Visa fullständig version : Ska vi ha högre matpriser
Som några av er vet pågår det just i dagarna en kamp mellan De 3 Stora Matbutikskedjorna och alla leverantörer. Denna kamp har inletts för ett par år sedan med en allmän sänkning av matpriserna i Sverige vilket sänkt vinstmarginalerna för leverantörerna. Eller, för de av oss som inte förstod, maten har blivit billigare och nu vill leverantörerna höja priset.
I ena hörnan har vi alltså alla de som tillverkar, distribuerar och tillhandahåller varumärken (Kalles kaviar, Heinz ketchup etc) och de företag som står bakom dem (Unilever, P&G, Abba etc).
I den andra har vi ICA, Willys/Hemköp och Coop.
Promotorn i matchen, den som ser till att den kommit till stånd, är framför allt tyska matjättar där lågpriskedjor idag står för 40% av handeln i Tyskland (Lidl etc).
Publiken är vi själva som hoppas på en underhållande match med vinst för de svenska företagen och lägre priser.
Men, (och det visste ni redan som brukar läsa det jag skriver) vill vi det - egentligen?
Priserna har rent allmänt fallit ca 5% de senaste åren. Samtidigt har ICAs omsättning stigit under årets första nio månader med 1,4 miljarder till 49,6 miljarder kronor. (En miljard är 1 000 miljoner)
Hur då?
Handlar vi mer eller dyrare varor än tidigare?
Nej, de 5% du får i avdrag genom tuffa förhandlingar är bara en tredjedel av vad tillverkarna sänkt priset med. Sanningen är att många, kanske rent av de flesta, sänkt sina priser med ca 15%. Det betyder att ICA snott åt sig 10% av vinsten/marginalen och stoppat i egen ficka. Det är d e pengarna som diskuteras - inte de 5% som du och jag har fått oss tillgodo.
Samtidigt har varje enskild handlare (som bara är licenstagare för ICA-skylten och tvugna att handla via ICAs lager) fått i uppdrag att sänka sina priser i just sin butik med....fem procent(!). Situationen kan bäst beskrivas som att handlaren först betalar av sin vinst till ICA, sen måste tillverkaren också betala av sin vinst till ICA.
Du får varorna sänkta med 25 spänn och ICA får 75 varje gång du handlar. Eller, om man resonerar planekonomiskt, så skulle vi alla kunna få sänkta matpriser med 20% om inte ICA berikat sig lika ohämmat.
Jag skriver inte det här för att jag är missunnsam eller för att jag inte tycker att Unilver har råd att sänka priset. Jag skriver det för att jag ogillar livslögner. I synnerhet sådana man får lida av.
Lizard
Pluttski
2006-11-22, 12:51
Intressant syn på saken!
Själv tycker jag: Mer lön till producenten, mindre till mellanhänderna (Ica, coop osv inräknat)
MasterChief
2006-11-22, 12:54
Jag tycker de får sätta vilka jävla priser som helst. Jag som konsument kommer välja det jag tycker är mest prisvärt (pris i förhållande till upplevd kvalitet).
Hur ligger det till med Minosel? :cool:
De priser jag har sett varierar mellan 92 och 98 kr/kg. Jag tror att tillverkaren betalar 1-2 kr/kg för de ingående salterna och sedan säljer för 40-50 kr/kg plus moms.
pragmatist
2006-11-22, 13:15
Låter som dåligt förhandlat av leverantörerna tycker jag. Kunderna verkar ju ha gjort ett bättre jobb.
Sen är det väl bara att konstatera att konkurrensen på matvarumarknaden i Sverige inte är den bästa (det finns över huvud taget ganska få marknader som funkar riktigt bra i det här landet).
Är Lizard på något sätt involverad på ett större plan i det här, eller bara lite allmänt upprörd?
Låter som dåligt förhandlat av leverantörerna tycker jag. Kunderna verkar ju ha gjort ett bättre jobb.
Sen är det väl bara att konstatera att konkurrensen på matvarumarknaden i Sverige inte är den bästa (det finns över huvud taget ganska få marknader som funkar riktigt bra i det här landet).Det är ju för att vi inte handlar på lidl ;D
Om du ska trolla med siffror så ta en liten titt på inflationstakten och dess förändring under då åren du talar om. Jag har inte gjort det men det ger en högre grad av falsifiering.
Jag bryr mig inte direkt om priset ökar, jag klarar mig ändå.
Alla tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig.
Vad tror trådstartaren skulle hända om priserna höjdes? Vilka skulle få mer...? Hur lång betänktetid behövs?
Hasse: priserna sätts av ICA och tillverkaren levererar till samma pris oavsett. Mindre butik och mer centralt ger dig som konsument ett högre pris. Eftersom det av frågan framgår att du inte arbetar med att tillverka eller distribuera produkter (gör inte jag heller) så kanske en liten kort grundkurs kan vara på sin plats?
1 du måste först och främst analysera marknadspotentialen (efter att du har kommit på en ny grejj) och beräkna pris/volym.
2 därefter måste du få fram råvaran som oftast inte finns rakt under fötterna. Syr du kläder hemma i farstun måste du t ex importera tyg, eller i alla fall spinnen bomull från någon någonstans. Någon vill ha betalt för att leverera varan och ju mindre marknad desto högre pris.
3 det ska transporteras till dig på något vis och vill du inte bära råvaran på ryggen så brukar det kosta pengar. Prova att få åka taxi gratis så förstår du nog principen.
4 varan ska vägas, mätas, måttas och mixas/blandas/klippas eller någon annan form av bearbetning. Vem gör det och var? Inte är det gratis i varje fall.
5 varan ska packas i något. En påse, en ask eller, som i det aktuella fallet, en burk. Burken ingår desvärre inte i min samling av ölburkar utan kommer även den från någon som stampar fram den ur aluminiumplåt. Jag tror de tar betalt för jobbet...?
6 praktiskt är om burken eller asken visar vad det är, vem det är från och vad den är till för. Stålmannen etsar fast texten med sin värme-blick, vi andra brukar trycka i specialmaskiner. Gissa resten.
7 din vara måste sen ut till konsumenterna och tvärt emot vad de flesta tror så kommer det inte ut små skåpbilar från ICA-Stig till fabriken utan det får tillverkaren göra. Lasbilschafförer jobbar alltid gratis så det kostar inget såklart.
8 konsumenterna står inte i kö längre för att köpa varor utan du måste tala om för dem att varan finns, vad den är bra för och när de ska använda den. Det brukar inte fungera så bra att bara gå runt i tunnelbanan och babbla om sådana saker utan det görs ofta bäst i media som tidningar. Det är kul att göra tidningar så att annonsera kostar inget det heller.
9 när handlarkedjans ansvariga ser din plan så kan de välja att godkänna eller avstå produkten vilket innebär att antingen är du i alla butiker eller ingen. För att få vara med ställer kedjan krav på tillverkaren om en mängd saker varav priset, som tråden handlade om, är den mest väsentliga. Eftersom det i princip finns tre kedjor är det en "vara med-" eller "konkurssituation" för de flesta (som inte har ett megabolag i ryggen).
10 den lilla del som blir kvar efter att du har förhandlat klart ska täcka punkt 1 - 8. För mogna varor, dvs varor som har en stadig position både hos handlaren och konsument (Arlas Mellamjölk t ex) är det en fråga om en konstant plusaffär. För de andra är det en naglebitare. Good luck.
Lizard
Yankee: priserna behöver inte höjas om kedjorna är beredda att minska en gnutta på en hutlös vinst. Observera att det inte är din handlare som får vinsten utan ett separat monsterbolag (se siffrorna i inledningen).
Varför skulle man vilja minska på vinsten när man kan få mer utan ansträngning, för att vara snäll?
Observera att vi inte är dumma i huvudet. De flesta förstod nog att jag syftade på de stora bolagen i mitt inlägg, var skulle annars vinsten gå?
Visste faktiskt inte att det var ICA och liknande kedjor som roffade åt sig vinsten som borde gå till konsumenten. :furious:
Bra tråd Lizard! :bow:
Visste faktiskt inte att det var ICA och liknande kedjor som roffade åt sig vinsten som borde gå till konsumenten. :furious:
Bra tråd Lizard! :bow:
Varför borde den vinsten gå dit? Är du kommunist din jäkel.
Varför borde den vinsten gå dit? Är du kommunist din jäkel.
Därför att jag är konsument och inte ägare av en ICA-butik! Självisk, således inte kommunist. Eller är man kommunist om man runkar med vänster hand också? :smash:
Ja, tänk på att när de stora bolagen(tm) aka kapitalet(tm igen) tjänar pengar så försvinner de från samhället ner i ett stort svart hål. Vi har ingen egen vilja och kan inte välja som konsumenter, och ifall ICA skulle höja priserna är det förbjudet för någon annan affär att inte haka på och på så sätt konkurrera om konsumenterna genom lägre priser.
Jag är kanske lite naiv i min tro på den fria marknaden, men någon måtta får det vara på måleriet av den tavla som föreställer världen som en kamp mellan människan och företagen, som vore de senare väsen från yttre galaxien.
Kan dock erkänna att den fria marknaden tagit några kliv från den perfekta marknaden i och med vissa monopol. Kanske är det dags för konkurrensverket att göra dels en räfst, dels rätt för namnet?
Eftersom det av frågan framgår att du inte arbetar med att tillverka eller distribuera produkter ...
Nåja, min fråga löd: Hur ligger det till med Minosel?
Men faktum är att jag har arbetat med distribution av varor även om det är 10 år sedan. Jag arbetade på ett säljbolag för en internationell koncern. Det var alltså ett dotterbolag till den koncern som även ägde de bolag som tillverkade produkten. Vi var en handfull anställda vilket gjorde att jag fick god insikt i både tillverkning och försäljning även om jag i huvudsak arbetade med logistik, budgetering, teknisk rådgivning, översättning av manualer och broschyrer, etc.
Jag månar om min anonymitet och berättar därför inte vilken produkt det gäller.
Det jag kan berätta är, att om du köper DIY-varianten av produkten på ett varuhus kostar den ca 30 kr. Råvarorna kostar ca 1 kr. Maskinen som tillverkar kostar 4 millar.
Nog med bröstbankning.
Ditt långa svar övertygar mig om att jag hamnade ganska nära sanningen med 1-2 kr resp 40-50 kr.
Minosel är en utmärkt produkt. Helt klart det enda mineralsalt (av de jag provat) med vilket man inte kompensationssaltar. Men det är heller inte raketvetenskap att blanda ihop lite olika salter. Minosel har konkurrenter som kostar en tredjedel. På Lidl kostar vanligt salt 3-4 kr/kg.
Det är inte aktuellt för tillverkaren av Minosel att höja priset.
OT:
För att höja Lizards blodtryck bortom mineralsaltets påverkan kan jag berätta att Minosel till 55% består av det ämne som används när man i USA avrättar dödsdömda med giftspruta. :D
Skaparn; jag är en kapitalist med min egen moral. Jag lever just på att förklara för företag och organisationer hur de ska lyckas bättre i affärer så själva principen är inget jag motsätter mig av andra skäl än de som dyker upp långt ned i rödvinsflaskan i köket på fester, mitt imellan "jag har alltid gillat dig" och "världen är ond".
Men, det jag motsätter mig är två saker varav den första är att TV-nyherna toppades i morse av att ICA inte vill höja priset men leverantörerna vill det. ICA har via sitt PR-bolag (spekulerar) släppt nyheten på det viset, men det är inte en helt korrekt sanning. Det andra jag motsätter mig, och det är däremot inte av moral utan av princip, är att det försigår en enorm konsolidering världen över bland de som har distribution direkt till konsument. Berlusconis Italien är kanske det enklaste exemplet att nämna för allmän insikt. Handlarnas centralorganisationer är ett nästan lika tydligt i Sverige.
Allt jag ville var att ge min egen vinkling på något som annars kanske tagits för sanning när det i själva verket är är rakt det motsatta.
Lizard
Hasse; jag begriper inte riktigt siffrorna, men om det är så att du tror att tillverkaren tjänar 50 bagare per kilo minosel så är du så långt upp i stratosfären att jag inte kan få kontakt med dig. Det är inte ens en tiondel av det beloppet. Jag förbehåller mig rätten att jag kan ha missförstått dig.
Kul att du gillar smaken förresten. Jag träffade Henrik, som äger och driver resturang Kalori (http://www.kalori.se/) senast idag och han är lyrisk när vi talas vid. Henrik har inte fått en spänn av minosel utan bara några gratisburkar av mig för att jag litar på hans omdöme. Kul va? :)
Lizard
Hasse; jag begriper inte riktigt siffrorna, men om det är så att du tror att tillverkaren tjänar 50 bagare per kilo minosel så är du så långt upp i stratosfären att jag inte kan få kontakt med dig. Det är inte ens en tiondel av det beloppet. Jag förbehåller mig rätten att jag kan ha missförstått dig.
Kul att du gillar smaken förresten. Jag träffade Henrik, som äger och driver resturang Kalori (http://www.kalori.se/) senast idag och han är lyrisk när vi talas vid. Henrik har inte fått en spänn av minosel utan bara några gratisburkar av mig för att jag litar på hans omdöme. Kul va? :)
Lizard
Henrik Ryman var rätt lyrisk när han gjorde reklam för SAAB för en massa år sen oxå.
Skaparn; jag är en kapitalist med min egen moral. Jag lever just på att förklara för företag och organisationer hur de ska lyckas bättre i affärer så själva principen är inget jag motsätter mig av andra skäl än de som dyker upp långt ned i rödvinsflaskan i köket på fester, mitt imellan "jag har alltid gillat dig" och "världen är ond".
Men, det jag motsätter mig är två saker varav den första är att TV-nyherna toppades i morse av att ICA inte vill höja priset men leverantörerna vill det. ICA har via sitt PR-bolag (spekulerar) släppt nyheten på det viset, men det är inte en helt korrekt sanning. Det andra jag motsätter mig, och det är däremot inte av moral utan av princip, är att det försigår en enorm konsolidering världen över bland de som har distribution direkt till konsument. Berlusconis Italien är kanske det enklaste exemplet att nämna för allmän insikt. Handlarnas centralorganisationer är ett nästan lika tydligt i Sverige.
Allt jag ville var att ge min egen vinkling på något som annars kanske tagits för sanning när det i själva verket är är rakt det motsatta.
Lizard
Nu var inte du den jag i huvudsak menade att häckla med mitt raljanta inlägg över en skruvad syn på kapitalism. Din åsikt kan nog inte klandras för annat än att du gör en partinlaga och får det att låta som en sanning, vilket i och för sig är ett karakteristika hos en typisk sådan
Vidare kan jag faktiskt hålla med dig att det sätt på vilket nyheten basunerades ut kändes lika nyanserat som förra veckans värmechock på löpsedlarna. Det är ett evigt pedagogiskt problem att förklara hur marknaden fungerar, och ännu viktigare; hur den borde fungera. Inte minst ifall jag vill förverkliga min dröm om ett samhälle med konsumenter som vet att rösta på det mest effektiva sätt som finns – med börsen.
Skaparn: Ibland tror jag att de som är förbehållslöst för marknadsekonomi läst för lite Marx.
Vad vi ser idag är att riktigt bautastora bolag börja i allt högre utsträckning uppträda som gamla nationalstater. De försöker, med alla lagliga (och även de som inte omfattas av juridkum) medel att kringskära just det som de själva är en produkt av, nämligen konkurrensen.
De enorma sammanslagningarna har en, för företaget, gynnsam bieffekt av att kundens och konsumentens val minskar just i takt med att aktörerna blir färre och därmed är första kapitlet i Samhällskunskap på gymnasiet mainpulerad; Lagen om Tillgång och Efterfrågan.
Energipriserna är ett annat tydligt exempel på att en utlovad kostnadsminskning till följd av ökad konkurrens helt uteblivit och i stället tvingat upp priserna på rekordnivåer. För att återknyta till ämnet så sker idag (och sedan en mycket lång tid tillbaka) en sådan utveckling även i livsmedelshandeln.
Bilden vi får till oss i media är att ICA består av ett anta fria handlare som sliter ihop sitt dagliga bröd genom nära samverkan med kunder och anställda (ICA-Stig). Verkligheten visar (se siffrorna i början av tråden) att kapitaldelen av organisationen är uppbyggd som profit centre eller kaptialbolag. Värt att erinra om är att ursprunget till ICAs centralorganisation var inte, trots att vi inbillar oss det, att styra handlarna utan för att serva och bistå dem.
Lizard
mystic[-_-]
2006-11-23, 11:42
Kanon att företaget drar in mer pengar :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.