Visa fullständig version : Bra frukost, utan mjölkprodukter.
skeletron
2006-11-22, 13:25
Jag har fått tipset att testa att skippa mjölkprodukter i tre veckor, för att se ifall min akne minskas. Äter endel grejer som innehåller mjölk, som ost, mren mjölk samt youghurt. Det som är svårt att ändra på är youghurten till frukosten. Vet ni något man kan ersätta mjölken med? Kanske inte är så intelligent, för varken gröt eller nått kan ju ersätta det, så det verkar bli omöjligt, för jag vill ju ha i mig alla näringsämnen etc.
Cartwright
2006-11-22, 13:28
Omelett?
Du kan ju köpa mjölkfri yogurt väl?
skeletron
2006-11-22, 13:58
Okej! Det var jättebra tips! Gärna fler :P
skeletron
2006-11-22, 15:01
jo, fast det känns lite tamt för mig som tränar osv.
juice och macka?
King Grub
2006-11-22, 15:05
Ris och kyckling, pasta och köttfärssås, potatis och kött/fisk, osv, osv, osv.
jo, fast det känns lite tamt för mig som tränar osv.
fler mackor och mer juice, samt en proteindrink till?
Tror många vill ha mjölk till i gröten, fast det går ju rätt fint att äta utan. Vad är det i mjölkprodukter som orsakar acne?
Eddie Vedder
2006-11-22, 15:36
Herregud de finns ju lika mycke variationsmöjligheter vid frukost som vid lunch å middag, förstår inte varför maten vi äter till frukost e så ovarierad. Testa bara vanligt käk även på morronen. Själv käkar jag ofta linser å makrill i tomatsås te frukost, hur gott som helst. Mackor me makrill e ju annars suveränt å mer "frukostmat" för den som tror att de inte går att käka samma aker te frukost som till lunch/middag.
Testa dej fram helt enkelt.
Ris och kyckling, pasta och köttfärssås, potatis och kött/fisk, osv, osv, osv.
Är det bättre att äta riktig mat på morgonen? Jag har gjort det i 2-3 veckor nu. Värmer gårdagens middag i micron och äter, men efter några dagar började jag fundera på ifall man kanske behövde fibrena och sånt i brödet.
King Grub
2006-11-22, 15:44
Är det bättre att äta riktig mat på morgonen? Jag har gjort det i 2-3 veckor nu. Värmer gårdagens middag i micron och äter, men efter några dagar började jag fundera på ifall man kanske behövde fibrena och sånt i brödet.
Spelar ingen roll när du äter saker, bara du tillfredsställer behovet av mikronäringsämnen och kostfiber totalt. Och "frukostmat" är lika bra till middag, om man nu känner för det.
machine gun
2006-11-22, 15:48
Sojamjölk, havremjölk, rismjölk, sojayoghurt, havreyoghurt. Mjölkfritt margarin på mackan, samt skinka, hommus, grönsaker el likn som pålägg.
Det är väl mest bristen på motivation till att laga mat som vanligast resulterar i flingor, mackor och mjölk?
Övriga familjemedlemmar tappade hakan runt frukostbordet när jag värmde en korv ärtsoppa imorse. Skånsk senap på det också..
Hade nog inte orkat koka nån soppa om det inte vore för att jag faktiskt legat vaken i två timmar innan.
Det är väl mest bristen på motivation till att laga mat som vanligast resulterar i flingor, mackor och mjölk?
Oh nej, yoghurt med müsli eller gröt och så ett par mackor och kanske ett ägg kan vara något av det godaste som finns.
Frukosten är mitt favoritmål, jag kan riktigt längta till nästa dags frukost.
Behöver jag söka hjälp? :Virro
Blåbärs eller nyponsoppa med Müsli.
Innehåller visserligen en hel del socker, men det gör mjölk också.
Behöver inte vara mjölken du får accne av, kan lika gärna vara griskött du inte tål, så var det för mig, utan kött i kosten försvann accnen helt på 3 veckor. Om du vill äta kött, så har du ju nöt och lamm + vilt att ta till.
Gröt ffs.
Palla gröt utan mjölk
fwickbom
2006-11-26, 00:16
Jag har fått tipset att testa att skippa mjölkprodukter i tre veckor, för att se ifall min akne minskas. Äter endel grejer som innehåller mjölk, som ost, mren mjölk samt youghurt. Det som är svårt att ändra på är youghurten till frukosten. Vet ni något man kan ersätta mjölken med? Kanske inte är så intelligent, för varken gröt eller nått kan ju ersätta det, så det verkar bli omöjligt, för jag vill ju ha i mig alla näringsämnen etc.
mjölk och så gjort på soja?
jamen eller hur, de finns ju en uppsjö av mjölk! inte bara ko-mjölk. havremjölk (toppen till gröt! 1 ägg till för å få upp proteinet), sojamjölk, mandelmjölk, rismjölk, sesammjölk mm mm.
gå in på typ www.vegan.nu med 10000 tips, eftersom de överlever utmärkt utan mjölkprodukter :).
Homunculus
2006-11-27, 17:10
jamen eller hur, de finns ju en uppsjö av mjölk! inte bara ko-mjölk. havremjölk (toppen till gröt! 1 ägg till för å få upp proteinet), sojamjölk, mandelmjölk, rismjölk, sesammjölk mm mm.
gå in på typ www.vegan.nu med 10000 tips, eftersom de överlever utmärkt utan mjölkprodukter :).
Ett par frågor: Hur skiljer sig de olika i smaken, vilken är godast? Vilken smakar mest som vanlig komjölk?
sailaways
2006-11-28, 16:04
Gör nåt gott av bär! Frossa i bär! Hallon, Jordgubbar och blåbär = MUMS. Eller varför inte tranbär eller björnbär?
Skogsbär (hallon, blåbär och björnbär) luktar extremt gott och smakar himmelskt, enligt mig.
I morse åt jag jordgubbar mixat med naturell yoghurt och lite mini keso med Havre Fras till det. Dock har vi ju två mjölkprodukter där... du kan ju alltid köpa växtmjölk och blanda i.
Annars kan du alltid göra (OSÖTAD) blåbärssoppa. (eller nån annan smak... köp Ekströms).
Lycka till!
PingvinFlickan
2006-11-28, 16:09
Oh nej, yoghurt med müsli eller gröt och så ett par mackor och kanske ett ägg kan vara något av det godaste som finns.
Frukosten är mitt favoritmål, jag kan riktigt längta till nästa dags frukost.
Behöver jag söka hjälp? :Virro
I så fall är vi två. Havregrynsgröt med blåbär och keso är bland det bästa som finns. ;)
Turbonisse
2006-11-28, 18:35
Gröt
Eddie Vedder
2006-11-28, 20:14
Omelett på tre ägg, strimla ner några skivor kalkonpålägg, hacka ner rödlök, purjolök å gröna oliver. Snåla inte på chilin å ha gärna i litte citronpeppar oxå. Helt jävla suveränt gött kan jag säga, kräver ju råvaror å litte tålamod dock å de kan de ju ofta va brist på när man vaknar upp ashungrig å kanske har bråttom te jobbet/skolan.
Hursomhelst värt å testa.
inte så kroppen vet om energin kommer ifrån skinkmackor och yoghurt eller ris och kyckling
Ett par frågor: Hur skiljer sig de olika i smaken, vilken är godast? Vilken smakar mest som vanlig komjölk?
Alla sorter som jag har smakat (och det är många) smakar ingen som komjölk på långa vägar.. Personligen tycker jag att det mesta är ganska äckligt att dricka som måltidsdryck, så vatten blir det.
Havremjölk brukar funka till havregrynsgröt, annars tycker jag att rismjölken är godast.
Men smaker är ju personliga..
ja ja.. Tips på frukost:
1-2 kokta ägg, mackor med grönsaker och proteinpålägg (givetvis mjölkfritt), frukt + kaffe eller te..
Sojayoghurt fungerar okej, smakar inte som mjölkbaserad yoghurt.. Personligen föredrar jag naturell sojayoghurt från Alpro.
När jag var i USA fick jag upp ögonen för sojamjölk, de hade en med vaniljsmak som var mkt,mkt god.
Tyvärr hittar jag inte samma märke här hemma men har testat ett annat som jag tror heter "Gogreen". De har en sojamjälk med vaniljsmak som är väldigt god att ha till gröten. Blanda ner minikeso också och på med massor av kanel som känns det som att äta risgrynsgröt :)
Viktigt för smaken är dock att se till att drycken är välkyld, den blir mkt godare då.
sailaways
2006-11-30, 10:55
Akne beror för det mesta på hormonrubbningar som får talgkörtlarna att öka produktionen av fett. Akne kan också ha sin grund i en illa sammansatt kost. Om rester av talg fastnar i porerna kan vävnaderna dra till sig bakterier som ger inflammationer och visar sig som finnar eller bölder.
Akne förvärrar om kroppen rensar ur avfall dåligt eller om den får för fet och/eller för bearbetad mat att ta hand om. Drick massor av färskpressade grönsaksjuicer hela dagen, särskilt juice av pressade morötter, sallat, nässlor, vattenkrasse, selleri och maskros. Ät både grönsaker och fullkornsprodukter, såväl till lunch som till middag. Särskilt viktigt är det att äta gröna bladgrönsaker, morötter, lök, vitlök, råris, hirs och groddar.
Du kan även ta kosttillskott för att behandla akne (mejla mig om du vill veta vilka :- ).
Huden är kroppens största organ och utgör ungefär 16% av den totala vikten. Den hjälper förutom att skydda de inre organen, med att driva ut giftigt avfall.
Skippa all slags fet mat!
sailaways
2006-11-30, 11:07
+ rekommenderar starkt boken "Du är vad du äter" av Gillian Kckeith. Finns på akademibokhandeln. Fruktransvärt bra bok. Det är hon som är med i teveserien med samma namn, som visas på TV3 kl 18.25 vardagar.
Läs läs läs! Särskilt om du HAR problem med akne, och vill verkligen vill bli kvitt det. Här har du din chans. Boken innehåller mycket om rening av kroppen. Och det behöver du.
+ rekommenderar starkt boken "Du är vad du äter" av Gillian Kckeith. Finns på akademibokhandeln. Fruktransvärt bra bok. Det är hon som är med i teveserien med samma namn, som visas på TV3 kl 18.25 vardagar.
Läs läs läs! Särskilt om du HAR problem med akne, och vill verkligen vill bli kvitt det. Här har du din chans. Boken innehåller mycket om rening av kroppen. Och det behöver du.
Rena kroppen från vad exakt?
Själv är jag galen i havremjölk, och tycker den är apgod :). Nyttigt också! Dock proteinfattig, så om du vill åt de - kör på sojamjölk. Den helt naturella kan smaka lite skumt om man är ovan, men nu efter ett tag tycker ja den är supergod. Annars finns de även de med vaniljarom och som är sötade.
Hockeyplayer
2006-12-01, 18:21
Rena kroppen från vad exakt?
Hon pratar alltid om att "rena kroppen", men säger inte exakt vad. Och det i varenda avsnitt av hennes serie, drygt! Och ALLA har alltid samma problem, käkar för fet mat, ofta snabbmat, snacks, och inga motionsvanor har dom heller..*gah!*
havredryck istället för mjölk, funkar utmärkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.