handdator

Visa fullständig version : Förbränning

Sadde
2006-11-19, 22:04
En vältränad man har en maximal syreupptagningsförmåga på 4 liter/minut. För varje liter syre man förbrukar, bränner man ca 5 kcal.

En vältränad man kan alltså maximalt förbränna 20 kcal/minut. Att ligga på sitt absoluta maximum är en mycket plågsam historia och inget man gör längre stunder.

Jag har klarat ca 800 kcal på en timme om jag inkluderar min basala förbränning. Då cyklar man så att man väcker uppmärksamhet. Man flåsar, badar i svett och ramlar av cykeln efteråt.

Är det verkligen sant att man inte kan förbränna mer?

Idag körde jag ganska hård träning på gymmet :
2h15min sammanlagt.

30 min på löpband = 550kcal
1h30min på "saxen"= 1650
sen körde jag typ 15 min på cyckel också=100kcal

När jag går på löpbandet så kör jag lutning (15) och hastighet 6.5km/h
På maskinen som jag kallar "saxen" så kör jag högsta i både lutning(10) och resistans(100).

Enligt hasse36 så är cycklingen rimlig men de andra värderna är det dubbla till vad de borde vara. Och då tillkommer min sista fråga.
Varför visar maskinerna att jag förbrännt dessa värden om de nu borde vara hälften?

Om det hjälper så är jag:
165cm
ca. 90kg (är fet, det är inga stora muskler som gömmer sig där under)

Peace out!

King Grub
2006-11-19, 22:09
Är det verkligen sant att man inte kan förbränna mer?

Ja, Hasses siffror stämmer. 20 kcal per minut är alltså en elitskidåkare i tävlingstempo. Dom siffrorna kommer normala motionärer inte upp till.

Sadde
2006-11-19, 22:23
Ja, Hasses siffror stämmer. 20 kcal per minut är alltså en elitskidåkare i tävlingstempo. Dom siffrorna kommer normala motionärer inte upp till.

Ok, så när jag t.ex går på löpband och displayen visar 800kcal så ska jag halvera det och ta det som 400kcal istället?

King Grub
2006-11-19, 22:27
Jag kan inte säga hur stor felmarginal det är på dina maskiner. På Caloriesperhour har du rätt tillförlitliga siffror för energiförbrukning vid olika aktiviteter och intensiteter.

Sadde
2006-11-19, 22:30
ok, fan det låter inte bra alls nu med min träning. Jag får väll börja träna ca 3h om dagen för att nå hyffsad förbränning :(

tack för alla svar

King Grub
2006-11-19, 22:33
Vadå hyffsad förbränning? Du förbrukar energi dygnet runt, även i vila. Sitter du helt still på en stol förbrukar du säkert en 60 kcal per timme.

Och ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet, jämfört med en vilodag med motsvarande energibalans. Exempel:

Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.

Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.

Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket. Mer eller mindre fett förbränt under aktiviteten är ointressant. Det är energibalansen som avgör över dygnet, och där är träning "energi ut", varken mer eller mindre. Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet, jämfört med en dag i soffan med energiintaget matchat till energiförbrukningen.

Sadde
2006-11-20, 15:00
Jag kollade upp lite saker på caloriesperhour och skrev in 30min walking i hastigheten 6.5km/h och fick då fram:
230 calories in 30 min (3.3 km at 6.5 km/h)

Men om man går i samma hastighet och lika länge fast man även går i uppförsbacke som jag brukar göra (lutning 15) borde man inte förbränna mer då?

Snake
2006-11-20, 15:04
Men om man går i samma hastighet och lika länge fast man även går i uppförsbacke som jag brukar göra (lutning 15) borde man inte förbränna mer då?

Jo det borde du, arbetet (fysik) du utför blir större så energiförbrukningen bör då också bli större.

Sadde
2006-11-20, 15:10
Ok då borde jag förbränna ca. 400-500 kcal per 30 min då, vilket leder till att felmarginalerna inte var så stora som jag trott innan. Grub och hasse hade ju nämnt att elitskidåkare eller vad det va kunde förbränna ca.20kcal/min och 500/20=25 min, så det betyder att jag har 5min till på mig att förbränna. Och då borde de värdena vara ganska möjliga.

Tack för det snabba svaret!

Exhale_
2006-11-20, 18:26
Jag kollade upp lite saker på caloriesperhour och skrev in 30min walking i hastigheten 6.5km/h och fick då fram:
230 calories in 30 min (3.3 km at 6.5 km/h)

Glöm inte att din grundförbränning är medräknad i den uträkningen! Själa promenaden förbränner alltså inte 230 kcal utan din grundförbränning + det faktum att du promenerar i 30 min = 230 kcal. Förstår du?

Sadde
2006-11-20, 18:42
Glöm inte att din grundförbränning är medräknad i den uträkningen! Själa promenaden förbränner alltså inte 230 kcal utan din grundförbränning + det faktum att du promenerar i 30 min = 230 kcal. Förstår du?

Aha ok, men hur stor är grundförbränningen ungefär? och föresten, gymmar du på exhale eller är det bara ett nickname?
peace out

Exhale_
2006-11-22, 23:20
Aha ok, men hur stor är grundförbränningen ungefär? och föresten, gymmar du på exhale eller är det bara ett nickname?
peace out

Grundförbränningen kan du också räkna ut på caloriesperhour.com.

Själv brukar jag välja "Watching TV" och ställer in lämplig tid. Drar sedan av förbrukningen jag fått fram från den jag fick när jag valde "walking".

Apropå nicket så har det inget med gymmet att göra! Peace :thumbup:

Sadde
2006-11-22, 23:36
Grundförbränningen kan du också räkna ut på caloriesperhour.com.

Själv brukar jag välja "Watching TV" och ställer in lämplig tid. Drar sedan av förbrukningen jag fått fram från den jag fick när jag valde "walking".

Apropå nicket så har det inget med gymmet att göra! Peace :thumbup:

Ok, tack för allt!

peace out! ;)