Visa fullständig version : Vad göra??
iingenalls
2006-11-19, 21:36
Det kanske blir lång text men jag mår riktigt dåligt över detta...
Jag har fått lite problem.
Jag har gått ner ungefär 20 kg sen början på sommaren, jag har haft världens karraktär och verkligen klarat att låta bli att äta godis osv för ofta. Jag är tjej, 15 år, 163,5 cm lång och pendlar nu mellan 62 och 65 kg.
Nu klarar jag att låta bli onyttigheter på veckorna men på helgerna har jag börjat VRÄKA i mig grejer. Det är som att jag tänker att " ja men nu är det helg och då får man äta och då måste jag passa på medans jag får". Och varje måndag tänker jag att jag inte FÅR tänka så på helgerna men det blir så i alla fall.
I helg te.x. har jag hunnit få i mig lite chips i fredags, inte mycket men i alla fall. På lördagen åt jag vitt bröd till renskaven (lunch alltså), en liten polkagrisstav, tacos med gräddfil tills jag var proppmätt till middag, och sen en ploppchokladkaka + lösgodis för 29 kg på kvällen.
Och idag söndag åt jag en halv kexchoklad, en liten bit kladdkaka och en liten bit sockerkaka, mycket köttsoppa med 2 bitar vitt bröd med ost på, och nu på kvällen en halv ploppchokladkaka och en halv marabouchokladkaka. Och då har jag inte räknat med frukost, lunch på fredag osv osv...
Men jag har varit värre de andra helgerna. Mycket. Och ibland kan jag äta nutrilett en hel vecka för att jag har dåligt samvete, och mindre nutrilett än man ska äta när man nutrilettar. Och ibland äter jag mat men knappt någonting. Och ibland äter jag normalt.
Alltså, jag får panik, jag vet inte vad jag ska göra!!! Jag går stadigt upp i vikt nu, ska väga mig strax igen och se vad jag nu hamnat på...
Jag vill inte låta bli godis osv helt, jag vill inte det. Speciellt inte nu när det är juletider. Men jag förstör ju mina chanser att kunna äta pepparkakor osv när jag smäller i mig så på helgerna.
Hur får man en bra balans när det gäller onyttigheterna? Jag kan tänka mig att träna mycket. Denna vecka har det inte blivit speciellt mycket träning pg.a. tidsbrist. En timmes box på tisdag, en timmes box på onsdag och så red jag två hästar på fredagen. Idag har jag bara motionscyklat en halvtimme.
Nu har jag vägt mig. Den stod på 64,2. Jag har alltså inte gått upp så mkt från förra helgen. Men jag vill inte väga så här mycket.. skit också. När jag var klar med min viktminskning vägde jag 62,3 och var skitnöjd med mig. Nu är jag bara fuuul.
Imorron ska jag gå till skolan, det tar en timme. Sen ska jag gymma en timme. Då får jag bort lite grann av allt jag ätit i alla fall.
Är det ens möjligt att få en viktnedgång även om man äter onyttigheter ibland?
Jag vet inte ens vad jag "vill" med min text, vill väl mest skriva av mig...
Onödigt att ha ångest och dåligt samvete över att du har frossat i dig lite mer mat och lite godis under helgen. Sköt träningen under veckan, ät mindre, ha en ätar dag under helgen men försök ändå äta så lite av onyttigheterna att du inte får nån ångest över det. Det är inte värt det.
Att pendla mellan 62-65kg är inte farligt, var stolt över dig att du har lyckats gå ner så många kilon :thumbup:
Varför vill du inte ta ett par promenader under helgen eller nåt?
du kanske äter förlite/ för nyttigt i veckorna vilket gör att du får ett väldigt sötsug på helgerna.. jag har det problemet att jag äter för lite under dagarna och så kanske det blir lite mycket på kvällarna men man får jobba på det.. kanske ska du unna dig lite mera i veckorna, jag menar inte att du ska äta godis varje dag men alltså vitt bröd t ex det kan du gott och väl äta nån skiva då och då.. om du gillar det..
Lägg till konditionstränig efter gymmandet... Bränner du 300 kcal extra 5 dagar i veckan kan du ju festa för 1500 kcal i helgerna;) haha jag hoppas du fattar poängen, träna mer så kan du ligga på något högre kaloriintag!
Bra resultat för övrigt, hur klarade du dig så länge? hur gjorde du för att gå ned dom kilona?
Brinken
Jag gick också ner en del i vikt för ett tag sen. Ungefär samma sak har "hänt" mig några gånger, jag bestämmer mig för att ta några chips, en bit choklad tex. Sedan tar jag lite till, för att det är ju ändå så sällan jag äter sånt, och sen är det svårt att sluta. För mig har det här hetsätningsbeteendet definitivt berott på att jag ätit för lite dagarna innan. Det är dumt att du kompenserar med att äta alldeles för lite mat dagarna efter de , då kommer du till slut inte kunna hålla tillbaka hungerskänslorna och slänga i dig en massa onyttigheter igen. Det blir en ond cirkel!
Mitt råd är: tänk inte att det bara är tillåtet på helgen utan istället 1-2 gånger i veckan då du verkligen är sugen på något extra. Det fungerar för mig, jag försöker äta ungefär lika mycket och lika nyttigt varje dag men unnar mig något litet när jag blir sugen istället. Ät en pepparkaka varje dag istället för 7 stycken på söndagkvällen =)
Hoppas att du kommer i balans med kroppen snart, jag lovar att det går så fort man bara hittar sin egen väg.
Många svarar på fel fråga. Funderingen var hur man ska kunna hålla sitt ätande på en sund mental nivå som jag förstod det.
Det kan eventuellt fungera att ge dig själv tillåtelse lite oftare. Som det är nu har du tre dagar på helgen. Kanske välja lördagar och onsdagar istället, och hålla det till kvällen. Alternativt kan du säga att du får två kvällar i veckan utan att bestämma dagar.
Försök äta tillräckligt med vanlig mat. När du späker dig själv med måltidsersättningar blir det ännu lättare att överäta på helgen.
Ät frukt eller mat när det värsta suget kommer. Då äter du godiset när du är mätt och kommer inte behöva trycka i dig så mycket.
Kom bort från tänket att du måste kompensera ditt ätande med träning. Träna för att det är skönt och för att du mår bra av det, inte för att dämpa ångesten. Sätt gärna upp ett fast antal dagar du tränar och promenerar.
Två extra kilon gör dig inte ful. Försök att inte vara så hård mot dig själv. Du är inte en dålig människa för att du fallit ur lite. Det kan hända även den bästa.
Två extra kilon gör dig inte ful. Försök att inte vara så hård mot dig själv. Du är inte en dålig människa för att du fallit ur lite. Det kan hända även den bästa.
Jag vet inte om jag är överdrivet sentimental idag, men jag tycker det var en väldigt fin avslutning på ett för övrigt väldigt bra inlägg.
Håller med, bra inlägg mini. Det var så jag tänkte när jag skrev mitt förra inlägg, exakt så gör jag nu iaf. Mår mycket bättre både fysiskt och mentalt. Tror inte det är bra att göra saker "förbjudna" för sig själv. Försök lev här och nu!
Den oemotståndliga driften att vräka i dig godis kommer sig av att du inte tillgodoser ditt näringsbehov. Din kropp skriker efter näring och det resulterar i hetsätande. Det är inte fråga om karaktär. När kroppen är i balans så har man inget sötsug eller fettsug. Du äter totalt fel under veckodagarna och totalt fel under helgerna. Öka andelen fett i kosten. Mer ägg och fetare köttbitar. Svårare än så är det inte.
iingenalls
2006-12-17, 11:51
Ibland är det här forumet ganska bra att ha i alla fall :cool:
Började äta mer mat, tillåter mig äta så mycket mat jag känner för. Såna där "onyttigheter" får jag också äta när jag vill, inte bara på helgerna.
Jag behöver inte träna en timme per dag längre, utan bara när jag vill.
Allt detta resulterade i viktnedgång till 63, ett roligare liv, ett socialt liv till och med, och så tokäter jag inte på helgerna. Jag har inte ens varit godissugen så jag har käkat nötter istället. Säkert för att godis inte känns förbjudet längre.
Pg.a. operation får jag inte träna på hela december men nån promenad då och då blir det i alla fall, när det inte är så sjukt kallt.
Så tack för hjälpen alla som svarat :)
Förresten, ca 63 kg till 163,5 cm när man är 15 borde väl inte se för mycket ut?
det är ditt nutrilettande i veckorna som gör att du tokfrossar på helgen...din kropp ställer in sig på svält, och sen när helgen kommer ser den en möjlighet att ta igen alla förlorade kalorier och näringsämnen. sluta upp med det där för din egen skull, du misshandlar din kropp när du åker berg- och dalbana på det där sättet. ät regelbundna mål, fem sex gånger om dagen, ät tills du är mätt. hunger = viktökning på sikt.
Grattis till dels viktnedgången såklart, men framför allt att du har blivit mer tillåtande mot dig själv! Kul att du mår bättre!
Angående vikten: som du verkar må nu, kan du inte se något annat än bra ut =) Så oroa dig inte för det, vikten låter helt normal!
Handcuff
2006-12-17, 14:20
det är ditt nutrilettande i veckorna som gör att du tokfrossar på helgen...din kropp ställer in sig på svält, och sen när helgen kommer ser den en möjlighet att ta igen alla förlorade kalorier och näringsämnen. sluta upp med det där för din egen skull, du misshandlar din kropp när du åker berg- och dalbana på det där sättet. ät regelbundna mål, fem sex gånger om dagen, ät tills du är mätt. hunger = viktökning på sikt.
Kroppen ställer INTE in sig på svält...
Snarare så ökar suget efter lite godsaker till helgen efter en vecka av extrem återhållsamhet med maten. Försök få lite balans, både vad gäller träning och mat och fundera inte för mycket på vad som "ser bra ut". Prioritera hur du mår, vare sig vågen visar 64 eller 62 kg. Otroligt starkt att lyckats gå ner så pass bra som du gjort så njut av det resultat du ändå uppnått. Lycka till i fortsättningen!
Kroppen ställer INTE in sig på svält...
jo. kroppen "tror" att hon är inne i en svältperiod med liten tillgång till mat, och då läggs all den lilla mat hon får i sig som fett på kroppen. helt logiskt.
jo. kroppen "tror" att hon är inne i en svältperiod med liten tillgång till mat, och då läggs all den lilla mat hon får i sig som fett på kroppen. helt logiskt.
är det fysiologiskt?
King Grub
2006-12-17, 16:13
Givetvis inte. Ett energiunderskott innebär att kroppsfettdepåerna minskar. En anorexiapatient eller en person som drabbats av en svältkatastrof slutar inte tappa kroppsfett. Processen fortgår tills döden inträffar eller tills svälttillståndet avbryts. Kroppens energiförbrukning sjunker, men ett underskott är fortfarande ett underskott.
Givetvis inte. Ett energiunderskott innebär att kroppsfettdepåerna minskar. En anorexiapatient eller en person som drabbats av en svältkatastrof slutar inte tappa kroppsfett. Processen fortgår tills döden inträffar eller tills svälttillståndet avbryts.
Precis . Du har pratat om en nedreglering av basalmetabolismen med ett par procent har jag för mig..
Så alla ni som inte går ner i vikt för att ni äter för lite.. tough luck. räkna om kaloriintaget eller så har ni överskattat hur mycket kalorier ni gör av med..
Jomen alltså, kroppen vrider ned termogena effekter (fråga byggare hur mycket de fryser vid deff) och rörelsemönstret balanseras nedåt. Välkänt bland kaffedrickande proffsdansare som äter ett mål om dagen och tränar mer än 30 timmar i veckan. Om man sen tar hänsyn till detta och fortsätter att hålla en ännu lägre energibalans så, naturligtvis, går man ned ytterligare i vikt. Men det sker en energianpassning i kroppen om än inte så radikal att den överspelar naturlagarna. Anorexiapatienter utvecklar oftast en manisk rörelsekompensation med tvångsmässiga företeelser som enorma långpromenader etc för att dämpa kroppssignalerna om vila. Detta ingår ofta som en komponent för att säkerställa anorexia.
Det finns godis som är bättre än annat och här bidrar ett högt pris till att värdesätta det. Man äter med eftertanke och måtta. Jag tycker Lasse kunde ta in det i webbshoppen. PM:a mig i så fall.
Lizard
Philippp
2006-12-17, 19:16
Helt ologiskt
Angående kroppen och svält(sänkt metabolism);
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&list_uids=3173112&dopt=Citation
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/53/4/826
http://www.ingentaconnect.com/content/cabi/bjn/2000/00000084/00000004/art00014
stal länkarna från ett av Guddis inlägg :P
Pellefant
2006-12-17, 19:20
Gör dig av med vågen, du verkar inte må bra av den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.