handdator

Visa fullständig version : Gunga lite vid övningarna?

Pontus
2003-02-09, 19:13
Vad jag fattat så är det bra att gunga lite i övningarna? Man kan ha mer vikter och om man är för strikt så kan man skada sig?

Jag är ju inget expert men innan trodde jag att tex ungdomar (som jag) ofta gungade och hade sig för att klara mer vikter, vilket inte alls va bra, man skulle ta det lungt.

Man ska ju inte gunga extremt mycket, men lite?

Anledningen att jag frågar är att en kille på gymmet (iofs inte alls stor) så att jag och min polare gungade för mycket (vi körde bicepscurl) och att man skulle klara 10st med rak rygg, vilket jag inte höll med om!

Nå hur ska det va igentligen?
Här ifrån har jag fått mina "kunskaper":
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/armar_intro.asp

De är väl rätt bra?

Assazel
2003-02-09, 19:22
Alltså det är inte bra att köra med gung för ofta.
Har man inte tränat mycket innan är det inte att rekommendera.

Men som sagt, mer svaj = mer belastning = mer volym.
Själv kör jag "Biceps ā la Ostbåge rygg" i ett par veckor sen kör jag strikt . osv. Vila är viktigt vid sådana övningar.

King Grub
2003-02-09, 19:22
Lite moment är bara bra. Det enda 100 % superstrikt åstadkommer är att begränsa vikterna. Därmed inte sagt att du skall fuska upp vikten. Allt skall ske med kontroll, men rörelserna bör vara naturliga, inte med robotliknande strikthet.

Spud
2003-02-09, 19:40
lite släng är tillåtet :)

.:IronPumper:.
2003-02-09, 20:19
man ska vara så strikt som möjligt, men det är bra att kunna gunga till på dem sista repsen, för att få ut det allra sista.. :hbang:

HenkeGr
2003-02-09, 22:32
Jag skulle vilja rekommendera alla nybörjare att lägga ner allt vad gung och studs heter. Anledningen är enkel: De har ingen aning om vad "bra" respektive "dåligt" fusk är. Kör gärna tungt, men hoppa gungandet tills ni verkligen vet vad ni håller på med. (...och det tar år att lära sig)

/Henke

imbigsobig
2003-02-09, 22:49
Risken finns att folk kopplar in höften för mycket i gungande och bögar upp vikten!!

Ankarby
2003-02-09, 22:56
upp med skiten bara sedan kan överkroppen vara paralell med golvet :D

imbigsobig
2003-02-09, 23:53
Om sen korsryggen får jobba lite extra spelar ingen roll, bara bra att träna den samtidigt! Hamnar man sen på golvet i brygga så kan man direkt övergå till att träna nackmusklerna som brottare gör!

Då blir det ett s k giant-set!

Antonius
2003-02-10, 00:03
Jag brukar nästan alltid behöva "gunga" lite på de sista repsen.

Pontus
2003-02-10, 19:09
Det där funderade jag lite på också! Hur kommer det sig att man skadar ryggen genom böja lite för mycket och så? Blir väl bara fin ryggträning :D :confused:

Brukar ni luta er lite bakåt, eller rättare sagt ska man luta sig lite bakåt på bicepscurl t ex? Alltså LITE?

Assazel
2003-02-10, 19:26
exakt, varför säger man att det skadar ryggen vid gung? Tränar det inte mer? Känns ju fan så mycket tyngre att köra ett tungt ryggpass.

.:IronPumper:.
2003-02-10, 22:44
Alla nybörjare ska nog försöka vara så strikta som möjligt, det är ju trots allt en tekniksport. Man ska ju knappast ha ont i ryggen efter ett set bicepscurl... Bästa sättet är att sitta ner(om du har hantlar) eller till och med ligga på golvet(om du använder dragmaskinen)...

Assazel
2003-02-11, 14:11
mm, men det är ju inte riktigt svar på min fråga...
och för övrigt så har jag inte ont efter.

z_bumbi
2003-02-11, 14:58
Hominus_Nocturna: Risken finns ju att du inte använder de muskler som du ska träna utan bara använder "fuskmusklerna" t ex ryggen i bicepscurl.
Sen är det kanske inte det bästa för ryggen heller om man ser hur vissa kör bicepscurl och det samma gäller ju varje gång någon kör allt för ostrikt, det är någon annan del av kroppen som drabbas av påfrestningarna och då oftast på ett dåligt sätt.

michael
2003-02-11, 15:03
Nåt som kan fungera är att gunga upp den med ruskigt gung och sedan strikt släppa ner den, du klarar mer vikt eftersom du är starkare i den negativa fasen o får mer tränade biceps, det är dock lätt att överträna när man kör såpass mycket negativt så se upp!

Assazel
2003-02-11, 15:06
Är det inte då bättre att ragga upp ngn på gymmet som kan hjälpa dig upp?

AnderssoN
2003-02-11, 15:35
Det finns gunga, och så finns det GUNGA. Att ha ryggen låst och armbågarna fixerade intill kroppen tror jag inte alls på. Lite lätt, låt oss kalla det "naturlig gung", tror jag på.

Men sedan finns det somliga som tar gungandet till en helt annan nivå, då det börjar se farligt elakt ut mot ryggen. När vikten sedan gungats upp brukar det följas av att den tränande nästan faller framåt då denne inte orkar hålla emot det allra minsta i den negativa fasen.

Pontus
2003-02-11, 15:57
Nåt som kan fungera är att gunga upp den med ruskigt gung och sedan strikt släppa ner den, du klarar mer vikt eftersom du är starkare i den negativa fasen o får mer tränade biceps, det är dock lätt att överträna när man kör såpass mycket negativt så se upp!

Jag är inte så kunnig med alla ord osv, exakt vad menas med överträning? Jag brukar göra allt för att det ska vara så jobbigt som möjligt att träna, det känns ju bättre om man verkligen känner verken i musklerna. Känns som man verkligen har tränat bra då....

honken.19
2003-02-11, 22:49
Fan vad många som var negativa till att använda en del gung i vissa övningar :eek:
Hur många här kör bicepscurl med helt stel rygg och låsta armbågar ?? inte många tror jag.....och gör mna det kan man ju lika gärna köra rena koncentrationscurl eftersom det knappt skiljer nåt mellan en 100% strikt bicepscurl och en koncentrationscurl.

/Håkan