Visa fullständig version : Sluta äta godis?
Hejsan!
Jag håller på med ett arbete i skolan om kondition och jag har en fråga som tycks vara svår att hitta konkreta svar på.
Om man slutar äta godis, vad har det för effekter på kroppen? Kondition, fysik osv.
Tack på förhand!
Hejsan!
Jag håller på med ett arbete i skolan om kondition och jag har en fråga som tycks vara svår att hitta konkreta svar på.
Om man slutar äta godis, vad har det för effekter på kroppen? Kondition, fysik osv.
Tack på förhand!
Helt omöjligt att svara på eftersom det är så inviduellt.
Godis består oftast av socker, kolhydrater, och kan därför vara en kolhydratskälla som t ex bröd. Dock är godis näringsmässigt uselt, men jag ser inget fel med att godis ingår i en annars blandad och nyttig kost.
Det är helt enkelt mycket svårt att komma med några riktlinjer som t ex slutar du äta godis kommer du att förbättra din kondition med 8%.
Jag känner många inom idrotten som tränar 4-5 pass + matcher i veckan och de har inga som helst problem med godis. De äter det därför det är gott.
najsivikki
2006-11-17, 13:21
godis innehåller mkt tillsatsämnen härdade fetter mm som självklart inte är bra för kroppen, men att äta lite ngn gång ibland har nog inte ngn större skada. Men som allt annat gör det skada i överdrift.
Att sluta äta godis måste väl ändå ha någon liten possitiv effekt? Jag förstår att man kan leva nyttigt men ändå äta godis, men något liten förändring måste väl ske?
najsivikki
2006-11-17, 13:36
minskat kolestrolvärde, + att man "sparar" på kroppen. Dem flesta tillsatsämnena har ju negativ påverkan på kroppen. Att sluta äta godis är egentligen bara positivt fysiskt sätt.
Okej, men det har ingen direkt påverkan på konditionen?
(tack för snabba svar förresten)
Nej anledningen att godis är onyttigt är att det är energitätt med dålig näring, dvs om du äter mycket godis löper du större risk att hamna på energiöverskott som leder till fettinlagring, kondition har inget med det att göra precis som du inte får mindre biceps av att äta godis.
Finns ingen anledning till att inte äta godis emellanåt, om du tycker om det dvs.
King Grub
2006-11-17, 15:38
Men största sannolikhet har det ingen påverkan alls, om kosten i övrigt är någorlunda vettigt sammansatt. Ersätter man inte det uteslutna godiset och därmed hamnar på energiunderskott så man går ner i vikt, kan den viktförlusten påverka en mängd hälsoparametrar på sikt, men det är viktförlusten som står bakom den påverkan, inte exakt vad kostintaget består av.
najsivikki
2006-11-17, 16:24
ett stort intag av godis riskerar att man får hjärt och kärlproblem. och det är väl isf vad som leder till en dålig kontidtion.
På sikt är det nog bättre för tänderna.
Insulinresistans?
Säg att godis är den enda kolhydratskällan i en diet eller ett kostupplägg.
Knappast troligt att någon som tränar kondition ( seriöst minst 3 - 4 träningspass om 45 - 90 minuter / vecka ) skulle drabbas av hjärt- kärlbesvär, förhöjda blodfetter eller insulinresistens.
najsivikki
2006-11-18, 11:06
beror väl på vilken mängd man äter, allt sätter sina spår
Insulinkänslighet menade jag :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.