handdator

Visa fullständig version : Kan alkohol stänga av fettförbränning?

Rhino
2006-11-23, 11:23
Jag har hört att med alkohol i kroppen "upphör fettförbränningen".

Dock undrar jag hur det kan fungera? Anta att någon med exempelvis en grundförbränning på 2500 kcal dricker en viss mängd alkohol på lördagen och sedan fastar hela söndagen. Någonstans måste rimligen den energi som behövs på söndagen komma i från och om det stämmer att fettförbränningen är "avstängd" så är frågan varifrån då?

En alternativ teori kan väl vara att om man har sin basalförbränning på 2500 och äter alla dessa kcal, för att sedan dricka alkohol för 2000 kcal till, då finns ett överskott som kanske kan användas istället för fettenergi dagen efter. Kan det vara rimligt?

Tryman
2006-11-23, 11:29
Vad jag hört så används alkoholens energi i första hand i och med att den är lättare energi för kroppen att ta upp.

Eddie Vedder
2006-11-23, 12:09
Levern styr den mesta metabolismen i kroppen, men de e även leverns uppgift att rensa kroppen från gift. Så när man har mycke alkohol i blodet så prioriterar levern att först å främst göra sej av me all alkohol så då stängs fettförbränningen av.

Philippp
2006-11-23, 12:42
överskott kommer ju lagras som fett, vid underskott så går man ner i vikt även om man har alkohol. Om man fastar hela söndagen? Kroppen tar energi från fett/muskler, att fasta är att ligga på energiunderskott, på energiunderskott så tas energin från kroppen vilket leder till förlust av fett och/eller muskelmassa

Rhino
2006-11-23, 13:42
på energiunderskott så tas energin från kroppen vilket leder till förlust av fett och/eller muskelmassa

Men att ta fett från kroppen och omvandla till energi är väl det som kallas för fettförbränning? Så frågan är hur det är möjligt om levern samtidigt enbart ägnar sig åt att försöka avgifta kroppen från alkohol?

Bronkitkorv
2006-11-23, 14:01
Men att ta fett från kroppen och omvandla till energi är väl det som kallas för fettförbränning? Så frågan är hur det är möjligt om levern samtidigt enbart ägnar sig åt att försöka avgifta kroppen från alkohol?
Levern.. förbränner... alkoholen och sen är den borta. Det tar inte så lång tid... Under den tiden förbränner du inte fett.

Rhino
2006-11-23, 14:11
Det tar inte så lång tid...

Finns det några siffror på hur pass snabbt eller långsamt detta går?
Jag har haft en känsla av att det tar ett ganska bra tag och att det t.ex. är meningslöst att träna dagen efter (och möjligtvis till och med dagen efter det)?

Larsson85
2006-11-23, 14:21
http://www.flashback.info/showthread.php?t=384781

"Fettförbränningen är i princip helt ur funktion upp till 48 h efter alkoholintag"

Rhino
2006-11-23, 14:27
"Fettförbränningen är i princip helt ur funktion upp till 48 h efter alkoholintag"

Jag har läst det tidigare och tyckt det låter vettigt, men har ändå svårt att förstå hur det kan fungera.

Antag att jag dricker en hel del alkohol på fredagen och sedan fastar lördag och söndag (48 timmar). Var ifrån kommer då den energi jag ändå bevisligen har?

Bronkitkorv
2006-11-23, 14:39
Finns det några siffror på hur pass snabbt eller långsamt detta går?
Jag har haft en känsla av att det tar ett ganska bra tag och att det t.ex. är meningslöst att träna dagen efter (och möjligtvis till och med dagen efter det)?
Det står i körkortsboken att en man på 70kg förbränner ca 2clstarksprit i timmen. exempelvis... Du dricker 6 starköl på krogen som motsvarar42cl starksprit. Om du började dricka klockan 20.00 på lördags kvällen så har du förbrännt alltihop klockan 17.00 söndag eftermiddag... eller enligt AF http://www.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html

Det beror mycket på olika faktorer som vikt, kön och din levers vana att bränna alkohol (ja den blir bättre med övning, för att sedan bli sämre)

När det väl är förbränt så börjar kroppen att bränna fett igen men fortfarande så är dina vätskenivåer ur balans och hjärnan har fått mycket stryk, din kropp är i totalt kaos pga av vätskebrist och ett ämne som bildas av förbränningen av alkohol acetaldehyd som gör om till ättiksyra som så småningom försvinner ur kroppen.

Alltså är det inte nåt bra att träna dagen efter när kroppen behöver återhämta sej.

Bronkitkorv
2006-11-23, 14:41
Jag har läst det tidigare och tyckt det låter vettigt, men har ändå svårt att förstå hur det kan fungera.

Antag att jag dricker en hel del alkohol på fredagen och sedan fastar lördag och söndag (48 timmar). Var ifrån kommer då den energi jag ändå bevisligen har?
Muskler och lagrat glykogen såklart. Det kan säkert stämma det där.

Sverker
2006-11-23, 18:36
Ett exempel:

Levern förbränner 2 cl alkohol per timme. Det borde bli cirka 8 g ren alkohol. 7 kcal per gram alkohol och det ger 56 kcal.

Eftersom ingen dansar nykter är du lätt berusad och stuffar runt på dansgolvet en timme. Vad kan du förbränna då ? Jag uppskattar någonting mellan 300 - 500 kcal.

Hallå ! Var kommer energin ifrån ? Det är nog inte bara glykogen i lårmusklerna utan du förbränner även fett.

Jag gissar att det är en myt om alkohol och fettförbränning. Alkoholen stoppar förbränningen av fett i levern men resten av kroppen bränner rätt bra med fett.

Att du inte förbränner mycket fett nät du sover ruset av dig är en annan sak:D

Torwald
2007-10-28, 13:41
Jag bumpar en urgammal tråd eftersom jag helt enkelt inte köper att kroppen slutar använda fett som energikälla bara för att man har alkohol i kroppen. Om det var sant skulle man ju bli ju många bli enormt mycket tjockare av vissa livsstilar än vad de faktiskt blir.

Sverker, har du lust att elaborera?

Eddie Vedder
2007-10-28, 13:45
Det stämmer inte. Det är ingen lögn men en överdrift. Fettfrörbränningen är inte avstängd, det är nästan aldrig så att processer i kroppen till 100% stängs av.

Men att kroppen prioriterar alkoholoxidationen först och främst är sant, då blir ju fettförbränningen i levern förstås rejält bortprioriterad. Men ett kaloriunderskott är fortfarande ett kaloriunderskott oavsett om du har sprit i kroppen.

En sanning med modifikation helt enkelt.

Torwald
2007-10-28, 13:50
Nej, ok, jag tänkte väl det.

Men då förstår jag inte riktigt "hypen". Det är massor av energi i alkohol, och det har mängder av negativa sideffekter. Och? Det är väl knappast magi det handlar om, antingen gör man av med mer än vad man äter, eller så gör man inte det. Det är ju inte som att man måste svälta bara för att man har sprit i kroppen. Vissa verkar ju tro att allt man äter lägger sig på magen bara för att man söp kvällen innan?

King Grub
2007-10-28, 14:34
Från Am J Clin Nutr. 2003 Jan;77(1):91-100.

Energy expenditure and substrate oxidation in 19 normal-weight subjects after intake of test meals rich in protein (P), carbohydrate (C), fat (F), or alcohol (A). Bars are mean (± SEM). DIT, diet-induced thermogenesis; {Delta}-AUC, change in area under the curve. Left panels: by ANOVA, there was a significant meal x time effect for energy expenditure, carbohydrate oxidation, and fat oxidation (P < 0.0001) and a significant time x sex effect for carbohydrate oxidation (P < 0.01) and fat oxidation (P < 0.05). Right panels: bars with different letters are significantly different, P < 0.05 (post hoc tests with Tukey’s adjustment).

After the alcohol meal, net fat oxidation was greatly suppressed, even more than after the carbohydrate meal.

Sverker
2007-10-28, 14:46
Har du inte postat den tidigare här:
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-68275.html

Då tolkar jag det som om försökspersonerna är vilande.
Att bildad acetaldehyd blockerar fettförbränningen i levern utan tvärtom startar fettsyrasyntesen.