Visa fullständig version : Nån med erfarenhet av en opiatavtändning?
Fatalist
2006-11-17, 15:09
Berätta hur det gick :D
Opioid räknas också.
Vad är skillnaden?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opiat eller har jag missupfattat något.
MasterChief
2006-11-17, 15:15
Opioid räknas också.
Vadå? Är du fast eller? :confused:
Opioid räknas också.
haha, en avtändningstråd på kolo, kan bli roligt.. :)
Fatalist
2006-11-17, 15:19
Vad är skillnaden?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opiat eller har jag missupfattat något.
Det var ju en mysko definition. Stämmer säkert.
Opioid i mina ögon är syntetiskt framställda opiatliknande preparat. Därav oid-ändelsen.
Ungefär som mongoloid.
Det var ju en mysko definition. Stämmer säkert.
Opioid i mina ögon är syntetiskt framställda opiatliknande preparat. Därav oid-ändelsen.
Ungefär som mongoloid.
Vi känner alla till likheterna mellan mongiater och mongoloider.
Fatalist
2006-11-17, 15:36
Vadå? Är du fast eller? :confused:
Haha, nej, men det vore kul att höra.
har inga erfarenheter av opiater... har dock legat i baksätet på en bil ihopkurad och trott att världen hata mig.
Räknas morfin på sjukhus? Det är mysigt...
MasterChief
2006-11-17, 15:42
Jag åt opioidbaserade värktabletter under lång tid och det var ett HELVETE att lägga av. Magen blev helt väck, fruktansvärd krypande värk i alla muskler, vidrig klåda och en jävla ångest där det kändes som någon skulle strypa mig. Jag bestämde mig tvärt att jag var less på värktabletterna och bröt direkt och fullständigt. Sen när jag väl hade tagit det beslutet så ska det väldigt mycket till för att jag ska bryta det. Kan låta fånigt men min vilja är hård så in i helvete. Men att det skulle bli sådana komplikationer trodde jag aldrig. När jag berättade för doktorn att jag gått från maxdos till noll direkt fick jag en utskällning. Tydligen blir det en sån belastning att hjärtat kan lägga av. :-/
Efter en vecka var jag ganska normal igen.
Låter läskigt. Men hur är det tänkt att man skall sluta om man inte får lägga av tvärt? Det blir ju inte direkt lättare om man försöker ta "bara litegrann".
Herkulez
2006-11-17, 15:52
Låter läskigt. Men hur är det tänkt att man skall sluta om man inte får lägga av tvärt? Det blir ju inte direkt lättare om man försöker ta "bara litegrann".
man trappar ner på doserna, det fick min kompis göra när han hade cancer och hade fått enorma mängder morfin.
MasterChief
2006-11-17, 15:56
Precis som Herkan skriver. Man trappar ner. Man lägger upp en plan på en månad där man gradvis skär ner mängden och minskar bieffekterna.
Jag såg mig inte som beroende. Jag tog ju bara skiten för att orka jobba. Det är otroligt många som äter smärtstillande regelbundet och har en tuff period framför sig när de ska sluta.
Nilsjohan
2006-11-17, 16:03
Räknas morfin på sjukhus? Det är mysigt...
Om det gör det så kan jag också vara med och mysa i den här tråden
Har en granne i huset som har problem med det där. Verkar vara ett jävla helvete med avgiftning och skit. Tycker den här tråden borde kastas bort.
Bronkitkorv
2006-11-17, 17:21
Har en granne i huset som har problem med det där. Verkar vara ett jävla helvete med avgiftning och skit. Tycker den här tråden borde kastas bort.
Ja då försvinner nog problemet med !
Fatalist
2006-11-17, 17:42
Borde kastas bort? Det handlar just om att dela med sig av sina erfarenheter, om inte annat så lär det vara avskräckande!
Det är inte menat att folk ska sitta och skratta.
Jag har bara haft en lindrig avtändning efter en tids användande av tramadol i smärtstillande syfte, och eftersom jag mådde så skit bara efter att ha lagt av med det vågar jag inte föreställa mig hur det är efter 3-4 månader. Eller med någon tyngre opiat.
MasterChief
2006-11-17, 18:12
Borde kastas bort? Det handlar just om att dela med sig av sina erfarenheter, om inte annat så lär det vara avskräckande!
Det är inte menat att folk ska sitta och skratta.
Jag har bara haft en lindrig avtändning efter en tids användande av tramadol i smärtstillande syfte, och eftersom jag mådde så skit bara efter att ha lagt av med det vågar jag inte föreställa mig hur det är efter 3-4 månader. Eller med någon tyngre opiat.
Det var Tramadol jag använde. 8 tabletter om dagen i över ett år.
Precis som Herkan skriver. Man trappar ner. Man lägger upp en plan på en månad där man gradvis skär ner mängden och minskar bieffekterna.
Jag såg mig inte som beroende. Jag tog ju bara skiten för att orka jobba. Det är otroligt många som äter smärtstillande regelbundet och har en tuff period framför sig när de ska sluta.
Men det måste väl bli svårare(även om man undviker otrevliga bieffekter som att hjärtat kan lägga av), om man är beroende alltså? Jag menar, att bestämma sig för att nu är det dags att lägga av, det är svårt och kräver vilja, men att sen lägga till "bara litegrann"...
Jag vet bara hur det är med nikotin. Att kasta bort skiten och bestämma sig för att sluta är inte jättesvårt(tycker inte jag iaf), men att försöka trappa ner och bara ta litegrann... det skulle iaf jag tycka var galet svårt. Jag kan också tänka mig att värktabletter är betydligt svårare, abstinenserna går ju inte ens att jämföra med nikotin som är riktigt lindrigt.
MasterChief
2006-11-17, 19:23
Men det måste väl bli svårare(även om man undviker otrevliga bieffekter som att hjärtat kan lägga av), om man är beroende alltså? Jag menar, att bestämma sig för att nu är det dags att lägga av, det är svårt och kräver vilja, men att sen lägga till "bara litegrann"...
Jag vet bara hur det är med nikotin. Att kasta bort skiten och bestämma sig för att sluta är inte jättesvårt(tycker inte jag iaf), men att försöka trappa ner och bara ta litegrann... det skulle iaf jag tycka var galet svårt. Jag kan också tänka mig att värktabletter är betydligt svårare, abstinenserna går ju inte ens att jämföra med nikotin som är riktigt lindrigt.
Det är av fysiologiska skäl som man bör trappa ner gradvis. Ett abrupt slut är för tufft för de flesta helt enkelt. Min mormor äter liknande tabletter och hennes läkare har gjort klart för henne att hon inte kommer få sluta med dem eftersom hon inte skulle klara det (hon är 94 år). Att jag valde ett abrupt slut var helt av okunskap. Jag visste inte att jag skulle få sådan abstinens. Ingen läkare hade orkat berätta överhuvudtaget hur tuffa bieffekter man får av dessa. Jag tog ju dem för att jag var tvungen. Så när väl abstinensen slog ner mig totalt så blev jag så jävla förbannad på mig själv att jag försatt mig i den situationen att jag bet ihop. Jag var hemma från jobbet i en vecka och låg i soffan och tittade på TV 22 timmar per dag och de andra två var jag i något slags halvsömn :-/
Men inte en sekund så var jag nära att ta en tablett.
Otto GROV
2006-11-17, 19:32
Det är av fysiologiska skäl som man bör trappa ner gradvis. Ett abrupt slut är för tufft för de flesta helt enkelt. Min mormor äter liknande tabletter och hennes läkare har gjort klart för henne att hon inte kommer få sluta med dem eftersom hon inte skulle klara det (hon är 94 år). Att jag valde ett abrupt slut var helt av okunskap. Jag visste inte att jag skulle få sådan abstinens. Ingen läkare hade orkat berätta överhuvudtaget hur tuffa bieffekter man får av dessa. Jag tog ju dem för att jag var tvungen. Så när väl abstinensen slog ner mig totalt så blev jag så jävla förbannad på mig själv att jag försatt mig i den situationen att jag bet ihop. Jag var hemma från jobbet i en vecka och låg i soffan och tittade på TV 22 timmar per dag och de andra två var jag i något slags halvsömn :-/
Men inte en sekund så var jag nära att ta en tablett.
sjukt att inte läkare berättat om bi-efekterna,,,,,
ja har käkat stazolid och citadon,, dock inte regelbundet så ja har aldrig fått nån avtändning direkt.
MasterChief
2006-11-17, 19:38
sjukt att inte läkare berättat om bi-efekterna,,,,,
ja har käkat stazolid och citadon,, dock inte regelbundet så ja har aldrig fått nån avtändning direkt.
Han fick veta vad jag tyckte. Jag tror han kommer upplysa sina patienter noggrannare framöver. :D
Otto GROV
2006-11-17, 20:22
Han fick veta vad jag tyckte. Jag tror han kommer upplysa sina patienter noggrannare framöver. :D
går de inte anmäla läkare som gör så, De måste ju ändå betraktas som ett stort tjänstefel?
Nilsjohan
2006-11-17, 20:58
Avgiftning är ett helvete och jag tror tråden kan fylla ett syfte i just det avseendet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.