handdator

Visa fullständig version : Är turkiet redo för eu?

Trance
2006-11-23, 09:40
Hur ser ni på att turkiet eventuellt skall gå med i EU, är landet redo för detta och hör det hemma i EU överhuvudet taget?

Förutom kurd och armenier-frågan så finns det även en annan utveckling som är lite tråkig. Moderna turkiet grundades ju på att stat och religion var åtskilda, dock har de vad jag förstått en "light"-muslim som ledare nu? Men även detta är lite oroväckande:
http://today.reuters.co.uk/news/articlenews.aspx?type=scienceNews&storyID=2006-11-22T141111Z_01_L09265541_RTRIDST_0_SCIENCE-RELIGION-TURKEY-EVOLUTION-DC.XML&pageNumber=0&imageid=&cap=&sz=13&WTModLoc=NewsArt-C1-ArticlePage4

Går det åt fel håll i turkiet?

Pdaddy
2006-11-23, 10:06
NEJ !!

Spelar ingen roll om vad de säger, alldeles för mycket korruption mm.
Med mutor eller vän med högt uppsatt persson kan du göra vad som helst.
Finns andra länder som vill komma med EU som är lika dana, ja ser det som ett krav att foket först å främst får det bättre ställt så att det inte ska behöva förekomma mutor mm..

Aja, j babblar massa goja,

M

Officer
2006-11-23, 10:24
Nej Turkiet är inte redo.

Trance
2006-11-23, 10:27
Nej Turkiet är inte redo.

Du som kanske har lite mer koll än vad jag har. Anser du att det går åt rätt håll ändå och det bara är en fråga om tid eller måste något ändras?

Officer
2006-11-23, 10:30
Du som kanske har lite mer koll än vad jag har. Anser du att det går åt rätt håll ändå och det bara är en fråga om tid eller måste något ändras?

Jag sitter och glor på turkiska kl 19-nyheterna varje kväll. Det går fan inte åt rätt håll riktigt tyvärr.
Det skulle kunna fungera om det gällde västra Turkiet endast, men hela östra Turkiet är fyllt med sk "bergsturkar" (blandning av inavlade turkar, kurder och allt annat pack som inte beblandar sig med storstadsbor på ett vettigt sätt).
Västra Turkiet är dock riktigt modernt och många har fräschare tankesätt och värderingar.

Trance
2006-11-23, 10:35
Jag sitter och glor på turkiska kl 19-nyheterna varje kväll. Det går fan inte åt rätt håll riktigt tyvärr.
Det skulle kunna fungera om det gällde västra Turkiet endast, men hela östra Turkiet är fyllt med sk "bergsturkar" (blandning av inavlade turkar, kurder och allt annat pack som inte beblandar sig med storstadsbor på ett vettigt sätt).
Västra Turkiet är dock riktigt modernt och många har fräschare tankesätt och värderingar.

Ok, det är riktigt synd faktiskt. Turkiet skulle ju kunnat fungera som en ledstjärna för muslimska länder att det går att separera stat och religion. Jag har ju varit i Marmaris och det är ju inte direkt hardcore muslimskt där inte. ;)

Officer
2006-11-23, 10:38
Ok, det är riktigt synd faktiskt. Turkiet skulle ju kunnat fungera som en ledstjärna för muslimska länder att det går att separera stat och religion. Jag har ju varit i Marmaris och det är ju inte direkt hardcore muslimskt där inte. ;)

Precis.
Det är tyvärr väldigt svårt att ändra på hur det ser ut i östra Turkiet. Det är för många inavlade äckel där borta. De kan knappt prata Turkiska. Det är en helt annan kultur, helt andra värderingar, livsstilar osv.
Som sagt, västra Turkiet är faktiskt riktigt nice. Är tamefan modernare där än vad det är här i Sverige t ex vad gäller det mesta.
En sak som är rolig också är att bensinpriset är dyrare i Turkiet än i Sverige, och folket har en medellön där som är ungefär hälften som här. Men likförbannat har alla bilar! Och de senaste mobiltelefonerna och datorerna :D

Nej men vi måste på något sätt bli väck alla extremmuslimer, det är de som sedan urminnes tider har förstört för Turkiets internationella utveckling.

Sir Anselm
2006-11-23, 11:53
Frågan kanske är om EU är redo för Turkiet? :D

130kg finsk sisu
2006-11-23, 13:09
Absolut inte! Men jag tror att de blir medlemmar tyvärr. Men jag tror att politikerna kommer att köra i Turkiet oavsett vad europeerna vill.

Enda som skulle vara bra är väl att kurderna kanske skulle få det bättre... Kanske...

hultman
2006-11-23, 14:15
NEJ !!

Spelar ingen roll om vad de säger, alldeles för mycket korruption mm.
Med mutor eller vän med högt uppsatt persson kan du göra vad som helst.
Finns andra länder som vill komma med EU som är lika dana, ja ser det som ett krav att foket först å främst får det bättre ställt så att det inte ska behöva förekomma mutor mm..

Aja, j babblar massa goja,

M

I'd paste that!

DavidN
2006-11-23, 15:36
men... Turkiet är väl knappt civiliserat?

Daniiiel
2006-11-23, 16:33
No offense AP men turkiet e fan vidrigt. Aldrig åka dit med en blond tjej igen....eller aldrig åka dit överhuvud taget.
Sen tror jag inte turkiet är redo men de kommer nog med ändå.

kharon
2006-11-23, 17:27
Finns det hjärterum så...
men det är väl där skon klämmer.

Tricklev
2006-11-23, 17:54
Nej, turkarna är alldeles för rasistiska.

xarizma
2006-11-23, 17:58
Nej, turkarna är alldeles för rasistiska.

Var har du fått det ifrån att turkarna är rasistiska? Jag är turk själv och typ inga turkar jag känner är rasister.

Tricklev
2006-11-23, 18:04
Var har du fått det ifrån att turkarna är rasistiska? Jag är turk själv och typ inga turkar jag känner är rasister.

Deras behandling av andra folkgrupper, som tex kurderna.

MilkmaN
2006-11-23, 18:27
Nej, verkligen inte.

Se alla andras argument :P

Baha
2006-11-23, 18:28
snart är hela asien med i eu tror jag

Biceps
2006-11-23, 18:36
Nej för fan

Inte heller Irak eller Somalia

regus
2006-11-23, 18:38
Snart är Kurre-Kurreduttön med också..
WOOOHOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII :Virro

Metal_boy_
2006-11-23, 18:44
Ingen aning. Jag är inte så intresserad.

Gandalf
2006-11-23, 19:47
EU är inte redo för Turkiet för då skulle islam bli en stor religion inom EU och det tolererar inte Påven och den katolska kyrkan.
Allt snack om att Turkiet förtrycker Kurder mm är ju bara dubbelmoral då EU stödjer Israels förtryck av palestinierna, EU protesterar inte emot Ryssland i Tjetjenien, EU stödjer USA:s ockuppation av Afghanistan och Irak mm.

Trance
2006-11-23, 19:50
EU är inte redo för Turkiet för då skulle islam bli en stor religion inom EU och det tolererar inte Påven och den katolska kyrkan.
Allt snack om att Turkiet förtrycker Kurder mm är ju bara dubbelmoral då EU stödjer Israels förtryck av palestinierna, EU protesterar inte emot Ryssland i Tjetjenien, EU stödjer USA:s ockuppation av Afghanistan och Irak mm.

Varför ogillar du bara visst förtryck och ignorerar annat?

viktor88
2006-11-23, 20:00
Mein kampf var ju en best seller bok där ganska nyligen

-squat-
2006-11-23, 20:10
Nej. och det lär dröja 100 år innan dom blir redo.

egge
2006-11-23, 21:07
Liten miss i planeringen att bosätta sitt land i Asien om man vill vara med i EU...:Virro

Vinter
2006-11-23, 21:24
Det finns ju ingen egentlig gräns för europa, Ryssland ligger ju i europa men gränsar även mot Nordkorea...
Men Turkiet har väll en bit att gå fortfarande, men så är det även med ett par andra europeiska länder.

Men man kan inte annat än förundras över hur svenskars relation till eu har svängt på senare år :D