Visa fullständig version : Koffein - läkare - hjälp
Nu är jag inte så inne i koffein, men har använt koffein tabletter som ett tillskott innan träningen ett tag, och får enbart positiva effekter av det vad jag vet iallafall. Nu är det så att min kära mor inte håller med, utan har försökt få mig att sluta med dessa tabletter för att man kan "dö". Nu har det gått sålångt att hon vill att jag ska prata med en läkare som också hävdar att koffeintabletter är inget man ska ta, för det finns bara negativa effekter.
Hur ska jag göra för att äga denna läkare när vi möts öga mot öga på söndag?
Cerberus
2006-11-24, 20:29
Skriv ut någon studie att koffein(i normala doser) inte dödar dig.
Skulle hjälpa dig att leta upp någon på pubmed om jag förstod sökmotorn bättre!
finns väl inte en enda hälsoeffekt med koffeintabletter, vanligt kaffe är ju iaf lite antioxidanter så svårt äga ngn i den frågan.
finns väl inte en enda hälsoeffekt med koffeintabletter, vanligt kaffe är ju iaf lite antioxidanter så svårt äga ngn i den frågan.
Nej men jag blir betydligt piggare, starkare och uthålligare på gymmet med koffein tabletter.
Skriv ut någon studie att koffein(i normala doser) inte dödar dig.
Skulle hjälpa dig att leta upp någon på pubmed om jag förstod sökmotorn bättre!
okok tack.
Nej men jag blir betydligt piggare, starkare och uthålligare på gymmet med koffein tabletter.
jag tycker PERSONLIGEN att den positiva effekten av koffein avtar när man tagit det ett tag..känns mer som att alla pass utan koffein känns skit typ, mer som att man måste ta det för att bli normal
I en koffeintablett är det 0,4g koffein (har jag för mig) och vid 5gram perdag börjar det bli dödligt. Läste något sådant någonstans. Sök på google vettja.
I en koffeintablett är det 0,4g koffein (har jag för mig) och vid 5gram perdag börjar det bli dödligt. Läste något sådant någonstans. Sök på google vettja.
I dom jag köpte från apoteket är det 100 MG / tablett. Och jag vet att det finns en gräns där det kan bli dödligt, så är det med allt vi äter, men det handlar det här inte om. I detta fall är det normaldos som gäller (300-500 MG)
Självklart har din mor rätt och hon har mitt fulla stöd.
Läkaren kommer säkert att berätta om hjärtklappning, koncentrationssvårigheter, svettningar etc. Koffein är centralstimulerande och med tableter är det lätt att överdosera.
Läkaren kommer säkert att berätta om hjärtklappning, koncentrationssvårigheter, svettningar etc. Koffein är centralstimulerande och med tableter är det lätt att överdosera.
Klart hon inte har. Det har ju uppenbarligen fördelar eftersom han tar det.
jag har hört från ett flertal ställen att ett överintag av koffein kan leda till depressioner, finns det några belägg för det?
Klart hon inte har. Det har ju uppenbarligen fördelar eftersom han tar det.
precis, ungeför som amfetamin och andra centralstimulantia
precis, ungeför som amfetamin och andra centralstimulantia
Ja, amfetamin har fördelar för folk som tar det oftast. Ibland överväger dock nackdelarna fördelarna. Men att måla ut koffeintabletter som något dödschockknark är att överdriva rätt mycket.
Så varför ge felaktiga råd baserat på känslor?
jag har hört från ett flertal ställen att ett överintag av koffein kan leda till depressioner, finns det några belägg för det?
Funkar som antidepressivt och som ett lyckopiller för mig i allafall :)
Ja, amfetamin har fördelar för folk som tar det oftast. Ibland överväger dock nackdelarna fördelarna. Men att måla ut koffeintabletter som något dödschockknark är att överdriva rätt mycket.
dom rätta råden är väl att det har noll hälsofördelar(se sverkar för negativa effekter) förutom en posuítiv träningseffekt, som tex anabola steroider och liknande.(
jag använder det själv, men som sagt det är svårt att äga en läkare i den här frågan
Hon kanske bryr sig om sitt barn.
Det jag skrev om överdosering och bieffekter är kalla fakta.
dom rätta råden är väl att det har noll hälsofördelar förutom en posuítiv träningseffekt, som tex anabola steroider och liknande.
jag använder det själv, men som sagt det är svårt att äga en läkare i den här frågan
noll hälsofördelar? Det har ju en positiv träningseffekt. Är inte det en hälsofördel? Fast den viktigaste hälsofördelen är väl att känner att han får ut något av det. Anabola steroider har hälsofördelar i massor av områden.
Sedan, jag tror få läkare säger att koffein är farligt. Jag menar sveriges arbetsplatser drivs av koffein.
Var ligger överdosering nånstans då, 15mg/per kroppsvikt?
Pratade inte om mamman här, men även om hon bryr sig så betyder ju inte det att hon har rätt. En annan sak som verkligen är livsfarlig att överdosera är alvedon då överdosering ger en jäkligt plågsam död. En person tar inte 50-100 koffeintabletter av misstag före ett träningspass på samma sätt som man inte trycker i sig 100 alvedon.
noll hälsofördelar? Det har ju en positiv träningseffekt. Är inte det en hälsofördel? Fast den viktigaste hälsofördelen är väl att känner att han får ut något av det. Anabola steroider har hälsofördelar i massor av områden.
Sedan, jag tror få läkare säger att koffein är farligt. Jag menar sveriges arbetsplatser drivs av koffein.
positiv träningseffekt är väl ingen hälsofördel, spec inte om det leder till att man presterar över sin naturliga förmåga
jag har iof bara diskuterat frågan med en enda läkare men han hävdade ungefär samma sak som sverkar plus att ett överintag kan ge felbalanser i hjärnan och ev, depressioner.
jag ser det bara som helt omöjligt att äga sin läkare.
positiv träningseffekt är väl ingen hälsofördel, spec inte om det leder till att man presterar över sin naturliga förmåga
Vad är över ens naturliga förmåga? Koffein är ju inte direkt en superdrog skapad av konstiga ryssar precis innan Bond spränger stället.
jag har iof bara diskuterat frågan med en enda läkare men han hävdade ungefär samma sak som sverkar plus att ett överintag kan ge felbalanser i hjärnan och ev, depressioner.
Ja, fråga läkaren vad ett överintag av alvedon gör. Eller alkohol.
Vad är över ens naturliga förmåga? Koffein är ju inte direkt en superdrog skapad av konstiga ryssar precis innan Bond spränger stället.
Ja, fråga läkaren vad ett överintag av alvedon gör. Eller alkohol.
hur skall han övertyga sin läkare då?
vad är dom positiva?
jag ser bara negativa hälsofördelar, jag kan inte se en enda posyitiv HÄLSOFÖRDEL och vi får väl anta att det är det som hans mamma/läkare bryr sig om.
rememberence
2006-11-24, 21:08
jag tycker att dom flesta i den här tråden ska läsa det som står på den här länken: http://www.erowid.org/chemicals/caffeine/caffeine_effects.shtml
hur skall han övertyga sin läkare då?
vad är dom positiva?
jag ser bara negativa hälsofördelar, jag kan inte se en enda posyitiv HÄLSOFÖRDEL och vi får väl anta att det är det som hans mamma/läkare bryr sig om.
Han anser att han mår bättre och kan träna hårdare. Det är en hälsofördel.
Vad grundar ni dessa positiva träningseffekter på? Att ni känner er piggare?
Jag har bara upplevt negativa effekter. Visst, jag blir piggare av koffein, men det är ett säkert sätt att "bränna ut" mig innan jag är klar med träningen. Första övningarna går bra, kanske t.om. bättre, men sen sjunker förmågan.
Kanske inte så konstigt. Nervsystemet får extra stimulans, vilket kanske inte är så lyckat när man tränar hårt. Lite som att ta koffein när man är trött för att orka vara aktiv längre. När den effekten avtar krashar man istället(i varje fall om man låter det gå för långt).
Sen ökar väl blodtrycket också. Vill man ha det när man tränar? Det kanske känns häftigt, men jag har svårt att tänka mig att det på något vis är bra.
Något dödschoksknark är det väl inte frågan om, men kanske vore det smartare att inte trycka kroppen full med koffein innan träning?
Han anser att han mår bättre och kan träna hårdare. Det är en hälsofördel.
oki, som på anabola steroider
Pratade inte om mamman här, men även om hon bryr sig så betyder ju inte det att hon har rätt. En annan sak som verkligen är livsfarlig att överdosera är alvedon då överdosering ger en jäkligt plågsam död. En person tar inte 50-100 koffeintabletter av misstag före ett träningspass på samma sätt som man inte trycker i sig 100 alvedon.
Varför dra in ett nytt preparat i diskussionen:confused:
Nu var det koffein som var aktuellt. Det finns biverkningar vid överdosering. Vad biverkning är, är kopplat till personen. Här är det tydligen en ung individ. Alla de biverkningar vi alla kan finna på nätet är dokumenterade på vuxna individer.
Alltså tycker jag att försiktighetsprincipen ska råda.
Motsatsen faller på sin egen orimlighet tycker jag: Ta du koffein, ta koffein så att du får lite fart på träningen ! Budskapet bara skriker DU DUGER INTE !
Något dödschoksknark är det väl inte frågan om, men kanske vore det smartare att inte trycka kroppen full med koffein innan träning?
De positiva effekterna vinner över de negativa så jag håller inte med dig där.
Cerberus
2006-11-24, 21:23
I lagom mängd får kaffe och te mig att känna ett välbefinnande.
Inte för att det skulle va en hälsomässig fördel, heroin mår man säkert bra av men hälsosamt äre ju inte.
De positiva effekterna vinner över de negativa så jag håller inte med dig där.
Vilka positiva effekter? Läs de andra styckena också, inte bara det sista.
Jag tror ni som upplever "positiva" effekter lurar er själva, helt enkelt genom att det känns bättre men att ni inte ligger tillräckligt nära maxprestation för att ni skall märka när det slår bakut.
En fråga, har koffein bara sina biverkningar i överdos?
Hjärtbesvär är ett omfattande problem i Sverige. Försök till kausalitet görs inte, bara försöker lägga fram att det kan finnas samband.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine
Jag tror ni som upplever "positiva" effekter lurar er själva, helt enkelt genom att det känns bättre men att ni inte ligger tillräckligt nära maxprestation för att ni skall märka när det slår bakut.
Vilka positiva effekter? Jo, höjt prestationsförmåga, välbefinnande, upprymdhet, "alertness" bättre reaktions förmåga, bättre mental prestation osv
Negativa effekter? ett par timmars huvudvärk dagen efter en veckas koffein intag innan träning och på morgonen. En till två dagar, allmän trötthet innan man går till normalt läge igen. Det är därför jag kör med koffein i perioder, vill inte bli beroende av det.
Dessutom så har jag lyft tyngre vikter på gymmet när jag har tagit koffein innan träningen än utan, dessutom tyngre vikter än vad jag har gjort med kreatin. Det finns på pappret, finns bevis i träningsjournal bland annat vid militärpressarna, så det kan inte bara vara en känsla. :)
En fråga, har koffein bara sina biverkningar i överdos?
Du överdoserar om du börjar få biverkningar, då är det inte bra.
Finns iof flertalet studier som visar att koffeintabletter har en ergogen effekt.
Sen undrar helt enkelt vad du pratar om, har du ens någon egen erfarenhet i ämnet? Vad grundar du dina åsikter på?
Du överdoserar om du börjar få biverkningar, då är det inte bra.
http://www.soaringpanda.com/gelblog/archives/orly.jpeg
Vad kan försökte fråga var att om biverkningar uppstår även vid normaldosering.
Vad kan försökte fråga var att om biverkningar uppstår även vid normaldosering.
Du får inga biverkningar om du normal doserar, fast om du börjar få biverkningar av en så kallad normal dos.. kanske ..200mg då överdoserar du trots allt.
:)
Du får inga biverkningar om du normal doserar, fast om du börjar få biverkningar av en så kallad normal dos.. kanske ..200mg då överdoserar du trots allt.
:)
Tack :)
Vilka positiva effekter? Jo, höjt prestationsförmåga, välbefinnande, upprymdhet, "alertness" bättre reaktions förmåga, bättre mental prestation osv
Negativa effekter? ett par timmars huvudvärk dagen efter en veckas koffein intag innan träning och på morgonen. En till två dagar, allmän trötthet innan man går till normalt läge igen. Det är därför jag kör med koffein i perioder, vill inte bli beroende av det.
Dessutom så har jag lyft tyngre vikter på gymmet när jag har tagit koffein innan träningen än utan, dessutom tyngre vikter än vad jag har gjort med kreatin. Det finns på pappret, finns bevis i träningsjournal bland annat vid militärpressarna, så det kan inte bara vara en känsla. :)
Okej, du har lyft tyngre vikter med koffein. Vet du om det berodde på koffeinet eller andra faktorer?
En intressant fråga, om det är så, är varför du isåfall lyfte tyngre. Extra stimulering av CNS, eller något annat? Ifall det handlar om stimulering av CNS är frågan hurpass hälsosamt det är.
Vidare kan vi fråga oss vad som händer när vi börjar pressa gränserna för vad vi klarar under ett träningspass. Att några lyft går bättre är en sak. Jag kan bara uttala mig om hur jag funkar och med koffein i kroppen ökar risken för att jag går in i väggen under ett pass.
Finns iof flertalet studier som visar att koffeintabletter har en ergogen effekt.
Sen undrar helt enkelt vad du pratar om, har du ens någon egen erfarenhet i ämnet? Vad grundar du dina åsikter på?
Under hur lång tid och under vilka förutsättningar?
Jag utgår ifrån egna erfarenheter och försöker pussla ihop förklaring på varför det blir så. Jag har flera gånger laddat med koffein innan träning. I början av passet känns allt bra; jag känner mig pigg, stark och inte lika utmattad. Efter ett tag försöker dock pulsen nå rekordnivåer, jag känner mig helt slut och måste sitta eller ligga ned ett tag för att kunna fortsätta. Det kan hända annars också, men det är mycket vanligare när koffein är inblandat. Under lättare träning är det inte lika påtagligt, men effekten finns där.
Så, om jag vet vad jag pratar om? Tja, jag vet iaf att det funkar bäst om jag undviker koffein innan träning.
Bronkitkorv
2006-11-24, 22:27
Din mamma och läkaren har såklart rätt.. Koffein har ju jättemånga dött av, det är ett riktigt dödschockknark. Tänk på att inte gå ut i trafiken heller, man kan nämligen dö. Ät aldrig mer chips och hamburgare !
Jag hoppas att läkaren varnar dej för alla sätt man kan dö på för det finns många många farligheter här i världen.... koffein=dödsknark jämnställt med aas och heroin....
Okej, du har lyft tyngre vikter med koffein. Vet du om det berodde på koffeinet eller andra faktorer?
En intressant fråga, om det är så, är varför du isåfall lyfte tyngre. Extra stimulering av CNS, eller något annat? Ifall det handlar om stimulering av CNS är frågan hurpass hälsosamt det är.
Vidare kan vi fråga oss vad som händer när vi börjar pressa gränserna för vad vi klarar under ett träningspass. Att några lyft går bättre är en sak. Jag kan bara uttala mig om hur jag funkar och med koffein i kroppen ökar risken för att jag går in i väggen under ett pass.
Under hur lång tid och under vilka förutsättningar?
Jag utgår ifrån egna erfarenheter och försöker pussla ihop förklaring på varför det blir så. Jag har flera gånger laddat med koffein innan träning. I början av passet känns allt bra; jag känner mig pigg, stark och inte lika utmattad. Efter ett tag försöker dock pulsen nå rekordnivåer, jag känner mig helt slut och måste sitta eller ligga ned ett tag för att kunna fortsätta. Det kan hända annars också, men det är mycket vanligare när koffein är inblandat. Under lättare träning är det inte lika påtagligt, men effekten finns där.
Så, om jag vet vad jag pratar om? Tja, jag vet iaf att det funkar bäst om jag undviker koffein innan träning.
En inledande fråga bara. Varför tror du att koffein var dopingklassat? Enbart för att det är vätskedrivande eller för att det _är_ prestationshöjande?
Grub har postat någon studie på forumet, finns som sagt ett flertal andra, orkar inte leta nu dock.
Du inser väl problemet med att du använder dig själv som exempel? Hur långt har du kommit i din träning? Hur bra är din teknik? Tjänar du ens något på att cns arbetar mer effektivt? Hur lyfter du? Eftersträvar du snabba lyft?
Ska du sitta och nöta 15 reps hantelcurl kommer koffein garanterat inte att ha någon vidare effekt. Ska du däremot köra explosiva 2or är det en helt annan sak, och vad jag vet så tränar du inte efter det sistnämna exemplet.
oki, som på anabola steroider
Ja, anabola steroider skulle vara grymt bra om det inte hade allvarliga biverkningar.
Varför dra in ett nytt preparat i diskussionen:confused:
Nu var det koffein som var aktuellt. Det finns biverkningar vid överdosering. Vad biverkning är, är kopplat till personen. Här är det tydligen en ung individ. Alla de biverkningar vi alla kan finna på nätet är dokumenterade på vuxna individer.
Alltså tycker jag att försiktighetsprincipen ska råda.
Motsatsen faller på sin egen orimlighet tycker jag: Ta du koffein, ta koffein så att du får lite fart på träningen ! Budskapet bara skriker DU DUGER INTE !
Ja, det finns bieffekter som man märker om man överdoserar, men för att det skall vara farligt så tar man medveten en väldigt stor överdos. Att säga att koffein är farligt skriker att det är ok att ljuga eftersom personen är ung.
Jag märker ju en klar skillnad när jag tränar med koffein och tränar jag tränar utan det. Koffeinet blockerar trötthets signalerna och utmattning därför presterar jag bättre och orkar lyfta mer. Kan även ge en placebo effekt som ökar prestationen mer.
Vet ju att CNS stimuleras mer, men så länge det inte skadar mig så ser jag ingen andedning till att låta bli.
En inledande fråga bara. Varför tror du att koffein var dopingklassat? Enbart för att det är vätskedrivande eller för att det _är_ prestationshöjande?
Jag vet inte, men det bevisar ju egentligen inte någonting.
Grub har postat någon studie på forumet, finns som sagt ett flertal andra, orkar inte leta nu dock.
Jag får väl leta upp det.
Du inser väl problemet med att du använder dig själv som exempel? Hur långt har du kommit i din träning? Hur bra är din teknik? Tjänar du ens något på att cns arbetar mer effektivt? Hur lyfter du? Eftersträvar du snabba lyft?
Visst, det är knappast någon vetenskaplig studie jag gjort. Det påstår jag inte. Utifrån mina erfarenheter är jag dock skeptisk till hur prestationshöjande koffein är och hurpass nyttigt det är. Jag vill dock påpeka att jag skrivit en hel del "väl" och "kansken", just för att inte uttala mig tvärsäkert om något jag inte är tvärsäker om.
Hur skall jag kunna svara på hur långt jag kommit i min träning? Såhär mycket *visa med händerna*? Och vad har det för betydelse? Jag vet iaf när jag presterar bättre eller sämre.
Hur bra min teknik är blir ungefär lika lätt att svara på. Den är rätt konsekvent iaf.
Hur jag lyfter beror på vilken övning vi talar om.
Jag eftersträvar inte snabba lyft. Spelar det någon roll? Att relaxationstiden blir längre med koffein påverkar kanske något...
Ska du sitta och nöta 15 reps hantelcurl kommer koffein garanterat inte att ha någon vidare effekt. Ska du däremot köra explosiva 2or är det en helt annan sak, och vad jag vet så tränar du inte efter det sistnämna exemplet.
Där kan du ha en poäng. Jag tränar mer som en byggare än en styrkelyftare.
Hittade för övrigt följaden:
"in the present study the endurance after caffeine ingestion was improved 9.9 min or 31% over that for placebo capsules (and 7.6 min or 22.8% over that for decaffeinated coffee). The ingestion of caffeinated coffee did not enhance endurance."
Det handlar alltså inte om styrketräning, om nu det spelar någon roll.
Cerberus
2006-11-24, 23:43
Placebo är också en underbar grej, om man tror att piller o tabletter hjälper så gör dom oftast det!
De ergogena effekterna verkar som jag förstår det till stor del bero på att koffein påverkar CNS så att vi bland annat inte känner samma ansträngning för samma aktivitet utan koffein vilket gör att vi presterar bättre. Just under uthållningsaktivitet så är det ju att koffein ökar mängden FFA(Free Fatty Acids) och sparar glykogendepåerna en del.
Källa: Exercise Physiology Energy, Nutrition & Human Performance 6th Edition
Borde inte det påverka vid styrketräning då också? Styrketräning använder väl glykogen som bränsle, eller är jag ute och cyklar nu?
Vad gäller CNS och att inte känna samma ansträngning är ju frågan vad som händer efter ett tag...
Styrketräning kan ju belasta CNS rätt kraftigt. Kan det i kombination med koffein leda till någon slags "överbelastning"? Då kanske man också kroknar efter en stunds hård träning.
Vad är sedan priset för den extra stimulansen och ansträngningen? Alla som hållit sig vakna länge med hjälp av koffein lär ju ha märkt att kroppen inte mår bra av det. I mer extrema fall kan man nästan somna skakandes och med öppna ögon, typ...
Apropå eventuella hälsoeffekter alltså...
Cerberus
2006-11-25, 00:00
Borde inte det påverka vid styrketräning då också? Styrketräning använder väl glykogen som bränsle, eller är jag ute och cyklar nu?
Vad gäller CNS och att inte känna samma ansträngning är ju frågan vad som händer efter ett tag...
Styrketräning kan ju belasta CNS rätt kraftigt. Kan det i kombination med koffein leda till någon slags "överbelastning"? Då kanske man också kroknar efter en stunds hård träning.
Vad är sedan priset för den extra stimulansen och ansträngningen? Alla som hållit sig vakna länge med hjälp av koffein lär ju ha märkt att kroppen inte mår bra av det. I mer extrema fall kan man nästan somna skakandes och med öppna ögon, typ...
Apropå eventuella hälsoeffekter alltså...
Orkar inte öppna boken igen :D, men det låter ju iaf logiskt i mina öron att man kan nå någon slags CNS-overload.
Och det kan inte va bra i hälsosynpunkt haha
Orkar inte öppna boken igen :D, men det låter ju iaf logiskt i mina öron att man kan nå någon slags CNS-overload.
Och det kan inte va bra i hälsosynpunkt haha
Fast så länge man använder koffein klokt så blir det inte CNS overload.
Jag vet inte om min metod är så bra, två veckor koffein uppehåll, en vecka koffein innan träning och på morgonen, sen två veckor uppehåll igen. Om jag skulle gå konstant på koffein, så skulle jag nog vara overloadad för länge sen :D
Jag vet inte om förklaringen håller så det är ju bara spekulationer men...
Hur snabbt skulle det isåfall vara möjligt att "bränna ut" sig? Kan man t.ex. göra det under ett träningspass(ungefär som jag har upplevt det alltså)? Om så är fallet finns det kanske anledning att vara försiktig med koffeinet. Lägg också till högre blodtryck, vilket man redan får av träningen i sig. Det kanske är ytterligare en anledning att vara försiktig?
Spekulationer som sagt, men Nithians mamma och farbror doktorn kanske inte är så dumma ändå.
Cerberus
2006-11-25, 00:12
Fast så länge man använder koffein klokt så blir det inte CNS overload.
Jag vet inte om min metod är så bra, två veckor koffein uppehåll, en vecka koffein innan träning och på morgonen, sen två veckor uppehåll igen. Om jag skulle gå konstant på koffein, så skulle jag nog vara overloadad för länge sen :D
hehe, jag har druckit koffein-drycker dagligen i flera månader och jag lever än :D om än med något störd insomningsrytm.
Står också att koffein inte jämt är ergogent utan det kan krävas 4-6 dars koffein-avhållsamhet för att uppleva någon effekt.
edit: nåt som jag upplevt med koffein i styrketräning att min puls tar mycket längre tid emellan seten för att gå ner vilket är rätt negativt då passen blir längre.
nåt som jag upplevt med koffein i styrketräning att min puls tar mycket längre tid emellan seten för att gå ner vilket är rätt negativt då passen blir längre.
Kan vara en anledning till att jag känner mig utslagen efter en liten stund. Jag tycker det är långtråkigt att vila mellan övningarna och normalt sjunker pulsen väldigt snabbt.
hehe, jag har druckit koffein-drycker dagligen i flera månader och jag lever än :D om än med något störd insomningsrytm.
sen tror jag inte att man får samma effekt av kaffe/redbull eller liknande som man får av koffeintabletter. Prova köra med koffeintabletter i flera månader, varje dag så får du se att du blir overloadad.
Nilsjohan
2006-11-25, 01:17
Att använda uttrycket biverkan är missvisande. När man talar om läkemedel/substanser och deras verkan är det vi kallar biverkan en verkan som är oönskad.
Sedan måste man skilja mellan oönskad och toxisk.
Cerberus
2006-11-25, 02:08
sen tror jag inte att man får samma effekt av kaffe/redbull eller liknande som man får av koffeintabletter. Prova köra med koffeintabletter i flera månader, varje dag så får du se att du blir overloadad.
det har jag gjort, tycker att koffeintabletter ger mkt mer biverkningar än vad koffein-berikade drycker ger.
Eftersom jag nästan jämt använder koffein så kan ja inte berätta om några prestandaökningar hehe.
Jag vet inte, men det bevisar ju egentligen inte någonting.
Jag får väl leta upp det.
Visst, det är knappast någon vetenskaplig studie jag gjort. Det påstår jag inte. Utifrån mina erfarenheter är jag dock skeptisk till hur prestationshöjande koffein är och hurpass nyttigt det är. Jag vill dock påpeka att jag skrivit en hel del "väl" och "kansken", just för att inte uttala mig tvärsäkert om något jag inte är tvärsäker om.
Hur skall jag kunna svara på hur långt jag kommit i min träning? Såhär mycket *visa med händerna*? Och vad har det för betydelse? Jag vet iaf när jag presterar bättre eller sämre.
Hur bra min teknik är blir ungefär lika lätt att svara på. Den är rätt konsekvent iaf.
Hur jag lyfter beror på vilken övning vi talar om.
Jag eftersträvar inte snabba lyft. Spelar det någon roll? Att relaxationstiden blir längre med koffein påverkar kanske något...
Där kan du ha en poäng. Jag tränar mer som en byggare än en styrkelyftare.
Ett preparat hamnar inte på någon dopinglista om det inte har någon effekt...
Poängen med att påpeka att du tog dig som exempel var hur som helst: Du har inte tränat speciellt länge, att du inte tycker att koffein är effektivt är inte intressant då du antagligen inte ens har någon användning för det. Det är ingen skillnad med koffein jämfört med andra tillskott. Man bör ha tränat i ett antal år, utvecklat sin teknik, byggt upp nödvändigt muskler osv för att vissa tillskott ska vara effektiva. Inget personligt mot dig, men så är fallet.
Tyngdlyftning (även sl, kanske mer träningen då) handlar bara om att aktivera cns som så snabbt som möjligt, att säga att koffein inte har sin plats där, ja då blir det till att läsa på.
Dock håller jag med om att koffeinets effekt kan överdrivas av den yngre generationen (wtf) som trycker i sig 600 mg innan träning för att sedan köra 20 set bröst. Då är den enda positiva effekten antagligen att man blir piggare.
Ja, det finns bieffekter som man märker om man överdoserar, men för att det skall vara farligt så tar man medveten en väldigt stor överdos. Att säga att koffein är farligt skriker att det är ok att ljuga eftersom personen är ung.
Den som säger att koffein är ofarligt ljuger också.
Jag håller på mamman och antar att läkaren kan ge de rätta svaren när personen sitter framför henne/honom.
På vilket sätt är koffein farligt? Nu pratar vi självklart inte om extrema intag.
watertouch
2006-11-25, 07:54
Jag håller på mamman och antar att läkaren kan ge de rätta svaren när personen sitter framför henne/honom.
Du har aldrig gått till en läkare va? ;)
På vilket sätt är koffein farligt? Nu pratar vi självklart inte om extrema intag.
Jag försöker hela tiden att lyfta diskussionen från nivån mg koffein till långsiktiga mål och självkänsla.
Tittar vi krast så är säkert 300 - 500 mg inom gränserna vad en vuxen och frisk individ klarar av. Jag vill nu höja blicken och tänka framåt.
Vad händer när kroppen kommit in i det nya jämviktsläget och träningen rullar på. Vill personen boosta träningen till en ny nivå med mer koffein eller vara nöjd med den vanliga lunken. Det är HÄR bedömningen ligger.
Jag försöker vända tillbaka diskusionen till frågan om koffeinet alls är nödvändigt. Det finns en inre styrka i att klara av någonting själv med så lite yttre påverkan som möjligt.
Till diskusionen kommer ytterligare en variabel och det är personens mor. Vad vinner man på att ta en strid med sin mor för att vinna rätten till att boosta träningen med koffein.
Med lite empati går det att sätta sig in i moderns uppfattning om träning på gym. Jag tror inte att hennes bild av kroppsbyggning blir mer positiv.
Du har aldrig gått till en läkare va? ;)
Du driver med mig:confused:
watertouch
2006-11-25, 08:36
Du driver med mig:confused:
Njae.. Jag tror läkarn kommer öppna sin fass bok och berätta om biverkningarna. Vad tror du?
Jag försöker hela tiden att lyfta diskussionen från nivån mg koffein till långsiktiga mål och självkänsla.
Tittar vi krast så är säkert 300 - 500 mg inom gränserna vad en vuxen och frisk individ klarar av. Jag vill nu höja blicken och tänka framåt.
Vad händer när kroppen kommit in i det nya jämviktsläget och träningen rullar på. Vill personen boosta träningen till en ny nivå med mer koffein eller vara nöjd med den vanliga lunken. Det är HÄR bedömningen ligger.
Jag försöker vända tillbaka diskusionen till frågan om koffeinet alls är nödvändigt. Det finns en inre styrka i att klara av någonting själv med så lite yttre påverkan som möjligt.
Till diskusionen kommer ytterligare en variabel och det är personens mor. Vad vinner man på att ta en strid med sin mor för att vinna rätten till att boosta träningen med koffein.
Med lite empati går det att sätta sig in i moderns uppfattning om träning på gym. Jag tror inte att hennes bild av kroppsbyggning blir mer positiv.
Koffein kan vara ett utmärkt hjälpmedel för att lyckas nå sina långsiktiga mål. Självkänslan är inte relevant överhuvudtaget.
En vuxen individ klarar betydligt mer än så, oavsett vad du nu syftar på.
Nödvändigt är det självklart inte, men hur mycket är egentligen nödvändigt när det gäller träning? Var ska man dra gränsen tycker du?
Men du påstår att hans mor har rätt, helt utan belägg. Att dra in empati och annat tjafs är inte relevant, det ger inte henne mer rätt.
Hur som helst kan vi nog enas om att du endast går efter din subjektiva åsikt, något som är helt ointressant i det här fallet.
Vad är det intressanta ?
Att du påstår att ett icke-extremt bruk av koffein är farligt.
Att du påstår att ett icke-extremt bruk av koffein är farligt.
Det var inte det jag frågade efter. Du har ju redan skrivit att det jag skriver är ointressant. Nu gäller det ju att övertyga mig vad det viktiga är med koffein, vad som är intressant i relationen till sina föräldrar och vad som är intressant i en diskussion med en läkare.
Det var inte det jag frågade efter. Du har ju redan skrivit att det jag skriver är ointressant. Nu gäller det ju att övertyga mig vad det viktiga är med koffein, vad som är intressant i relationen till sina föräldrar och vad som är intressant i en diskussion med en läkare.
Det du skriver i detta fallet, baserat på dina egna tankar och åsikter är inte intressant när det gäller hurvida koffein är farligt eller inte. Det är det jag opponerar mig mot. Jag tycker inte heller att 17 åringar (eller hur gammal han nu är) ska använda diverse stimulanter för att träningen ska gå bättre. Två skilda saker som du kanske ser.
Nej. Jag ser inte två skilda saker.
Jag ser en diskussion kring värderingar och risker. Dit vetskapen inte når måste värderingar ta över.
Hade koffein uppfunnits idag hade det med all säkerhet narkotika klassats.
Nej. Jag ser inte två skilda saker.
Jag ser en diskussion kring värderingar och risker. Dit vetskapen inte når måste värderingar ta över.
Känns som en ganska meningslös diskussion isåfall.
Cerberus
2006-11-25, 11:27
Jag tror Sverker försöker föra en debatt som inte ALLS har med koffein-intag o göra utan mer livsfilosofi, rätta mig om jag har fel :)
Tung styrketräning är också något som inte är direkt hälsofrämjande.
Jag tror Sverker försöker föra en debatt som inte ALLS har med koffein-intag o göra utan mer livsfilosofi, rätta mig om jag har fel :)
Precis, en diskussion som inte har något med koffeins farlighet att göra.
de e ju typ lika mycke koffein i en tablett som i en kopp the för fan
Sverkers inställning och typ av predikande är det grundläggande felet alla så kallade vuxna gör . Deras inställning är att det är bättre att säga att nått är mycket farligt än bara lite farligt. Detta grova tankefel återkommer när man pratar om alkohol och diverse "droger". Därav bristen på tillit till vuxna.
Ni letar efter ett antal mg koffein som ger en positiv effekt på träningen och som samtidigt är säkert helt utan biverkningar.
Det går säkert att generellt plocka fram en dos där men att göra det på individnivå är helt omöjligt.
Hur i h-e kan någon veta hur mycket Nithian behöver och hur mycket Nithian tål:confused:
Jag trodde att alla var införstådda med det. Alltså lyfte jag upp frågan till nästa nivå.
Jag är själv tonårsförälder och jag vill ju själv mina barn det allra bästa. Det är kanske lättare för mig att sätta mig in i moderns situation.
Angående kontakten med läkare har jag inga problem. Varken när det gäller mig själv eller mina närmaste. Det gäller att komma påläst, vilja bli bättre och kommunicera på rätt nivå. Då blir det lättare i vården.
En punkt som jag tycker kommer upp för sällan i diskussioner om vad som är bra/inte bra, farligt/inte farligt att ta för att "få bättre resultat av träningen" är om det faktiskt är så att ett kosttillskott/medicinskt preparat (jag vill av förklarliga skäl t.ex. ogärna beteckna koffein som ett kosttillskott) är den enda och/eller den bästa vägen till att "få bättre resultat"? Hur ser det ut med grundvariablerna - mat, sömn och inte minst TRÄNING? Är träningsupplägget så bra att det inte kan förbättras för att ge bättre resultat, vad det nu är för resultat man vill ha?
Jag avser inte att kategoriskt propagera mot alla typer av kosttillskott, men jag vill ifrågasätta om det verkligen alltid, t.ex. i det här fallet, där en tonåring vill äta koffeintabletter för att kroppen skall svara på träningen (det kan vara värt att ha i bakhuvudet att vi pratar om den ålder där kroppen är som villigast att växa och utvecklas både med och utan träning), är så att man silar mygg och sväljer kameler. Möjligen även med en ganska dålig sil.
watertouch
2006-11-25, 14:52
En punkt som jag tycker kommer upp för sällan i diskussioner om vad som är bra/inte bra, farligt/inte farligt att ta för att "få bättre resultat av träningen" är om det faktiskt är så att ett kosttillskott/medicinskt preparat (jag vill av förklarliga skäl t.ex. ogärna beteckna koffein som ett kosttillskott) är den enda och/eller den bästa vägen till att "få bättre resultat"? Hur ser det ut med grundvariablerna - mat, sömn och inte minst TRÄNING? Är träningsupplägget så bra att det inte kan förbättras för att ge bättre resultat, vad det nu är för resultat man vill ha?
Jag avser inte att kategoriskt propagera mot alla typer av kosttillskott, men jag vill ifrågasätta om det verkligen alltid, t.ex. i det här fallet, där en tonåring vill äta koffeintabletter för att kroppen skall svara på träningen (det kan vara värt att ha i bakhuvudet att vi pratar om den ålder där kroppen är som villigast att växa och utvecklas både med och utan träning), är så att man silar mygg och sväljer kameler. Möjligen även med en ganska dålig sil.
Fast som du säkert vet så är många specielt killar trötta i tonåren...
Fast som du säkert vet så är många specielt killar trötta i tonåren ...
Så trötta att det finns ett medicinskt behov av koffeintillskott? Inte för att verka dryg, men JAG TVIVLAR.
Så trötta att det finns ett medicinskt behov av koffeintillskott? Inte för att verka dryg, men JAG TVIVLAR.
Varför spelar det någon roll om man tar koffeintabletter. Om det vore farligt eller lätt att överdosera så skulle det väl vara receptbelagt?
Fast som du säkert vet så är många specielt killar trötta i tonåren...
Ja, det ligger en i min soffa. Vi föräldrar vet att tonåringar har två lägen. Full fart eller död fisk.
Stöder Tolkia här. Det gäller att utnyttja intervallen med full fart och träna då.
Ett preparat hamnar inte på någon dopinglista om det inte har någon effekt...
Någon effekt har det onekligen. I vissa fall tror jag det kan vara prestationshöjande, i andra fall tror jag det kan vara att sparka sig själv i röven.
Poängen med att påpeka att du tog dig som exempel var hur som helst: Du har inte tränat speciellt länge, att du inte tycker att koffein är effektivt är inte intressant då du antagligen inte ens har någon användning för det. Det är ingen skillnad med koffein jämfört med andra tillskott. Man bör ha tränat i ett antal år, utvecklat sin teknik, byggt upp nödvändigt muskler osv för att vissa tillskott ska vara effektiva. Inget personligt mot dig, men så är fallet.
Visst, jag har inte tränat speciellt länge, men jag förstår faktiskt inte hur det påverkar effekten av koffein.
Några saker kan jag iaf säga om min träning. Jag försöker vara nogrann med allting. Jag har t.ex. en ganska exakt uppfattning om hur länge jag vilar, eller hur lång tid det tar mellan en övning till en annan. Sedan har jag även en rätt bra uppfattning om hur snabbt jag lyfter, och jag brukar vara konsekvent, så jag vet om ett pass skiljer sig från ett annat. Jag vet hur man tränar till failure också.
Inget konstigt med det egentligen, utan det är bara för att påpeka att jag är rätt nogrann och vet vad som händer under ett träningspass. Så, om jag märker att koffein innan träning inte riktigt funkar så lyckat, vad menar du att det beror på? Inte kan det väl vara att jag tränat för kort tid, har för lite muskler och för outvecklad teknik? Även om jag mycket väl kan beskyllas för allt detta ser jag inte hur det påverkar mina resultat med koffein.
Sen får vi såklart se det som att jag är en person, som tränar på ett mycket specifikt sätt. Ganska skiljt från hur andra tränar, dessutom. Det kan mycket väl göra att vi fått andra resultat.
Tyngdlyftning (även sl, kanske mer träningen då) handlar bara om att aktivera cns som så snabbt som möjligt, att säga att koffein inte har sin plats där, ja då blir det till att läsa på.
Tyngdlyftning/SL har jag inte någon vidare koll på, så koffeinets effekt där kan jag inte säga något om.
Dock håller jag med om att koffeinets effekt kan överdrivas av den yngre generationen (wtf) som trycker i sig 600 mg innan träning för att sedan köra 20 set bröst. Då är den enda positiva effekten antagligen att man blir piggare.
Kanske inte bara överdrivet, utan det finns säkert också lite tveksamma kriterier på vilka effekten bedöms. Lite som vissa bedömmer ett kosttillskott på antalet stickningar i huden. Jag säger inte att det är någon i den här tråden som gör det, men det är lätt att missta irrelevanta biverkningar som en positiv effekt. Med koffein kan det t.ex. vara att man känner sig extra taggad, och helt enkelt tar i mer av den anledningen. Det kan väl kanske räknas som psykologiskt prestationshöjande iof... men, tja, du förstår säkert vad jag menar.
Ni letar efter ett antal mg koffein som ger en positiv effekt på träningen och som samtidigt är säkert helt utan biverkningar.
Nej, det gör vi inte. Alla är medvetna om att det finns oönskade effekter vid ett för högt intag av koffein. Dock är ett sjukt stort steg till farligt...
Du behöver inte alls ha tränat länge eller ha några muskler för att veta eller få ut något av koffeinets effekter. Koffein ÄR effektivt och prestationshöjande, man blir mer fokuserad på det man gör.
Du behöver inte alls ha tränat länge eller ha några muskler för att veta eller få ut något av koffeinets effekter. Koffein ÄR effektivt och prestationshöjande, man blir mer fokuserad på det man gör.
Man behöver inte nej. Men ju mer man känner sin kropp och vet hur den fungerar desto lättare är det att avgöra om något "fungerar" eller ej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.