handdator

Visa fullständig version : Kläder, skor och stil

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 [94] 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110

dauit
2014-01-25, 17:42
Jag måste bara rekommendera Gatt i Farsta centrum, tänkte att jag kunde gå förbi där när jag ändå var i området.

Han som hjälpte mig var väldigt trevlig och samtidigt kunnig också (inte ofta man ser/hör det), vi pratade bl a om Pradas uppköp av Church's, svarta kostymer, Eton osv. Jag försökte övertyga honom om att dom borde ta in högkvalitativa skor och inte bara Tiger och Hugo Boss, han hade själv försökt pressa Church's osv men blev dissad...

Vilket fall, jag gick iväg med en Eton skjorta, Tiger of Sweden slips, Boomerang chinos och en merino ull pullover för cirka 2000kr. Det är 50% på mycket i butiken, finns fortfarande lite godsaker i dom vanliga storlekarna.

Hobbes
2014-01-26, 07:54
Körde till Canmore idag för att koppla av, glida runt lite mellan bergen, hittade denna jackan på rea såsom jag köpte.

The North Face Meeks Jacket, gav $88 (510 SEK).

http://g.nordstromimage.com/imagegallery/store/product/Large/12/_8262052.jpg

DWR behandlad så står emot väta. Parka style så lite större över bröstet och fungerar utmärkt ensam eller som extra jacka.

Helnöjd!

cero
2014-01-26, 12:47
Bra och billigt underställ? Billigt eftersom att jag även använder det när jag spelar fotboll (med kortärmad t-shirt + korta byxor), och att de därför kan gå sönder lite då och då.

klenisen55
2014-01-27, 01:11
Någon som sett något liknande? Gillar skarpt, men finns tyvärr bara i en norsk butik som inte säljer online.

http://distilleryimage5.s3.amazonaws.com/48af77f4329311e3a38422000a1f96a9_8.jpg

R Scarpa27
2014-01-27, 19:15
unköpt idag sneaky steve boots
http://www.scorett.se/Image/ProductList/Archive/Products/2123272-01.jpg

& ett par tiger jeans
http://www.hanzens.se/uploads/00a7598d7a822abf2205bb8adfcb7e8c.jpg

R Scarpa27
2014-01-27, 19:16
Någon som sett något liknande? Gillar skarpt, men finns tyvärr bara i en norsk butik som inte säljer online.

http://distilleryimage5.s3.amazonaws.com/48af77f4329311e3a38422000a1f96a9_8.jpg

ganska vanligt? kollat mq?, brothers? dressman? m.m

annars vet jag piere one, kuomi och tiger of sweden har mkt likvärdiga i märken.

Captainwide
2014-01-27, 19:17
En fråga till alla, hur många par skor har ni egentligen? Känns som att samma personer lägger upp att de köpt skor en gång i veckan. :D

PureWhey
2014-01-27, 19:19
En fråga till alla, hur många par skor har ni egentligen? Känns som att samma personer lägger upp att de köpt skor en gång i veckan. :D

6-7 par typ.

Jockefoten
2014-01-27, 19:19

Runt tio par.

Captainwide
2014-01-27, 19:21
Ej inräknat idrottsrelaterade skor då? :)
Jag har kanske 4 skor till vardagen.

Pudzianovski
2014-01-27, 19:23

Snyggt! Jag skulle aldrig kunna bära upp det dock. Detta är väl ett problem med många kläder....snyggt på bild men svårt att faktiskt få att fungera i vardagen. För mig iaf.

Ponde
2014-01-27, 19:46
unköpt idag sneaky steve boots
http://www.scorett.se/Image/ProductList/Archive/Products/2123272-01.jpg

& ett par tiger jeans
http://www.hanzens.se/uploads/00a7598d7a822abf2205bb8adfcb7e8c.jpg

Sjukt snygga boots måste jag säga...:d

EDIT: De såg bra ut framifrån, dock är bakre delen full av (i mitt tycke) fula detaljer.

Snubben
2014-01-27, 21:07
Lite besviken på dig nu R Scarpa27, trodde du skulle posta en större bild men så blev det den där som bara tar upp typ 2 skärmar. :(

TomasB
2014-01-28, 11:43

30 kanske?
Var helt galen i dyra sneakers förut och gick lös på allt vad Bottega veneta, dior, Gucci och YSL hette. Tror jag har 4 par Dior sneakers tex.

Segt nu när jag inte använder sneakers lika mkt! :)

Ponde
2014-01-28, 12:32
30 kanske?
Var helt galen i dyra sneakers förut och gick lös på allt vad Bottega veneta, dior, Gucci och YSL hette. Tror jag har 4 par Dior sneakers tex.

Shoppar du på heltid? :Virro

TomasB
2014-01-28, 13:02
Shoppar du på heltid? :Virro

Nejdå, det tog några år att få ihop dem. När du har många varvar du ofta så de slits betydligt mindre än annars.

När det gäller kvalitétsskor (Som dock mina sneakers inte omfattas av) så kan ett par Ed green hålla i 15 år om de sköts bra. Köper du ett par nya varje år så har du 15 par skor i bra skick 15 år senare. :)

(Ett par Ed green kostar 6-8000 spänn-ish.)

Ponde
2014-01-28, 13:05
Nejdå, det tog några år att få ihop dem. När du har många varvar du ofta så de slits betydligt mindre än annars.

När det gäller kvalitétsskor (Som dock mina sneakers inte omfattas av) så kan ett par Ed green hålla i 15 år om de sköts bra. Köper du ett par nya varje år så har du 15 par skor i bra skick 15 år senare. :)

(Ett par Ed green kostar 6-8000 spänn-ish.)
Fast skor blir inte linjärt eller exponentiellt bättre ju dyrare de är, det brukar finnas ett prisintervall som är bäst.

Själv tycker jag att ca. 150 euros skor som är gjorda av ett skomärke brukar hålla ganska bra jämfört med priset (har haft 100 euros hilfiger skor som gick sönder inom 5 mån, haha).

50 euros skor går sönder direkt, 250 euros skor är typ samma som 150 osv.

Att du betalar dubbelt mera för dina skor betyder inte att sömmarna skulle vara bättre eller att sulan håller längre, :P.

TomasB
2014-01-28, 13:11
Fast skor blir inte linjärt eller exponentiellt bättre ju dyrare de är, det brukar finnas ett prisintervall som är bäst.

Själv tycker jag att ca. 150 euros skor som är gjorda av ett skomärke brukar hålla ganska bra jämfört med priset (har haft 100 euros hilfiger skor som gick sönder inom 5 mån, haha).

Att du betalar dubbelt mera för dina skor betyder inte att sömmarna skulle vara bättre eller att sulan håller längre, :P.

I den priskategori du pratar om är det hugget som stucket. Men det är en jävla skillnad i kvalité på ett par Ed green, C&J handcraft, G&G, mfl. Det är skor som är byggda för att hålla 10+ år!

Pudzianovski
2014-01-28, 13:17
I den priskategori du pratar om är det hugget som stucket. Men det är en jävla skillnad i kvalité på ett par Ed green, C&J handcraft, G&G, mfl. Det är skor som är byggda för att hålla 10+ år!

Vad är skillnaden mellan t.ex. ett par Loake, Herring eller annat liknande märke i 1800-2800 krs klassen och ett par C&J för 6500 rent tekniskt? Vad skiljer dem åt i hantverk/tillverkning och material osv osv?

(Obs. Jag försöker inte vara dryg utan undrar faktiskt!)

Kaelel
2014-01-28, 13:36
Wtf, vad har ni så många skor till?
Ni är ju värre än fruntimmer >_<
Har aldrig haft mer än 2 par skor till vardagen, ett par som är mer ämnade för sommar och ett annat för vinter.
Hela 2013 hade jag bara 1 par skor året om, funkade kanon, 300:- på H&M;p

TomasB
2014-01-28, 14:33
Vad är skillnaden mellan t.ex. ett par Loake, Herring eller annat liknande märke i 1800-2800 krs klassen och ett par C&J för 6500 rent tekniskt? Vad skiljer dem åt i hantverk/tillverkning och material osv osv?

Materialen är dyrare (Och bättre). Större delen av tillverkningen görs för hand (I vissa fall hela) vilket ger större fokus på detaljer. (Att göra dem för hand betyder inte alltid att de blir bättre men i de här fallen -oftast).

Jag upplever det som att dyrare materialen slits med värdighet på ett bättre sätt. De blir patinerade snarare än slitna. (Vilket gör att jag vill vårda dem hellre än köpa nya).

Sen är det en fråga om varumärke såklart. en pensionerad Rolex-AD berättade att en Rolex submariner inklusive kostnader för marknadsföring och arbete kostar ca 5 000 SEK tutti. (Resten är marginal).

I fallen med ett par G&G för 8000 är värdet av material och tillverkning inte alltid direkt överensstämmande med ett par Loake för 2800 (1880 linjen tycker jag personligen är ett bra exempel på value for money). Men om du jämför med ett par Rizzo för 1700 är skillnaden milsvid.

När du köper ett par riktigt "bra"/dyra kvalitetsskor köper du naturligtvis en del design och varumärke, men i rätt hög grad hantverk och kvalitetsmaterial också.

Ponde
2014-01-28, 15:27
Materialen är dyrare (Och bättre). Större delen av tillverkningen görs för hand (I vissa fall hela) vilket ger större fokus på detaljer. (Att göra dem för hand betyder inte alltid att de blir bättre men i de här fallen -oftast).

Jag upplever det som att dyrare materialen slits med värdighet på ett bättre sätt. De blir patinerade snarare än slitna. (Vilket gör att jag vill vårda dem hellre än köpa nya).

Sen är det en fråga om varumärke såklart. en pensionerad Rolex-AD berättade att en Rolex submariner inklusive kostnader för marknadsföring och arbete kostar ca 5 000 SEK tutti. (Resten är marginal).

I fallen med ett par G&G för 8000 är värdet av material och tillverkning inte alltid direkt överensstämmande med ett par Loake för 2800 (1880 linjen tycker jag personligen är ett bra exempel på value for money). Men om du jämför med ett par Rizzo för 1700 är skillnaden milsvid.

När du köper ett par riktigt "bra"/dyra kvalitetsskor köper du naturligtvis en del design och varumärke, men i rätt hög grad hantverk och kvalitetsmaterial också.
Du vet att skillnaden i material inte är så stor va? Det finns en gräns för hur mycket slitage en söm och materialet håller, det är inte så svårt att göra slitstarka plagg som du kanske tror.

klenisen55
2014-01-28, 16:02
ganska vanligt? kollat mq?, brothers? dressman? m.m

annars vet jag piere one, kuomi och tiger of sweden har mkt likvärdiga i märken.

Tack för tipsen!

TomasB
2014-01-28, 16:41
Du vet att skillnaden i material inte är så stor va? Det finns en gräns för hur mycket slitage en söm och materialet håller, det är inte så svårt att göra slitstarka plagg som du kanske tror.

Handlar inte om slitstarkt i det här fallet. Det handlar om att använda de delar av skinnet som bäst passar till olika delar av skorna och som slits/patineras på bästa sätt. Rätt lätt att se. Kolla Loake.com jämför de billigaste skorna med 1880 serien så ser du på skinnet att det är annorlunda (Bättre).

Det är inte ett par haglöfs-kängor vi talar om utan ett par handgjorda skor. Men som jag konstaterade så betalar du en hel del för just hantverk, tradition, varumärke m.m. precis som med klockor.

:)

tossefar
2014-01-28, 18:46

C&J använder lite bättre material och är överlag jämnare i kvaliteten.

agazza
2014-01-28, 18:47
Irriterad blir man väl inte men en liten känsla av besvikelse får man över alla solklart dopade ungdomar som knappt orkat träna ren innan dom börjar slänga upp sina bilder på internet. Allan är lite för inaktiv nu för tiden känns det som.

ducedo
2014-01-28, 19:01
Nu gäller detta förvisso väskor men ändå intressant ang. prisskillnad:

a11wlngpuSY

Captainwide
2014-01-28, 19:54
Irriterad blir man väl inte men en liten känsla av besvikelse får man över alla solklart dopade ungdomar som knappt orkat träna ren innan dom börjar slänga upp sina bilder på internet. Allan är lite för inaktiv nu för tiden känns det som.

Va? *screwy*

newb123
2014-01-28, 20:05
Va? *screwy*

Han tycker nog bara det är dålig stil av dom (ungdomarna), tråden heter ju ändå kläder, skor och STIL... :D

Matsa
2014-01-28, 20:26
Fan Ponde, tröttnar du aldrig på att prata om saker du inte vet något om? :/

Jo, faktum är att det ofta betyder just det även om det givetvis finns undantag. Alla sulor är inte likvärdiga, det är en stor skillnad mellan en ekgarvad Rendenbachsula och den sula som sitter på Herrings och Loakes billigare modeller. Loakes 1880-serie har faktiskt inte så tokiga sulor men även där är det en märkbar skillnad jämfört med t.ex mina Tricker's (osäker på vad Tricker's använder för sulor men de känns väldigt gedigna).

Som Thomas var inne på så är en del av skillnaden lädermatchning, dvs att man använder läder inte bara från rätt del av djuret utan även ser till så att det är lika på bägge skorna i paret. Läder från t.ex magen brukar vara mjukare och rynkar sig lättare medan läder från rumpan brukar vara hårdare. Har man otur kan man få ett par där ena skon har bra läder och den andra dåligt, det syns inte så mycket när de är nya men man märker det snabbt när man använder dem. Efter några månader har man en slät och fin sko och en som ser ut som skit, jag har ett par loafers från Sebago som man knappt ser att hör ihop pga dålig matchning.

Detta är något som slarvas med på tok för högt i prisklasserna. :/

Sen finns det givetvis en gräns för t.ex sömmar men en trasig söm kostar väldigt lite att reparera. Det är hållbarheten på det som är dyrt/svårt att fixa som spelar roll. Och givetvis beror skillnaden i pris på mer än materialet, design t.ex. Och många av de exklusivare skorna tillverkas i länder där arbetet är dyrare.

Har aldrig haft mer än 2 par skor till vardagen, ett par som är mer ämnade för sommar och ett annat för vinter.

För det första vill jag gratulera till att du lyckas få den sortens skor att hålla så länge, det är en bedrift i sig! Är du en lättviktare eller går du inte speciellt mycket? Själv lyckas jag nästan alltid slita sönder sådana skor på runt ett halvår, hälen brukar gå sönder först.

Många i den här tråden är sådana som gillar kläder i sådan grad att de inte bara köper sådant de behöver utan även saker enbart för att det är snyggt, då blir det lätt fler par av allt. Är man riktigt djupt nere i modeträsket har man förmodligen rentav skor i olika färger och modeller för att matcha till andra kläder. Om man dessutom är rädd om skorna bör man skaffa fler för att inte slita på samma par hela tiden. Att bara ha ett par dyra skor som man nöter på varje dag är korkat, då är det bättre att hålla sig till något billigt som inte gör så mycket att man förstör. Låter man aldrig skorna vila och torka så spelar det inte så stor roll hur bra de är, de slits rätt fort ändå.

Matsa
2014-01-28, 20:47
Förresten, angående gränsen för materialets hållbarhet så är nog den närmast löjligt hög. Du vet, man gjorde rustning av läder förr och det finns en anledning till att motorcykelkläder görs av läder. En jacka av rejält hästskinn kan du nästan gå helskinnad ur ett hundslagsmål med och cordovanskor är fan en bedrift att slita ut. Med andra ord, gränsen ligger långt långt bortom prisklassen du pratar om.

Snubben
2014-01-28, 20:49
Förresten, angående gränsen för materialets hållbarhet så är nog den närmast löjligt hög. Du vet, man gjorde rustning av läder förr och det finns en anledning till att motorcykelkläder görs av läder. En jacka av rejält hästskinn kan du nästan gå helskinnad ur ett hundslagsmål med och cordovanskor är fan en bedrift att slita ut. Med andra ord, gränsen ligger långt långt bortom prisklassen du pratar om.

Vill man få lite idé om materialets betydelse så kan man titta på videon där uppe, i mitt tycke förklarar han väldigt bra varför "hans" märke gör si och varför kopiorna bör göra så för att spara pengar men också vad konsekvensen blir.

R Scarpa27
2014-01-28, 20:52

har bara 11 eller 12 par.
dock ångrat några hehe som dammar, endå sålt av 2 par det senaste =/.
skor & jackor e farligt.

Kaelel
2014-01-28, 21:32
För det första vill jag gratulera till att du lyckas få den sortens skor att hålla så länge, det är en bedrift i sig! Är du en lättviktare eller går du inte speciellt mycket? Själv lyckas jag nästan alltid slita sönder sådana skor på runt ett halvår, hälen brukar gå sönder först.

Ne blir inte så mycket, till affären, gymmet osv.
Långpromenader i raskt tempo sker på bandet i min löparskor som jag endast använder där:p

har bara 11 eller 12 par.
dock ångrat några hehe som dammar, endå sålt av 2 par det senaste =/.
skor & jackor e farligt.

Det måste väll ändå finnas roligare saker att lägga pengarna på?:p
Vilka skor människor har är ju det absolut sista man kollar på, eller iaf jag.

Matsa
2014-01-28, 21:35
skor & jackor e farligt.

Usch ja, jag har snöat in mig på jackor ett tag nu. Redan brännt mer än hälften av årets klädbudget på tre jackor som jag inte ens kommer att kunna använda förrän i höst... :/ Ooops? Visserligen har jag inga kläder som jag behöver köpa så det är ändå rätt lugnt.

Sen är det inte så att jag försöker rättfärdiga mitt spenderande. Jag tycker att allt snack om hur ekonomiskt det är att köpa dyra saker därför att de håller blir lite fel. Visst ligger det sanning i det men vissa försöker ju nästan få det som en vinstaffär att köpa skor för 8000kr paret. Däremot är det inte så dyrt som vissa belackare menar när man räknar med hållbarheten, sanningen ligger väl någonstans emellan. Jag ser det hellre som så att jag köper något enbart för att jag vill och då får det kosta vad det vill så länge jag har råd och är nöjd. Jag köper hellre något jättedyrt jag är helnöjd med än något halvdyrt jag är halvnöjd med, behöver inte rättfärdiga något mer än så. Snåla och vara ekonomisk kan jag göra när det gäller tråkiga "måsteköp".

När jag var i Pondes ålder hade jag nog förresten sällan mer än ett par skor per säsong och jag klädde mig oftast i billiga jeans och någon hårdrockstisha. Är inte helt säker på att mitt dåvarande jag hade resonerat som jag gör idag. ;)

Daniel L
2014-01-28, 21:36

Ja, tänk så skön världen vore om alla var du

R Scarpa27
2014-01-28, 21:38
Ne blir inte så mycket, till affären, gymmet osv.
Långpromenader i raskt tempo sker på bandet i min löparskor som jag endast använder där:p

inte vi som gillar skor. vi kollar =) och berömmer :D finns riktiga sneakers freak som putsar sina sneakers varje dag.

finns någon kändis som har en hel garderob med sneakers och har putsduk med sig i ficka n och putsar skorna flera ggr per dag =P haha kille med stil, hmm vem var det nu igen...........någon känd rappare tror jag hmmm. ska komma på det återkommer.

Matsa
2014-01-28, 21:49
På tal om jackor så pillade jag förresten på den här skinnjackan från Acne igår:

http://c893323.r23.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/16/image/1200x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/2/A/2AH141-900_A_.jpg

Jag är inte helt förtjust i designen men läderkvaliteten kändes riktigt grym. Kalvskinn som kändes både mjukt och starkt. Har inte jättekoll på Acne men jag tror att de faktiskt brukar ha hög nivå på sina skinnjackor. Den här skulle jag gärna se i verkligheten:

http://c893323.r23.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/16/image/1200x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/2/A/2AA136-X36_A_547.jpg

Matsa
2014-01-28, 22:07
Roligare att posta bilder på snygga läderprylar än att fortsätta en diskussion som börjar bli uttjatad vid det här laget...

Två udda väskor som jag tycker är coola:

http://toj-gallery.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5178&g2_serialNumber=3

http://img.photobucket.com/albums/v684/Chinorlz/Collateral%204th%20Iteration/08_Collateral_Lookbook_zps6162a965.jpg

30 kanske?

Du, jag har inte varit så mycket för sneakers förut så jag har dålig koll på den fronten. Du kanske kan ge mig lite råd? Vad rekommenderar du till jeans och skinnjacka? Jackorna i fråga är några svarta och en olivgrön, kommer mest köra på kortärmad eller BD-skjorta under. Jag är nog ute efter lite lågtech/retrosneakers. På Styleforum verkar MMM och Lanvin poppis.

Snubben
2014-01-28, 22:44
Första väskan ser ut som en sopsäck. Den andra väskan blev jag lite kär i.

4623
2014-01-28, 22:55
Håller med, gilla också andra skarpt. Fast remmen ser inte ut att sitta speciellt säkert?

Matsa
2014-01-28, 22:57
Sopsäck i "front quarter horse hide", det är grejer det. ;) Fast det är ju bara en vanlig sjömanssäck fast i läder så det är ju ingen konstig design precis.

Den undre är Collateral Concepts. Ett enmansföretag som gör väskor, jackor och smycken på beställning. Snubben är tydligen kirurg till vardags och gör det där som hobby, lol. Fan vad somliga får tiden att räcka till mycket... :D Allt på väskan är handsytt och metallgrejerna är handgjorda i silver.

Snubben
2014-01-28, 23:01
Håller med, gilla också andra skarpt. Fast remmen ser inte ut att sitta speciellt säkert?

Kika i albumet; http://smg.photobucket.com/user/Chinorlz/library/Collateral%204th%20Iteration?sort=3&page=1

http://img.photobucket.com/albums/v684/Chinorlz/Collateral%204th%20Iteration/10_Collateral_Lookbook_zps780602a6.jpg

Jag gillar själva spännet (eller vad man nu kallar det) men som du lyfter så kan man undra hur bra det sitter vid rörelse mm.

Sopsäck i "front quarter horse hide", det är grejer det. ;) Fast det är ju bara en vanlig sjömanssäck fast i läder så det är ju ingen konstig design precis.

Den undre är Collateral Concepts. Ett enmansföretag som gör väskor, jackor och smycken på beställning. Snubben är tydligen kirurg till vardags och gör det där som hobby, lol. Fan vad somliga får tiden att räcka till mycket... :D Allt på väskan är handsytt och metallgrejerna är handgjorda i silver.

Wow, galet. Jag har fullt upp med jobb 07/08 till 17/19 sen gym/löpning och renovera lägenheten på helgerna.. Borde fixa klart lägenheten *jorgen*

Matsa
2014-01-28, 23:21

Nej den ser ju inte ut att sitta så säkert men tanken verkar vara att man ska fästa den under väskan när man inte använder den. Lyckas inte länka bilden på mobilen fast det fixade ju snubben. (Tack) Här är länken till hans tråd på sz: http://stylezeitgeist.com/forums/showthread.php?p=432862

Snubben
2014-01-28, 23:25
Nej den ser ju inte ut att sitta så säkert men tanken verkar vara att man ska fästa den under väskan när man inte använder den. Lyckas inte länka bilden på mobilen fast det fixade ju snubben. (Tack) Här är länken till hans tråd på sz: http://stylezeitgeist.com/forums/showthread.php?p=432862

Ingen fara *hug*

Rent spontant kan jag tycka att man borde kunna "fixa till" spännet på ett snyggt och enkelt sätt. Böj ihop så metall-delarna nuddar varandra, införskaffa svart stark tråd (nylon?) och vira runt bitarna, smörj sedan på något vax/stearin-ish (inte stearin men det liknar, kommer inte på namnet. Är som stearin men fungerar som lim och stelnar men blir .. glansigt men grumligt).

Kanske något för den händige, jag hade troligtvis sprättat sönder väskan på något konstigt sätt. :)

agazza
2014-01-29, 10:42
Va? *screwy*

Buggig telefon som lägger inlägg i fel trådar, det var skrivet i vad gör dig förbannad just nu tråden*screwy*

TomasB
2014-01-29, 11:12

Bland det första jag ser på en person.
Vet att en väldigt stor del av de människor från det täcka könet jag talats vid med de senaste 15 åren säger samma sak.

Och det är inte så att vi äter nudlar för att ha råd med kvalitétsskor.
Min skobudget är nog inte högre än andras. Jag passar ofta på när det är rea. Fick ett par C&J chealsea boots för 2500 spänn på Rose&Borns rea för 3 år sen t.ex. (De använder jag såklart fortfarande). Samma sak med ett par Bruno Magli - 70% i somras i Venedig. Kommer hålla 5 år (Är i tyg).

Bara att jag väljer skor med omsorg snarare än att jag köper det som är moderiktigt eller trendigt.

Ponde
2014-01-29, 12:07
På tal om jackor så pillade jag förresten på den här skinnjackan från Acne igår:

http://c893323.r23.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/16/image/1200x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/2/A/2AH141-900_A_.jpg

Jag är inte helt förtjust i designen men läderkvaliteten kändes riktigt grym. Kalvskinn som kändes både mjukt och starkt. Har inte jättekoll på Acne men jag tror att de faktiskt brukar ha hög nivå på sina skinnjackor. Den här skulle jag gärna se i verkligheten:

http://c893323.r23.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/16/image/1200x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/2/A/2AA136-X36_A_547.jpg
Den första har hemska fickor och den andra kändes...meh, seriöst? cofffee

johanhej
2014-01-29, 13:04
Någon som kan tipsa om schysta boots? Ska bäras till mycket denim, skinnjacka och sådär. Inte för propert alltså.

Vart sugen på ett par Red Wing men de verkar vara för smala för mina fötter.

http://sivletto.com/data/product/images/L/6154_20111131413371332915.jpg

Tips på annat? Kvalité är prioriterat.

ThomasLDF
2014-01-29, 17:00
Någon som kan tipsa om schysta boots? Ska bäras till mycket denim, skinnjacka och sådär. Inte för propert alltså.

Har 2 par Red Wings och de töjer sig som bara fan efter ett par dagar! Våga gå ner så mycket du kan i storlek, pina igenom de första 4-5dagarna och sedan har du en sko som sitter som en kepps :)

Matsa
2014-01-29, 17:07
Den första har hemska fickor och den andra kändes...meh, seriöst? cofffee

Utveckla gärna. Vad är det du tycker gör fickorna på den första hemska? Vad förutom färgen (gissar jag) är det som du undrar om är seriöst på den andra?

Personligen är det ett par saker jag ogillar med den första:

- Det hade räckt med dragsnören på mittendragkedjan och ärmarna, när det även sitter på alla fickor blir det för mycket.

- Jag tycker inte att bröstfickans placering´funkar med resten av jackan.

- Quiltningen är inte likadan på bägge sidorna, det kan jag egentligen leva med men tillsammans med resten förstärker det bara intrycket av att försöka för mycket.

Bort med lädersnörena och ändra bröstfickans placering (eller ta ännu hellre bort den helt) så hade jag gillat den bättre.

Anledningen till att jag vill se den andra i verkligheten är att färgen förmodligen inte gör sig rättvisa på foto. Så är det oftast med läder, det är inte lätt att återge bra på bild. Visserligen skulle jag nog inte köpa den själv då jag inte är mycket för röda jackor men skulle ändå vara intressant att se hur den ter sig live, speciellt eftersom det är en ovanlig nyans.

I övrigt gillar jag att den är så ren och minimalistisk. Jag gillar hur de har gömt fickorna i sidosömmen. Fast jag hade nog hellre sett metallfärgade dragkedjor på den. Om det mest är färgen som är problemet så finns den i bl.a svart också.

Ponde
2014-01-29, 18:47
Utveckla gärna. Vad är det du tycker gör fickorna på den första hemska? Vad förutom färgen (gissar jag) är det som du undrar om är seriöst på den andra?

Personligen är det ett par saker jag ogillar med den första:

- Det hade räckt med dragsnören på mittendragkedjan och ärmarna, när det även sitter på alla fickor blir det för mycket.

- Jag tycker inte att bröstfickans placering´funkar med resten av jackan.

- Quiltningen är inte likadan på bägge sidorna, det kan jag egentligen leva med men tillsammans med resten förstärker det bara intrycket av att försöka för mycket.

Bort med lädersnörena och ändra bröstfickans placering (eller ta ännu hellre bort den helt) så hade jag gillat den bättre.

Anledningen till att jag vill se den andra i verkligheten är att färgen förmodligen inte gör sig rättvisa på foto. Så är det oftast med läder, det är inte lätt att återge bra på bild. Visserligen skulle jag nog inte köpa den själv då jag inte är mycket för röda jackor men skulle ändå vara intressant att se hur den ter sig live, speciellt eftersom det är en ovanlig nyans.

I övrigt gillar jag att den är så ren och minimalistisk. Jag gillar hur de har gömt fickorna i sidosömmen. Fast jag hade nog hellre sett metallfärgade dragkedjor på den. Om det mest är färgen som är problemet så finns den i bl.a svart också.
2 fickor på ena sidan och 1 på andra, ser mycket konstigt ut. Sen sticker de ut mycket också och lädret har inte en "använd"-look, tycker läder som ser glansigt ut ser dumt ut om det används till jackor.

Ang. den andra så blir det totalt omöjligt att få fast jackan, så den är av NOLL användning om du faktiskt måste skydda dig mot vinden/kylan eller lite regn (du får knappast fast en sådan där modells rock).

De passar väl bra om du vill ha nåt plagg ovanpå skjortan/t-skjortan på senvåren/sensommaren, i övrigt är de båda ganska oanvändbara plagg (jag gillar nog "stiliga" kläder också, men en läderjacka med noll funktionellt värde är inget jag skulle köpa).

Ponde
2014-01-29, 18:49

Tycker du om chelsea-boot skor? Då har bl.a. Timberland, RM Williams, Blundstone ganska bra modeller (inte för dressade och bra kvalitè).

Själv köpte jag chelsea-boots för 1 månad sedan och har ej använt andra skor sedan dess, är helt förälskad i dem. :d

difeddy
2014-01-29, 18:59
Köpte ett par från Polo Ralph Lauren (var på rea och i rätt prisklass, hade inte köpt skor från det märket annars) för kanske en månad sen och innersulan är redan utsliten. :D R.M. Williams skor tror jag definitivt är ett kap, men priset är ju rätt mastigt om inte man importerar direkt från Australien.

Snubben
2014-01-29, 19:00
[..]
Själv köpte jag chelsea-boots för 1 månad sedan och har ej använt andra skor sedan dess, är helt förälskad i dem. :d

Chelsea är underskattat. Bekväma, sköna och det finns många modeller som är riktigt tilltalande :thumbup:

Matsa
2014-01-29, 19:05
2 fickor på ena sidan och 1 på andra, ser mycket konstigt ut. Sen sticker de ut mycket också och lädret har inte en "använd"-look, tycker läder som ser glansigt ut ser dumt ut om det används till jackor.

Ang. den andra så blir det totalt omöjligt att få fast jackan, så den är av NOLL användning om du faktiskt måste skydda dig mot vinden/kylan eller lite regn (du får knappast fast en sådan där modells rock).

De passar väl bra om du vill ha nåt plagg ovanpå skjortan/t-skjortan på senvåren/sensommaren, i övrigt är de båda ganska oanvändbara plagg (jag gillar nog "stiliga" kläder också, men en läderjacka med noll funktionellt värde är inget jag skulle köpa).

Vad menar du när du säger "få fast jackan"?

(Svarar mer när jag sitter vid en dator.)

Ponde
2014-01-29, 19:21
Vad menar du när du säger "få fast jackan"?

(Svarar mer när jag sitter vid en dator.)

Att man faktiskt kan dra dragkedjan fast. Lönlöst med en jacka som inte går fast (enligt mig då, jag vill ha någon sorts funktionalitet om jag skaffar kläder).

Matsa
2014-01-29, 21:52

Då ogillar vi fickorna av samma anledning. Det är lite udda med tre fickor på en moto, det vanliga brukar vara två eller fyra och eftersom jag gillar minimalistiska jackor så föredrar jag två. En del bomberjackor har dock tre fickor så det kan säkert funka på en moto också fast inte med det här utseendet. Om den satt lodrätt, närmare dragkedjan och var mer gömd hade det sett bättre ut imo.

Jag upplevde den inte som speciellt glansig i affären, det är förmodligen bilden. Hela anledningen till att jag började prata om jackan trots att jag ogillar designen är ju just att jag blev positivt överraskad av materialet. Som sagt så är det svårt att ta riktigt bra foton på läder, det gör sig bäst i 3D. Anledningen till att den inte ser använd ut är att den är ny, det löser man genom att använda den. Man ska vara försiktig med lädergods som ser slitet ut redan när det är nytt. Det är behandlat på ett sätt som sliter vilket kan vara ok om det är ett läder som klarar det men ofta görs det på skräp och då blir det fult ganska snabbt när man väl använder det. Tycker det är bättre att slita in sina egna saker, då får det dessutom en personlig prägel.

Att man faktiskt kan dra dragkedjan fast. Lönlöst med en jacka som inte går fast (enligt mig då, jag vill ha någon sorts funktionalitet om jag skaffar kläder).

Ok, då förstår jag. Det är väl klart att den går att stänga? Inga konstigheter:

Samma modell i svart...
http://c893323.r23.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/16/image/x900/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/2/A/2AA136-900_D_557.jpg

Och marinblå mocka...
http://c893323.r23.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/16/image/x900/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/2/A/2AG141-885_B_674.jpg

Callek
2014-01-30, 08:37
Är det någon som har erfarenhet av skor från spanska Yanko?
De har ett par oxfords som jag är lite sugen på.

eternallord
2014-01-30, 08:52

Jag äger två skinnjackor från Acne (en svart Theo och en brun Oliver) och kvalitén på just skinnjackorna är extremt hög. Tjockt, tungt skinn med goda sömmar. Sen är dom förbannat snygga också

4623
2014-01-30, 08:53
http://www.buzzfeed.com/peggy/unspoken-suit-rules-every-man-should-know

Inte kollat igenom själv.

johanhej
2014-01-30, 10:01
Tycker du om chelsea-boot skor? Då har bl.a. Timberland, RM Williams, Blundstone ganska bra modeller (inte för dressade och bra kvalitè).

Ville ha ett par Red Wing när jag köpte mina förra skor med, så det känns som det är läge att vänta om du säger så :). Får vänta så jag får prova dem i rätt storlek iaf.

Chelsea är underskattat. Bekväma, sköna och det finns många modeller som är riktigt tilltalande :thumbup:

Håller med! Köpte ett par Gant för ~några år sedan, som gått hårt sen dess. Dock börjar de tappa sulan, och det är dags att uppdatera.

Vad finns det för schysta bältestillverkare i Europa? Vill ha ett schyst, plain, bälte i naturligt läder utan en massa konstigheter. Hög kvalitet på läder och hantverk är prio. Har titta på Iron Heart, men 150 pund för ett bälte svider lite väl.

TomasB
2014-01-30, 13:12
Köpte ett par från Polo Ralph Lauren (var på rea och i rätt prisklass, hade inte köpt skor från det märket annars) för kanske en månad sen och innersulan är redan utsliten. :D R.M. Williams skor tror jag definitivt är ett kap, men priset är ju rätt mastigt om inte man importerar direkt från Australien.

Ville ha ett par Red Wing när jag köpte mina förra skor med, så det känns som det är läge att vänta om du säger så :). Får vänta så jag får prova dem i rätt storlek iaf.

Håller med! Köpte ett par Gant för ~några år sedan, som gått hårt sen dess. Dock börjar de tappa sulan, och det är dags att uppdatera.

Vad finns det för schysta bältestillverkare i Europa? Vill ha ett schyst, plain, bälte i naturligt läder utan en massa konstigheter. Hög kvalitet på läder och hantverk är prio. Har titta på Iron Heart, men 150 pund för ett bälte svider lite väl.

http://www.buzzfeed.com/peggy/unspoken-suit-rules-every-man-should-know

Inte kollat igenom själv.

Vettiga tips om du inte har koll själv.
De flesta italienare som benämns som de med mest stilkänsla i världen (Typ Luca Rubinacci, Lapo Elkann, mfl) bryter mot i princip alla de tips som föreslås. Dock medvetet och med stil vilket är en "liga ovanför" typ.

MangeByggarn
2014-01-30, 17:36
Söker liknande vadderad läderjacka som inte kostar en månadslön som den på bilden.

http://i57.tinypic.com/11h5jd5.jpg

Matsa
2014-01-30, 18:44

http://www.equusleather.co.uk/
http://www.saddler.co.uk/

R Scarpa27
2014-01-30, 19:22
sean kingston var det jag tänkte på... han äger över 1000 par sneakers bara =P...
har en grymmt rolig sida där ni kan bläddra i ett bildspel och se 54 olika sko garderober från olika kändisar. grymmt kul att se =)...
länk finns här.. http://photos.toofab.com/galleries/shoe_closets__celebrity_twitpics/page/2#tab=most_recent&id=1102743

R Scarpa27
2014-01-30, 19:25

kör bara på ett märke, tiger of sweden.
det ena bältet har jag använt i 15 år och inte sönder ännu!
snygga, stilrena, & kvallite.

Matsa
2014-01-30, 20:44
kör bara på ett märke, tiger of sweden.
det ena bältet har jag använt i 15 år och inte sönder ännu!
snygga, stilrena, & kvallite.

Nu citerade du fel person. :P

Jag tycker att Tiger har lite ojämn kvalitet men en del saker är riktigt bra. Har en skinnjacka från dem som är bra, och de släppte en väska i år som verkar trevlig.

TomasB
2014-01-31, 09:39
Söker liknande vadderad läderjacka som inte kostar en månadslön som den på bilden.

Inte exakt samma men åt samma håll:

http://www.jofama.se/fashion/butik/ss2014-king-leather/

Bra kvalité (Jofama) och helt ok pris (Kanske lite dyrare än vad jag egentligen vill lägga på en skinnjacka men de håller å andra sidan länge).

Ponde
2014-01-31, 12:05

Måste fråga...seriöst, varför köpa en sådan jacka? Knäppet vid halsen är fult, fickorna är tråkiga och opraktiska, ytan ser hemsk ut av dessa bubblor överallt och jackan ser ut att vara omöjliga att få fast (se bild 1). Själv tycker jag iaf att en läderjacka skall se lite "sliten" ut och inte ha en sådan hemsk krage, sen skall ytan inte vara polerad sådär (ser ut som en billig påsrock nu) och gupparna ser bara konstiga ut.

1/10 IMO (bara min åsikt).

EDIT: Tråden handlar även om stil, och då får jag naturligtvis ifrågasätta andras val, eller? Måste edita snabbt så att jag inte får bann av någon uttråkad mod för "personangrepp" eller whatever.

4623
2014-01-31, 12:17
1/10 IMO (bara min åsikt).

Precis

Ponde
2014-01-31, 12:28
Precis
Du får gärna utveckla ditt argument, tycker du att rocken är snygg och varför? Har då aldrig sett någon bära en sådan jacka med värdighet, ser alltid fånigt ut.

johanhej
2014-02-02, 15:39
Åsiktshjälp! Vinröda/bruna vs svarta? Kommer bäras till mycket denim.

http://www.redwingamsterdam.com/images/news/2003_image_1.jpg

Trouble
2014-02-02, 15:41
Brune cofffee

TomasB
2014-02-03, 13:37
Jag är fel person att fråga eftersom jag tycker man bär svarta skor till begravning (typ). Har försökt handla ett par svarta oxfords i 2 år men slutar alltid med någon annan färg. Jag har t.o.m ett par grå Lanvin oxfords (och bruna i olika modeller) men inga svarta.

Så: Rödbrunt.

Matsa
2014-02-04, 01:01
Måste fråga...seriöst, varför köpa en sådan jacka?

Jag drar till med en vild gissning på att han tycker att den är snygg.

Vad gäller resten av ditt inlägg så är hälften av det du skriver enbart dina egna åsikter och resten är rena fel eller missförstånd.

Knäppet vid halsen är fult

Nej, att du tycker det gör det inte till fakta. Det är en av de mer klassiska kragarna på skinnjackor och som så mycket annat härstammar den från mc-kläder. Här är en liknande krage på en belstaffjacka:
http://cache.mrporter.com/images/products/412354/412354_mrp_in_l.jpg

Och en från Lewis Leathers:
http://www.lewisleathers.com/gallery/images/super_phantom_no_443_2_14.jpg

fickorna är tråkiga och opraktiska

Varför tror du att de är opraktiska? De ser ungefär ut som fickorna på en del av mina jackor och de funkar utmärkt.

ytan ser hemsk ut av dessa bubblor överallt

Det är en legitim åsikt, jag är inte heller något större fan av skinnjackor som är quiltade överallt. Jag anser att quiltningens syfte är att skydda och därför ska det vara på ställen man behöver skydda, som axlar och armbågar. Tydligen är det dock många som inte delar den åsikten eftersom de här jackorna faktiskt säljer.

och jackan ser ut att vara omöjliga att få fast (se bild 1).

Du trodde att Acnejackan inte gick att stänga heller men det gjorde den och det gör givetvis även denna. Se bild:
http://i3.farfetch.com/10/44/90/17/10449017_2259364_1000.jpg

Själv tycker jag iaf att en läderjacka skall se lite "sliten" ut och inte ha en sådan hemsk krage, sen skall ytan inte vara polerad sådär (ser ut som en billig påsrock nu) och gupparna ser bara konstiga ut.

Nya jackor ser ofta just nya ut. Det är återigen en fråga om din personliga smak och verkligen inget "fel" i att jackorna ser ut på det viset. Här är två jackor från rätt respektabla tillverkare som bägge ser glansiga ut:

Yves Saint Laurent:
http://thetoysofmyfriends.com/wp-content/uploads/2013/07/366891588732852845_7dd3e988fa21.jpg

Balmain:
http://www.upscalehype.com/wp-content/uploads/2009/07/Balmain-leather-jacket1.jpg

Du är inte ensam om att vilja ha jackor som ser slitna ut, det finns rentav de som tvättar sina nya skinnjackor för att de ska se mattare ut (och vissa andra orsaker också). Det kan funka om det är bra läder i jackan, annars är det risky business. Personligen tycker jag att det är ett ickeproblem, en jacka som man använder kommer att se sliten ut så småningom. Gillar du inte kläder som ser nya ut kan second hand vara ett alternativ.

EDIT: Tråden handlar även om stil, och då får jag naturligtvis ifrågasätta andras val, eller? Måste edita snabbt så att jag inte får bann av någon uttråkad mod för "personangrepp" eller whatever.

Diskussioner håller tråden vid liv och givetvis har du rätt till din åsikt men när du uppför dig som om din smak är något sorts mall så blir det lite irriterande. Ännu mer så när hälften av grejerna du kritiserar bara beror på att du inte fattar vad du tittar på (jackorna går inte att stänga, fickorna är opraktiska etc är ogrundade saker du bara har fått för dig).

Inte exakt samma men åt samma håll:

http://www.jofama.se/fashion/butik/ss2014-king-leather/

Bra kvalité (Jofama) och helt ok pris (Kanske lite dyrare än vad jag egentligen vill lägga på en skinnjacka men de håller å andra sidan länge).

Det där var en av de trevligare Jofama jag har sett! Jag tycker inte att det mesta de gör är så intressant men den gillade jag faktiskt.

Pudzianovski
2014-02-04, 08:38
Jag har tidigare provat lite jackor från Barbour utan att hitta någon som jag tycker sitter bra och passar mig. Men nu provade jag en som satt riktigt bra faktiskt, de andra har oftast varit lite bylsigare runt midjan/ryggen men denna är väl "tailored" (slimmare så att säga). Denna satt betydligt bättre tyckte jag. Ursäkta för stor bild! Barbour Tailored Sapper Navy. Köpte den inte i Sverige :)

http://www.careofcarl.com/bilder/artiklar/zoom/11210711r_1.jpg

Snubben
2014-02-04, 08:41
[...]

http://www.countryattire.com/barbour-men-s-tailored-wax-sapper-jacket-navy-mwx0513ny51.html

http://www.outdoorandcountry.co.uk/Barbour-Tailored-Sapper-Waxed-Jacket.html

Den?

Isf. bra köp :thumbup: Den är fin.

Pudzianovski
2014-02-04, 08:45
http://www.countryattire.com/barbour-men-s-tailored-wax-sapper-jacket-navy-mwx0513ny51.html

http://www.outdoorandcountry.co.uk/Barbour-Tailored-Sapper-Waxed-Jacket.html

Den?

Isf. bra köp :thumbup: Den är fin.

Ja, precis. Beställde från sista länken. Missade precis rean på första länken när jag beställde.

Hobbes
2014-02-04, 08:45
Jag har tidigare provat lite jackor från Barbour utan att hitta någon som jag tycker sitter bra och passar mig. Men nu provade jag en som satt riktigt bra faktiskt, de andra har oftast varit lite bylsigare runt midjan/ryggen men denna är väl "tailored" (slimmare så att säga). Denna satt betydligt bättre tyckte jag. Ursäkta för stor bild! Barbour Tailored Sapper Navy. Köpte den inte i Sverige :)

http://www.careofcarl.com/bilder/artiklar/zoom/11210711r_1.jpg

Förbaskat snygg, den gillade jag verkligen. Skulle nästan köpa mig en Barbour, träffade CEO på Distress Center som jag volunterar för och vi gick på lunch, han bar en väldigt snygg Barbour jacka vilket jag kommenterade på - uppenbarligen var jag typ den första som han mött som kände till märket väl:D (Bar Barbour som jaktjacka för många år sedan). De är verkligen unika här!

Arne Persson
2014-02-04, 10:18
Min fru gnällde när jag köpte mitt andra par RM Williams (Craftman bruna i känguru) och idiotförklarade mig (inget ovanligt:)). Vad gör man? Jo man köpte ett par till henne (Craftman Yearling) som en överaskning. Hon slutade gnälla...;)

Hobbes
2014-02-04, 10:21
min fru gnällde när jag köpte mitt andra par rm williams (craftman bruna i känguru) och idiotförklarade mig (inget ovanligt:)). Vad gör man? Jo man köpte ett par till henne (craftman yearling) som en överaskning. Hon slutade gnälla...;)

Like a boss!

Bryggan
2014-02-04, 10:26
Min fru gnällde när jag köpte mitt andra par RM Williams (Craftman bruna i känguru) och idiotförklarade mig (inget ovanligt:)). Vad gör man? Jo man köpte ett par till henne (Craftman Yearling) som en överaskning. Hon slutade gnälla...;)Vill hon inte ha en propert klädd man eller? De där är ju snygga!

Hobbes
2014-02-04, 10:37
Vill hon inte ha en propert klädd man eller? De där är ju snygga!

Tror han menar att kostnaden för skorna/bootsen blev förståliga först när hon fick ett par! :)

Arne Persson
2014-02-04, 10:43
Tror han menar att kostnaden för skorna/bootsen blev förståliga först när hon fick ett par! :)

precis...:)

Bryggan
2014-02-04, 11:18
Ahhh, hehehe

<---Trög

MangeByggarn
2014-02-04, 15:18
Dagens köp:

http://cdn.bucklecontent.com/media/images/bw3/lg/40560091212_BRN_lg_v1_m56577569835110090.jpg

http://www.polyvore.com/cgi/img-thing%3F.out%3Djpg%26size%3Dl%26tid%3D93266567

För 915 kr sammanlagt.

TomasB
2014-02-04, 16:49
Dagens köp:

http://cdn.bucklecontent.com/media/images/bw3/lg/40560091212_BRN_lg_v1_m56577569835110090.jpg

För 915 kr sammanlagt.

Inte min stil men är du nöjd så superkul! :)

blondyz
2014-02-04, 17:57
Min fru gnällde när jag köpte mitt andra par RM Williams (Craftman bruna i känguru) och idiotförklarade mig (inget ovanligt:)). Vad gör man? Jo man köpte ett par till henne (Craftman Yearling) som en överaskning. Hon slutade gnälla...;)

Gratulerar. Har likadana skor i samma färg, helt klart all time favoriterna. Vänta något år så kommer dina fötter sakna dem så fort du tar av dem :D Riktigt följsamt och fint läder, som dessutom tåler en hel del. Hade kunnat skriva ner en hel del eskapader med skopina som följd, men nöjer mig med att nämna att efter dessa år av slit står de fortfarande redo i hallen, i mint condition, redo för nästa användning.

Har inte sett craftsman på en kvinna tidigare, men nu snurrar ju tankarna.. Födelsedag i Mars och jag måste hitta present :D

Hobbes
2014-02-05, 00:34
Dagens köp:

För 915 kr sammanlagt.

Snygga, den övre ser lite lätt fordrat ut och ser oerhört bekväm ut!

MangeByggarn
2014-02-05, 00:45
Snygga, den övre ser lite lätt fordrat ut och ser oerhört bekväm ut!

Stämmer, mycket mer bekväma än mina förra liknande från Selected.

Arne Persson
2014-02-05, 01:11
Gratulerar. Har likadana skor i samma färg, helt klart all time favoriterna. Vänta något år så kommer dina fötter sakna dem så fort du tar av dem :D Riktigt följsamt och fint läder, som dessutom tåler en hel del. Hade kunnat skriva ner en hel del eskapader med skopina som följd, men nöjer mig med att nämna att efter dessa år av slit står de fortfarande redo i hallen, i mint condition, redo för nästa användning.

Har inte sett craftsman på en kvinna tidigare, men nu snurrar ju tankarna.. Födelsedag i Mars och jag måste hitta present :D

Tackar! :) Har redan ett par svarta Baxland. Det lär ta lite tid innan mina känguru craftman kommer. Dom gick på 4500 kr, 500 kr dyrare än mina baxland och hennes craftman. Dom är riktigt fina även som damskor... :)

Matsa
2014-02-08, 04:06
Jag har upptäckt att det ser muppigt ut med prydliga kängor till träningsbyxor och det är fortfarande lite för slaskigt för sneakers, så jag köpte jag de här eftersom de var rätt billiga på rean:

http://thingd-media-ec6.thefancy.com/default/521587093978221498_ab250a62dabf.jpg

Tackar! :) Har redan ett par svarta Baxland. Det lär ta lite tid innan mina känguru craftman kommer. Dom gick på 4500 kr, 500 kr dyrare än mina baxland och hennes craftman. Dom är riktigt fina även som damskor... :)

Älskar mina Blaxland i svart mocka! Det är bland de skönaste skorna jag har och dessutom är de väldigt stabila i sidled vilket jag gillar då jag har lätt för att vricka vänsterfoten numera. Mitt nästa skoköp blir högst sannolikt ett par RM Williams Kingsvale i känguru, det är deras chukkas. Hoppas att de är lika trevliga som deras chelseas. :)

Kräket
2014-02-08, 08:02
Har lite klädfrågor. Har ni några bra tips på byxor. Tycker det är knivigt att hitta sköna byxor som håller i längden.

Just nu använder jag diesel larkee. Jag gillar modellen och tycker det är tacksamt med lite extra utrymme för benen. Har både vanliga och relaxed fit, och gillar bägge. Ett problem är dock att byxorna blir för stora! Jag använder 31 i midja och 32/34 i benlängd.

Alla tips tas tacksamt emot! Vore även glad för tips på skjortor! Gärna vanliga, enkla och vardagliga skjortor men i slimfit-modell.

johanhej
2014-02-08, 09:14
Har lite klädfrågor. Har ni några bra tips på byxor. Tycker det är knivigt att hitta sköna byxor som håller i längden.

Just nu använder jag diesel larkee. Jag gillar modellen och tycker det är tacksamt med lite extra utrymme för benen. Har både vanliga och relaxed fit, och gillar bägge. Ett problem är dock att byxorna blir för stora! Jag använder 31 i midja och 32/34 i benlängd.

Alla tips tas tacksamt emot! Vore även glad för tips på skjortor! Gärna vanliga, enkla och vardagliga skjortor men i slimfit-modell.

Om de blir för stora så är det väl bara att köpa mindre nästa gång? Om du vill ha tips på modeller så brukar Nudies sharp bengt sitta bra på böjande folk.

Kräket
2014-02-08, 09:31
Jo fast de passar perfekt när jag inhandlar byxorna! Sedan töjs de ut! *gah!*

amini
2014-02-08, 12:06
sportiga svarta läderskor som inte ser ut som träningsskor *screwy*
tips tack

Daniel L
2014-02-08, 12:20
sportiga svarta läderskor som inte ser ut som träningsskor *screwy*
tips tack

Common Projects har många fina modeller
http://cdnd.lystit.com/photos/2013/08/23/common-projects-black-black-leather-training-boots-product-1-12997876-693900577_large_flex.jpeg

difeddy
2014-02-08, 12:40
Jo fast de passar perfekt när jag inhandlar byxorna! Sedan töjs de ut! *gah!*

Knepet är att köpa något för tighta jeans, så att de töjer ut sig precis efter ens passform. Kan rekommendera NN07 f.ö.

amini
2014-02-08, 12:42
Common Projects har många fina modeller
http://cdnd.lystit.com/photos/2013/08/23/common-projects-black-black-leather-training-boots-product-1-12997876-693900577_large_flex.jpeg

priserna e som en charter resa*gah!*

cero
2014-02-08, 14:51
Dagens köp:

Finns den i svart?

Matsa
2014-02-08, 17:47
priserna e som en charter resa*gah!*
Adidas har en del helsvarta som inte är speciellt dyra. Här har du några på rea, fast finns inte alla storlekar: http://m.sneakersnstuff.com/en/product/11952/adidas-originals-campus-80s-deluxe

Desertrat
2014-02-08, 17:53
Jag försöker hitta USMC marpat desert jacka + byxor men var finna det i Sverige i min storlek?
I och med att M90 är kraftigt reglerat i rätten att bära det utom tjänst.

Spettet
2014-02-08, 18:00
Någon som har något tips på sjyst ljusbeige skjorta?

Umirin
2014-02-15, 12:04
Någon som har något tips på sjyst ljusbeige skjorta?

Något sent kanske men, kan varmt rekommendera Ralph Laurens http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/polo-ralph-lauren-slim-fit-shirt-oxford-basketball-orange.html

Vet inte om den är något för orange kanske? Men deras oxford skjortor är enligt mig otroligt snygga med en mycket bra passform.

lycka till

Hobbes
2014-02-15, 12:16
Något sent kanske men, kan varmt rekommendera Ralph Laurens http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/polo-ralph-lauren-slim-fit-shirt-oxford-basketball-orange.html

Vet inte om den är något för orange kanske? Men deras oxford skjortor är enligt mig otroligt snygga med en mycket bra passform.

lycka till

Förlåt:em: är jag färgblind men den ser mer rosa ut än organge:em:

Olegh
2014-02-15, 12:24
Den är ju grisskär! Absolut inte orange.

Hobbes
2014-02-15, 12:26
Den är ju grisskär! Absolut inte orange.

Jag är inte färgblind då:d

rooz
2014-02-21, 14:08
http://personal.battleangel.org/wp-content/personal/2010/05/MG_9793.jpg

Meindl Island kängor. Nedsatta från 3200:- till 2499:- .Fick mycket kompetent hjälp hos kängspecialisten :)

z_bumbi
2014-02-21, 14:19
Jag försöker hitta USMC marpat desert jacka + byxor men var finna det i Sverige i min storlek?

Om du vill ha något i din storlek är det lättare om du anger storleken. :)

Rooz: Bra pris, det enda jag riktigt saknar i affärsväg här i krokarna är en butik som har ett stort utbud på kängor och skor.

rooz
2014-02-21, 14:25
Om du vill ha något i din storlek är det lättare om du anger storleken. :)

Rooz: Bra pris, det enda jag riktigt saknar i affärsväg här i krokarna är en butik som har ett stort utbud på kängor och skor.

Ja, det är fördelen med STHLM. Finns specialist-butiker för nästan allt. Var ensam kund i butiken också, så prövade mig igenom nästan 10 par, men dessa satt som en dröm.

XXXL
2014-02-21, 14:40

Beställa från USA, blir billigare. Men varför skulle du vilja bära det för?

Snubben
2014-02-21, 15:07
Jag söker vita skjortor med 'button down'-krage som INTE är genomskinliga. Gärna modeller som sitter lite mer slimmat, kommer användas till jeans/chinos/shorts.. Avslappnad klädsel.

4623
2014-02-21, 15:23
Jag söker vita skjortor med 'button down'-krage som INTE är genomskinliga. Gärna modeller som sitter lite mer slimmat, kommer användas till jeans/chinos/shorts.. Avslappnad klädsel.

Då är det oxford som gäller imo. RL har helt okej. Eton har nog också någon. Huruvida Stenströms har vet jag inte.

Snubben
2014-02-21, 15:27
Då är det oxford som gäller imo. RL har helt okej. Eton har nog också någon. Huruvida Stenströms har vet jag inte.

Kikar lite närmare på det, tack. :thumbup:

Medusa
2014-02-23, 03:22

Den är inte reglerad på något sätt utanför tjänst, om du tar bort alla märken och kragspeglar är det inte en uniform längre, utan vanlig klädsel.

Det är inte kamouflagekläderna som gör uniformen, utan beteckningarna, köp en m90 på överskott, det gör varje jägare i Sverige.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

difeddy
2014-02-23, 10:48
Kikar lite närmare på det, tack. :thumbup:

Har en från RL som sitter riktigt bra. M slim fit passar precis.

Kräket
2014-03-01, 10:24
Skulle behöva lite hjälp. Jag begriper nämligen inte hur det kan komma sig att mina jeans alltid nöts ut i grenen!? Blir små hål av att tyget nöts ut på insidan av låren. Fort går det också.

Jag kan knappast köpa större jeans, då midjan i den storlek jag har redan blir (när de använts) för stor. Ser så rackarns illa ut när byxlinningen ser så där snörpt ut då man har för stora byxor.

Det är riktigt trist när man köpt jeans för 1000 kr att de så pass snabbt slits ut. Visst kan man säkert förstärka tyget, men då tycker jag det känns rätt obekvämt.

Är jag ensam om detta problem eller finns det fler? Hur gör ni i så fall?

Desertrat
2014-03-01, 10:34
Skulle behöva lite hjälp. Jag begriper nämligen inte hur det kan komma sig att mina jeans alltid nöts ut i grenen!? Blir små hål av att tyget nöts ut på insidan av låren. Fort går det också.

Jag kan knappast köpa större jeans, då midjan i den storlek jag har redan blir (när de använts) för stor. Ser så rackarns illa ut när byxlinningen ser så där snörpt ut då man har för stora byxor.

Det är riktigt trist när man köpt jeans för 1000 kr att de så pass snabbt slits ut. Visst kan man säkert förstärka tyget, men då tycker jag det känns rätt obekvämt.

Är jag ensam om detta problem eller finns det fler? Hur gör ni i så fall?
Samma här. kan det bero på grova lår, mm, och att lårmusklerna "sluter tätt" och att man helt enkelt gnider sönder tyget?
Eller skall dra den simpla och enkla slutsatsen att tillverkaren har dragit ner på tygkvaliteten mer?
Jag spräckte mina mer i grenen, inna jag klev upp +1 storlek.

mistermr
2014-03-01, 17:56
Hej,

Har någon tips på snygga funktionsjackor?

/mistermr

Puryeah
2014-03-01, 19:28
Köpte denna idag från Matinique, 3000 spänn så det var alldeles lagom. Har redan en svart skinnjacka så var lite sugen på en brun också, ser inte alls lika "plastig" ut irl.

http://static.smartkids.dk/smartguy/200346/34/200346_1_3_34.jpg

http://static.smartkids.dk/smartguy/200346/34/200346_3_3_34.jpg

http://static.smartkids.dk/smartguy/200346/34/200346_2_3_34.jpg

Kräket
2014-03-01, 20:21
Samma här. kan det bero på grova lår, mm, och att lårmusklerna "sluter tätt" och att man helt enkelt gnider sönder tyget?
Eller skall dra den simpla och enkla slutsatsen att tillverkaren har dragit ner på tygkvaliteten mer?
Jag spräckte mina mer i grenen, inna jag klev upp +1 storlek.

Själv anser jag mig inte ha (men önskar att jag hade) så pass grova lår att dessa var att skylla! Det senare känns mer troligt, även om det är surt när man betalar + 1000 kr för ett par jeans.

Jag kan inte gå upp i storlek mer. Har för närvarande 31/32 och dessa blir för stora efter ett tag! Jäkla dilemma....*gah!*

dauit
2014-03-01, 20:33
Köpte denna idag från Matinique, 3000 spänn så det var alldeles lagom. Har redan en svart skinnjacka så var lite sugen på en brun också, ser inte alls lika "plastig" ut irl.

Se där, jag är inte den enda som har fastnat i skinnjacka-träsket, är farligt nära o klippa till på den här:
http://www.gatt.se/pub_images/thumbs/tyler250810__brun35--1_7401.jpg

Men jag får hålla mig till rean, köpte nyss en vårjacka dessutom har jag annat klädinköp som står på shoppinglistan just nu(skor).
lite större bild, den gör jackan dock inte rättvis - betydligt snyggare
http://se.zoovillage.com/images/pi/10092512/Jofama-Tyler_brownie_leather_jacket_250810_35_d1.jpg

Hobbes
2014-03-02, 00:20
Hej,

Har någon tips på snygga funktionsjackor?

/mistermr

I vilken miljö? Jag kanske inte är modemedveten men har rätt bra koll på funktionsjackor som "jag":em: tycker även är snygga:d

mistermr
2014-03-02, 08:22
I vilken miljö? Jag kanske inte är modemedveten men har rätt bra koll på funktionsjackor som "jag":em: tycker även är snygga:d

Jag har tänkt mig en som man kan ha på jobbet och i fritiden under våren och hösten.

/mistermr

Hobbes
2014-03-02, 10:25
Jag har tänkt mig en som man kan ha på jobbet och i fritiden under våren och hösten.

/mistermr

Gotcha, jag gillar äger och rekommenderar (vilka jag använder i jobbet och på fritid):

Arc'Teryx Theta AR Jacket - Gore-Tex, ingen fodring, detta löser du enklast med en fleece jacka (se nedan), men den håller vind, vatten och snö från dig på ett oerhört praktiskt sätt. Jag älskar min jacka, den är stilren och samtidigt oerhört praktisk!

http://media.rei.com/media/mm/d4941b1e-9530-465b-8f39-ba8fb933e1c6.jpg
http://images.arcteryx.com/details/450x500/Theta-AR-Jacket-Nighthawk-Front-View.jpg

Angående fleece jackan - Covert Cardigan, Arc'Teryx:
http://www.kenjonesskimart.com/assets/images/arcteryx/F13-Covert-Cardigan-Black.jpg

Varm, oerhört bekväm och funktionell, fungerar utmärkt såsom stand alone plagg.

Arc'Teryx, Gamma MX Hoody, ett mer funktionellt plagg på alla sätt är svårt att finna. Detta är en såkallad soft-shell, passformen är underbar, stilen underbar, användningsområderna underbara, jag klarat störtskurar i denna upp till 2 timmar utan att regn gått igenom. Detta är ett otroligt skönt och användart plagg:

http://i59.tinypic.com/2iw7k2q.jpg

Samt lite enklare men fungerar året runt, Patagonia, Softshell:

http://i.pgcdn.com/pi/102/13/67/1021367713_640.jpg

De kan jag stå för är helt underbara plagg som tar dig igenom en helg på berget och används med fördel på måndag morgon påväg till jobbet.

Spettet
2014-03-02, 15:51
Hemkommen med detta:

http://www.hm.com/se/product/18945?article=18945-B#article=18945-J
En grå, mörkblå och en svart.

http://www.hm.com/se/product/22354?article=22354-B

http://www.hm.com/se/product/24670?article=24670-A

http://www.hm.com/se/product/24385?article=24385-A

http://www.hm.com/se/product/96518?article=96518-Z

Plus en massa till.

Frantic
2014-03-02, 16:01
För i helvete....

Nu har det börjat bli hål i mina favoritjeans. Jag vet inte hur många jeans jag har som har fått hål i skrevet och det är lika irriterande varje gång.

Stulen bild.
http://bilder3.egmont.se/cache/8a/8a7f/8a7f65dfa4f8b12d0452c719cb9a18ec3538fe3b

Snubben
2014-03-02, 16:16
Lår som trycker mot varandra + dåligt material. Köper jag billigare jeans så blir det så, lite dyrare så håller det ett bra tag.

eternallord
2014-03-02, 16:29
Händer bara på stretchjeans för mig.

mistermr
2014-03-02, 16:59
Gotcha, jag gillar äger och rekommenderar (vilka jag använder i jobbet och på fritid):

Arc'Teryx Theta AR Jacket - Gore-Tex, ingen fodring, detta löser du enklast med en fleece jacka (se nedan), men den håller vind, vatten och snö från dig på ett oerhört praktiskt sätt. Jag älskar min jacka, den är stilren och samtidigt oerhört praktisk!

http://media.rei.com/media/mm/d4941b1e-9530-465b-8f39-ba8fb933e1c6.jpg
http://images.arcteryx.com/details/450x500/Theta-AR-Jacket-Nighthawk-Front-View.jpg

Angående fleece jackan - Covert Cardigan, Arc'Teryx:
http://www.kenjonesskimart.com/assets/images/arcteryx/F13-Covert-Cardigan-Black.jpg

Varm, oerhört bekväm och funktionell, fungerar utmärkt såsom stand alone plagg.

Arc'Teryx, Gamma MX Hoody, ett mer funktionellt plagg på alla sätt är svårt att finna. Detta är en såkallad soft-shell, passformen är underbar, stilen underbar, användningsområderna underbara, jag klarat störtskurar i denna upp till 2 timmar utan att regn gått igenom. Detta är ett otroligt skönt och användart plagg:

http://i59.tinypic.com/2iw7k2q.jpg

De kan jag stå för är helt underbara plagg som tar dig igenom en helg på berget och används med fördel på måndag morgon påväg till jobbet.

Den sista är den typ av modell jag är ute efter, hur får man tag på en sådan och sådana modeller överlag?

/mistermr

z_bumbi
2014-03-02, 17:39
Valfri friluftsaffär har någon typ av softshell. De dyrare märkena brukar finnas på naturkompaniet och jag har för mig jag sett båda skräcködlan (jag kan inte stava till ayxet..) och Patagonian där.
Min personliga syn på den typen av jackor är att det kan vara som att bära en plastpåse direkt mot huden om det inte är tillräckligt kallt så man kan ha underställ eller varmare under. Ventilationen är också överskattad och för regnskydd i vardagen kan jag lika gärna impregnera en vanlig jacka av 50/50 bomull/syntet, köpa en trelagers membranjacka som inte har 100% syntet som foder eller köpa något i Ventile.
Fast det är bara jag...

Andra verkar gilla dem. :D

Kräket
2014-03-02, 20:24
För i helvete....

Nu har det börjat bli hål i mina favoritjeans. Jag vet inte hur många jeans jag har som har fått hål i skrevet och det är lika irriterande varje gång.

Stulen bild.
http://bilder3.egmont.se/cache/8a/8a7f/8a7f65dfa4f8b12d0452c719cb9a18ec3538fe3b

Exakt så blir det för mig!

Och så jäkla budget är väl inte Diesel-jeans? Kostar ju över 1000!

Snubben
2014-03-02, 20:56
Vet inte om jag skulle kalla Diesel för kvalitet. Kan tycka att priset är en dålig indikator på kvalitet när det kommer till Jeans. Jag har ett jeans som jag har betalt mellan 300 till 700 SEK för som har bättre passform och motstår slitage avsevärt bättre än Jeans som man lagt 2000+ SEK på.

Givetvis finns det Jeans där man lägger några kronor extra på som sitter och håller gudomligt bra men min erfarenhet av jeans är just att priset är, faktiskt, en riktigt dålig indikator på kvaliteten.

rooz
2014-03-02, 22:17
Raw-jeans brukar hålla bättre. Ska bara hitta ett par som passar min feta röv*cry*

Hobbes
2014-03-02, 22:18
Den sista är den typ av modell jag är ute efter, hur får man tag på en sådan och sådana modeller överlag?

/mistermr

Fysik butik, skulle jag kolla efter Naturbolaget, de har Patagonia och Arc'teryx (Skräcködlan:).

Onlinebutik, rekommenderar jag skarpt: Outnorth.se Arcteryx kläder
(http://www.outnorth.se/produktgrupp/arcteryx.php)
Samt: Outnorth.se Patagonia (http://www.outnorth.se/produktgrupp/patagonia.php)

Min personliga åsikt om storlek är följande. Jag är 1.90cm, 98-99kg beroende på form:em: (Bredaxlad), 17" runt nacken/halsen i skjortor och storlek LARGE är perfekt för mig på Arcteryx, då har du ändå rum över att röra armar och den sitter inte slimmad. Du får plats med en fleece under den!

Patagonia, lite mer slimmad i formen, tänk europeisk storlek, jag bär LARGE i deras jackor och den Guide jackan jag visade, den sitter lite mer slimmad över kroppen och passar utmärkt med ett förstärkningsplagg ovan.

Priserna är oftast rätt bra i Sverige, såg att det var rea på Addnature.com och Outnorth.se.

Kan du och vill kika på andra sidan atlanten här köpte jag oerhört mycket grejer till halva priset nästan för många år sedan: Moosejaw.com (http://www.moosejaw.com/moosejaw/shop/home____)

Valfri friluftsaffär har någon typ av softshell. De dyrare märkena brukar finnas på naturkompaniet och jag har för mig jag sett båda skräcködlan (jag kan inte stava till ayxet..) och Patagonian där.
Min personliga syn på den typen av jackor är att det kan vara som att bära en plastpåse direkt mot huden om det inte är tillräckligt kallt så man kan ha underställ eller varmare under. Ventilationen är också överskattad och för regnskydd i vardagen kan jag lika gärna impregnera en vanlig jacka av 50/50 bomull/syntet, köpa en trelagers membranjacka som inte har 100% syntet som foder eller köpa något i Ventile.
Fast det är bara jag...

Andra verkar gilla dem. :D

Angående Theta AR jackan, arcteryx, kanadick märke och dinosouren var den första kända fågeln: Tanken är förstås nytänkande, kunna flyga osv.

Arc'teryx is an outdoor clothing and sporting goods company founded in North Vancouver, British Columbia, Canada, in 1989. The name and logo of Arc'teryx refer to the Archaeopteryx, the earliest known bird. The logo is based on the "Berlin specimen" of the bird, the most complete skeleton to date.

I övrigt har förstår Z_bumbi förstås helt rätt, jackan med enbart tshirt under en vanlig dag med högluftfuktighet kommer att göra att du svettas. Jag bär den oftast när det är blåsigt, förstärkningsplagg på hike, uppe på berg, kallt, snö osv. Med merino närmast och fleece på det....oslagbart underbart att bära.

Gamma MX softshell jackan har lite av hur skall man säga, luddig innansida, oerhört bekväm och håller lite värme faktiskt en kall dag. På berg 2500-2900, sommar som vinter har den varit mitt enda plagg med ett rejält merinounderställ utan att svettas.

Tog ett mobilfoto på insidan, den är inköpt 2008:
http://i57.tinypic.com/10si0z7.jpg

Tagen på Mount Glasgow, 2935m, hög vind, slutet av augusti något år sedan, den har en oerhört bra atletisk skärning och såsom du ser detta är en Large, jag är 1.90, 98-99kg, den har långa armar och en skärning som ger dig oerhört bra rörlighet utan att den lyfter från midjan. (Jo, nu kommer nog Z_bumbi kommentara min färgade syn på Arcteryx, jag är lite besatt av dem det är sant)

http://i60.tinypic.com/6nw9br.jpg

Fundera på vad du vill ha den till. Jag har klarat två timmar regn med min Gamma MX såsom du ser på bilden. Den är oerhört funktionell och snygg om du frågar mig.

Annars vore nog mitt tips att kika på denna jackan som jag skulle köpt i julas när jag var hemma men de inte hade i min storlek. Kikade på den lite mer mörkgröna, Naturbolaget hade inte min storlek Large, annars hade det blivit köp. Instämmer med Z_bumbi detta är ett oerhört bra alternativ och den håller i år. Inget membran som kan gå sönder OCH du kan sitta vid en lägereld och få eldloppor på den:

Fjällräven MONTT Jacket (http://www.fjallraven.com/montt-jacket)

forslund
2014-03-02, 22:28
Se där, jag är inte den enda som har fastnat i skinnjacka-träsket, är farligt nära o klippa till på den här:
http://www.gatt.se/pub_images/thumbs/tyler250810__brun35--1_7401.jpg

Men jag får hålla mig till rean, köpte nyss en vårjacka dessutom har jag annat klädinköp som står på shoppinglistan just nu(skor).
lite större bild, den gör jackan dock inte rättvis - betydligt snyggare

Hehe, jag köpte den där för några veckor sedan. Aldrig har en jacka suttit så bra som denna gör på mig. Nu ska det bara bli vår också! *gah!*

martikainen
2014-03-03, 08:10
Blev lite shopping i helgen

Skor från Nilsson "steptronic", otroligt sköna och lagom prisnivå enligt mig (1200)
Svarta standardjeans
En tröja från SOLO, made in the shade.
Skinnjacka köpt på Design Only i Örebro, (kommer ej ihåg märke) 3200kr

https://www.dropbox.com/s/uk8z6bjoep0xtou/028.JPG

Arne Persson
2014-03-05, 16:53
Fick idag mina RM Williams Craftman Bruna (chestnut) i Känguruskin. Helt fantastiska mjuka och följsamma! Sitter verkligen som en "handske".:) Nu är min RM samling fn komplett... Har sedan tidigare 1 par svarta Blaxland Yearling.

http://forumbilder.se/DC5LK/1bild-4.JPG (http://forumbilder.se/DC5LK/1bild-4)

hahavaffan
2014-03-05, 17:03
Hade ett par skor i känguruskinn för några år sedan, de var som du säger helt galet mjuka trots tjockleken på skinnet. Som en strumpa.

Arne Persson
2014-03-05, 18:25
Hade ett par skor i känguruskinn för några år sedan, de var som du säger helt galet mjuka trots tjockleken på skinnet. Som en strumpa.

Jag blev helt häpen hur brutalt sköna dom nya skorna var. Min gamla RM skor är helt underbara men dessa är helt klart strået vassare!:)

cero
2014-03-05, 18:28
Hur cyklar män med stil? Dags att slänga min gamla blåa "X-PLORER" mountain bike känner jag, alt ge den till någon 13-åring på gården......

Fick idag mina RM Williams Craftman Bruna (chestnut) i Känguruskin. Helt fantastiska mjuka och följsamma! Sitter verkligen som en "handske". Nu är min RM samling fn komplett... Har sedan tidigare 1 par svarta Blaxland Yearling.

Underbart!

unsuspected
2014-03-05, 19:13
Hur cyklar män med stil? Dags att slänga min gamla blåa "X-PLORER" mountain bike känner jag, alt ge den till någon 13-åring på gården......

Underbart!

Till vardags eller som motion/träning?

cero
2014-03-05, 20:26
Till vardags eller som motion/träning?

Borde ha tagit med det.

Till vardags. Något man kan cykla på till jobbet utan att skämmas... :D

eternallord
2014-03-05, 20:51
http://images.thesartorialist.com/thumbnails/2012/11/92112GA8666Web.jpg
http://images.thesartorialist.com/thumbnails/2012/03/30412BikeParis2_0576Web11.jpg
http://images.thesartorialist.com/thumbnails/2011/10/101211greysuit_1843bwWeb.jpg
http://images.thesartorialist.com/photos/61910Blubike_3852Web.jpg
http://images.thesartorialist.com/photos/61610GreenBike_1966Web.jpg

Olegh
2014-03-05, 20:51
Det är en avvägning där man lätt kan börja glida in på hipster-stuket. Vad som dock är tidlöst är:

- Stålram. De tunnare rören är elegantare helt enkelt.
- Flackt överrör. Mindre sportigt, mer stilfullt.
- Relativt stor ramstorlek, utan en megalång sadelstolpe
- Navväxlar eller inga växlar alls
- Bonus: En stilig Brooks lädersadel.

Jockefoten
2014-03-05, 20:55
Skaffa en High Wheel! Folk kommer aldrig ser ner på dig igen, främst för att du befinner dig väldigt högt upp.
http://ppcdn.500px.org/6257942/f44a7b499d85646b3a8df7015efe0177178962ba/5.jpg

cero
2014-03-05, 21:00
Eternallord: Muchos gracias. Fina grejer.

Olegh: Detta ska skrivas ned. Har du några bildexempel?

Jockefoten: Lol.

mistermr
2014-03-08, 17:36

Var på jakt efter ovanstående idag, men bor man i en håla så hittar man inget heller. Måste ta mig till närmaste storstad för att hitta denna.

Tack för tipset Hobbes!

/mistermr

mistermr
2014-03-08, 18:37
Var på jakt efter ovanstående idag, men bor man i en håla så hittar man inget heller. Måste ta mig till närmaste storstad för att hitta denna.

Tack för tipset Hobbes!

/mistermr

Den här modellen finns varken på Outnorth eller Naturkompaniet?

Är det en modell som har utgått Hobbes eller har du ngn länk som leder till den?

/mistermr

Hobbes
2014-03-08, 20:22
Den här modellen finns varken på Outnorth eller Naturkompaniet?

Är det en modell som har utgått Hobbes eller har du ngn länk som leder till den?

/mistermr

Jag köpte min via Addnature.com, den heter Guide Jacket, här är två länkar:

Patagonia M Alpine Guide Jacket (http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PATAGONIA_MALPINEGUIDEJKT)

Pagonia M Simple Guide Jacket (http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PATAGONIA_MALPINEGUIDEJKT)

Jag har varianten, Alpine Guide jacket med luddig insida, påminner om min Arc jacka, Gamma MX som jag la upp bild på.

Bryggan
2014-03-08, 20:43
Skaffa en High Wheel! Folk kommer aldrig ser ner på dig igen, främst för att du befinner dig väldigt högt upp.
http://ppcdn.500px.org/6257942/f44a7b499d85646b3a8df7015efe0177178962ba/5.jpgSåg en nyproducerad High Wheel på antikmässan i Älvsjö i år...så jäkla cool! Dessutom är det ju fixed gear och allt det senaste :).

R Scarpa27
2014-03-08, 21:13
http://images.thesartorialist.com/thumbnails/2012/11/92112GA8666Web.jpg

de där var faen stil alltså. snyggt skägg med, :hbang:
skulle dock varit en elegant pipa i munnen ist för cigarren då hade den varit 100% klockren men nu är den 99% :D

alatan
2014-03-09, 00:46
Lår som trycker mot varandra + dåligt material. Köper jag billigare jeans så blir det så, lite dyrare så håller det ett bra tag.

Det kan jag inte hålla med om. Alla mina dyra Diesel, Levis byxor som kostar 1500+ har det gått hål i mellan benen! Varenda jävla en. Däremot har jag relativt billiga (300-399) Sweet jeans som håller 10 gånger bättre än dom dyra. :smash:

Men man får bara se det positivt då jag ändå egentligen inte har ekonomi att lägga tusenlappen på ett par byxor:)

http://cdnx1.ridestore.com/media/catalog/product/cache/1/image/504x593/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/A/9/A9381_1.jpg

Snubben
2014-03-09, 09:44
Det kan jag inte hålla med om. Alla mina dyra Diesel, Levis byxor som kostar 1500+ har det gått hål i mellan benen! Varenda jävla en. Däremot har jag relativt billiga (300-399) Sweet jeans som håller 10 gånger bättre än dom dyra. :smash:

Det jag menade på att pris på jeans säger tyvärr inte mycket om kvalitet, min erfarenhet. Jag har vanliga Ruffle & Bow, Dr Denim som köpts för ~300 SEK. De håller avsevärt längre än jeans som är införskaffade för 2000 - 3000 SEK. Sen finns det vissa jeans med dyrare prislapp som ser ut som de fortfarande är nya varje sig jag väljer att gå genom taggtråd eller inte.

Men man får bara se det positivt då jag ändå egentligen inte har ekonomi att lägga tusenlappen på ett par byxor:)

http://cdnx1.ridestore.com/media/catalog/product/cache/1/image/504x593/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/A/9/A9381_1.jpg

:thumbup:

Exdiaq
2014-03-09, 15:22
Idiotsäker brun-utan-sol för en som vid tidigare försök (8 år sedan..) såg ut som en oompa-loompa med vitiligo?

Kimball
2014-03-09, 15:24
Idiotsäker brun-utan-sol för en som vid tidigare försök (8 år sedan..) såg ut som en oompa-loompa med vitiligo?

Har goda erfarenheter av Åhlens egna, billig och ger juste "lyster", hur gay det än må låta. Ordentlig ansiktsscrub och rakning innan är nästan ett måste för att få bra resultat imho dock!

Edit: Fan vete om den är idiotsäker dock, hade någon polare som blev något orange av den xD

aijou
2014-03-10, 22:38
Vad tycker panelen om dessa?

Dahlin Tadley
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/shoes/shoes/image4/dahlin_tadley-24728142-frntl6.jpg

Kostar vanligtvis 1399:- men CDON har 500kr rabatt vid köp av skor över tusenlappen och jag har kollat runt lite efter något liknande dessa.

Är det värt det eller ska man lägga mer än det dubba för skorna man verkligen vill ha istället? (Det är såklart ingen annan än jag som kan veta om det är värt det för mig, men dela gärna med er av era åsikter.)

Olegh
2014-03-10, 22:44
Jag gillar inte den ojämna färgsättningen, att den är mörkare framme vid tåpartiet. Tycker det ser billigt ut. 900 är imo rätt saftigt också.

4623
2014-03-10, 22:53

Kostar vanligtvis 1399:- men CDON har 500kr rabatt vid köp av skor över tusenlappen och jag har kollat runt lite efter något liknande dessa.

Är det värt det eller ska man lägga mer än det dubba för skorna man verkligen vill ha istället? (Det är såklart ingen annan än jag som kan veta om det är värt det för mig, men dela gärna med er av era åsikter.)

Ja

J.V
2014-03-12, 12:52
Jag tänkte köpa skor, ganska exakt sådana här:
http://www.skotornet.se/image/cache/data/products/2012/Host/steptronic/steptronic-austin-chelsea-boots-svartaustin-black-803-850x850.jpg

Men vilken färg bör man ta när man 99 dagar av 100 har svarta jeans? Till det i princip alltid tshirt, ganska ofta färgglatt, och nu när den förbannade vintern äntligen lider mot sitt slut så kommer jag ha en grön Fjällräven. Typ en sån här fast ca 200 år gammal: http://www.intersport.se/Root/inRiver%20Resources/136195713609793919.png

Trouble
2014-03-12, 13:11

Men vilken färg bör man ta när man 99 dagar av 100 har svarta jeans? Till det i princip alltid tshirt, ganska ofta färgglatt, och nu när den förbannade vintern äntligen lider mot sitt slut så kommer jag ha en grön Fjällräven. Typ en sån här fast ca 200 år gammal: http://www.intersport.se/Root/inRiver%20Resources/136195713609793919.png

Om svarta jeans är det som gäller skulle jag nog köra svarta skor också. Risk för lite konstig kontrast annars.

TomasB
2014-03-12, 13:22

St tropez är bra som fan vet jag av egen erfarenhet. No homo. :d

Dahlin Tadley
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/shoes/shoes/image4/dahlin_tadley-24728142-frntl6.jpg

Den putsade tån kommer från finare skor likt G&G och Ed green:

http://cm-wallpaper.com/wp-content/uploads/2014/01/born-boots-104.jpg

Dock har man misslyckats i den sko du postade bilder på.
Personligen tycker jag dubbla monks ska vara stilmässigt väldigt enkla.

Föredrar du putsad tå (Vilket du kan åstadkomma själv med skokräm och basic-kunskaper) så rekommenderar jag dessa prisvärda skor:

http://storemoustache.com/product/derby-monk-with-single-strap

De är dock enkla monks. För dubbla rekommenderar jag dessa:

http://storemoustache.com/product/double-strap-monk-tan

De är inte i närheten av att vara G&G eller Ed G eller John L. Men för pengarna är det väldigt mycket sko.

4623
2014-03-12, 13:42

Till svarta jeans är det inte mycket annat än svarta skor som funkar imo.

aijou
2014-03-12, 13:47
St tropez är bra som fan vet jag av egen erfarenhet. No homo. :d

Den putsade tån kommer från finare skor likt G&G och Ed green:

Dock har man misslyckats i den sko du postade bilder på.
Personligen tycker jag dubbla monks ska vara stilmässigt väldigt enkla.

Föredrar du putsad tå (Vilket du kan åstadkomma själv med skokräm och basic-kunskaper) så rekommenderar jag dessa prisvärda skor:

http://storemoustache.com/product/derby-monk-with-single-strap

De är dock enkla monks. För dubbla rekommenderar jag dessa:

http://storemoustache.com/product/double-strap-monk-tan

De är inte i närheten av att vara G&G eller Ed G eller John L. Men för pengarna är det väldigt mycket sko.

Tack för info och tack för länken. Där fanns ju en del skor som verkar prisvärda.

Jag har dock redan bestämmt mig för att inte köpa skorna jag länkade. Men några av skorna på sidan du länkade kan definitivt vara alternativ när det är dags. Efterssom jag inte använder den typen av finskor alltför ofta så tar det emot lite att lägga runt tre tusen på dem. Samtidigt vill jag inte ha vad för billig skit som helst. Sidan du länkade verkar vara ett bra mellanting. :)

Edit: Sedan var det egentligen inget krav på att det skulle vara varken monks eller putsad tå. Vet bara att jag är på jakt efter ett par bruna finskor. Det lutar åt brogues eller något åt det hållet, men jag har inte bestämmt mig riktigt.

mela
2014-03-12, 13:48
Jag vet att det ska komma mer snö, men, det börjar bli varmt med fodrade skor. Dags för vårskor.

Yes?

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/shoes/shoes/image2/blundstone_500_f-25114873-xtrab1.jpg

Trouble
2014-03-12, 14:12
Jag vet att det ska komma mer snö, men, det börjar bli varmt med fodrade skor. Dags för vårskor.

Yes?

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/shoes/shoes/image2/blundstone_500_f-25114873-xtrab1.jpg

Beror väl på vad man menar med vårskor, men jag tycker nog inte de ser så våriga ut? (om du inte bor i typ överkalix?)

TomasB
2014-03-12, 14:22
Tack för info och tack för länken. Där fanns ju en del skor som verkar prisvärda.

Jag har dock redan bestämmt mig för att inte köpa skorna jag länkade. Men några av skorna på sidan du länkade kan definitivt vara alternativ när det är dags. Efterssom jag inte använder den typen av finskor alltför ofta så tar det emot lite att lägga runt tre tusen på dem. Samtidigt vill jag inte ha vad för billig skit som helst. Sidan du länkade verkar vara ett bra mellanting. :)

Edit: Sedan var det egentligen inget krav på att det skulle vara varken monks eller putsad tå. Vet bara att jag är på jakt efter ett par bruna finskor. Det lutar åt brogues eller något åt det hållet, men jag har inte bestämmt mig riktigt.

Finskor för mig är svarta oxfords. Bruna dito eller Brogues mfl använder jag dagligen till slitna jeans.

Moustache är bra som bang for the buck. (Köp 3 samtidigt typ och variera dig). Vill du upp ett snäpp i kvalité utan att blåsa av hela lönen så är dessa riktigt bra:

http://www.shop.carminashoemaker.com/index.asp?nididioma=230

Yes?

Det där är så mkt vinter det blir ju?

Vår:

http://thedronesclub.files.wordpress.com/2014/02/clarks_originals.jpg

mela
2014-03-12, 14:33
Vinterskor är ju fodrade :D Blundstone är inte fodrade :-o Men kanske ska satsa på ljusare bruna iaf...

aijou
2014-03-12, 14:51
Finskor för mig är svarta oxfords. Bruna dito eller Brogues mfl använder jag dagligen till slitna jeans.

Moustache är bra som bang for the buck. (Köp 3 samtidigt typ och variera dig). Vill du upp ett snäpp i kvalité utan att blåsa av hela lönen så är dessa riktigt bra:

http://www.shop.carminashoemaker.com/index.asp?nididioma=230

Vardagsskor (för jobb) för mig är vanliga adidas-sneakers, men vi har ju alla olika preferenser. :)

Nu funderar jag på att köpa dessa:
http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/i/product/1000/0/18492-f2f6bffd1606409b8a2c2bc32e5a7d40.jpeg
och dessa:
http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/media/resize/product/1000/18492-2a079b2e6c7e416fa05a08e0ff15a5a4.jpeg

Ska nog se om man kan få brun sula (som på det övre paret) på de nedre också.

TomasB
2014-03-12, 15:26
Bägge sulorna är bruna. :)
Köp båda två, inte direkt dyra :)

aijou
2014-03-12, 15:37
Bägge sulorna är bruna. :)
Köp båda två, inte direkt dyra :)

Ok! är du säker? De nedre ser ju svarta ut.

Ja, precis. Det lutar åt båda så kan jag ha ett par som lite mer fancy vardagsskor och ett par till finskor. (Då blir det ju även fraktfritt.) *jorgen*

dluddeckens
2014-03-12, 16:06
Vardagsskor (för jobb) för mig är vanliga adidas-sneakers, men vi har ju alla olika preferenser. :)

Nu funderar jag på att köpa dessa:
http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/i/product/1000/0/18492-f2f6bffd1606409b8a2c2bc32e5a7d40.jpeg
och dessa:
http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/media/resize/product/1000/18492-2a079b2e6c7e416fa05a08e0ff15a5a4.jpeg

Ska nog se om man kan få brun sula (som på det övre paret) på de nedre också.

Både är snygga.

Vad är det för prislapp?

TomasB
2014-03-12, 16:10

Ja, precis. Det lutar åt båda så kan jag ha ett par som lite mer fancy vardagsskor och ett par till finskor. (Då blir det ju även fraktfritt.) *jorgen*

Mörkbruna.
Rätt säker :)

Låter som en bra idé! Bra val!

Både är snygga.

Vad är det för prislapp?

Se föregående sida. 145 dollar ungefär (per styck).

dauit
2014-03-12, 19:38

Kom dock ihåg att dom skickas från USA så om du har otur kan du råka ut för moms och tull.

Om det är runt 1000-1500 spannet du letar efter ser jag tre eller fyra skomärken som gäller. Herring shoes egna linje(HSAB ger skoblock), Loake, Pediwears(som just nu reas ut för ~1500kr) egna linje samt Meermin(förvänta dig dock lång leveranstid och lite ojämn kvalité).

Märkena ovan borde ha bättre kvalité än mustasch skorna.

Jag tycker dock att du borde lägga till ytterliggare någon tusenlapp och köra på ett par Churchs, Loake 1880, Carmina, C&J osv. Om du ger skorna den respekt dom behöver kommer dom hålla i 5 år om inte mer.

aijou
2014-03-12, 20:52
Kom dock ihåg att dom skickas från USA så om du har otur kan du råka ut för moms och tull.

Ja, det är jag meveten om, men tack för varningen.

Om det är runt 1000-1500 spannet du letar efter ser jag tre eller fyra skomärken som gäller. Herring shoes egna linje(HSAB ger skoblock), Loake, Pediwears(som just nu reas ut för ~1500kr) egna linje samt Meermin(förvänta dig dock lång leveranstid och lite ojämn kvalité).

Jag tycker dock att du borde lägga till ytterliggare någon tusenlapp och köra på ett par Churchs, Loake 1880, Carmina, C&J osv. Om du ger skorna den respekt dom behöver kommer dom hålla i 5 år om inte mer.

Jag har spanat en del på Herring Shoes men de flesta ligger ju ändå en bit över 2000kr. En dag kanske jag köper ett par men jag känner mig inte redo för ett par skor i den prisklassen i dagsläget. Det får bli vid ett senare tillfälle i så fall. :D

Jag känner mig ganska nöjd med de två skorna jag tittat ut och dessutom så påpekade frugan att det snart är min födelsedag när jag visade dem. ;)

R Scarpa27
2014-03-12, 20:54
tips på vårsneakers?
hmm eller blir det ett par nike, adidas eller converse som alltid =)...

men adidas gör ju inga bra höga modeller längre....

Jockefoten
2014-03-12, 20:58
tips på vårsneakers?

Paul Smith.

Snubben
2014-03-12, 22:17

Inte orkat leta men finns det modeller av denna variant utan något joxx på framdelen?

dauit
2014-03-12, 22:24
Inte orkat leta men finns det modeller av denna variant utan något joxx på framdelen?

Double monks semi brogue borde finnas lite här och var, kolla på dom sidorna jag föreslog några inlägg upp.

Om du inte orkar leta kan jag ge några exempel imorgon kväll, sitter på mobilen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

leo1
2014-03-12, 22:38
Är truckerkeps och tatueringar, typ stjärnor någonsin häftigt?

G_lund
2014-03-12, 22:50

Under alla mina år på diverse rockbarer och festivaler runt om i Europa har jag kanske sett 5-10 personer som ser helt jävla awesome ut i truckerkeps. I övrigt: Nej.

Stjärntatueringar har jag nog inte sett någon som varit snygg nu när jag tänker efter.

Själv ser jag ut som ett barn i keps. Inbillar mig att mina öron sticker ut för mycket även om det nog bara är jag som tänker på det.

TomasB
2014-03-13, 11:04

Alla ovan är sannolikt i bättre kvalité än moustache. Särskilt de sistnämnda (Churchs, Loake 1880, Carmina, C&J). De är ligan under Ed green, John Lobb och G&G. Undantaget skulle vara C&J handgraded som fan måste sägas tillhör högsta ligan.

Dock är prisnivån högre. För 1000 spänn är Moustasche ett bra köp. För 2000 är Loake, Herring och pedi's egna linjer bra köp. För 3-4k är Carmina ett bra köp tillsammans med Church, Loake 1880, C&J.

5-7000 är C&J handgraded ett mkt bra alternativ.

För 7-10 000 är det ED G, G&G och JL som tickar mina boxar mest. (Sen gillar jag små tillverkare också typ Aubercy, Berluti och Corthay).

dauit
2014-03-13, 20:34
Alla ovan är sannolikt i bättre kvalité än moustache. Särskilt de sistnämnda (Churchs, Loake 1880, Carmina, C&J). De är ligan under Ed green, John Lobb och G&G. Undantaget skulle vara C&J handgraded som fan måste sägas tillhör högsta ligan.

Dock är prisnivån högre. För 1000 spänn är Moustasche ett bra köp. För 2000 är Loake, Herring och pedi's egna linjer bra köp. För 3-4k är Carmina ett bra köp tillsammans med Church, Loake 1880, C&J.

5-7000 är C&J handgraded ett mkt bra alternativ.

För 7-10 000 är det ED G, G&G och JL som tickar mina boxar mest. (Sen gillar jag små tillverkare också typ Aubercy, Berluti och Corthay).

Vet du hurdan kvalitén är på Moustasche(förlåt, men jag kan inte ta företaget seriöst med ett sådant namn) skorna, för 1000kr kan han lika gärna köpa "finskor" från Ecco eller någon liknande affär, vet att Clarks har en del . Sedan finns chansen alltid han kan dra en nitlott och skorna passar inte, det kommer han undan ifall han köper i Sverige. Att dom sedan skriver på hemsidan att testa ett par i samma storlek som man sedan beställer från dom, ringer bara klockor i öronen...

Ja herregud, det är en enda stor djungel där ute med extremt bra skotillverkare man aldrig hört talas om(ungefär som kostymer och kavajer). Jag håller mig dock till dom större tillverkarna enbart pga feghet...

Jag var dock farligt nära och köpa två par Anthony Cleverley för 1000dollar(kostar det dubbla om inte mer vid ordinarie-pris), ena Finshley och andra Churchill. Men jag tyckte inte att priset var tillräckligt motiverande, jag har precis börja snöa in mig på finskor...

R Scarpa27
2014-03-13, 21:22

ganska old mode nu.. så säger de truckerkepsen är tillbaka tror ej på det.
dock körde jag själv stenhårt på truckerkeps förr.

nu mest utan eller så tar jag på mig min fina gubbakeps :D
http://3.bp.blogspot.com/-G8u1NAxVZRs/TbIcWlcrydI/AAAAAAAAAcg/Cf1t-ogM4cc/s1600/Paul_Newman.jpg

mela
2014-03-16, 20:09
Okey, Blundstone fungerade INTE på mina fötter, jag har för höga sådana.vad nu översidan av foten heter.

SÅ jag behöver tips på skor som jag kan ha i vår, tills det är dags för typ ballerina. Krav: Ingen klack, ingen snörning och sköna. Runt 1000:-

Snubben
2014-03-16, 20:20
Okey, Blundstone fungerade INTE på mina fötter, jag har för höga sådana.vad nu översidan av foten heter.

SÅ jag behöver tips på skor som jag kan ha i vår, tills det är dags för typ ballerina. Krav: Ingen klack, ingen snörning och sköna. Runt 1000:-

http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Large/149568_001.jpg
:D

Var skorna för .. "inte tillräckligt höga för mellandelen på foten"? Kan tycka att blundstone har generöst med utrymme där men kanske inte?

http://www.brandos.se/lacoste/rosemont-chelsea-726srw0155013-tan/a84369
http://www.brandos.se/wildflower/kimber-07565806-55-cognac/a38022
http://www.brandos.se/sancho-boots/campero-36-41-vw10354-cuero-rojizo/a47771

Såg att prislappen var lite högre men den "typen" är snygga. Ser nu att alla tre är rätt lika, säger mycket om min smak om vad det andra könet bör bära :em:

mela
2014-03-16, 20:25
De tryckte ordentligt på översidan av foten. Jag har små men breda och höga fötter. Så jag måste ner till 35-36 för att inte glida runt i skon men då blir många för trånga på höjden.

Jag gillar chelseaskorna, och hade gärna haft sådana, dock är de ofta dyra (BUU) speciellt när man vill ha riktigt läder och en riktig gummisula. Har kass rygg så får lägga en summa på skor, har jag märkt. Den wildflower var dessvärre fodrad, men hmm..jag får nog kolla igenom nätsidorna och se om jag hittar skorna i butik sedan.

Snubben
2014-03-16, 20:29
De tryckte ordentligt på översidan av foten. Jag har små men breda och höga fötter. Så jag måste ner till 35-36 för att inte glida runt i skon men då blir många för trånga på höjden.

Jag gillar chelseaskorna, och hade gärna haft sådana, dock är de ofta dyra (BUU) speciellt när man vill ha riktigt läder och en riktig gummisula. Har kass rygg så får lägga en summa på skor, har jag märkt. Den wildflower var dessvärre fodrad, men hmm..jag får nog kolla igenom nätsidorna och se om jag hittar skorna i butik sedan.

Du har aldrig funderat på att sula om dom? Det kanske kan hjälpa något med ryggen (styvhet mm. i sulan/hälen?)

mela
2014-03-16, 20:32
Du har aldrig funderat på att sula om dom? Det kanske kan hjälpa något med ryggen (styvhet mm. i sulan/hälen?)

Jag klarar bra skor med ryggen, dock inte billiga saker ifrån typ DinSko. Sådana helt utan sula. I converse osv har jag inlägg.

R Scarpa27
2014-03-16, 21:06
Jag klarar bra skor med ryggen, dock inte billiga saker ifrån typ DinSko. Sådana helt utan sula. I converse osv har jag inlägg.

i mina converse kör jag också med inlägg kör egentligen med silikoninlägg i alla skor så jag går likvärdigt i allt :D
http://www.assist.se/PICTURE/6328-3-low_arch.jpg

har en del uppsättningar.

Simel
2014-03-20, 19:07
Tips på väska till en tjej i 20årsåldern? Budget 5000-10 000

tossefar
2014-03-20, 19:13

Svårt spann. Det finns snygga och bra väskor från ungefär 3500-6000 kr. Sen är nästa steg de "bättre" märkena. En Hermes går på ungefär 15000 och uppåt, ungefär samma med Ralph Lauren och Gucci.

Decadent är ett danskt märke med snygga grejer.
http://decadentcopenhagen.com/shop/decadent-105-big-2635p.html

mela
2014-03-20, 19:20

5-10k? Omg.
Måste du lägga SÅ mycket? Men vad föredrar hon? Axelremsväska eller handväska?

4623
2014-03-20, 21:03
Mulberry Clipper

tho123
2014-03-21, 07:27
tips på vårsneakers?

Air max, Air Force, Adidas ZX700-950 modellerna m.m.
Om du vill lyxa till det, Valentino Sneakers.. Riktigt feta

krubkungen
2014-03-21, 09:01
Air max, Air Force, Adidas ZX700-950 modellerna m.m.

Om du vill lyxa till det, Valentino Sneakers.. Riktigt feta

Air max <3
Galet sköna!

gustafffsson
2014-03-24, 20:36
Har börjat kolla på kostym till studenten nu men vet inte riktigt vad man ska ha för färg osv eller ja har väl noll koll på allt egentligen men hittade en som jag gillade http://www.zara.com/se/sv/herr/kostymer/bl%C3%A5f%C3%A4rgad-kostym-c358052p1849501.html vad tror ni om den och har ni nå andra förslag och tips?

TomasB
2014-03-26, 15:57
Vet du hurdan kvalitén är på Moustasche(förlåt, men jag kan inte ta företaget seriöst med ett sådant namn) skorna, för 1000kr kan han lika gärna köpa "finskor" från Ecco eller någon liknande affär, vet att Clarks har en del . Sedan finns chansen alltid han kan dra en nitlott och skorna passar inte, det kommer han undan ifall han köper i Sverige. Att dom sedan skriver på hemsidan att testa ett par i samma storlek som man sedan beställer från dom, ringer bara klockor i öronen...

Ja herregud, det är en enda stor djungel där ute med extremt bra skotillverkare man aldrig hört talas om(ungefär som kostymer och kavajer). Jag håller mig dock till dom större tillverkarna enbart pga feghet...

Jag var dock farligt nära och köpa två par Anthony Cleverley för 1000dollar(kostar det dubbla om inte mer vid ordinarie-pris), ena Finshley och andra Churchill. Men jag tyckte inte att priset var tillräckligt motiverande, jag har precis börja snöa in mig på finskor...

Jag har en vän som köpt skor därifrån och som gillar dyrare skor. Han tyckte de kändes bra "för vad de är". Köper du Moustache och förväntar dig John Lobb bespokes så kommer du bli besviken. Men som budgetalternativ tyckte han det var väldigt mycket skor för pengarna.

Men jag har inte handlat själv och kan inte svära på att de är svinbra. Men jag lär göra det snart.

IlCastor
2014-03-26, 22:03
Tips på vårjacka någon? Upptäckte att min var på tok för liten 7 kg senare

TomasB
2014-03-31, 14:50
Tips på vårjacka någon? Upptäckte att min var på tok för liten 7 kg senare

Vad har du för stil? Finns en miljon vårjackor att välja mellan.
En bättre skinnjacka? En rock? Hur brukar du klä dig?

Petoria
2014-03-31, 17:14
Tips på vad man kan matcha för skor, slips och skjorta till en svart kostym? Helst utan att det blir allt för tråkigt :D

Arne Persson
2014-03-31, 17:46
Tips på vad man kan matcha för skor, slips och skjorta till en svart kostym? Helst utan att det blir allt för tråkigt :D

Ett par RM Williams såklart.

hahavaffan
2014-03-31, 17:55
25% på allt hos Nelly.se idag.

Petoria
2014-03-31, 18:09
Ett par RM Williams såklart.

Tänkte mest när det gäller färg, svarta skor till svart kostym som gäller?

Jockefoten
2014-03-31, 18:11

En ok guide:
http://i5.minus.com/iIDvIv3OYJUBq.png
http://www.reddit.com/r/malefashionadvice/comments/20qb6a/visual_guide_for_suits_shoes_v20_hope_this_is_a/

Petoria
2014-03-31, 18:19
En ok guide:
http://i5.minus.com/iIDvIv3OYJUBq.png
http://www.reddit.com/r/malefashionadvice/comments/20qb6a/visual_guide_for_suits_shoes_v20_hope_this_is_a/

Tackar, ska kolla igenom den!

TomasB
2014-04-01, 08:26

Nej då inte alls. Om det inte är begravning du ska på?
Men jag hade köpt en blå eller grå (mörka bägge) kostym istället. (Och haft bruna skor)

Men underskatta inte ett par svarta oxfords eller dubbla monks - riktigt snyggt!

4623
2014-04-01, 08:48
På tal om dubbla monks. Tänkte införskaffa två par skor nu i vår. Åtminstone ett par ska vara dubbla monks. Det andra kan också vara det, annars blir det ett par Oxfords.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska välja. Idag använder mest ett par svarta mockaskor och diverse mockaloafers.

Bruna monks i skinn + svarta oxfords i skinn
Bruna monks i skinn + bruna monks i mocka
Bruna monks i skinn + svarta monks i skinn
Bruna monks i skinn + svarta monks i mocka
Svarta monks i skinn + bruna monks i mocka

Just nu är jag väl mest inne på bruna monks i skinn + svarta oxfords. Men känns som att jag inte kommer ha jättemycket nöje av dessa i sommar?

TomasB
2014-04-01, 09:32
På tal om dubbla monks. Tänkte införskaffa två par skor nu i vår. Åtminstone ett par ska vara dubbla monks. Det andra kan också vara det, annars blir det ett par Oxfords.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska välja. Idag använder mest ett par svarta mockaskor och diverse mockaloafers.

Bruna monks i skinn + svarta oxfords i skinn
Bruna monks i skinn + bruna monks i mocka
Bruna monks i skinn + svarta monks i skinn
Bruna monks i skinn + svarta monks i mocka
Svarta monks i skinn + bruna monks i mocka

Just nu är jag väl mest inne på bruna monks i skinn + svarta oxfords. Men känns som att jag inte kommer ha jättemycket nöje av dessa i sommar?

Jodå! Bruna monks utan strumpor är ju så mycket sommar det kan bli!

http://i1339.photobucket.com/albums/o712/Bridgette_Cunningham/tumblr_mdpinzE6IR1r3twweo1_500.jpg

Svarta oxfords är ju dressade skor. Jag hade absolut haft dem på sommaren likväl alla andra årstider.

4623
2014-04-01, 09:38
Jag kan tyvärr inte ha skor utan strumpor då de förstörs väldigt snabbt av min kraftiga fotsvett. :)

Du har rätt i det du säger. Jag anser mig inte vara dressad allt för ofta. Så kanske ska köra på två par monks.

dauit
2014-04-01, 09:49
Jag kan tyvärr inte ha skor utan strumpor då de förstörs väldigt snabbt av min kraftiga fotsvett. :)

Du har rätt i det du säger. Jag anser mig inte vara dressad allt för ofta. Så kanske ska köra på två par monks.

Stora fördelen med double monks är att dom passar väldigt bra till ledig klädsel, ex. Jeans och udda kavaj. Med Oxfords är det svårare, men gångbart(höhö) om du har känslan för vad som passar och inte.

Varför inte mocka istället för skin, herimgshoes har ett par snygga, dessutom är mockakvaliten i ett par loake mockaskor och G&G mockaskor inte någon större skillnad, till skillnad från läder.

Dumma telefon

4623
2014-04-01, 09:55
Vilka är det du tänker på?

Fördelen med skinn är att de även passar när det är mer dressat. Sen har jag inte längre några svarta skinnskor. Men kanske får köra på två par bruna, skinn och mocka. :)

TomasB
2014-04-01, 09:59

Kör lite roliga färger på strumporna då? :)

http://lookastic.com/uploads/look/photo/1/jeans-and-blazer-and-dress-shirt-and-double-monks-and-socks-and-pocket-square-and-belt-large.jpg

http://blog.trashness.com/wp-content/uploads/2012/10/double-monks-preppy-socks.jpg

Hobbes
2014-04-01, 10:01
Kör lite roliga färger på strumporna då? :)

http://lookastic.com/uploads/look/photo/1/jeans-and-blazer-and-dress-shirt-and-double-monks-and-socks-and-pocket-square-and-belt-large.jpg

http://blog.trashness.com/wp-content/uploads/2012/10/double-monks-preppy-socks.jpg

Antingen är jag dum i huvudet, vilket inte vore oväntat, men detta var INTE snyggt på några sätt!

4623
2014-04-01, 10:02
Är inte så mycket för färglada strumpor. Sen blir det inte direkt svalare i skon. ;)

Jag är iaf inställd på ett par Loake Cannon. Sen vad jag ska komplettera med vet jag inte. Avvaktar dauits svar.

TomasB
2014-04-01, 10:03
Antingen är jag dum i huvudet, vilket inte vore oväntat, men detta var INTE snyggt på några sätt!

Nej då, alla har olika smak. Finns inget rätt och fel.
Jag kör inte lustiga färger på strumporna särskilt ofta. Har ett par orange:a strumpor tror jag.

Ville snarare visa ett lite mer somrigt sätt att bära skorna.

Hobbes
2014-04-01, 10:12
Nej då, alla har olika smak. Finns inget rätt och fel.
Jag kör inte lustiga färger på strumporna särskilt ofta. Har ett par orange:a strumpor tror jag.

Ville snarare visa ett lite mer somrigt sätt att bära skorna.

Tro mig, det fungerar oerhört väl ibland. Kände lite, nej, inte här vibbar.

Tro mig jag är och har varit en sockfetisch älskade olika märken och stilar....det fungerade inte bara för mig här även om jag förstår tanken:)

TomasB
2014-04-01, 11:34
Tro mig, det fungerar oerhört väl ibland. Kände lite, nej, inte här vibbar.

Tro mig jag är och har varit en sockfetisch älskade olika märken och stilar....det fungerade inte bara för mig här även om jag förstår tanken:)

Har du något tips på billiga bra strumpor som är lite roligare? Jag kör oftast H&M's storpack i ärlighetens namn. Svarta allihop. Skulle vara kul att ha iaf 10 par andra strumpor....

agazza
2014-04-01, 12:01
Har du något tips på billiga bra strumpor som är lite roligare? Jag kör oftast H&M's storpack i ärlighetens namn. Svarta allihop. Skulle vara kul att ha iaf 10 par andra strumpor....

Happy socks?

Pudzianovski
2014-04-01, 12:10

http://www.woodsofshropshire.co.uk/mens-socks

Har ju en del snygga...men inte för kuliga strumpor liksom. Inte billiga direkt kanske.

Full calf är ju lite av min favo. Kanske beror på mina kycklingvader iof.

TomasB
2014-04-01, 12:43
Happy socks?

http://www.woodsofshropshire.co.uk/mens-socks

Har ju en del snygga...men inte för kuliga strumpor liksom. Inte billiga direkt kanske.

Full calf är ju lite av min favo. Kanske beror på mina kycklingvader iof.

De orange:a på den sidan är de jag har.
Problemet här är kostnaden. Jag avverkar rätt många strumpor per år.
Tänkte snarare om det fanns några billiga strumpor i 10 pack med blandade färger för 3-400 snarare än ett par för 3-400 :)

redbrigade
2014-04-01, 12:57

Det finns ju strumpor som inte syns som t ex ballerina strumpor

4623
2014-04-01, 12:59
Det finns ju strumpor som inte syns som t ex ballerina strumpor

Vet du var det går att köpa dessa i större storlekar? Har bara hittat upp till storlek 40.

redbrigade
2014-04-01, 13:28
Jag köpte mina i New York och har inte letat efter det i Sverige. Men Mr Porter har några varianter på sin hemsida:
http://www.mrporter.com/product/407937
http://www.mrporter.com/product/420203

Edit* Fanns en del på http://www.asos.com/search/invisible-socks?q=invisible+socks&SearchSuggestUsed=true

Matsa
2014-04-01, 14:15
Vet du var det går att köpa dessa i större storlekar? Har bara hittat upp till storlek 40.

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/falke-sneaker-white.html?ModPagespeed=noscript

http://www.falke.com/se/men/legwear/falke-cool-kick-invisible.html

Matsa
2014-04-01, 14:27

Själv föredrar jag svarta skor till svart kostym. Andra färger som kan funka i värsta fall är grå, blå, olivgrönt och burgundy men det är inte så ofta man hittar snygga skor i de färgerna. Vanliga bruna skor tycker jag man ska undvika till svart kostym. Jag hade i ärlighetens namn hellre kört på en mörkgrå eller marinblå kostym, det är lika formellt och funkar med fler färger.

Är inte så mycket för färglada strumpor. Sen blir det inte direkt svalare i skon. ;)

Jag är iaf inställd på ett par Loake Cannon. Sen vad jag ska komplettera med vet jag inte. Avvaktar dauits svar.

Cannon tycker jag funkar som sommarsko, är då jag mest använder mina. :)

4623
2014-04-01, 14:31
Har aldrig tänkt på att kolla online. Har alltid varit i sista stund jag jagat ballerinasockar. Tack.

Cannon tycker jag funkar som sommarsko, är då jag mest använder mina. :)

Till ljumna sommarkvällar funkar de fint. Men till shorts? :) Men som sagt, jag är 99% på att det kommer bli ett par sådana. Antar du är nöjd med dina? Har du någon bild?

dauit
2014-04-01, 18:42
Vilka är det du tänker på?

Fördelen med skinn är att de även passar när det är mer dressat. Sen har jag inte längre några svarta skinnskor. Men kanske får köra på två par bruna, skinn och mocka. :)

Ääh, dom verkar inte finnas kvar i sortimentet. Läder är fortfarande snyggt, kör på det du.

Våga mocka:hbang:

Pediwear (http://www.pediwear.co.uk/pediwear-collection/products/4963.php)har deras egna linje ute för utförsäljning, dom här finns i UK storlekarna 6.5,7,11
http://www.pediwear.co.uk/images/shoes/pediwear-collection/defaultthumb4963.jpg

4623
2014-04-01, 18:56
Ääh, dom verkar inte finnas kvar i sortimentet. Läder är fortfarande snyggt, kör på det du.

Våga mocka:hbang:

Pediwear (http://www.pediwear.co.uk/pediwear-collection/products/4963.php)har deras egna linje ute för utförsäljning, dom här finns i UK storlekarna 6.5,7,11
http://www.pediwear.co.uk/images/shoes/pediwear-collection/defaultthumb4963.jpg

Jo såg dem men är som sagt inställd på Loake Cannon när det gäller skinn. Hitta dock ett par på i mocka på Herring som det nog får bli.

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&colset=1&styleid=1421&shoeid=5198&brandid=6&catid=129&oldcolid=2943&stype=0&colourid=2714

Glen
2014-04-02, 20:18
Har hittat ett par skor på nätet av märket "KG By Kurt Geiger" som jag gillar, någon som har erfarenhet av det?

dauit
2014-04-02, 20:38
Har hittat ett par skor på nätet av märket "KG By Kurt Geiger" som jag gillar, någon som har erfarenhet av det?

Nej, Kurt Geiger är dock väldigt stora i UK på skor men huruvida dom gör bra skor kan jag inte svara på.

Vilka skor specifikt är det du tittar på`?=

redbrigade
2014-04-03, 13:23
http://www.mrporter.com/mrporter/content/journal/010414/thePortfolio/mainImage5.jpg

http://www.mrporter.com/product/386642

Någon som har sett er par liknande byxor? alltså ett par välsydda cargo-byxor.

Snubben
2014-04-03, 13:25
Välsydda? *jorgen*

Nej men rent spontant borde du väl kunna hitta sådana på zoovillage eller junkyard.

Trouble
2014-04-03, 14:47

http://boutique.brunellocucinelli.com/us/casual-pants_cod36436704bn.html

redbrigade
2014-04-03, 15:02
Välsydda? *jorgen*

Nej men rent spontant borde du väl kunna hitta sådana på zoovillage eller junkyard.

Det engelska ordet är väl tailored för det jag söker. Junkyard och Zoovillage är väl mer baggy och "skate-it"?

http://cache.mrporter.com/images/products/386642/386642_mrp_ou_l.jpg

Precis så där! Fast inte för 825$, glömde lägga till att jag ville ha en billigare variant än de på Mr Porter.

Trouble
2014-04-03, 15:09
Det engelska ordet är väl tailored för det jag söker. Junkyard och Zoovillage är väl mer baggy och "skate-it"?

http://cache.mrporter.com/images/products/386642/386642_mrp_ou_l.jpg

Precis så där! Fast inte för 825$, glömde lägga till att jag ville ha en billigare variant än de på Mr Porter.

;)

Här är ett par från Pt01

http://www.manolo.se/bilder/imagecreate.php?id=666783&w=530&h=1600&c=YTowOnt9&s=0&k=b5ed47c09da567ee9ca60b798745b017b52c34e1

Har för mig att jag har sett cargobyxor på Rose&Born men vågar inte svära på det (inte riktigt min grej så det lagras inte i minnet direkt).

Kräket
2014-04-04, 08:32
Tänkte inhandla ett par tygbyxor, Dockers D1. Har haft ett par tidigare som jag tyckte satt väldigt bra. Storleken var 32/34.

Problemet (som alltid) var att jag nötte ut grenen med två hål på insidan av låren. Nu är min fråga, bör jag köpa större storlek för att undvika detta? Detta trots att byxorna i övrigt satt väldigt bra?

redbrigade
2014-04-04, 09:19
Problemet kan ju vara att byxorna är för små och att det därför stramar åt för mycket i skrevet. Så köpa en storlek större kan lösa problemet men då finns ju risken att dom inte sitter lika bra :(

Edit* Du kan lämna in dina gamla till en skräddaren som lagar hålen och förstärker skrevet, som man gör på jeans. Fast det kanske inte blir så snyggt på chinos

TomasB
2014-04-04, 12:18

Älska(!) Brunello. Prisnivån är däremot rätt obehaglig.

Matsa
2014-04-04, 15:51
Edit: PT01 verkar rätt ok, kan man få tag på dem i Sverige eller är det Yoox som gäller?

http://www.mrporter.com/mrporter/content/journal/010414/thePortfolio/mainImage5.jpg

Har ett par i liknande färg från These Glory Days. Rätt mycket stretch så de känns bekväma, ett problem är dock att de för oväsen när man rör sig vilket retar gallfeber på mig.

Finns nog inte kvar i den färgen men hittade ett par marinblå på deras sida: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t31.0-8/q71/s720x720/1268032_10151828941339501_520443509_o.jpg

Volt och Solo brukar ha det märket.

TomasB
2014-04-04, 20:23
Rose and born körde hårt på dressade cargo brallor för nåt år sen.
Jag tycker det är snyggt tillsammans med kavaj och/eller mer dressade skor. Till sneakers känns det inte lika fett.

Det här är för mycket men en hint om vart jag är på väg:

http://blog.trashness.com/wp-content/uploads/2013/05/striped-db-%C3%97-cargo-pants-lookbook-style.jpg

ceejay
2014-04-06, 15:01
tips på var man kan hitta skjortor som passar till långa atletiskt byggda personer? :D Med långa armar.

4623
2014-04-06, 15:08
Stenströms med extra långa ärmar kanske.

TomasB
2014-04-07, 10:05
tips på var man kan hitta skjortor som passar till långa atletiskt byggda personer? :D Med långa armar.

Allt handlar ju om fit och längd.
Om du köper en slim-fit skjorta och väger 110 kg på 180 cm så säger de sig självt att det inte kommer se särskilt snyggt ut. Då får du ta en "loose fit" alternativt kanske regular om du vill ha den lite åtsittande.

Extra lång ärm finns hos de flesta skjortmakare.

Mitt tips är att köpa skjortor av skjort-tillverkare (eller iaf kostymtillverkare). De brukar vara av bättre kvalité. Eton och stenströms är ju klassiska men rätt dyra. För de pengarna får du även Corneliani. Hugo Boss har faktiskt riktigt bra skjortor.

Vill du hålla dig svenskt så är Oscar Jacobson bra också.

leo1
2014-04-07, 18:03
Går det att få ett par trasiga jeans snyggt lappade eller sydda? Jag har ett par gamla Levis som det är grym passform på och sådär lagomt slitna. Det är så synd att slänga ett par jeans när dom är som bäst! Det är ett stort hål ovanför ena bakfickan och grenen.

Har egentligen bara tänkt att använda dom när jag glider en snabb vända på stan och liknade så det behöver inte vara så jättesnyggt.

Någon kanske har förslag på nån som gör det i Stockholm?

Arne Persson
2014-04-07, 18:11
Bägge mina RM Williams (se tidigare inslag med bilder) fick slita hårt på FIBO där vi (Nordic Gym) ställde ut. Det blev ofantligt mycket gående och stående sedan i onsdags. Bättre och skönare vardags-/finskor av det exklusivare slaget går nog knappast att få. :)

Snubben
2014-04-07, 20:10
Bägge mina RM Williams (se tidigare inslag med bilder) fick slita hårt på FIBO där vi (Nordic Gym) ställde ut. Det blev ofantligt mycket gående och stående sedan i onsdags. Bättre och skönare vardags-/finskor av det exklusivare slaget går nog knappast att få. :)

Är det inte riktigt hård sula i RM Williams?

R Scarpa27
2014-04-07, 20:29
sulor byter jag ut i alla skor jag köper och kör med silikonformade efter mina fötter =D

cero
2014-04-07, 21:35
sulor byter jag ut i alla skor jag köper och kör med silikonformade efter mina fötter =D

Har också ett par sådana (eller silikon vet jag inte riktigt om det är, de är ganska hårda). Min naprapat rekommenderade det eftersom att jag har låga fotvalv. Otroligt sköna, foten smälter verkligen in i skon.