : Behöver nördhjälp
Hur 17 ska jag göra för att ta bort en fil som vägrar försvinna på "normalt" vis? Det står att filen är i användning av något annat program och att jag ska stänga av det. Jag har provat 10934 gånger, varav några i felsäkert läge också men inte faan går skiten bort. Varje gång jag öppnar mappen som filen ligger i så stiger cpu till 100% också och datorn laggar som den skulle ha betalt för det.
Och innan någon frågar; ja, det är ett porrklipp. *whistle*
googla på MoveOnBoot
Ok, ska göra det.
Enligt WhoLockMe så används filen av explorer.exe, och jag kan ju fan inte ta bort en fil sålänge explorer inte är på. *mini*
Prova att döpa om den bara, det funkar ibland, och sen deleta den.
MoveOnBoot funkade! Tack så hemskt mycket! *cupid*
En moderator får ta bort tråden.
Varför ta bort den, vi vill påminnas om att det är porr.
Tror det var mediaplayer som kunde ställa till det sådär, minns inte, var ju aslänge sedan folk hade problem med det ;D
http://www.jrtwine.com/Products/DelFXPFiles/ är också bra.
explorer.exe kan man ju stänga av =)
Fast då har man ingen startmeny och skrivbord längre. Men det kommer tillbaka då man trycker cntrl+alt+delete och väljer kör--> explorer.exe
:)
Dock vet jag inte hur man tar bort filer utan explorer.exe igång.
kör-->command.com kanske. (dos)
Lite mer info/spekulationer om problemet..
Om filmfiler inte vill tas bort, så beror det nog oftast på att explorer försöker ta fram info eller preview på filmen, men om filmfilen är inkomplett så hittar den inte all data den vill ta fram, och fortsätter försöka läsa filen länge (i oändlighet kanske). Jag har för mig att det bara är vissa filmtyper (kanske xvid och divx) som man får problemet med, så troligtvis är det codecen som inte är optimalt skriven för att fungera med Windows.
Alltså, fastän man startat om, så snart du markerar filen, så försöker den hämta infon igen och filen hålls öppen och du kan inte ta bort den.
Om man inte vill dra hem nå programvaror för att lyckas ta bort den, så går det om du direkt du startat windows går till en kommandoprompt och där navigerar dig fram till filen och tar bort den.
EDIT: Process Explorer kan vara till hjälp att stänga den öppna filen, för att slippa starta om datorn. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1839602&postcount=2
start > kör > cmd > del C:\porr.avi
start > kör > cmd > del C:\porr.aviPå tal om det, hur i helsingland går man till en katalog som innehåller mellanslag o låtsasdos?
ord\ ord2\ ord3
fungerade inte.
"ord ord2 ord3"
fungerade inte.
ord*
fungerade inte.
Och de korta 8.3-filnamnen typ ordord~1 som fanns förr finns ju inte längre visst.
Fattar inte vad du menar med att filnamnen innehåller låtsasdos, aliq. Backslash är ju separatorn för nästa nivå i mappstrukturen. Det är inte ett tillåtet tecken i ett filnamn i Windows eller DOS. När du anger backslash blir det en del av sökvägen.
Du står i d:\ inne i cmd.
Du har en sökväg som heter
d:\ord\ ord2\ ord3
Så kan du skriva:
cd "ord\ ord2\ ord3"
Eller så kan du skriva
cd ord
cd " ord2"
cd " ord3"
Och de korta 8.3-filnamnen typ ordord~1 som fanns förr finns ju inte längre visst.
Jodå.
Om du har en mapp som heter
d:\test test test
så kan du skriva
cd testte~1 för att komma in i den (kan bli högre nummer ifall du har flera mappar som vars namn skulle börja på testte).
Man kan skriva dir /x för att få se även 8.3-filnamnen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.