handdator

Visa fullständig version : Kolhydrat och timing

Akilles
2006-11-21, 07:43
Det brukade sägas att man hellre bör äta en större del av kolhydrat tidigare på dagen, än senare. Detta för att kolhydrat lättare lagras in som glykogen då tidigt på dagen. Stämmer det fortfarande?

Låt säga att jag äter en mindre mängd kolhydrat tidigt på dagen, och en större mängd kolhydrat sent på dagen. Glykogeninlagringen borde då bli MINDRE än om jag hade gjort på motsatt vis. Men vad händer med den kolhydrat som jag då går miste om i glykogeninlagringen? Om jag:
a) ligger på energiunderskott med 500 kcal
b) ligger i energibalans
c) ligger på energiöverskott med 500 kcal?

King Grub
2006-11-21, 07:54
Det brukade sägas att man hellre bör äta en större del av kolhydrat tidigare på dagen, än senare. Detta för att kolhydrat lättare lagras in som glykogen då tidigt på dagen. Stämmer det fortfarande?

Brukades det? Av vem och när? Har jag inte hört.

Jay-Z
2006-11-21, 07:55
Glukostoleransen är högre tidigare på dagen.

King Grub
2006-11-21, 07:57
Det betyder ju att blodsockersvaret blir lägre, inte att glykogensyntesen är större eller mindre.

Philippp
2006-11-21, 16:06

antar att det hör ihop med "ät aldrig kolhydrat efter kl 1800" grejen

Akilles
2006-11-21, 18:52

Jag har hört det av ganska många här på Kolozzeum. Bland annat av dig. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=884528&postcount=3

Hursomhelst: stämmer det inte? Blir glykogeninlagringen likvärdig oberoende av om man äter största delen kolhydrat tidigt respektive sent?

nutz
2006-11-22, 04:34
Kolhydrat lagras väl alltid som glykogen innan det blir energi åt muskler och /eller organ, med undantag för intag under hög fysisk aktivitet då energin kan oxideras direkt?

King Grub
2006-11-22, 05:41
Jag har hört det av ganska många här på Kolozzeum. Bland annat av dig. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=884528&postcount=3

Jag skriver inte något sådant i inlägget du länkar till.

Glykogeninlagring sker efter andra preferenser än tidpunkt. Främst aktivitet. Den sker som effektivast efter ansträngning.

Akilles
2006-11-22, 08:04
Jag skriver inte något sådant i inlägget du länkar till.

Kan du förklara vad du menar med det som du skriver i den tråden då? För i så fall misstolkar jag det. peak frågar:

Vid vilka tillfällen "måste" man få i sig kolhydrater?

Runt träning är självklart. Hur är det under morgonen och kvällen? [...]

Du svarar:

[...] På morgonen är din glukostolerans som störst, och är det någon tidpunkt förutom kring träning du bör ta tillfället i akt att ladda in kolhydrat så är det då.

Jag tolkar ditt svar som att: "på morgonen är glukostoleransen som störst, vilket leder till att man lättare lagrar in kolhydrat som glykogen då".

Uppenbarligen har jag misstolkat det svaret, för du skriver ju nu att det inte var så du menade. Men kan du hjälpa mig att förstå vad du menar i ditt svar till peak?

King Grub
2006-11-22, 08:09
Glukostolerans betyder sockervärdet i blodet. Blodsockersvaret. Bättre/större glukostolerans = lägre blodsockersvar.

Akilles
2006-11-22, 08:19
Glukostolerans betyder sockervärdet i blodet. Blodsockersvaret. Bättre/större glukostolerans = lägre blodsockersvar.

Och lägre blodsockersvar vill man ha för att...?

Jag förstår inte. :em:

Tolkia
2006-11-22, 08:26
Jag tror att det inte går att rakt av ta svaret på en fråga (Vid vilka tillfällen "måste" man få i sig kolhydrater?) och applicera det som svar på en annan (Går glykogensyntesen snabbare på morgonen, och bör man p.g.a. detta äta mer kolhydrater på morgonen än på kvällen?). Glukostoleransen talar, om jag inte har fattat det fel, om hur snabbt och lätt kroppen hanterar det socker som finns i blodbanan (som hamnade där när näringen du stoppat i dig togs upp via tarmslemhinnan), inte vad kroppen sedan gör med det (om det lagras in som glykogen, oxideras etc.). Jag undrar om huvudpoängen i Grubs svar inte egentligen är detta:
Men du får större anabol effekt om du äter protein tillsammans med kolhydrat och fett. 1+1=3.
D.v.s. ytterligare ett slag för den sammansatta och varierade kosten (rätta mig om jag är ute och cyklar).

Ang. glykogeninlagring så finns det bara plats för en viss mängd glykogen i lever och muskler, det är alltså inte nödvändigvis så att du "går miste om" något glykogen om du inte "kolhydratladdar" medvetet på morgonen.

Akilles
2006-11-22, 08:34
Jag tror att det inte går att rakt av ta svaret på en fråga (Vid vilka tillfällen "måste" man få i sig kolhydrater?) och applicera det som svar på en annan (Går glykogensyntesen snabbare på morgonen, och bör man p.g.a. detta äta mer kolhydrater på morgonen än på kvällen?).

Du har säkert rätt.

Först undrade jag om det var bättre att äta större andel av dagens kolhydrat tidigt för att få bättre glykogeninlagring. Jag fick svaret: nej, det har ingen betydelse för glykogeninlagringen. Bra. Nu vet jag det.

Men nu undrar jag en annan sak (som kommit upp i tråden): Är det bättre att äta en större andel av dagens kolhydrat tidigt för att få lägre blodsockersvar?

(Och så undrar jag vad som är positivt med lågt blodsockersvar, är det att man kan ta hand om kolhydraterna bättre och undvika diabetes eller?).

King Grub
2006-11-22, 08:36
Har man för högt blodsocker har man diabetes.

Men inlägget du länkade till har inget att göra med glykogeninlagring, som konstaterat.

En person med mycket god glukostolerans kan dricka sockerlösning utan att få högre blodsocker än en person med dålig glukostolerans som äter motsvarande mängd havregrynsgröt. Låter man en elitlöpare äta druvsocker, påverkas hans blodsocker och insulinsvar inte alls lika mycket som en soffsittares.

Tolkia
2006-11-22, 08:39
Glukostoleransen är som sagt ett mått på hur väl kroppen tar hand som glukos som kommer in i blodbanan. Optimalt är (rätt så självklart) att "extra" glukos tas om hand snabbt och lätt så att det kan användas för att ge energi, syntetisera intressanta saker (som glykogen) etc. Man pratar om nedsatt glukostolerans (impaired glucose tolerance = IGT) när upptaget inte går så fort som det skall, och man istället har "för" stora mängder fri glukos cirkulerande i blodbanan (brukar gälla både fasteglukos och efter måltid, större mängder ju sämre glukostoleransen är). Det här är inte så nyttigt för kroppen på sikt, inte bara för att energiupptaget blir ineffektivt (kolla upp "diabetes (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=23937)"). Det som styr blodsockret är insöndringen av hormonerna insulin (ser till att glukos tas upp i cellerna) och glukagon (ser till att glukos frisätts vid behov); en obalans här leder till försämrad glukostolerans (man kan säga att man får en kretsgång där det ena leder till det andra och det andra tillbaks till det ena).

Edit: Orka försöka hinna med i svängarna på morgnarna ... :D

Akilles
2006-11-22, 08:45
Kan man påverka sin glukostolerans positivt genom att äta mer kolhydrat tidigt än sent på dagen?

King Grub
2006-11-22, 09:15
Den aktuta glukostoleransen är större vid den tidpunkten. Den kroniska gynnar man genom att inte äta snask och skräp i tid och otid, genom att hålla vikten och genom att motionera (plus givetvis sluta röka om man gör det).

[UnTr] freshmint
2006-11-22, 14:46
Den aktuta glukostoleransen är större vid den tidpunkten. Den kroniska gynnar man genom att inte äta snask och skräp i tid och otid, genom att hålla vikten och genom att motionera (plus givetvis sluta röka om man gör det).

Hur misgynnar rökning glukostoleransen? Nikotinet? :smash:

King Grub
2006-11-22, 14:55
Genom sympatikusaktivering och hyperkortisolemi.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=6354814&dopt=Abstract

Rökning är en stor faktor bakom många riskgivare för kärlsjukdomar.

Smoking acutely impaired glucose tolerance and insulin sensitivity, enhanced serum cholesterol and triglyceride levels, and raised blood pressure and heart rate. These findings support the pathogenetic role of cigarette smoking on cardiovascular risk factors.

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/19/2/112