handdator

Visa fullständig version : Flickvänshjälp - ätstörningar!

anonymous_member
2006-11-19, 14:14
tja!

fick skapa ett nytt konto för att kunna vara lite anonym. intresserade moderator vet nog hur ni ska göra. hur som helst. jag är tillsammans med en tjej som har haft grava ätstörningar. hon har varit kraftigt underviktig, går på kontrollmätningar av blodvärden och i samtalsterapi varje vecka, men mår väldigt bra nu. bra vikt, bra värden, ett hyfsat förhållande till mat. jag vet att hon tycker att det är väldigt jobbigt att jag är så noga med min mat och min träning, och därför undviker jag att snacka sådant med henne, eftersom hon sagt att hon tycker att det är jobbigt.

men jag behöver gå ner lite i vikt, och det är svårt att göra sånt i smyg. man måste tacka nej till efterrätten, kanske inte äta så mycket godis, och motionera mer.

hur tycker ni att jag ska göra, för att inte belasta henne för mycket med mitt projekt?

mvh

/orolig

skaparn
2006-11-19, 14:29
Det här kanske är en skitdålig idé från en amatörpsykolog, men skulle du inte kunna be att få följa med henne till terapin? Där skulle ni tillsammans med utbildad personal prata om det hela, vad du har för mål och hur hon ser på det.
I längden är det ohållbart att du ska tassa kring hennes ätstörningar på grund av risken att förvärra, eller utlösa dem ånyo.

shadowfire
2006-11-19, 14:48
Ptja, skaparns idé låter väl inte helt fel kan jag tycka.
Prata om det och skapa förståelse är väl a och o.

aliquis
2006-11-19, 14:49
Äsch, du får väl göra din grej bara, hon måste ju inte göra likadant.

Allan
2006-11-19, 14:59
Flyttad till ett forum där det är något seriösare

Achryl
2006-11-25, 15:02
Flyttad till ett forum där det är något seriösare
och dödare :D

Kan inte hjälpa men bumpar iaf

flenders
2006-11-25, 15:45
Som en föregående talare, när hon ändå går i terapi - varför inte följa med och gå igenom hennes situation samtidigt som du berättar om din. Det verkar som du skulle vijla gå ner några fler kilo än 3-4 och det kommer förmodligen märkas. Därför vore det smart att kanske inte försöker smyga med det. Om hon märker att du går ner i vikt samtidigt som du förnekar det så kanske du påminner hon om sitt gamla beteende.

Har inte läst en massa pyskologi men det låter rimligt iaf.

HeartDM
2006-11-25, 18:22
Diverse ätstörningar har jag tyvärr haft erfarenhet av. Men vad jag vet, när jag mådde som dåligast handlade det bara om att jag skulle gå ned i vikt till varje pris. Jag vet att inte alla tänker som jag men jag minns att jag inte brydde mig om vikten på de jag älskade, utan bara på de jag såg på stan och inte kände. Detta kanske låter förvirrat men jag tror att om du förklarar för henne att du vill gå ned i vikt hälsosamt och långsiktigt så kommer hon förstå det. Jag menar, det är väl precis vad hon egentligen ville från början - ta hand om sin kropp på ett hälsosamt sätt. Jag trodde aldrig att man kunde förlora vikt utan att svälta sig själv och kanske blir det intressant för henne att se att det möjligt. Nu menar jag verkligen inte att hon ska försöka gå ner och så, men en deff kräver hälsosam mat och kanske mår hon bra av att ni tillsammans äter hälsosamt och kanske kan hon till och med hjälpa dig med din viktnedgång?

Som sagt, jag kan inte tala för alla, men detta är mest bara in tankar i ämnet.

Milia
2006-11-25, 19:37
och kanske kan hon till och med hjälpa dig med din viktnedgång?

och herregud, det var nog det galnaste jag hört idag!
Inget om om dig som person, men är du säker på att du är frisk ännu?
Att få hjälp av en anorektiker att gå ner i vikt är inget jag skulle rekommendera någon, det skulle knappast vara bra varken för anorektikern eller den andra personen.

HeartDM
2006-11-26, 00:31
och herregud, det var nog det galnaste jag hört idag!
Inget om om dig som person, men är du säker på att du är frisk ännu?
Att få hjälp av en anorektiker att gå ner i vikt är inget jag skulle rekommendera någon, det skulle knappast vara bra varken för anorektikern eller den andra personen.

Det kanske kom ut lite fel. Jag menade att hon skulle fungera som ett stöd i hans viktnedgång, ett moraliskt stöd. Hur ska han annars lyckas om han tvingas ha skuldkänslor för sitt beslut att deffa?

Milia
2006-11-26, 10:06
okej, då var det tur att du inte menade det så som jag uppfattade, för då hade jag blivit riktigt orolig...

debbe
2006-11-26, 17:20
förhållande = kommunikation
Hade nog skjutit upp min egen viktnedgång i sitsen men :)

Bondlurk
2006-11-27, 18:18
Rör på dig mer, hurvida du slutar äta godis lär inte påverka om det inte minskar kcal intaget i generellt.

Deffen > flickvännen.

Schysst livsfilosofi btw.