Visa fullständig version : Svettet luktar ammoniak... brist på någon typ av näring?
Ja som rubriken säger, mitt svett har börjat lukta ammoniak och jag undrar ifall det kan bero på underskott/öveskott av något ämne?
Tacksam fr svra, känns lite pinsamt att sprida sådana dofter på gymmet:em:
Brinken
Har för mig att det beror på att kroppen använder mycket protein som bränsle. Om du ligger lågt på kolhydrater så har du svaret där.
Whistler
2006-11-22, 12:28
Jupp, det kallas ketosdiet. Ät mindre protein och mer kolhydrater så fixar det sig.
Kolla in denna länken:
lukt av ammoniak (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11700)
Det uppkommer även utan ett lågt kolhydratintag och har inte med ketos att göra. Ketos luktar aceton, inte ammoniak. Men det handlar om en stor omsättning på protein, antingen för att du tränar långa slitsamma pass och/eller äter stora mängder protein.
Det uppkommer även utan ett lågt kolhydratintag och har inte med ketos att göra. Ketos luktar aceton, inte ammoniak. Men det handlar om en stor omsättning på protein, antingen för att du tränar långa slitsamma pass och/eller äter stora mängder protein.
Okej, då förstår jag. det är ju inte så konstigt eftersom jag precis börjat deffa och dragit ner en del på kolhydraterna, men fortfarande äter mycket protein och tränar hårt! Tack för svar!
Mina träningskläder formligen STINKER ammoniak, och jag vill påstå att jag ligger ganska lågt(dvs. normalt) på protein nu när jag inte styrketränar. Men svett innehåller väl ammoniak eller något liknande som framkallar doften?
Mina träningskläder formligen STINKER ammoniak, och jag vill påstå att jag ligger ganska lågt(dvs. normalt) på protein nu när jag inte styrketränar. Men svett innehåller väl ammoniak eller något liknande som framkallar doften?
Det _är_ ammoniak/kväveföreningar som luktar, tråden handlar om just det. Alltså varför det finns såna mängder.
Det _är_ ammoniak/kväveföreningar som luktar, tråden handlar om just det. Alltså varför det finns såna mängder.
Ja.
Det är alltså inget konstigt eller på något sätt ett ovanligt fenomen och behöver inte absolut bero på låga kolhydratsnivåer eller höga proteinnivåer. Ville få fram ett svar som pekade på att det är normalt :)
Kanske uttryckte mig dåligt.
Cerberus
2006-11-22, 16:52
hur fan luktar ammoniak? Har för mig att det ska lukta som piss??
Jag märkte att svettet luktade nåt liknande när jag intog +20-30g EAA per dag ett tag eller det var mer t om än 20-30g.
hur fan luktar ammoniak? Har för mig att det ska lukta som piss??
Tänk stall.
Cerberus
2006-11-22, 17:19
Tänk stall.
ew, tur det har ja aldrig drabbats av :D
eller kattpiss....
Samma probs här, är tvungen slänga tränings t-shirts efter 5-6 cardio pass.
Lukten går inte bort i tvätt, hvita t-shirts får också en gul misfärgning spes rundt hals och ner på rygg där jag svettas lite mera.
Nåt tvätt råd nån?
/Nucce
eller kattpiss....
Samma probs här, är tvungen slänga tränings t-shirts efter 5-6 cardio pass.
Lukten går inte bort i tvätt, hvita t-shirts får också en gul misfärgning spes rundt hals och ner på rygg där jag svettas lite mera.
Nåt tvätt råd nån?
/Nucce
Ättika i förtvätten alt blötlägg i ättika innan tvätt.
Självklart 60 grader eller mer om träningskläderna luktar.
Ättika i förtvätten alt blötlägg i ättika innan tvätt.
Självklart 60 grader eller mer om träningskläderna luktar.
Gracias amigo
/Nucce
Absinteh
2006-11-27, 20:20
Efter varje MMA-pass så luktar mina träningskläder precis som ren amoniak.
Jag kan alltså bli typ Hypad på att lukta på mina kläder. Det är lite lustigt men.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.