handdator

Visa fullständig version : sova dåligt.

Slartibartfast
2006-11-17, 11:44
Jag vaknar 5-10 gånger varje natt och är vaken mellan 10 sekunder och 10 minuter. Oftast är jag vaken bara en kort stund, men likväl är jag vaken. Är det inte så att det tar flera timmar att nå djupsömn? Om jag vaknar hela tiden, betyder det att jag aldrig kommer in i djupsömn?

Tigerkotten
2006-11-17, 11:58
hmms jag vaknar rätt ofta me, o känner mig trött rätt ofta. Inte ofta jag känner mig utvilad när jag går upp iaf. O när jag tränar e det massa gäääspande.

Beecher
2006-11-17, 11:58
pröva zink!

Richard85
2006-11-17, 11:59
Sluta fantisera om Pitt Slarti

J.Saarela
2006-11-17, 12:02
Lider av samma skit å har gjort det i flera år.Kan inte tänka mig att man får tillräckligt med sömn då jag känner mig konstant trött och sliten.

aitamaa
2006-11-17, 12:04
Ja det suger. Addera där till att man inte har ro att gå sova före 00.. somnar runt 1 efter en timmes ligga och vrida sig.. Väckarklockan ringer 06.. *gah!*

Decibelvis
2006-11-17, 12:06
Hittade detta om stadierna:

http://www.cs.chalmers.se/idc/ituniv/student/2002/ubicomp/grupp3/somn.html

Utdrag: "Det tar i genomsnitt sju minuter för en människa att somna. Insomnandet är en process som sträcker sig från det att man gått och lagt sig och kroppen ställt in sig på att sova och fram tills att man somnar. Under dessa sju minuter inträder det första sömnstadiet vilket medför att man befinner sig i en fas mellan vakenhet och sömn. Detta innebär att hjärtat slår långsammare, andningen sker med regelbundet och alla muskler i kroppen slappnar av, vilket kan medföra att muskelryckningar kan förekomma. Tankar som funnits precis innan insomnandet flyter genom hjärnan.

Den andra fasen påbörjas efter dessa sju minuter och gör att sömnen blir djupare. Ögonen kan eventuellt röra på sig och det är fortfarande ganska lätt att väcka personen ifråga.

Vid den tredje fasen blir kroppen helt avslappnad, blodtrycket sjunker och likaså kroppstemperaturen. Hjärtverksamheten har avtagit ännu mer än vid fas ett. Sömnen är djup och det kan vara svårt att väcka någon ur denna fas.

Den djupaste sömnen har man under den fjärde fasen. Om en person blir väckt under denna fas kan personen känna sig lite yr och disorienterad under något ögonblick innan man greppat vad som precis skett. Det är viktigt att väckarklockan inte ringen under denna fas, då denna del av sömnen är den viktigaste delen. Om man inte får sova klart fjärde fasen kan man bli trött och deprimerad. Kroppen behöver denna fas för att ladda batterierna och göra så att personen i fråga känner sig utvilad och ser fram emot dagen." (egen fetstil)

Så enligt den där textslingan slungas man tydligen nog ut från REM-sömnen om man är vaken för länge.

Dav0d
2006-11-17, 12:10
omfg! sju minuter. Tar i snitt en timme för mig varje natt, varit så i 8 år nu.

Decibelvis
2006-11-17, 12:13
En rättelse i mitt senaste inslag: fjärde steget tycks inte vara REM-sömn, REM-sömn är steg 5.

Pata
2006-11-17, 12:24
REM fasen är den närmast vaket stadie...
http://www.ahbeard.com/images/rem-sleep.gif

Me_Myself
2006-11-17, 12:40
omfg! sju minuter. Tar i snitt en timme för mig varje natt, varit så i 8 år nu.

Ja man blir mörkrädd. Det tar ungefär 1 timme för mig MED sömntabletter. Jag är avundsjuk på alla som inte har problem med att somna.

HenrY
2006-11-17, 12:40
Jaa inga 7 minuter här, minst 30 varje natt.

watertouch
2006-11-17, 12:44
Ja man blir mörkrädd. Det tar ungefär 1 timme för mig MED sömntabletter. Jag är avundsjuk på alla som inte har problem med att somna.

Ta tabletterna tidigare kanske? ;)

AlexGBG
2006-11-17, 13:11
tar kring 5 minuter för mig, slötitta på ett simpsonsavsnitt, och sen vända sig in mot väggen och höra de sövande rösterna i ett avsnitt man har sett/hört många gånger.

Axmode
2006-11-17, 13:15
tar kring 5 minuter för mig, slötitta på ett simpsonsavsnitt, och sen vända sig in mot väggen och höra de sövande rösterna i ett avsnitt man har sett/hört många gånger.

HAHA äru min dubbelgångare eller? PRECIS så gör jag varje kväll :D

najsivikki
2006-11-17, 13:23
riktigt jobbigt, jag har fått en liten medicin för det där som hjälper en att sova hela natten utan att hela tiden vakna.. har verkligen hjälpt mig!

Me_Myself
2006-11-17, 13:27
Ta tabletterna tidigare kanske? ;)

Jag sövs ju inte av dem. Dem gör det möjligt att somna men jag måste ligga ett bra tag för att få ro oavsett när jag tagit medicinen.

najsivikki
2006-11-17, 13:30
dricka te, lägga sig mätt, sova i ett svalt och mörkt rum, + att ha gjort ngn avstressande innan läggdags som att läsa tillexempel brukar ha en positiv effekt..

paddanboy
2006-11-17, 13:34
Uppe och pissar 3-4 gånger per natt. Sjukligt. Jag dricker ju för mycket innan jag lägger mig...

sammy1
2006-11-17, 13:36
HAHA äru min dubbelgångare eller? PRECIS så gör jag varje kväll :D

hehe jag gör nåt liknande :)

Jag led av insomnia i 3 månader, sömntabletter hjälpte inte, jag sov kanske 30 min varje natt. Ett rent helvete, brukar bli så när man blir stressad eller har mkt problem i livet

TrasMannen
2006-11-17, 13:52
Enligt en professor på karolinska (kan tyvärr inte ge nån källa, för jag lyssnade på honom på ett föredrag) så sover man i 1.5 timmars intervaller. Dvs ungefär som patas diagram

xarizma
2006-11-17, 13:56
För mig brukar det ta ungefär 30 min

grisbil3n
2006-11-17, 14:00
Vaknar också till ett par gånger på morgonen. Brukar sällan känna att jag fått riktigt kvalitativ sömn utom på lediga dagar o så när man verkligen får sova ut. Provade o stoppa i mig Valerina Forte häromdan och fan vet om jag inte kände mig skapligt fräsch efter bara 6 timmars sömn. Men vad fan, jag kan inte påstå att mina futtiga små sömnproblem förstör nämnvärt i vardagen.

Johan O
2006-11-17, 14:36
Även jag kan rekomendera Zink (ZMA). Jag sover bra även i vanliga fall, men har lätt för att vakna av minsta grej. Men med zinktillskott känns det som jag sover betydligt djupare och vaknar inte lika lätt.

rolf
2006-11-17, 14:57
Enligt en professor på karolinska (kan tyvärr inte ge nån källa, för jag lyssnade på honom på ett föredrag) så sover man i 1.5 timmars intervaller. Dvs ungefär som patas diagram
Detdär har jag också hört. Man ska oftast inte komma ihåg att man varit vaken.

För övrigt tycker jag det är jävligt jobbigt att ibland panikvakna mitt på natten och slänga sig efterväckarklockan och tro att man är försenad. Gymnasiesyndromet. :D

Fjod0r
2006-11-17, 15:01
Jag sövs ju inte av dem. Dem gör det möjligt att somna men jag måste ligga ett bra tag för att få ro oavsett när jag tagit medicinen.

Det är väll inget fel? jag har alltid var en grubblare. Jag behöver minst 30min på kvällar för att ligga och fundera/fantisera över det som hänt under dagen och det som kommer ske under morgondagen. Bara (för mig i alla fall) att gå och lägga sig 30min före tidpunkten jag vill somna. Ingen ide att stressa upp sig över det.

På dagar/annat än på kvällen somnar jag på max 15min.

tinus
2006-11-17, 15:10
Lider av samma skit å har gjort det i flera år.Kan inte tänka mig att man får tillräckligt med sömn då jag känner mig konstant trött och sliten.

+ 1
Har tyvärr blivit ännu värre efter min bilkrasch. Har testat i stort sett allt som "ska" hjälpa. ZMA ger viss effekt,annars är det bara insomningstabletter som fungerar tyvärr men dem vill man inte ta annat än i nödfall (jag iaf)

Me_Myself
2006-11-17, 15:37
Det är väll inget fel? jag har alltid var en grubblare. Jag behöver minst 30min på kvällar för att ligga och fundera/fantisera över det som hänt under dagen och det som kommer ske under morgondagen. Bara (för mig i alla fall) att gå och lägga sig 30min före tidpunkten jag vill somna. Ingen ide att stressa upp sig över det.

På dagar/annat än på kvällen somnar jag på max 15min.

Jag tycker inte om det där med att grubbla. När jag ligger o försöker somna så skenar lätt tankarna iväg till oro och stressar mig. Jag försöker mitt yttersta att bara ligga o känna hur kroppen blir avslappnad, det funkar ibland.

Isabella
2006-11-17, 15:54
Jag tycker inte om det där med att grubbla. När jag ligger o försöker somna så skenar lätt tankarna iväg till oro och stressar mig. Jag försöker mitt yttersta att bara ligga o känna hur kroppen blir avslappnad, det funkar ibland.

fantisera måste man ju göra;)

Noodles
2006-11-17, 16:52
Jag hade stora problem med att somna förut. Tog minst en halvtimme och ibland ett par timmar. Låg ofta och grubblade över all möjlig skit. Problemen försvann när jag flyttade och skaffade ett sovrum där all form av jobb är bannlyst. Förut var sängen alldeles för nära saker som förknippades med stress (jobb/skola). Nu somnar jag oftast på under 10 minuter och sover i princip oavbrutet. En ny stor säng bidrog säkert lite också.

Pata
2006-11-17, 16:56
Kanske måste supa mer ? ..
http://images.istheshit.net/gipuzqvn.jpg

Snake
2006-11-17, 17:04
riktigt jobbigt, jag har fått en liten medicin för det där som hjälper en att sova hela natten utan att hela tiden vakna.. har verkligen hjälpt mig!

Inga biverkningar?

grisbil3n
2006-11-17, 23:02
Haha, jag kanske är lite speciell. Jag behöver fan ett par timmar för att somna om jag inte är riktigt jävla bombad. Förut så blev det tv-tittande tills ögonlocken var riktigt tunga, numera läser jag i minst 1,5 timma och då är jag oftast riktigt jävla trött när jag lägger mig.

Supercharger
2006-11-17, 23:10
Brukar somna inom 10minuter, men den här veckan har det gått 30-40 minuter innan jag somnar. Mycket att göra på jobbet som man grubblar över, hatar att tänka innan jag ska somna.

Ryska_raketen
2006-11-17, 23:13
Har inga problem att somna, utan det är mer att man ska upp och pissa 1-3 ggr per natt. Samt vaknar x antal ggr. *grr*

Wayfaerer
2006-11-18, 00:18
Intressant läsning: http://www.glenrhodes.com/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=9

Grymt att kunna må bra på bara 4,5 timmars sömn.

MilkmaN
2006-11-18, 00:27
Om jag inte tränar klarar jag mig på 5-6 timmar hur länge som helst.

Men iaf, att hålla på¨och vakna under natten var något nytt för mig, det gör jag bara om jag inte är trött när jag lägger mig. Somnar på allt mellan 5 min och 4 timmar, beror på om jag är trött eller ej som sagt.

Krokodil
2006-11-18, 00:30
Om man vaknar flera ggr på natten och är kissnödig brukar det vara ett tecken på att man snarkar och gör andningsuppehåll (sömnapné) och det är allvarligt.

Snafu
2006-11-18, 02:47
Nikotin är ingen höjdare för att kunna somna heller. Det var svårare att somna när jag snusade.

PowPow
2006-11-18, 03:42
7 minuter! Tar säkert en timme för mig. Men jag brukar tycka det är ganska mysigt att bara ligga i sängen, så länge det inte tar mer än en timme.

Om man har varit ute och druckit öl så brukar det ta ungefär 7 sekunder.

Sonny.
2006-11-18, 05:41
Jag kan bara somna när jag är extremt trött, annars blir jag så stressad och irriterad att jag inte somnar överhuvudtaget. Det är inte alltid jag sover bra ändå, och när jag väl somnar så behöver jag jättemånga timmars sömn (minst 12) för att vara fungerande nästa hela dag. Med andra ord är jag dömd till evig fuckad dygnsrythm, eftersom jag måste vänta jättelänge innan jag blir tillräckligt trött för att kunna somna. Det händer ibland att när jag väl lyckas sova länge går upp bara för att äta och sedan gå och lägga mig igen för att till slut ha sovit i flera dagar. Obalanserat! Men jag måste säga att Kamomill-té i kopiösa mängder, och Zink faktiskt hjälper lite. Prova!

Jag är 19 bast, jag borde kunna sova bättre tycker jag.

no1fitness
2006-11-18, 06:26
Usch era stackare. :(
Jag somnar innan jag ens hinner tänka på något. :em:
Oftast så behöver jag inte upp för toalettbesök heller utan sover 7-8 timmar i sträck varje natt.
Somnar ännu snabbare när jag jobbat första natten av 3 och varit vaken 24 timmar. Då är det knappt att man hinner lägga sig i sängen innan man sover. :Virro

Har också hört att ZMA skall hjälpa lite. :)

Daniel_S
2006-11-18, 09:20
I samband med att jagg började jobba försvann mina sömnproblem. De flesta av mina grubblerier försvann när jobbet började, så ingen jobbstress kan numera stjäla nattsömnen. Mitt tips är att inte försöka åtgärda själva sömnen, utan de bakomvarande problemen. [/klyscha]

J.Saarela
2006-11-21, 23:35
+ 1
Har tyvärr blivit ännu värre efter min bilkrasch. Har testat i stort sett allt som "ska" hjälpa. ZMA ger viss effekt,annars är det bara insomningstabletter som fungerar tyvärr men dem vill man inte ta annat än i nödfall (jag iaf)

Blev värre för mig oxå efter min crash,insomningstabletter är värdelösa enda dom gör är att nästan förstöra,mer än att hjälpa.Gillar inte heller att äta sömnmedel,men det är rätt skönt att kunna ta ibland efter flera nätters värdelös sömn.

Mazr
2007-01-22, 05:33
Jag brukar somna efter kanske 30 sek-1 min...
Men jag har ett annat problem. Gick och lade mig 22.40, och vaknade nu lite innan 3. Jag kan verkligen inte somna om, har ont i ryggen och röven. En såndär ihärdig smärta. Kanske för att jag inte tränat på ett tag. men nu kan jag inte somna om.

Ska upp om 1 timma :( Blir väl att sjukanmäla mig.
Någon som har samma problem?

Loke
2007-01-22, 06:08
Fast det där med sju minuter att somna, beror inte det när man börjar räkna? Ligger man vaken i en timma även fast man är trött så är nog felet att man inte klarar av att slappna av ordentligt.

En person som ligger ner med slutna ögon, är trött, och lyckas tömma skallen på tankar, somnar säkert inom 10 minuter, jag kan inte tänka mig något annat. Så jag tror att den tiden som nämns där syftar på tiden efter att man har slappnat av ordentligt.

För övrigt råkade jag somna klockan 9 igårkväll, så vaknade jag efter 5 timmar och kunde inte somna om. Så kan det gå. Annars har jag inga större sömnproblem, jag väljer bara att inte tänka så mycket så går det bra.

glebysh
2007-01-22, 06:18
Det har ju rätt mkt med tankar att göra- desto mer man tänker på om man kommer somna desto svårare blir det. Var i denna situation förut men försökte att släppa tankarna så mycket som möjligt vilket så småningom fick mig att släppa dom helt. Det var rätt svårt i början men går av sig självt för sig nu.

psirus
2007-01-22, 09:58
Hittade detta om stadierna:
Under dessa sju minuter inträder det första sömnstadiet vilket medför att man befinner sig i en fas mellan vakenhet och sömn. Detta innebär att hjärtat slår långsammare, andningen sker med regelbundet och alla muskler i kroppen slappnar av, vilket kan medföra att muskelryckningar kan förekomma. Tankar som funnits precis innan insomnandet flyter genom hjärnan.

Jag befinner mig där , dygnet runt *screwy*

tano
2007-01-22, 10:57
Jag har alltid haft lätt att somna (kanske något undantag en gång i månaden).
Tar väl någon minut (förutom på bussen där kanske det tar 7 minuter).

Vad det kan bero på undrar jag, kanske att jag hade bra sovrutiner ända upp i åttan (la mig alltså vid kl 9 ända till 14 års åldern, ganska ovanligt nuförtiden). Tränat mycket och alltid ätit bra.

De sista fem åren har jag och kunnat vända på dygnet ibland och varit uppe sent, tror det kan göra att man har svårare att somna. När man får in bra sovrutiner somnar man helt klart lättare. Men det är väl egentligen en självklarhet.

Mazr
2007-01-22, 13:13
Som jag skrev innan så sov jag ungefär 3 timmar inatt. Sov från 22.40 till ungefär 2. Sen kunde jag inte somna om, så jag var vaken ända tills skolstarten kl 9. Jag ska träna kl 18.30. Går det bra att ta en powernap nu eller kommer jag bara bli ännu mer orkeslös?

Käkade just en stor lunch, om det har någon betydelse också.. :P