handdator

Visa fullständig version : Svårt att öka i vissa muskelgrupper?

Xealswe
2006-11-23, 23:57
Tjena!

Jag skriver här om ett litet fenomen jag tycker verka utsättas för. Och det är det att jag känner jag kan öka lätt i många muskelgrupper eller övningar, men nästintill stå still i andra!

För ett halvår sedan kunde jag inte göra en enda repetition i chins eller dips. Kroppsövningar var inte direkt min sida

Nu efter att ha lagt en del tid och möda på detta kan jag göra runt 20dips utan problem, men då det gäller chins kan jag bara göra runt 4-5st som bäst innan det säger stopp

Vad kan detta bero på? Någon som ev med har erfarenhet av det?

Samma sak med basövningar som bänk, mark och böj. I mark och böj kan jag öka enormt under en 1månads period. Men i bänk står jag med rätt still hur jag än gör

Baan
2006-11-24, 00:02
Chins kräver ju att man är ganska stark och att även vikten är ganska anpassad innan man kan göra många. Visst kan man även vara tung men då ska man ha bra ryggstyrka i bagaget. Finns inget annat bra sätt än att fortsätta köra chins, möjligtvis ha en passare, dvs en polare som trycker lite på knäna och du kör några forced. Tyckte jag funkade ganska bra när jag körde med det för en del år sedan.

Varför det går bra i böj/mark jämfört med bänk kan bero på flera saker. Jag tycker dom två förstnämnda övningarna kan vara mer naturliga och lättare att öka i utan särskilt bra teknik, medan bänken kan vara lite mer teknikkrävande. Behöver inte vara hela sanningen det här heller, vissa har ju väldigt lätt med bänken och kan utan bra teknik ta rätt ok vikter. Så det är lite en fråga om hur bra förutsättningar du har där.

Det är bara försöka variera på bröstträningen och hitta på något annat som funkar, tills du hittar något bra. Möjligtivs träna bänk med någon som är mycket starkare och har bättre teknik och försöka sno lite idéer därifrån sas.