Logga in

Visa fullständig version : Gå ner ca 5-6 kg till Mars! :)

kAELLBOM`
2006-11-22, 20:17
Hejsan!

Ska utomlands med farsan i Mars, och tänkte försöka komma i form till dess. ;) Jag är 15 år, är 167 cm lång och väger 64 kg.

Jag satsar på att gå ner 0.5kg/vecka, = 6-7 kg till Mars, vilket jag skulle vara nöjd med. Jag har tänkt att köpa simkort tillsammans med en kompis, och sedan simma 2 gånger i veckan, men nu till en början så tänkte vi gå promenader 3 gånger i veckan, tisdagar, torsdagar och söndagar.

Tänkte fråga lite saker och så, därför jag gör tråden. Hur mycket bränner man på en rask promenad? Inte så att man halvspringer, men går i normal takt? Har för mig att det var ca 300 kcal / tim, eller har jag fel?

Jag äter godis och dricker cola ganska ofta, tänkte sluta helt med godis och dricka, och dricka light någon gång i veckan, men inte för ofta. Funkar det bra?

Min frukost är väl inte så jättebra, brukar ta en eller två rostade mackor med låg %-ost och ett glas o'boy. Innan åt jag havregrynsgröt med låga kalorier. Problemet var att det smakade skit efter 1 månad, plus att jag alltid vart skithungrig ca 1 timma efter, när jag äter macka så blir jag oftast mätt fram till lunchen.

Men om jag går ca 1-2 timmars promenad 3 ggr / veckan, slutar med godis och så, dricker light-läsk någon enstaka gång, kommer det funka bra då? Tänkte också om popcorn utan salt och smör går bra någon gång i veckan? Det är ju mycket mindre kalorier än i chips etc, visst, inte så bra ändå, men tänkte ändå kolla om man kan unna sig det 1 gång i veckan, på typ en helgdag.

Sista frågan: Hur lång tid tar det innan sockersuget försvinner? Det försvinner väl fast jag dricker cola light? Har för mig att det kan ta ca 1-2 veckor, men lika bra att kolla så att man är säker. :)

Mvh Anton

mangemani
2006-11-22, 20:42
alla bäckar små skulle jag vilja säga.
koncentrera dej inte enbart på 1 motion pass,utan aktivera dej själv genom hela dagen.ALLT du gör har en betydande roll i slutändan.
jag säger ju självklart inte att 1 pass med motion om dagen är dåligt,hua nej,men om man vill så kan man istället för att motionera tex gå till affären,gå till en vän,gå ut med hunden osv,alla bäckar små bildar en stor sjö som man brukar säga,dvs du förbränner lika mycket kcal(om inte mer) på att aktivera dej genom hela dagen istället för 1 motion pass.

sockersuget försvinner efter ett tag.
börja käka mer regelbundet samt käka mat med låg GI,så kommer blodsockret ditt att stabiliseras och iom det,så försvinner sötsuget(det är min erfarenhet iaf).

Guddi
2006-11-22, 23:15
Du behöver inte gå ner i vikt. Om du tycker att du ser fet ut så är det för att du inte har några muskler. Din vikt är fullt normal för din ålder. Du kommer dessutom att växa mer då du bara är 15 år och att då lägga sig på ett negativt energiintag i 4 månader är verkligen ingen bra idé.

Simkortet är en bra idé, promenaderna likaså. Lägg gärna in någon motion som tränar dina muskler lite extra också.

Angående dina matvanor så försök att börja äta lite nyttigare, välj fullkorn, ät frukt, extra sallad till maten, mindre läsk, mindre godis. Du behöver inte ändra allt på engång, låt det ta den tid det tar.

kAELLBOM`
2006-11-23, 07:08
Du behöver inte gå ner i vikt. Om du tycker att du ser fet ut så är det för att du inte har några muskler. Din vikt är fullt normal för din ålder. Du kommer dessutom att växa mer då du bara är 15 år och att då lägga sig på ett negativt energiintag i 4 månader är verkligen ingen bra idé.

Simkortet är en bra idé, promenaderna likaså. Lägg gärna in någon motion som tränar dina muskler lite extra också.

Angående dina matvanor så försök att börja äta lite nyttigare, välj fullkorn, ät frukt, extra sallad till maten, mindre läsk, mindre godis. Du behöver inte ändra allt på engång, låt det ta den tid det tar.

Hehe okej, det låter bra. :)
Men ska försöka skippa godis för det mesta, kanske äta någon gång ibland, likadant med läsk, men ska dock börja promenera och så. :D

nutz
2006-11-23, 15:32
Styrketräna en himla massa istället. Du kommer kunna lägga på dig väldigt bra(förhållandevis) med muskler pga. din ålder.

Stiffo
2006-11-26, 18:21
Styrketräna en himla massa istället. Du kommer kunna lägga på dig väldigt bra(förhållandevis) med muskler pga. din ålder.

De beror ju då lite på hur lätt han/hon har att få muskler...
Ja hade sj ett helvete att få muskler i den åldern, eller synliga muskler snarare... Fettet å andra sidan bara rann av mig, men ja va mitt i en växtspurt samtidigt så... (Tränade gym 3ggr i veckan och åt fortfarande godis/chips och drack läsk)

Johan_P
2006-11-26, 18:34
För det första, lägg av med ditt Cola-drinkande och godisätande :) Det är numero uno. Försök håll en normal kost, med lite mer protein än innan, och börja styrketräna som någon gav råd om tidigare i tråden. Jag skulle tro det är det bästa i din situation. Ditt BMI (Body Mass Index) är inte så pass högt så du behöver ligga på energiminus för att få en kropp med "normalt" mkt fettprocent, så ät som vanligt -fast utan sockert och mer protein, som sagt.

När jag var kring 14-15 år vägde jag nästan 100 kg. Då behövde jag gå ner ca 15 kg för att komma i nåttsådär form - var lugn för att du inte behöver gå ner nästan 10 kg för att komma i form. 64 kg på nästan 170 cm är inte direkt jättemycket :smash:

Simma är mycket bra motion, och är det något du vill göra så är det bara att köra på. Jobbigt som fan imo.

Lycka till!

nutz
2006-11-26, 21:11
De beror ju då lite på hur lätt han/hon har att få muskler...
Ja hade sj ett helvete att få muskler i den åldern, eller synliga muskler snarare... Fettet å andra sidan bara rann av mig, men ja va mitt i en växtspurt samtidigt så... (Tränade gym 3ggr i veckan och åt fortfarande godis/chips och drack läsk)

..och som vanligt är problemet att du inte faktiskt inte ätit mycket mat alls.

Edit:

du är fortfarande i den åldern.