Visa fullständig version : Mitt julklappstips: Utsläppsrättigheter
Muskelbyggaren
2007-12-23, 21:27
Hur gärna Allan vill så är inte vetenskap en tävling i om vem som har flest namn på sin lista. Hade det varit så hade jorden fortfarande varit platt.
Eh jo det är väl precis vad det är? Nog för att det dyker upp enskilda oliktänkare med sanningen på sin sida, men om så är fallet är de rätt snart inte längre någon enskild oliktänkare.
wintersnowdrift
2007-12-23, 22:42
Jag väljer att avstå från diskussionen huruvida de s.k. klimatforskarna är ense eller ej. Jag tillhör dem som har accepterat IPCC:s version, sen är det självklart för mig att vi inte kommer att få veta exakt hur stor inverkan människan har på klimatförändringarna, eller exakt hur mycket temperaturen kommer stiga och exakt vilka konsekvenser detta kommer att få. Framtiden är alltid oviss men jag tillhör den naiva skara som väljer att tro och agera istället för att lägga händerna i kors och anse att man ska skita i att försöka påverka allt som inte går att kontrollera eller verifiera till hundra procent.
För nej - det går inte att kontrollera att alla jordens företag håller sig inom sina utsläppskvoter. Precis som att det inte går att kontrollera att inga bidrag blir felaktigt utbetalade eller att ingen skattefuskar. Det finns inga felfria system, men jag är på sätt och vis idealist och tror att utsläppsrättigheter är ett som faktiskt skulle kunna fungera i praktiken. Ren luft är en naturresurs som hittills inte har haft någon prislapp - att försöka inkludera den i det ekonomiska systemet av tillgång och efterfrågan som vi är så välbekanta med tror jag är en rimlig lösning, även om implementeringen givetvis kommer att ta tid.
//Kristin
Muskelbyggaren
2007-12-24, 00:04
Bra tänkt wintersnowdrift, håller helt med!
Doctor Snuggles
2007-12-24, 00:41
Angånde icke-linjära system så finns det en riktigt läskig effekt som ofta förbises (och som görs värre iom att forskarna faktiskt inte vet exakt hur stor effekt vi har), nämligen feedback-effekten.
Vid en viss punkt så kommer det bildas en feedback-loop som kommer accellerera den globala uppvärmningen så snabbt att vi aldrig kommer att hinna att göra något åt saken. Det finns dessutom flera möjliga sådana mekanismer, t.ex. frusna mark som har täckts av istäcken i milliontals år är på väg att blottläggas och avge mer och mer koldioxid. Vilket i sin tur gör klimatetet ännu varmare = ännu mer mark blottläggs/tinar = mer koldioxid o.s.v. i en exponentiell skala.
Ignatius72
2007-12-24, 10:03
Angånde icke-linjära system så finns det en riktigt läskig effekt som ofta förbises (och som görs värre iom att forskarna faktiskt inte vet exakt hur stor effekt vi har), nämligen feedback-effekten.
Vid en viss punkt så kommer det bildas en feedback-loop som kommer accellerera den globala uppvärmningen så snabbt att vi aldrig kommer att hinna att göra något åt saken. Det finns dessutom flera möjliga sådana mekanismer, t.ex. frusna mark som har täckts av istäcken i milliontals år är på väg att blottläggas och avge mer och mer koldioxid. Vilket i sin tur gör klimatetet ännu varmare = ännu mer mark blottläggs/tinar = mer koldioxid o.s.v. i en exponentiell skala.
Vad säger doktorn om sådana invändningar som att IPCC baserar sina beräkningar på en användning av fossila bränslen som inte är möjlig utifrån beräkningar om hur mycket olja/kol som finns?
Nitrometan
2007-12-24, 11:08
Vad säger doktorn om sådana invändningar som att IPCC baserar sina beräkningar på en användning av fossila bränslen som inte är möjlig utifrån beräkningar om hur mycket olja/kol som finns?
Hur menar du?
Tror de att vi använder mer än vad som finns?
Vet nån hur mycket som finns?
Nu smälter ju isen på Nordpolen och tydligen finns det en hel del olja och gas däruppe som både ryssar, amerikaner och kanadensare vill åt.
Ignatius72
2007-12-24, 18:52
Hur menar du?
Tror de att vi använder mer än vad som finns?
Vet nån hur mycket som finns?
Nu smälter ju isen på Nordpolen och tydligen finns det en hel del olja och gas däruppe som både ryssar, amerikaner och kanadensare vill åt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=651149
I år kommer jag köpa utsläppsrättigheter för koldioxid till mina nära och kära. I skrivande stund kommer beviset tyvärr i form av ett elektroniskt dokument som du själv får skriva ut och ge bort, vilket känns lite blekt och oäkta. Jag har varit i kontakt med SNF och de lovar att ett färdigtryckt värdbevis kommer att finnas att beställa från 1 december.
http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp
Det kan knappast finnas ett bättre sätt att på ett marknadsekonomiskt vis dra sitt strå till stacken. Att man dessutom får ge bort en originell julklapp i tider med löpsedlar som varnar för dödsklimatchocker är bara en bonus.
Har inte orkat läsa tråden mwn kan bara konstatera att mina fördomar stämmer exakt! Du är precis den typen som skulle kunna köpa U-R till dina nära och kära(?) Men är mottagaren av denna "fina gåva" av samma skrot och korn som du(dvs extrem pk-människa) så är det ju en jättebra present! Huvudsaken är ju att de blir glada.:)
Har inte orkat läsa tråden mwn kan bara konstatera att mina fördomar stämmer exakt! Du är precis den typen som skulle kunna köpa U-R till dina nära och kära(?) Men är mottagaren av denna "fina gåva" av samma skrot och korn som du(dvs extrem pk-människa) så är det ju en jättebra present! Huvudsaken är ju att de blir glada.:)
Vet du ens vad det innebär att vara "pk"?
Orkar du peka finger så orkar du diskutera.
Köpte bara ett ton. Jag blev snål när man inte fick tryckta diplom. Blev böcker av Dalai Lama istället. Faktiskt.
Varför kändes som ett dåligt projekt?
Svar till Yankee: Detta är i min mening att vara PK,han vill att det ska synas så mycket som möjligt att han är en så god och fin människa som köpt U-R,när han inte får sitt fina diplom så köper han en Dalai Lama-bok istället även det väldigt PK enligt min uppfattning.
Svar till Yankee: Detta är i min mening att vara PK,han vill att det ska synas så mycket som möjligt att han är en så god och fin människa som köpt U-R,när han inte får sitt fina diplom så köper han en Dalai Lama-bok istället även det väldigt PK enligt min uppfattning.
Ehh...
CroCop: Vilken underbar människokännare du är.
CroCop: Vilken underbar människokännare du är.
Han gillar nog inte Lama.
Du kunde ha skrivit ett enkelt "nej" istället vet du.
Du kunde ha skrivit ett enkelt "nej" istället vet du.
Kungen av one-liners har intresserat sig för tråden ser jag.:)
Kungen av one-liners har intresserat sig för tråden ser jag.:)
Jag behöver inte mer för att få fram det jag vill.
Ignatius72
2007-12-24, 22:33
Jag behöver inte mer för att få fram det jag vill.
Den stora frågan är just vad du vill. 95% av dina 22000 enrads inlägg slutar med ett frågetecken.
Den stora frågan är just vad du vill. 95% av dina 22000 enrads inlägg slutar med ett frågetecken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fråga (http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fr%C3%A5ga)
Ignatius72
2007-12-24, 22:41
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fråga (http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fr%C3%A5ga)
Jo, nån enstaka retoriskt fråga har nog smugit sig in. Mannen utan åsikt är dock ett epitet som passar rätt bra.
Jo, nån enstaka retoriskt fråga har nog smugit sig in. Mannen utan åsikt är dock ett epitet som passar rätt bra.
Skicka ett pm om du vill gråta ut. Skita inte ner (AHAHGAHGA) i den här tråden.
Skicka ett pm om du vill gråta ut. Skita inte ner (AHAHGAHGA) i den här tråden.
Det där kunde väl du ha pm:at sötnos?
Ignatius72
2007-12-26, 23:31
Av en ren slump råkade jag få på TV4 fakta, de visade The Great Global warming swindle, eller som de kallade den klimathotet-en bluff?
För en outsider så är det ju svårt att bedöma om alla siffror och grafer stämmer, men en hel del folk som iaf verkade prominenta och sakkunniga, presenterade sina funderingar. Klart sevärd iaf och skönt med någon slags motvikt i all denna konsensus.
Ignatius72
2007-12-29, 22:12
"If a scientific paper appeared in a major journal saying that the planet has warmed twice as much as previously thought, that would be front-page news in every major paper around the planet. But what would happen if a paper was published demonstrating that the planet may have warmed up only half as much as previously thought?
Nothing. Earlier this month, Ross McKitrick from Canada's University of Guelph and I published a manuscript in the Journal of Geophysical Research-Atmospheres saying precisely that".
Patrick J. Michaels is senior fellow in environmental studies at the Cato Institute and a member of the United Nations' Intergovernmental Panel on Climate Change.
http://www.spectator.org/dsp_article.asp?art_id=12492
Vad bra att du tydligt illustrerar hur de som inte vill ändra sin konsumtion av koldioxid verkar ta till olika sätt att angripa åtgärdsförslagen.
Från början ansåg du att utsläppsrätter var ett dåligt sätt att kontrollera utsläpp, mest då för att det byggde på en hel del tillit till de som agerar på utsläppsmarknaden. Sedan kommer du med invändningen att jorden inte alls blir varm. Den enda röda tråden är att Du inte vill ändra ditt beteende, och nyttjar sedan olika metoder för att undslippa inskränkning av din rätt att använda vår gemensamma miljö på ett sätt som inte är långsiktigt hållbart.
Ignatius72
2007-12-29, 22:20
Vad bra att du tydligt illustrerar hur de som inte vill ändra sin konsumtion av koldioxid verkar ta till olika sätt att angripa åtgärdsförslagen.
Från början ansåg du att utsläppsrätter var ett dåligt sätt att kontrollera utsläpp, mest då för att det byggde på en hel del tillit till de som agerar på utsläppsmarknaden. Sedan kommer du med invändningen att jorden inte alls blir varm. Den enda röda tråden är att Du inte vill ändra ditt beteende, och nyttjar sedan olika metoder för att undslippa inskränkning av din rätt att använda vår gemensamma miljö på ett sätt som inte är långsiktigt hållbart.
Nja, mitt syfte är snarare att vara lite skeptisk mot all denna konsensus som ska trummas fram hela tiden. jag tror inte jag har några större problem att ändra på just mitt beteende. Jag tror jag gjort en hel del redan faktiskt. Om det sedan hjälper mot eventuell koldioxiduppvärming av jorden låter jag vara osagt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.