handdator

Visa fullständig version : Tjock av kolhydrater

lisse
2006-11-17, 15:14
Min mamma chokade mig lite härom dagen, jag satt och åt pastasallad och det hade blivit lite pasta över som mamma tänkte ge till våran hund. Då frågar min mamma mig om pasta innehåller mycket kolhydrater då svarar jag att, ja det innehåller mest kolhydrater men även lite fett och protein. Jag blev ju lite nyfiken varför hon blivit intresserad så intersserad helt plötsligt så jag frågar varför hon vill veta det. Då svarar hon att hon inte vill ge kolhydrater till hunden (som måste hålla koll på vikten efter en operation) eftersom att man blir tjock av kolhydrater. Jag höll på att trilla av stolen, hur kan den person som gett mig råd om mat och matat mig sedan jag var liten egentligen kunna så lite. Det är lite skrämmande, min mamma är nog inte ensam att tro så fel många gör nog det. Jag tror att det kan vara all GI- och bantnings-hysteri som sätter sina spår, eller har jag fel?

jim
2006-11-17, 15:20
Kolhydraträdslan har tagit vid efter fetträdslan som jag växte upp med, kollektivet vill helt enkelt inte förstå vissa saker :D

coxie
2006-11-17, 15:21
jo kolhydrater är utan tvekan jävulens nyaste påfund.

Apos78
2006-11-17, 16:50
Har dock för mig att man vid riktigt höga kolhydratintag (>85E%) har sett en ökad inlagring av fett. I grund och botten är det dock energibalansen som styr.

Kan minnas helgalet nu...

King Grub
2006-11-17, 17:16
Vid ett överätande av kolhydrat blir kroppen effektivare på att omvandla kolhydrat till fett - givetvis: ett överskott går inte till spillo, utan lagras.

Handlar det om en lika stor mängd energi gör det ingen speciell skillnad på kroppssammansättningen, hur man fördelar fett- och kolhydratmängden. Äter man mer kolhydrat på bekostnad av fett, minskar fettförbränningen: man blir bra på att förbränna det man äter mer av, men det är inte samma sak som att man ökar eller minskar i kroppsfett. Äter man mer fett på bekostnad av kolhydrat, ökar fettförbränningen (givetvis igen, annars skulle man inte kunna röra sig och arbeta), men även fettinlagringen. Det är energibalansen som avgör fettbalansen, och ett överskott innebär fettökning, oavsett hur kostens sammansättning ser ut.

En överätning innebär alltid en vikt- och fettökning, men det spelar ingen roll om det är överätning av fett eller kolhydrat; påverkan på kroppssammansättningen är densamma.

Energy cannot get lost; energy that is not expended will be stored. As the digestibility of foods is not affected by intake level or subject, energy storage during overfeeding can be calculated as the difference between energy intake and energy expenditure.

With carbohydrate overfeeding 75 to 85% of the excess energy was stored and the remaining expended, while with fat overfeeding 90 to 95% of the excess energy was stored, but there was no difference in fat storage after 14 d between the two diets fed isoenergetically to the same subjects.

Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

Sverker
2006-11-17, 18:04
Är inte detta en fråga för en veterinär ?

Kolhydrat är ju knappast basfödan för ett rovdjur som en hund:confused:

King Grub
2006-11-17, 18:54
Jag tänkte inte ens på att det handlade om en hund. :D

Trance
2006-11-17, 18:58
Är inte detta en fråga för en veterinär ?

Kolhydrat är ju knappast basfödan för ett rovdjur som en hund:confused:

Vad jag vet så innehåller hundfoder rejält massa kolhydrater. Skulle tro att de äter ungefär som vi gör, heh.

Apos78
2006-11-17, 20:48
Annars kan man ju tro att en hund, som i grunden hör till rovdjuren, skulle ha en metabolism som är anpassad för högproteinkost.

Sverker
2006-11-17, 21:00
Dax att läsa på:
http://www.doggy.se/

:D